Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Porovnanie vybraných aspektov procesnoprávnej úpravy zákona o dohľade nad finančným trhom a Správneho poriadku.
Porovnanie vybraných aspektov procesnoprávnej úpravy
zákona o dohľade nad finančným trhom a
Správneho poriadku.
JUDr.
Andrea
Slezáková
LLM. PhD.
Odborná asistentka, Katedra obchodného práva, Obchodná fakulta, Ekonomická
univerzita v Bratislave.
SLEZÁKOVÁ, A.: Porovnanie vybraných aspektov procesnoprávnej úpravy
zákona o dohľade nad finančným trhom a
Správneho poriadku. Právny obzor, 101, 2018, č. 3, s.
267 - 283.
Comparison of Selected Aspects of the Procedural Rules of the Financial Market
Supervision Act and the Administrative Procedure Code.
One of the subsections of financial law
is financial market law consisting of a set of legal norms governing the regulation and supervision
of the financial market, the conditions for the conduct of financial intermediaries' activities, the
protection of financial consumers and financial instruments. We pay attention to a group of
socio-economic relations that can be subsumed under the notion of financial market supervision.
Macro-prudential, micro-prudential supervision as well as supervision in the area of financial
consumer protection are carried out by the National Bank of Slovakia. Within the framework of
financial market supervision, the National Bank of Slovakia conducts, among others, proceedings,
grants, licenses, approvals and prior approvals of the National Bank of Slovakia, imposes sanctions
and remedies and issues other decisions. The legislation governing selected decision-making
processes in the financial market sector has undergone certain developments, from the application of
the law No. 71/1967 coll. on the Administrative Procedure (Administrative Procedure) as amended up
to Act No. 747/2004 coll. on supervision of the financial market and the amendment of certain
regulations as amended (hereinafter the "Financial Market Supervision Act"), which excludes the
application of general regulations on administrative procedures. The article focuses on the selected
common elements and the most important differences in the regulation of the third section of the
Financial Market Supervision Act, referred to as the procedure in supervisory matters and the
administrative procedure.Key words:
financial market supervision, procedure in supervisory matters,
administrative procedureJedným z pododvetví finančného práva je právo finančného trhu tvorené množinou právnych
noriem upravujúcich reguláciu a dohľad nad finančným trhom, podmienky uskutočňovania aktivít
finančných sprostredkovateľov, ochranu finančných spotrebiteľov a finančné nástroje. Z uvedeného
okruhu venujeme pozornosť skupine spoločensko-ekonomických vzťahov, ktoré možno subsumovať pod pojem
dohľadu nad finančným trhom. Makroprudenciálny, mikroprudenciálny dohľad, ako aj dohľad v oblasti
ochrany finančných spotrebiteľov uskutočňuje Národná banka Slovenska. cieľom makroprudenciálneho
dohľadu je zachovanie stability celého slovenského finančného systému, cieľom mikroprudenciálneho
dohľadu je stabilita každej jednotlivej finančnej inštitúcie.1) V rámci
dohľadu nad finančným trhom Národná banka Slovenska okrem iného vedie konania, udeľuje povolenia,
licencie, súhlasy a predchádzajúce súhlasy Národnej banky Slovenska, ukladá sankcie a opatrenia na
nápravu a vydáva iné rozhodnutia. Právna úprava vzťahujúca sa vybrané rozhodovacie procesy v oblasti
finančného trhu prešla určitým vývojom, a to od aplikácie
zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní
(Správny poriadok) v znení neskorších predpisov (ďalej
len Správny poriadok) až k
zákonu č. 747/2004 Z.z. o dohľade nad finančným trhom
a o zmene a doplnení niektorých predpisov v znení neskorších predpisov (ďalej len
zákon o dohľade nad finančným trhom), ktorý vylučuje
použitie všeobecných predpisov o správnom konaní. Článok sa zameriava na vybrané spoločné prvky a
najpodstatnejšie rozdiely regulácie tretej časti zákona o
dohľade nad finančným trhom, označovanej ako konanie vo veciach dohľadu a správneho
konania.
1. Úvod
Z propedeutického hľadiska sa ako vhodné javí poukázať na vývoj právnej úpravy konania, v
ktorom sa rozhodovalo o právach a povinnostiach subjektov v oblasti finančného trhu, konkrétne v
sektoroch kapitálový trh a poistenie. Procesný postup je výsledkom genézy, keď zákonodarca vo
vtedajšom legislatívnom prostredí zakotvil spočiatku aplikáciu
Správneho poriadku, potom subsidiárne použitie
Správneho poriadku (t.j., ak osobitný zákon ustanovil
inak - obsahoval odlišnú úpravu ako Správny poriadok,
platilo
lex specialis derogat lex generalis
.), následne vzniklo samostatné konanie pre oblasť
rozhodovania o právach, právom chránených záujmoch a povinnostiach subjektov na finančnom
trhu.Vo všeobecnosti môžeme konštatovať, že správa predstavuje výkonné zaistenie určitých
cieľov, záujmov či potrieb. Správa je zámerná, uvedomelá a nepretržitá činnosť, ktorej účelom je
dosiahnuť a udržiavať určité usporiadanie predmetu správy.2) Správa sa
vyskytuje v rôznorodých sférach ľudskej činnosti a výnimku nepredstavuje ani oblasť ekonomická. V
období 90. rokov 20. storočia pôsobilo Ministerstvo financií Slovenskej republiky ako autorita
dozorujúca a kontrolujúca subjekty v oblasti kapitálového trhu a poisťovníctva.
Jedným z formálnych prameňov práva legitimizujúcich Ministerstvo financií Slovenskej
republiky na vykonávanie štátneho dozoru bol predovšetkým
zákon č. 248/1992 Zb. o investičných spoločnostiach a
investičných fondoch v znení neskorších predpisov, ktorý bol účinný do 31. decembra 1999. Na
vznik investičnej spoločnosti a investičného fondu, ich rozdelenie, zlúčenie alebo splynutie s inou
investičnou spoločnosťou alebo s investičným fondom bolo potrebné povolenie, ktoré udeľovalo
Ministerstvo financií Slovenskej republiky. Na konanie a rozhodovanie v povoľovacom procese
Ministerstva financií Slovenskej republiky sa vzťahoval
Správny poriadok.
Podľa zákona Slovenskej národnej rady č. 24/1991 Zb.
o poisťovníctve v znení účinnom do 31. októbra 2000, dozoru podliehali právnické a fyzické
osoby, ktoré podnikali v poisťovníctve na území Slovenskej republiky alebo ktoré mali na území
Slovenskej republiky sídlo alebo bydlisko. Dozor vykonávalo, rovnako ako v oblasti kapitálového
trhu, Ministerstvo financií Slovenskej republiky (ďalej aj dozorný orgán). Na vznik poisťovne a
podnikanie v poisťovníctve, ako aj na zmenu predmetu činnosti poisťovne a jej zlúčenie alebo
splynutie s inou právnickou osobou bolo potrebné povolenie, ktoré udeľoval na základe žiadosti
dozorný orgán. Na predmetné povoľovacie konanie sa subsidiárne vzťahoval
Správny poriadok.
Základnou a podstatnou črtou realizovanej štátnej správy boli jej celospoločenská povaha a
funkcie (predovšetkým išlo o dozornú funkciu, ktorá si kládla za cieľ kontrolovať korektné
podnikanie dozorovaných subjektov). Predmetná správna činnosť Ministerstva financií Slovenskej
republiky bola odvodená od postavenia a funkcií štátu.
Môžeme teda konštatovať, že vo vzťahu k zákonne vymedzenému okruhu subjektov uskutočňovalo
Ministerstvo financií Slovenskej republiky dozor. Všeobecne pod pojmom dozor rozumieme činnosť
spočívajúcu v pozorovaní a hodnotení adekvátnosti jednania, spravidla určitej osoby, prípadne
následne aj aktivite smerujúcej k náprave nedostatkov.3) Realizovaním
štátneho dozoru sa obstarávali záujmy a potreby spoločnosti, a nie jednotlivcov. Štátny dozor na
úseku finančnej činnosti štátu predstavuje jednu z foriem správneho dozoru uplatňovaného v mnohých
oblastiach verejnej správy.4)
2. Úrad pre finančný trh a právna úprava správnoprocesného konania
Zákonnú úpravu reflektujúcu na potrebu zriadenia samostatného orgánu štátnej správy v
oblasti kapitálového trhu a poisťovníctva predstavoval zákon
č. 329/2000 Z.z. o Úrade pre finančný trh a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
platnom a účinnom do 31. marca 2002. Štátna správa reprezentuje druh činnosti štátu. Štátna správa
je činnosť vykonávaná v mene štátu za účelom plnenia úloh a funkcií, a to štátnymi, prípadne štátom
splnomocnenými (neštátnymi) subjektmi.5) Prostredníctvom štátnej správy
dochádza k realizácii štátnej politiky. Pričom platí, že výkon štátnosprávnej aktivity je
determinantom druhu orgánu.6)
Na konanie, v ktorom Úrad pre finančný trh rozhodoval o právach, právom chránených
záujmoch a povinnostiach právnických osôb alebo fyzických osôb, sa subsidiárne aplikoval
Správny poriadok.
Dňa 1. apríla 2002 nadobudol účinnosť zákon č.
96/2002 Z.z. o dohľade nad finančným trhom a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý
zrušil čl. I zákona č. 329/2000 Z.z. o Úrade pre finančný trh a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení platnom a účinnom do 31. marca 2002. Úrad pre finančný trh sa stal sa právnickou
osobou, ktorej sa v oblasti verejnej správy zverilo vykonávanie dohľadu. Pojem dohľad je právnymi
predpismi zavedený termín na označenie dozoru, ktorý nevykonáva priamo orgán štátu, ale subjekt od
štátu odlišný, ktorému je výkon dozoru štátom zverený.7) Dohľad nad činnosťou
subjektov finančného trh, respektíve dohľad nad subjektmi podnikajúcimi na finančnom trhu,
predstavuje súbor činností, ktoré vykonáva na základe mandátu uvedeného v zákone orgán dohľadu pri
dohliadaní nad dodržiavaním ustanovení normatívnoprávnych aktov subjektmi finančného
trhu.8) Orgán dohľadu však neanalyzuje ekonomické ciele dohliadaných
subjektov ani ich ekonomickú efektivitu. Predmetom dohľadu nad činnosťou subjektov finančného trhu
sú spoločensko-ekonomické vzťahy, ktoré upravujú príslušné právne normy.9)
Vznikajú v procese finančnej činnosti štátu v súvislosti s reguláciou, monitoringom, dohľadom a
sankcionovaním subjektov finančného trhu.10)
Na konanie, ktoré uskutočňoval Úrad pre finančný trh, podľa
zákona č. 96/2002 Z.z. o dohľade nad finančným trhom a
o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení účinnom do 31. decembra 2005, sa subsidiárne
nevzťahoval Správny poriadok. Zákonodarca vo vtedajšej
právnej úprave zakotvil reguláciu vzťahujúcu sa na rozhodovacie procesy. Úrad pre finančný trh
disponoval v zákonne vymedzenom rozsahu verejnou mocou, ktorá sa predovšetkým prejavovala pri vedení
konaní podľa zákona č. 96/2002 Z.z. o dohľade nad finančným
trhom a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení platnom a účinnom do 31. decembra
2005,11) a podľa osobitných zákonov v oblasti kapitálového trhu,
poisťovníctva, starobného dôchodkového sporenia, vydávaní povolení či dohliadaním na plnenie ním
vydaných rozhodnutí vrátane dodržiavania podmienok určených v týchto rozhodnutiach.
Do dňa 31. decembra 2005 Úrad pre finančný trh vykonával správnoprocesné konanie
predovšetkým v oblasti kapitálového trhu, poisťovníctva a dôchodkového sporenia. Dodávame, že pre
oblasť bankovníctva bola orgánom dohľadu a uskutočňovala správnoprocesné konania Národná banka
Slovenska.
S cieľom zamedziť predmetnej dvojkoľajnosti došlo k zrušeniu Úradu pre finančný trh a jeho
pôsobnosť prešla na Národnú banku Slovenska, a to na základe ustanovenia
§ 45 ods. 1 zákona o dohľade nad finančným
trhom. Táto ako nezávislá centrálna banka Slovenska začala zastrešovať dohľad nad celým
slovenským finančným trhom. Odo dňa 1. januára 2006 teda môžeme hovoriť v podmienkach SR o vzniku
integrovaného dohľadu nad finančným trhom. Taktiež došlo k integrácii právnej úpravy. Dve
správnoprocesné konania boli zjednotené do konania vo veciach dohľadu. Tento právny predpis je možné
považovať za
lex generalis
v oblasti finančnoprávnej regulácie, ktorý je zároveň aj procesným
predpisom pre konania (najmä povoľovacie a sankčné), ktoré vedie Národná banka
Slovenska.12)3. Ku konaniu vo veciach dohľadu a k správnemu konaniu vo všeobecnosti
Procesnoprávne normy predstavujú prostriedok ochrany a realizácie hmotnoprávnych noriem. V
pododvetví práva finančného trhu procesnoprávne normy obsiahnuté v tretej časti
zákona o dohľade nad finančným trhom zabezpečujú
okrem iného uskutočňovanie zásady zákonnosti. Procesné právo slúži na realizáciu práva hmotného.
Zárove
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).