Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Nekonečný príbeh s otvoreným koncom? Vek, rozdielne zaobchádzanie a diskriminácia v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
Nekonečný príbeh s otvoreným koncom? Vek, rozdielne zaobchádzanie a diskriminácia v
judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
JUDr.
Martina
Jánošíková
PhD.
právna poradkyňa na Súdnom dvore Európskej únie a odborná asistentka na Ústave
európskeho práva, Právnická fakulta, UPJŠ Košice.
JÁNOŠÍKOVÁ, M.: Nekonečný príbeh s otvoreným koncom? Vek, rozdielne
zaobchádzanie a diskriminácia v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie. Právny obzor, 95, 2012,
č.2, s.151 - 163.
Never-ending Story with a Open Final? Age and Different Treatment and Discrimination in
the Case Law of the Court of Justice of the European Union.
The author analyzes the basic lines
of decision-making of the Court of Justice on prohibition of age discrimination. After explaining
the origins of that prohibition in the Union law the author is aimed at those judgments of the Court
of Justice which have been passed on the basis of preliminary ruling questions of the national
courts and have clarified those provisions of Directive
2000/78/EC establishing a general framework for equal
treatment in employment and occupation which allow to the Member States retaining their specific
legal norms of different treatment on grounds of age. The author comes
to the conclusion that those
notions in Directive 2000/78/EC have no the only possible
interpretations and meanings given to them till now by the Court of Justice for the Member States
have in their legal orders other provisions on different treatment on grounds of age which have not
been yet properly interpreted by the current case of the Court of Justice.Key words:
Court of Justice of the European Union - discrimination by age -
general legal principle - unequal treatment - Directive
2000/78 - justifiable reasonsVek a diskriminácia v práve Únie alebo ako a kedy začal
príbeh?
Diskriminácia na základe veku patrí medzi najdiskutovanejšie diskriminácie v práve
Únie.1) Alebo, aby sme boli presnejší, skôr jej
zákaz.2) K tomuto stavu jednoznačne prispel Súdny dvor Európskej únie (ďalej
len Súdny dvor) svojou rozhodovacou činnosťou, v dôsledku ktorej nie je také jednoduché určiť,
kedy sa zákaz tohto druhu diskriminácie objavil v práve Únie a v akom prameni práve je
obsiahnutý.
Z tejto skutočnosti vyplynul aj náš záujem otvoriť ďalšie kolo úvah o diskriminácii na
základe veku, ktoré sa opierajú nielen o doterajší vývoj práva Únie, ale predovšetkým judikatúry
Súdneho dvora Európskej únie, ktorá, ako sa zdá z aktivít vnútroštátnych súdov pri predkladaní
prejudiciálnych otázok s touto problematikou, bude prechádzať ďalšími zaťažkávacími skúškami
interpretácie pojmov súvisiacich s týmto typom diskriminácie.
Zmluva o založení Európskeho hospodárskeho spoločenstva sa vo svojom pôvodnom znení z roku
1957 venovala len dvom druhom diskriminácie, a to diskriminácii na základe štátnej príslušnosti v
rámci pôsobnosti zmluvy3) a diskriminácii na základe pohlavia v súvislosti s
odmeňovaním za prácu.4) Až Amsterdamská zmluva umožnila orgánom Európskeho
spoločenstva, aby sa venovali aj iným druhom diskriminácie, keď ňou zavedený
čl. 13 ods. 1 Zmluvy o založení Európskeho
spoločenstva5) (ďalej len ZES)
zmocňoval Radu, aby na základe návrhu Komisie a po porade s Európskym parlamentom jednomyseľne
prijala opatrenia na boj proti diskriminácii založenej na pohlaví, rasovom alebo etnickom pôvode,
náboženskom vyznaní alebo viere, postihnutí, veku alebo sexuálnej orientácii. Toto ustanovenie sa
stalo právnym základom smernice Rady 2000/78/ES, ktorá
stanovuje všeobecný rámec pre rovnaké zaobchádzanie v zamestnaní a povolaní6)
(ďalej len smernica). Smernica sa týka všetkých druhov diskriminácie uvedených v
čl. 13 ods. 1 ZES, okrem diskriminácie na základe pohlavia
a rasového alebo etnického pôvodu, a to v súvislosti so zamestnaním, povolaním alebo odborným
vzdelávaním.7)
Doteraz uvedené informácie by mohli vzbudiť dojem, že zákaz diskriminácie na základe veku
bol do práva Spoločenstva, resp. Únie zavedený čl. 13 ZES
a na jeho základe prijatou smernicou. Lenže pred formulovaním konečnej odpovede na otázku, kedy sa
do práva Spoločenstva, resp. Únie dostal zákaz diskriminácie na základe veku, je nutné zobrať do
úvahy rozhodnutia Súdneho dvora vo veci C-144/04,
Mangold.8) Súdny dvor v ňom totiž označil zákaz diskriminácie na základe veku
za
všeobecnú zásadu práva Spoločenstva.
Tým vlastne umožnil, aby sa zákaz diskriminácie na
základe veku uplatnil z titulu priameho účinku všeobecnej zásady a z titulu prednosti práva Únie v
horizontálnych právnych vzťahoch v prípade, ak dotknutá vnútroštátna právna úprava tento zákaz
nerešpektuje. To by nebolo možné v prípade, ak by toto pravidlo malo svoj pôvod len v smernici,
keďže tej nie je v zásade priznaný horizontálny priamy účinok.Domnievame sa, že vzhľadom na množstvo odborných štúdií, ktoré toto rozhodnutie Súdneho
dvora vyprovokovalo a ktoré sú mnohokrát veľmi kritické,9) nie je vôbec
prehnané, ak ho označíme za kontroverzné. Rozhodnutie bolo dokonca aj predmetom rozhodovacej
činnosti Federálneho nemeckého ústavného súdu, ktorý v rámci konania o ústavnej sťažnosti skúmal, či
sa Súdny dvor tým, že konštatoval existenciu všeobecnej zásady zákazu diskriminácie na základe veku,
nedopustil konania vo vzťahu k právomociam, ktoré sú mu zverené zakladajúcimi
zmluvami.10)
ultra vires
Súdny dvor svoj záver o existencii všeobecnej zásady zákazu diskriminácie na základe veku
odôvodnil tým, že
"smernica 2000/78 sama nezakotvuje
zásadu rovnakého zaobchádzania v oblasti zamestnania a povolania. V zmysle jej článku 1 je jej
účelom výlučne ustanovenie všeobecného rámca pre boj proti diskriminácii v zamestnaní a povolaní na
základe náboženstva alebo viery, zdravotného postihnutia, veku alebo sexuálnej orientácie, pričom
samotná zásada zákazu týchto foriem diskriminácie má svoj pôvod v rôznych medzinárodných nástrojoch
a ústavných tradíciách, ktoré sú spoločné všetkým členským
štátom.".
11)Ponecháme stranou diskusiu o príliš voľnom, ba až chaotickom používaní pojmov "rovnosť",
"rovnaké zaobchádzanie" a "zákaz diskriminácie" zo strany Súdneho dvora, ktoré sa prejavilo aj v
tomto prípade.12) Rovnako tak zvláštnu logiku vyvodenia všeobecnej zásady
zákazu osobitného druhu diskriminácie zo všeobecnej zásady rovnakého zaobchádzania. Pre účely tejto
štúdie je skôr dôležité to, že ak uznáme zákaz diskriminácie na základe veku za všeobecnú zásadu
obsiahnutú v práve Únie, tak to znamená, že zákaz diskriminácie na základe veku, ale aj zákaz
diskriminácie z ostatných dôvodov uvedených v smernici boli obsiahnuté v práve Únie aj pred prijatím
samotnej smernice a dokonca aj pred zavedením čl. 13 ZES.
Je pravdou, že čiastočne by tomuto záveru mohlo nasvedčovať znenie samotnej smernice, ktorá skutočne
nehovorí výslovne o zákaze, ale len o aplikácii zásady, ktorá teda už musela existovať. Ako je však
možné vysvetliť skutočnosť, že až do prijatia smernice sa Súdny dvor odmietal zaoberať inými druhmi
diskriminácie ako diskrimináciou na základe pohlavia a na základe štátnej
príslušnosti?13)
Mohlo by sa zdať, že za aktuálneho stavu sú už tieto diskusie o pôvode a prameni zákazu
diskriminácie na základe veku v práve Únie zbytočné. Nikto už dnes nemôže rozumne spochybniť
konštatovanie, že zákaz diskriminácie na základe veku v oblasti zamestnanosti je v práve Únie už
obsiahnutý. Navyše Lisabonská zmluva zaviedla do textu Zmluvy o
fungovaní Európskej únie (ďalej len ZFEÚ) nový
článok 10, ktorý deklaruje, že Únia sa pri vymedzovaní a uskutočňovaní svojich politík zameria na
boj proti diskriminácii založenej na rovnakých dôvodoch, ako sú uvedené v
čl. 19 ZFEÚ, a netreba zabúdať ani na Chartu základných
práv Európskej únie a na jej čl. 21, ktorý ešte rozširuje okruh dôvodov zakázanej diskriminácie
oproti čl. 10 a 19
ZFEÚ.14)
Tieto diskusie však nie sú zbytočné vo svetle zásady, že smernica nemôže mať priamy účinok
v horizontálnych vzťahoch, pričom veľké množstvo zamestnaneckých vzťahov, ak nie aj ich prevažná
väčšina, má práve takýto charakter. Ak teda Súdny dvor konštatoval, že zákaz diskriminácie na
základe veku má podobu všeobecnej zásady, ktorá nespochybniteľne je spôsobilá mať priamy účinok aj v
horizontálnych vzťahoch, a že smernica je len konkretizáciou tejto zásady, tak vlastne takýmto
spôsobom zabezpečil, že jednotlivci sa tohto zákazu, ak ho vnútroštátna právna úprava nerešpektuje,
môžu domáhať voči zamestnávateľovi, ktorým je rovnako jednotlivec. Netreba však zabúdať na ďalší
dôležitý záver Súdneho dvora, v zmysle ktorého súdy členského štátu poskytujú ochranu zákazu
diskriminácie na základe veku, ktorý plynie z práva Únie, len vtedy, ak prípadné diskriminačné
správanie má súvis s právom Únie.15)
Ako naznačujú prejudiciálne otázky predkladané Súdnemu dvoru, aj dvanásť rokov po prijatí
smernice nie sú vnútroštátne opatrenia spôsobujúce nerovnaké zaobchádzanie so zamestnancami ničím
výnimočným. Nie všetky sú však automaticky aj diskriminačnými opatreniami, ktoré
smernica zakazuje. Smernica toti
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).