Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Osobitné majetkovoprávne nároky minoritných akcionárov pri cezhraničných zlúčeniach a splynutiach podľa slovenského práva
Osobitné majetkovoprávne nároky minoritných akcionárov pri cezhraničných zlúčeniach a
splynutiach podľa slovenského práva
Dr. iur.
Angelika
Mašurová
MLE
senior scientist na Výskumnom inštitúte pre právo strednej a východnej Európy na
Ekonomickej univerzite vo Viedni (Forschungsinstitut für mittel- und osteuropäisches
Wirtschaftsrecht an der Wirtschaftsuniversität Wien) / riešiteľka aktivity 2.8. v rámci projektu
UNIVERZITNÝ VEDECKÝ PARK na Právnickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave.
Prof. JUDr.
Mária
Patakyová
CSc.
profesorka na Katedre obchodného a hospodárskeho práva na Právnickej fakulte
Univerzity Komenského v Bratislave / zodpovedná riešiteľka aktivity 2.8. Právne výzvyv rámci
projektu UNIVERZITNÝ VEDECKÝ PARK na Právnickej fakulte Univerzity Komenského v
Bratislave.
MAŠUROVÁ, A. - PATAKYOVÁ, M.: Osobitné majetkovoprávne nároky minoritných akcionárov pri
cezhraničných zlúčeniach a splynutiach podľa slovenského práva. Právny obzor, 98, 2015, č.4, s.365 -
380.
Specific proprietary claims of minority shareholders in cross-border
mergers
according to Slovak law.
This article deals with two specific claims of minority
shareholders according to Slovak law that are connected with the process of cross-border mergers. On
the one hand, this article deals with the claim for an appropriate additional monetary payment if
the exchange ratio of shares and any additional payments in money, determined by the agreement on a
cross-border merger, were not stipulated appropriately. On the other hand, it deals with the claim
for an appropriate monetary consideration if the minority shareholders exercise their right to
withdraw from the company. The Cross-Border Merger Directive does not regulate the conditions for
the rise and for the exercise of these specific proprietary claims. Therefore, these legal
institutions are not unified within the European Union. The article points out that Slovak law is on
the one hand distinctive, based on the fact that it provides these claims both to the shareholders
of the companies being dissolved and the shareholders of the successor company in the case of
fulfilment of the basic legal conditions. Apart from this, Slovak law guarantees that also in the
case of export mergers the shareholders can exercise these claims at Slovak court according to
Slovak law. On the other hand, the institutions of procedural law were not adjusted to this legal
situation, which makes the specific proprietary claims hardly enforceable. This fact causes legal
uncertainty - not only for the shareholders but also for the company that became the legal successor
of the merging companies.Key words:
cross-border mergers, minority shareholders, exchange ratio,
appropriate additional monetary payment, appropriate monetary consideration
Úvod
Osobitné majetkovoprávne nároky, ktoré môžu minoritní akcionári podľa slovenského práva
uplatniť pri cezhraničných zlúčeniach a splynutiach,1) sú predstavované
nárokom na poskytnutie dodatočných akcií, resp. nárokom na primeraný peňažný doplatok v prípade, že
výmenný pomer akcií a prípadné doplatky v peniazoch určené zmluvou
-
o cezhraničnej fúzii sú v ich neprospech neprimerané, ako aj nárokom na primerané
peňažné protiplnenie a s tým spojeným nárokom na odkúpenie akcií spoločnosťou, ak minoritní
akcionári na valnom zhromaždení, ktoré rozhodlo o schválení návrhu zmluvy
-
o cezhraničnej fúzii, zákonným spôsobom uplatnili svoje právo na "vystúpenie" zo
spoločnosti. Tieto osobitné majetkovoprávne nároky prislúchajú minoritným akcionárom slovenskej
spoločnosti, ktorá sa podieľa na cezhraničnej fúzii pri splnení zákonných predpokladov rovnako v
prípade importného zlúčenia,2) ako aj v prípade exportného zlúčenia alebo
splynutia.3) Napriek tomu, že slovenský
Obchodný zákonník,4) v ktorom
sú upravené tak vnútroštátne, ako aj cezhraničné fúzie, tieto akcionárske práva výslovne neoznačuje
ako "práva minoritných akcionárov", uplatňujú ich v praxi práve minoritní akcionári. Uvedené platí v
dôsledku skutočnosti, že v zúčastnenej slovenskej akciovej spoločnosti väčšinový akcionár, resp.
väčšinoví akcionári s fúziou súhlasia, keďže na schválenie návrhu zmluvy o cezhraničnej fúzii je
potrebný súhlas dvoch tretín z hlasov akcionárov prítomných na valnom zhromaždení, ktoré má
rozhodnúť o schválení návrhu zmluvy o cezhraničnej fúzii. Ak bolo vydaných viac druhov akcií,
vyžaduje sa aj súhlas dvojtretinovej väčšiny prítomných akcionárov z každého druhu
akcií.5) Z povahy veci vyplýva, že prípadné rozpory nevznikajú pri zlúčeniach
a splynutiach, ktoré predstavujú len reštrukturalizačný proces v rámci koncernu, s ktorým súhlasia
všetky dotknuté spoločnosti a ich akcionári.
Táto štúdia sa zaoberá otázkou, do akej miery slovenský právny poriadok efektívne a
vyvážene chráni majetkovoprávne nároky minoritných akcionárov pri cezhraničných fúziách. Dôraz je
položený na exportné zlúčenia, teda zlúčenia, v rámci ktorých slovenská akciová spoločnosť zanikne a
jej imanie prejde na už existujúcu nástupnícku spoločnosť, ktorá má svoje sídlo v inom členskom
štáte Európskej únie, resp. v zmluvnom štáte Dohody o Európskom hospodárskom
priestore,6) na základe čoho dochádza vo vzťahu k akcionárom slovenskej
zanikajúcej spoločnosti k zmene rozhodného práva obchodných spoločností. Ťažisko skúmania tkvie v
posúdení predpokladov pre vznik týchto nárokov a podmienok ich uplatnenia na súde. Otázkami
predbežnej kontroly výšky primeraného peňažného protiplnenia a výmenného pomeru s prípadnými
doplatkami zo strany predstavenstiev a nezávislých expertov,7) ako i
problematikou určenia konkrétnej majetkovej hodnoty týchto nárokov8) sa na
tomto mieste bližšie nezaoberáme.
Nakoľko cezhraničné fúzie majú svoju predlohu v príslušnej európskej
smernici,9) predstavuje predmetná smernica, ako aj jej obligatórne prevzatie
do slovenského právneho poriadku, východiskový bod našej štúdie.
I. Európska predloha a systematika jej transponovania do právneho poriadku Slovenskej
republiky
Európsku predlohu pre cezhraničné fúzie predstavuje smernica Európskeho parlamentu a Rady
2005/56/ES z 26. októbra 2005 o cezhraničných zlúčeniach
alebo splynutiach kapitálových spoločností,10) ktorú boli členské štáty
povinné transponovať do svojich právnych poriadkov najneskôr k 15. decembru
2007.11)
K výslovným cieľom smernice o cezhraničných
fúziách patrí úprava ustanovení práva Spoločenstva, ktoré uľahčia cezhraničné fúzie rôznych
druhov kapitálových spoločností riadiacich sa právom rôznych členských štátov za účelom dokončenia a
fungovania jednotného trhu.12) S tým súvisí v prvom rade povinnosť
jednotlivých členských štátov povoliť cezhraničné fúzie kapitálovej spoločnosti podľa ich
vnútroštátneho práva s kapitálovou spoločnosťou z iného členského štátu, ak vnútroštátne právo
týchto členských štátov povoľuje fúziu takýchto foriem spoločností.13) V
tejto súvislosti boli členské štáty povinné ustanoviť, aby sa na každú spoločnosť, ktorá sa podieľa
na cezhraničnej fúzii, ako aj na každú zúčastnenú tretiu osobu sa naďalej vzťahovali predpisy a
formálne náležitosti vnútroštátneho práva, ktoré by sa uplatňovalo v prípade vnútroštátnej fúzie, ak
nie je v smernici ustanovené
inak.14) Tomuto účelu slúži následne čl.
4 ods. 1 písm. b) prvá veta smernice o cezhraničných fúziách, ktorý stanovuje, že spoločnosť,
ktorá sa podieľa na cezhraničnej fúzii, musí dodržať ustanovenia a formálne náležitosti podľa
vnútroštátneho práva, ktorému podlieha. Subsidiárne uplatnenie vnútroštátneho práva sa tak vzťahuje
aj na vznik a uplatnenie osobitných majetkovoprávnych nárokov, ktoré vzniknú minoritným akcionárom v
súvislosti s cezhraničnou fúziou, pričom sú, podľa nášho názoru, v jednotlivých prípadoch možné aj
odchýlenia, ktoré sú podmienené práve medzinárodnou povahou fúzie, pokiaľ tým nie je dotknutá zásada
rovnakého zaobchádzania v akciovom práve upravená v §
176b ods. 2 ObZ.15)
Smernica o cezhraničných fúziách upravuje v
prevažnej miere postup cezhraničnej fúzie do okamihu jej účinku; ochrana minoritných akcionárov sa
preto v smernici o cezhraničných fúziách prejavuje najmä formou predbežnej kontroly transformačných
dokumentov.16)
Pri skúmaní uplatňovania osobitných majetkovoprávnych nárokov zo strany minoritných
akcionárov
po
dni účinnosti cezhraničnej fúzie17) vychádzame zo
základu, že je to oblasť, ktorá nie je na európskej úrovni zjednotená. Napriek tomu nie sú tieto
nároky akcionárov v smernici o cezhraničných fúziách úplne vynechané. To vyplýva nepriamo už zo
štvrtého bodu preambuly smernice o cezhraničných fúziách,
ktorý stanovuje, že musí byť určený jednotný minimálny obsah návrhu zmluvy o cezhraničnej
fúzii18) pre všetky spoločnosti podieľajúce sa na cezhraničnej fúzii v
rôznych členských štátoch s tým, že spoločnostiam zostáva možnosť dohodnúť sa na ďalších
náležitostiach. V nadväznosti na to ustanovuje čl. 4 ods. 2 druhá
veta smernice o cezhraničných fúziách, že členský štát môže prijať úpravu týkajúcu sa
spoločností podieľajúcich sa na cezhraničnej fúzii, ktoré sa riadia jeho právnym poriadkom, na účely
zaistenia primeranej ochrany minoritných spoločníkov, ktorí boli proti cezhraničnej fúzii. Pod to
spadajú predovšetkým nároky oponujúcich akcionárov na finančné
vyrovnanie.19) Podrobnosti ohľadom konaní, ktorých účelom je kontrola
výmenného pomeru akcií a kontrola peňažného protiplnenia, nie sú upravené ani v smernici o
cezhraničných fúziách, ani v smernici o vnútroštátnych fúziách.20)
Skutočnosť, či sú takéto konania aprobované, ako aj regulácia ich konkrétneho priebehu patrí do
kompetencie jednotlivých členských štátov.21) V tejto súvislosti chceme
poukázať na čl. 10 ods. 3 smernice o cezhraničných
fúziách, ktorý ustanovuje, že pokiaľ právo členského štátu, ktorému podlieha spoločnosť
podieľajúca sa na cezhraničnej fúzii, reguluje postup umožňujúci preveriť a zmeniť výmenný pomer
cenných papierov alebo podielov, alebo postup umožňujúci odškodniť minoritných spoločníkov, pričom
tento postup nebráni zápisu cezhraničnej fúzie, uplatní sa tento postup iba vtedy, ak ostatné
spoločnosti podieľajúce sa na cezhraničnej fúzii, ktoré majú sídlo v členských štátoch, ktorých
právne poriadky tieto postupy neupravujú, pri schválení návrhu zmluvy o cezhraničnej fúzii výslovne
súhlasia s tým, že spoločníci tejto prvej spoločnosti podieľajúcej sa na cezhraničnej fúzii môžu
uplatniť s tým súvisiace práva na súde príslušnom pre danú spoločnosť. Pre zavŕšenie cezhraničnej
fúzie má význam posledná veta daného ustanovenia; v prípade takéhoto súhlasu zo strany všetkých
zúčastnených spoločností môže totiž príslušný orgán uvedený v čl.
10 ods. 1 smernice o cezhraničných fúziách (t.j. súd, notár alebo iný príslušný orgán) vydať
predbežné osvedčenie, ktoré predstavuje jeden z obligatórnych predpokladov nadobudnutia účinkov
fúzie aj vtedy, keď sa konanie o uplatnenie práv začalo. V osvedčení však musí uviesť, že takéto
konanie prebieha. Rozhodnutie v konaní o uplatnenie práv je pre spoločnosť, ktorá je výsledkom
cezhraničnej fúzie, a pre všetkých jej spoločníkov záväzné.22)Právna úprava cezhraničných fúzií nebola na Slovensku vykonaná prijatím osobitného zákona
a tieto sú upravené spolu s vnútroštátnymi fúziami v druhej časti
Obchodného zákonníka, ktorá upravuje práva obchodných
spoločností a družstiev. P
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).