Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Ne bis in idem v súťažnom práve
Ne bis in idem v súťažnom práve
Doc. JUDr.
Katarína
Kalesná
CSc.
Katedra medzinárodného práva a európskeho práva, Právnická fakulta UK,
Bratislava.
KALESNÁ, K.:
Ne bis in idem
v súťažnom práve. Právny obzor, 92, 2009, č. 6, s. 550 -
560.Ne bis in idem
ne bis in
idem
1. Úvod
Súťaž je dôležitým princípom existencie a fungovania trhu rovnako v rámci každého štátu,
ako aj v rámci vnútorného trhu Európskych spoločenstiev. Celospoločenský záujem na zachovaní
mechanizmu hospodárskej súťaže sa premieta do právnej regulácie jej ochrany, ktorá je v podmienkach
Európskej únie dvojstupňová. Dochádza teda ku koexistencii vnútroštátneho a komunitárneho právneho
systému ochrany súťaže, ktorej princípy upravuje nariadenie Rady č.
1/2003 o implementácii súťažných pravidiel stanovených v
čl. 81 a 82 Zmluvy o Európskom spoločenstve (ďalej nar. č.
1/2003). Rozhodovacia prax súťažných orgánov najmä tzv.
nových členských štátov sa v ostatnom čase konfrontovala s problémami, ktoré paralelné konanie vo
veciach ochrany súťaže, najmä pri posudzovaní medzinárodných kartelov, prináša.
2. Právna úprava v nariadení Rady č.
1/2003
Ochrana hospodárskej súťaže je v podmienkach Európskej únie vybudovaná jednak na
vnútroštátnej úrovni, t.j. v zákonných úpravách jednotlivých členských štátov, a jednak na
komunitárnej úrovni, t.j. v primárnom a sekundárnom komunitárnom práve. Národné právne úpravy
ochrany hospodárskej súťaže, ktoré boli predmetom harmonizácie práva väčšinou už v období pred
vstupom kandidátskych štátov do Európskej únie, vykazujú vysoký stupeň konvergencie s komunitárnym
právom. Koexistencia komunitárnej a národnej právnej úpravy vyžaduje úpravu podmienok aplikácie
komunitárneho a národného práva v záujme optimálneho fungovania celého systému ochrany hospodárskej
súťaže. To motivovalo prijatie nar. č. 1/2003, ktoré
upravuje modernizovaný a decentralizovaný spôsob aplikácie súťažnoprávnych noriem upravujúcich zákaz
dohôd obmedzujúcich hospodársku súťaž a zákaz zneužitia dominantného postavenia na trhu. Nová právna
úprava, ktorá nahradila pôvodné nar. č. 17/62 (prvé vykonávacie nariadenie k článkom 81 a 82 Zmluvy
o ES), je vybudovaná na princípe paralelných kompetencií, teda komunitárne súťažné právo môžu popri
Európskej komisii aplikovať aj národné orgány ochrany hospodárskej súťaže, ktoré spolu vytvárajú
Európsku súťažnú sieť. V tomto zmysle čl. 3 ods. 1 nar. č.
1/2003 predpokladá, že tam, kde národné súťažné orgány,
resp. súdy aplikujú národné súťažné právo, budú povinné aplikovať aj čl. 81 a 82 Zmluvy o ES, ak
dohody a zneužívajúce praktiky môžu ovplyvniť obchod medzi členskými štátmi. Národné súťažné orgány
však stratia právomoc aplikovať čl. 81 a 82 Zmluvy o ES,
ak v tej istej veci začne konanie Európska komisia.
Konzistentná aplikácia národného a komunitárneho súťažného práva vyžaduje, aby dohoda,
resp. praktika, ktorá je v súlade s čl. 81 Zmluvy o ES,
nemohla byť zakázaná podľa národného súťažného práva a naopak, aby to, čo je zakázané podľa čl. 81
Zmluvy o ES, bolo povolené podľa národného súťažného
práva. To však nevylučuje možnosť aplikácie prísnejšieho národného súťažného práva na jednostranné
správanie (čl. 3 ods. 2 cit. nar.). Z tejto právnej úpravy jednoznačne vyplýva, že národné súťažné
orgány môžu aplikovať na prípady s komunitárnym prvkom svoje národné právo len popri komunitárnom
práve, a nie namiesto neho.
Decentralizovaný systém aplikácie komunitárneho súťažného práva, ktorý nar. č.
1/2003 prináša, pripúšťa paralelné konanie vo viacerých
členských štátoch. V takomto prípade má konanie viesť tzv. dobre umiestnený orgán (well placed
authority), čo môže byť podľa povahy veci buď niektorý národný súťažný orgán, alebo Komisia. Komisia
v tomto zmysle slova bude konanie viesť vtedy, ak praktika bude mať dopad na trhy viac ako troch
členských štátov, alebo vo veciach, ktoré prispievajú k rozvoju alebo konzistentnosti
judikatúry.1) V každom prípade však cieľom je, aby konanie viedol len jeden
orgán.2)
3. Rozhodovacia prax v Slovenskej republike
Pripustenie paralelného konania v súťažných veciach so sebou prináša riziko porušenia
zásady . Princíp predstavuje pôvodne trestnoprávnu
zásadu, ktorá bola povýšená na úroveň ľudských práv.3) Princíp Európsky súdny dvor (ďalej ESD) uznal ako jeden zo základných princípov komunitárneho
práva. Tento princíp sa v súťažnom práve uplatní, ak je daná zhodnosť v troch aspektoch: v skutkovom
stave, páchateľoch a chránenom právnom záujme.4)
ne bis in idem
ne bis in idem
ne bis in
idem
Polemiku o zásade v našej rozhodovacej praxi vyvolala v ostatnom
čase kartelová dohoda, ktorá sa týkala koordinácie správania zúčastnených podnikateľov na
relevantnom trhu výroby a predaja zapuzdrených plynom izolovaných spínacích zariadení, známa ako GIS
(gas insulated switchgear) kartel. Išlo o celosvetový kartel, ktorý trval od 15.4.1988 do 11.5.2004
a o ktorom rozhodla Rada Protimonopolného úradu (ďalej PMÚ) 14.8.2009.5) Rada
PMÚ, rovnako ako úrad, posudzovala túto dohod
ne bis in idem
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).