Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Pojem a formy diskriminácie v pracovnom práve vo svetle judikatúry Súdneho dvora EÚ
Pojem a formy diskriminácie v pracovnom práve vo svetle judikatúry Súdneho dvora
EÚ
Prof. JUDr.
Helena
Barancová
DrSc.
Právnická fakulta Trnavskej univerzity, Trnava.
BARANCOVÁ, H.: Pojem a formy diskriminácie v pracovnom práve vo svetle
judikatúry Súdneho dvora EÚ. Právny obzor, 94, 2011, č.2, s.145 - 160.
Smernice 2000/78/ES,
2000/43/ES, ako aj smernica
2002/73/ES, ktorú v roku 2006 nahradila smernica
2006/54/ES, znamenali významný prínos v doterajšom rozvoji
protidiskriminačného práva a v celkovom rozvoji európskej právnej kultúry. Tieto smernice zjednotili
obsah pojmov priama diskriminácia a pojmu nepriama diskriminácia, na ktoré nadviazala judikatúra
Súdneho dvora EÚ. Zákaz diskriminácie nielen v oblasti pracovnoprávnych vzťahoch sa viaže na samotný
pojem priama diskriminácia, nepriama diskriminácia, právnej interpretácii ktorých judikatúra Súdneho
dvora EÚ v posledných rokoch venovala veľkú pozornosť. Popri základných pojmoch priama diskriminácia
a nepriama diskriminácia smernice po prvýkrát zakotvili pojem obťažovanie a sexuálne obťažovanie,
pokyn k diskriminácii ako jednu z foriem diskriminácie, čo v doterajšom rozvoji protidiskriminačného
práva predstavuje nový právny fenomén, interpretácii ktorého treba venovať primeranú
pozornosť.
I. Právne základy zákazu diskriminácie
Zákaz diskriminácie patrí k základom práva Európskej únie. Je obsiahnutý nielen v primárom
práve EÚ, ale aj v početných smerniciach EÚ. Keďže v práci človek prežije podstatnú časť svojho
života, so zásadou rovnakého zaobchádzania a zákazom diskriminácie sa v oblasti pracovného práva
stretávame podstatne častejšie v porovnaní s inými právnymi odvetviami slovenského právneho
systému.
Zákazu diskriminácie v oblasti pracovnoprávnych vzťahov sa venuje nielen početná
judikatúra Súdneho dvora EÚ, ale najmä zahraničná právna
literatúra.1)
Právne základy zákazu diskriminácie v pracovnoprávnych vzťahoch sú obsiahnuté v primárnom
práve EÚ, najmä v článku 157 Zmluvy o fungovaní EÚ (ďalej
len ZfEÚ), predtým v
článku 141 Zmluvy o založení ES.
Je obsahom štyroch základných slobôd, z nich osobitne slobody voľného pohybu zamestnancov
podľa článku 45 ods. 2 ZfEÚ (pôvodne
článku 39 ods. 2 ZES), ktorý zakazuje priamu a nepriamu
diskrimináciu zamestnancov z hľadiska štátnej príslušnosti a v doterajšom vývoji práva EÚ bol
zakotvený v primárnom práve EÚ ako prvý.
Súdny dvor EÚ vo svojich početných rozhodnutiach vyslovil, že zákaz diskriminácie patrí k
základom práva ES a zákaz diskriminácie podľa pohlavia a iných zakázaných dôvodov diskriminácie
patrí k základným právam EÚ. Zásada rovnakého zaobchádzania je všeobecnou zásadou práva
EÚ.2)
V oblasti sekundárneho práva EÚ je najmä zákaz diskriminácie podľa pohlavia reprezentovaný
početnými smernicami EÚ.
Osobitný právny základ kompetencií EÚ v oblasti zákazu diskriminácie bol zakotvený v
článku 13 Amsterdamskej zmluvy v roku 1997 (teraz článok 19 ZfEÚ), v zmysle ktorého Rade EÚ bola
ustanovená kompetencia bojovať proti diskriminácii z dôvodov pohlavia, rasy, etnickej príslušnosti,
náboženstva a viery, zdravotného postihnutia, veku a sexuálnej orientácie. Vyššie uvedené dôvody
diskriminácie boli Amsterdamskou zmluvou prvýkrát pojaté ako osobitné črty osobnosti (diskriminačné
znaky), vo vzťahu ku ktorým má platiť zákaz priamej a nepriamej diskriminácie.
Podľa súčasného právneho stavu pracovné právo Európskej únie rozlišuje zákaz diskriminácie
zamestnancov podľa jednotlivých diskriminačných znakov ako určitej črty fyzickej osoby, ale popri
tom aj zákaz diskriminácie podľa povahy pracovnoprávneho vzťahu. K znakom, ktorý charakterizuje
osobnosť zamestnanca, patrí pohlavie, vek, náboženstvo alebo viera, zdravotné postihnutie, sexuálna
orientácia, rasa a etnická príslušnosť. Zákaz diskriminácie z dôvodu povahy pracovnoprávneho vzťahu
je v práve EÚ relevantný napríklad pri pracovných pomeroch na určitú dobu alebo pri pracovných
pomeroch na kratší týždenný pracovný čas.
Celé desaťročia bolo možné sledovať bohatú legislatívnu činnosť orgánov EÚ pri rozvíjaní
zásady rovnakého zaobchádzania podľa pohlavia spolu s početnou judikatúrou Súdneho dvora EÚ,
nadväzujúcu najmä na smernicu 1976/207/EHS v znení
smernice 2002/73/ES o vykonávaní zásady rovnakého
zaobchádzania s mužmi a ženami, pokiaľ ide o prístup k zamestnaniu, odbornej príprave a postupu v
zamestnaní a o pracovné podmienky. Táto smernica bola v roku 2006 nahradená smernicou
2006/54/ES o vykonávaní zásady rovnosti príležitosti a
rovnakého zaobchádzania s mužmi a ženami vo veciach zamestnanosti a povolania (ďalej len smernica
2006/54/ES),3) ktorá sa z hľadiska
svojej vecnej pôsobnosti vzťahuje nielen na zákaz diskriminácie podľa pohlavia, ale aj na zákaz
diskriminácie z dôvodu zmeny pohlavia. Jej relatívne široký vecný rozsah zahrňuje aj zákaz
diskriminácie pri odmeňovaní za prácu mužov a žien, rovnaký postup v odbornej príprave, pracovné
podmienky vrátane odmeny za prácu a prepustenie z práce.
Zákaz diskriminácie z dôvodu pohlavia pri odmeňovaní mužov a žien bol popri primárnom
práve, článku 119 ZES, upravený aj samostatnou smernicou
75/119/EHS. Početná judikatúra Súdneho dvora sa pri interpretácii zásady rovnakého odmeňovania mužov
a žien pri odmeňovaní za prácu napriek existencii osobitnej smernice v prevažnej miere opierala o
článok 119 ZES.4)
Ako už bolo vyššie spomenuté, Amsterdamská zmluva v roku 1997 rozšírila kompetenciu Rady
EÚ pri rozvíjaní zákazu diskriminácie o ďalšie dôvody (diskriminačné črty, znaky) a následný vývoj
sekundárneho práva EÚ v oblasti zákazu diskriminácie mal pozitívny vplyv pre ďalší rozvoj právnej
kultúry Európy. Podľa zahraničnej odbornej literatúry rozšírenie diskriminačných znakov v článku 13
Amsterdamskej zmluvy predstavuje novú generáciu rozvoja európskeho protidiskriminačného
práva.5) Rozšírením diskriminačných znakov došlo súčasne k podstatnému
rozšíreniu vecnej pôsobnosti zákazu diskrimináciev práve EÚ.6)
Do uzatvorenia Amsterdamskej zmluvy neposkytovalo pracovné právo EÚ dostatok odpovedí na
všetky otázky dodržiavania zákazu diskriminácie týkajúce sa právneho postavenia zamestnanca pred
založením, ale aj v priebehu trvania pracovnoprávneho vzťahu. Na základe
článku 13 ZES v roku 2000 Rada prijala smernicu
2000/78/ES, ktorá ustanovuje všeobecný rámec pre rovnaké
zaobchádzanie v zamestnaní a povolaní (ďalej len "Rámcová smernica"), a smernicu
2000/43/ES, ktorá ustanovuje všeobecný rámec pre rovnaké
zaobchádzanie z dôvodu etnickej a rasovej príslušnosti.7)
Uvedené smernice majú pre oblasť pracovného práva mimoriadny význam, aj keď osobnou a
vecnou pôsobnosťou prekračujú rámec pracovného práva. Predstavujú na jednej strane kontinuitu už
predtým etablovanej stálej judikatúry Súdneho dvora EÚ a na druhej strane ponímaním diskriminácie so
široko koncipovanými výnimkami zo zákazu diskrimináciepredstavujú dôležitý obrat v doterajšom vývoji
práva EÚ. Diskrimináciu nedefinujú absolútne, ale len v relatívnej podobe s početnými výnimkami v
oblasti nepriamej diskriminácie.
Vyššie uvedené tri smernice majú mnoho spoločných právnych charakteristík. Predovšetkým
zjednocujú vymedzenie pojmu priama diskriminácia a nepriama diskriminácia pre celú oblasť
pracovnoprávnych vzťahov. Podstatne rozširujú okruh diskriminačných znakov, čím súčasne podstatne
rozširujú sociálnu ochranu zamestnancov. Sociálnu ochranu zamestnancov prehlbuje aj vecná pôsobnosť
smerníc vzťahujúca sa aj na predzmluvné vzťahy a oblasť ďalšieho
vzdelávania.8) Rámcová smernica, ako aj smernica
2000/43/ES na rozdiel od právneho stavu platného do času
ich prijatia regulujú aj spôsob ich presadenia do aplikačnej praxe, čo dovtedy európsky zákonodarca
prenechával na právne poriadky jednotlivých členských krajín EÚ.
Aj keď v oblasti odborného vzdelávania podľa súčasného právneho stavu nie je daná
kompetencia EÚ, smernice skôr myslia na príkaz rovnakého zaobchádzania pri odbornom vzdelávaní,
ktoré smeruje najmä k profesijnému začleneniu osôb vyradených z pracovného trhu. Ani jedna zo
smerníc sa nevzťahuje na zákaz diskriminácie z dôvodu štátnej príslušnosti, aj keď na druhej strane
smernice zjednotili doposiaľ rozdielne pojmy priamej diskriminácie a nepriamej diskriminácie z
dôvodu štátnej príslušnosti na jednej strane s pojmom priamej a nepriamej diskriminácie z iných
dôvodov.
Smernice nepokrývajú úplne obsah zákazu diskriminácie v pracovnom práve. Mimo rámca ich
úpravy je napr. smernica č. 1992/85/ES o ochrane matiek (§
20), smernica o rodičovskej dovolenke č. 2010/18/EÚ,
smernica o určitej dobe č. 1999/70/ES (§ 17) a smernica o
čiastočnom pracovnom úväzku č. 1997/81/ES (§ 16). Zákaz
diskriminácie vo vyššie uvedených štyroch smerniciach je primárne zameraná na osobitné kategórie
zamestnancov.
Podľa Rámcovej smernice 2000/78/ES zamestnanie a
povolanie sú kľúčové prvky záruky rovnakých príležitostí pre všetkých a rozhodujúcou mierou
prispievajú k plnej účasti občanov na ekonomickom, kultúrnom a sociálnom živote.
Pojem zamestnania a povolania Rámcová smernica, ale ani smernica
2000/43/ES a smernica
2006/54/ES nevymedzujú. Aktuálna judikatúra Súdneho dvora
EÚ vymedzuje pojem povolania a zamestnania relatívne široko.9) Pre relatívne
extenzívny právny výklad pojmov zamestnanie a povolanie vytvára právny rámec aj samotné znenie
Rámcovej smernice v článku 3, ktorý pôsobnosť Rámcovej smernice neohraničuje len na výkon závislej
činnosti podľa pracovnej zmluvy, ale aj na samostatnú zárobkovú činnosť a odborné vzdelávanie,
pracovné podmienky vrátanie prepustenia zo zamestnania a členstva v profesijných záujmových
združeniach. Tým, že sa pôsobnosť Rámcovej smernice vzťahuje nielen na súkromnoprávne pracovné
pomery, ale aj na verejnoprávne pracovné (služobné, štátnozamestnanecké) pomery, predznačuje, že
pojem zamestnania a povolania zakotvený v Rámcovej smernici treba používať v širokom slova
zmysle.
Súdny dvor EÚ vytvoril v priebehu predchádzajúcich rokov vlastný dogmatický model zákazu
priamej diskriminácie a nepriamej diskriminácie aj v oblasti pracovnoprávnych vzťahov.
II. Vymedzenie pojmu priamej a nepriamej
diskriminácie
Európsky zákonodarca zásadu rovnakého zaobchádzania poníma ako spoločný názov pre zakázané
diskriminačné správanie sa, ktoré je vo forme priamej alebo nepriamej
diskriminácie.10)
Cieľom a ťažiskom všetkých troch analyzovaných smerníc je zákaz priamej diskriminácie, ako
aj zákaz nepriamej diskriminácie.
Diskriminácia nespočíva už v
rôznom zaobchádzaní
so zamestnancami. Rôzne pracovné
oblečenia napr. pre mužov a ženy, dary pri jubileu alebo služobné označenia nie sú diskrimináciou,
pokiaľ toto rozlišovanie medzi mužmi a ženami nie je výrazom ich rozdielnej hodnoty.Diskriminácia kvôli určitému dôvodu vzniká už vtedy, keď sú nevýhodné následky viazané na
zakázaný znak. Ak rozdielne zaobchádzanie zo strany zamestnávateľ vychádza z viacerých motívov, je
smerodajné len to, či je v tomto rozhodnutí ako kritérium použitý niektorý z diskriminačných dôvodov
(napr. pohlavie, vek, etnická príslušnosť).
Z hľadiska doterajšieho právneho vývoja pracovného práva EÚ pojem nepriamej diskriminácie
bol v roku 1997 po prvýkrát vymedzený v smernici č.
1997/80/EHS o dôkaznom bremene v prípade
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).