Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Právna úprava nadnárodného štrajku ako nevyhnutná podmienka globálneho trhu práce
Právna úprava nadnárodného štrajku ako nevyhnutná podmienka globálneho trhu
práce
JUDr.
Marek
Švec
pôsobia ako interní doktorandi na Katedre pracovného práva a práva sociálneho
zabezpečenia Právnickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave.
Mgr. et Bc.
Martin
Bulla
pôsobia ako interní doktorandi na Katedre pracovného práva a práva sociálneho
zabezpečenia Právnickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave.
BULLA
, M., ŠVEC, M.: Právna úprava nadnárodného štrajku ako nevyhnutná
podmienka globálneho trhu práce. Právny obzor, 94, 2011, č.5, s.483 -
500.Legal regulation of supranational strike as a prerequisite of global labour market.
This paper analyzes the issue of transnational industrial action in the European Union. European
Union law neither national legal orders in individual the Member States do not deal with the matter
in an explicit
way. Hence the legal framework for a multinational strike is derived from the
fundamental guarantees of the right to strike, contained in several international instruments
(including the Charter of Fundamental Rights of the EU) as well as in constitutions or other
national regulations. Likewise decision making process of both European and national courts plays an
important role in creating the legal environment for realization of transnational forms of
industrial action. The authors present their proposals de lege feranda in relation to the possible
development of legislation in the field of the issue in question on the basis of analysis of legal
environment in the EU law and selected national legislations.Key words:
right to strike, supranational (cross-border) strike, protection of
rights and interests of employees, collectively organised event, European social
partnersÚvod
1) Právna úprava kolektívneho pracovného práva predstavuje dlhodobo
v slovenskom pracovnom práve pálčivý problém. Absencia aktuálnej pracovnoprávnej literatúry v
uvedenej oblasti je brzdou ďalšieho rozvoja danej problematiky v kontexte nového modelu pracovného
práva (flexiistoty). Spoločným menovateľom európskeho pracovného práva i pracovnoprávnych úprav
členských krajín Európskej únie tak naďalej zostáva absencia koncepčnej právnej úpravy nadnárodnej
formy štrajku ako významného inštitútu ochrany práv zamestnancov. Uvedený stav sa pri pohľade na
súčasný stav globálnej ekonomiky i celkový charakter transformujúceho sa európskeho pracovného trhu
javí ako zlyhanie európskeho i národného zákonodarcu. Kolektíva ochrana práv a záujmov európskych
zamestnancov tak spravidla zostáva iba v rovine politických deklarácií a akademických diskusií. Hoci
významom štrajku ako prostriedku ochrany práv a záujmov zamestnancov sa vo svojom románe "Germinal"
zaoberal už francúzsky spisovateľ Émile Zola, ktorý tvrdil, že štát musí korigovať svoje vlastné
správanie práve prostredníctvom práva na štrajk, a to najmä vtedy, ak vystupuje v pozícii
zamestnávateľa.2)
Dôvodov chýbajúcej právnej úpravy môže byť hneď niekoľko. Pretrvávajúce problémy
európskych odborových organizácií,3) vznik nadnárodných zamestnávateľských
"konglomerátov" s veľmi výrazným politickým vplyvom, ktoré nemajú relevantný záujem na vzniku novej
(obmedzujúcej?) právnej úpravy, kolektívne pracovné právo na okraji záujmu zákonodarcu, slabá
ochrana práv zamestnancov v transformujúcich sa ekonomikách strednej a východnej Európy a
pod.
Tento článok sa usiluje priniesť nový pohľad na súčasnú právnu úpravu nadnárodného štrajku
v európskom i národnom kontexte, hľadať inšpiráciu pre novú právnu úpravu, ako i pokúsiť sa o
realizáciu jasných záverov a návrhov
de lege ferenda
pre slovenské a európske pracovné
právo.I. "Nadnárodný" štrajk
Nevyhnutnosť právneho zakotvenia nadnárodnej formy štrajku nie je otázkou posledných
rokov, prvé snahy možno badať už začiatkom deväťdesiatych rokov minulého storočia. Primárnym
podnetom bolo najmä vytvorenie nadnárodných holdingových zamestnávateľov, ako i globalizácia
svetovej ekonomiky. Spolu s ďalšími prebiehajúcimi spoločenskými procesmi4)
následne vytvorili postupný tlak na znižovanie pracovnoprávnej ochrany zamestnancov a ich zástupcov
na pracovisku. Pôsobenie jedného zamestnávateľa vo viacerých krajinách s rozdielnymi
pracovnoprávnymi úpravami všeobecne prispieva k zásadnej diferenciácii zamestnancov a rozširovaniu
dvojkoľajnosti pracovného práva pri ich ochrane v európskom priestore. Vznikajú špecifické skupiny
zamestnancov, ktoré, hoci pracujú u rovnakého zamestnávateľa, majú výrazne sťaženú možnosť
praktického využitia pracovnoprávnych prostriedkov na zabezpečenie ochrany vlastných práv a záujmov
(v závislosti od kvality pracovnoprávnej úpravy konkrétnej krajiny). Právo na štrajk je vnímané ako
posledná možnosť účinnej ochrany záujmov zamestnancov a dosiahnutia uspokojenia základných
sociálnych potrieb. Preto je vyššie načrtnutý právny stav trvalo neudržateľný nielen kvôli jasnému
diskriminačnému charakteru na základe národnej príslušnosti, ale i pre príkry rozpor so základnými
zásadami a všeobecnými princípmi, na ktorých je založená Európska únia5) a
ktoré sú obsiahnuté v mnohých medzinárodných dokumentoch.6)
Aktuálne presadzovaný nový európsky model pracovného práva (flexiistota), ktorý má
predstavovať jedinečné spojenie silnejšej pracovnoprávnej ochrany zamestnancov a vyššej flexibility
pracovnoprávnych vzťahov, sa potom stáva iba ťažko naplniteľným.
II. Právo na štrajk a jeho možné
konotácie
2.1 Právo na štrajk
de lege
lata
Nájsť všeobecne akceptovateľnú a záväznú definíciu práva na štrajk sa môže pri pohľade na
jednotlivé právne úpravy členských krajín Európskej únie javiť ako problematické, ak nie úplne
nemožné. Právo na štrajk nadobúda v rôznych právnych úpravách rozdielny obsah či kvalitatívne
postavenie. Z uvedeného vyplývajú aj odlišnosti pri jeho realizácii v podmienkach konkrétnej
krajiny, tobôž pri potenciálnom výskyte medzinárodného prvku.
Právo na štrajk bezprostredne súvisí
so slobodou združovania
a s tzv. koaličnou
slobodou
ako základnými politickými právami.7) Slobodu združovania
zakotvuje ako (európsky) Dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd (ďalej len ako
"Európsky dohovor") (čl. 11), ale aj Európska sociálna charta
, Revidovaná Európska sociálna charta
,
ako i dohovory Medzinárodnej organizácie práce.8) Špecifickou črtou uvedených
práv je skutočnosť, že sa pri ich ochrane aplikujú aj ďalšie medzinárodné dokumenty z oblasti
ľudských práv (Všeobecná deklarácia ľudských práv, Medzinárodný pakt o občianskych a politických
právach, Medzinárodný pakt o hospodárskych, sociálnych a kultúrnych právach).Združovacie právo garantuje presadzovanie určitých záujmov, či už osobne prospešných,
alebo verejnoprospešných, prostredníctvom kreovania formálnych alebo menej formálnych združení. V
zmysle rozhodnutí štrasburských orgánov ochrany práva sa za združenie pokladá právnická osoba, ktorá
disponuje dvoma základnými znakmi -
dobrovoľnosťou
9) pri rozhodovaní o
vstupe a výstupe zo združenia a existenciou spoločného cieľa
, ktorý musí byť
dovolený
10) a mať súkromnoprávnu povahu
. Dobrovoľnosť vo
svetle uvedených rozhodnutí Európskeho súdu pre ľudské práva zahŕňa aj tzv. negatívne právo, t.j.
nebyť nútený vstupovať do združení alebo odborov. Dôsledkom uvedeného právneho konceptu je preto aj
"nová" interpretácia čl. 11 Európskeho dohovoru. I keď vlastný text Európskeho dohovoru takéto
všeobecné pravidlo (o slobode voľby pri vstupe do združenia/ negatívne právo)
neobsahuje,11) neznamená to, že nepožíva primeranú ochranu patriacu čl. 11
Európskeho dohovoru ako takému. Článok 11 je preto potrebné interpretovať v tom zmysle, že
nepripúšťa akúkoľvek formu nátlaku na vstup napr. do odborovej
organizácie.12)Právo na štrajk sa má realizovať v súlade so zákonmi príslušnej
krajiny.13) Európsky dohovor jednoznačne vyžaduje, aby vnútroštátne
zákonodarstvo odborom dovoľovalo bojovať za ochranu záujmov svojich členov (čl. 11 ods. 1), podobne
ako to už niekoľkokrát judikoval aj Európsky súd pre ľudské práva. K zákazu štrajku v rámci národnej
právnej úpravy sa vyjadrila aj Medzinárodná organizácie práce, ktorá považuje jeho zákaz za
porušenie slobody združovania a za rozporný s medzinárodnými
dohovormi.14)
V takto koncipovanom právnom prostredí však vyvstáva zásadný problém. Vyššie uvedená
nadnárodná právna úprava je pomerne vágna. Neexistuje žiadna všeobecná definícia štrajku, ktorá by
bola všeobecne záväznou a aplikovateľnou v jednotlivých národných právnych poriadkoch. Považovať za
štrajk iba tú formu, ktorá sa týka výlučne kolektívneho vyjednávania s cieľom dosiahnutia dohody o
pracovných podmienkach zamestnancov medzi zamestnávateľmi a zástupcami zamestnancov by bolo nielen
krátkozraké, ale i v rozpore s duchom Európskeho dohovoru o ochrane ľudských práv.
Ak odvodzujeme
právo na štrajk zo slobody združovania, ktorá predpokladá vytváranie rôznych druhov záujmových
združení, prečo by sa mal štrajk dotýkať iba ochrany práv a záujmov zamestnancov
a nie napr.
ochrany životného prostredia, náboženskej či politickej slobody? Môže byť štrajk pokladaný dokonca
iba za aktívnejšiu formu vyjadrenia vlastného názoru a presvedčenia ľudí?2.1.1 Ústavný a medzinárodnoprávny rozmer práva na štrajk
Európske krajiny možno z hľadiska ústavného zakotvenia práva na štrajk rozdeliť do
troch základných skupín.
Prvú
skupinu tvoria krajiny, v ktorých
ústavy ako "základné zákony štátov" obsahujú striktné
ustanovenie o práve na štrajk a radia ho medzi základné ľudské práva a slobody prináležiace každej
fyzickej osobe (napr. Slovenská republika,15) Česká republika alebo
Francúzsko). Druhú
skupinu tvoria štáty, kde právo na štrajk v ústave síce priamo obsiahnuté
nie je, ale je možné ho odvodiť z ústavného práva na slobodu združovania (napr. Luxemburg, Nemecko).
Tretiu
skupinu štátov tvoria krajiny, kde neexistuje žiadny ústavný odkaz na právo na štrajk,
a to napr. z dôvodu uplatňovania tzv. monistického modelu práva
(jednota národného a
medzinárodného práva v právnom poriadku krajiny). Takými to krajinami sú napr. Holandsko alebo
Belgicko.16)Význam ústavnej akceptácie práva na štrajk sa výrazne prejavuje v samotnej zákonnej úprave
jeho realizácie, resp. v komplexe obmedzení. Možno konštatovať, že právna úprava európskych krajín
je pri pohľade na iné pracovnoprávne inštitúty nedostatočná. Prevažná väčšina štátov nemá definovaný
pojem štrajk, jeho druhy, ustanovené základné podmienky jeho realizácie, či určený rozsah
minimálnych služieb, ktoré musia zabezpečiť štrajkujúci zamestnanci v prospech verejnosti. Vo
viacerých krajinách je toto bremeno ponechávané iba na rozhodnutiach súdov. To v praxi,
pochopiteľne, spôsobuje nemalé problémy (najmä s ohľadom na nároky zamestnancov a možnosti
zamestnávateľa pre ich disciplinárne stíhanie). Svetlú výnimku predstavuje právna úprava Talianska
alebo Grécka.
Omnoho výraznejšie sa absencia kvalitnej právnej úpravy na medzinárodnej úrovni prejavuje
pri snahe o definovanie nadnárodnej formy štrajku a podmienok jej legálnej realizácie. Pokiaľ
medzinárodné dokumenty vyžadujú existenciu národnej právnej úpravy ako minimálnu podmienku pre
praktickú realizáciu práva na štrajk zo strany zamestnancov, ako sa bude postupovať v prípade
možného štrajku s výskytom medzinárodného prvku (môže ísť o štrajk prebiehajúci súčasne vo viacerých
krajinách - aj mimo Európskej únie)? Kompatibilita právnych poriadkov európskych krajín je najmä v
oblasti pracovného práva a práva sociálneho zabezpečenia pomerne nízka. Neriešiteľná situácia
nastane, ak sa bude musieť uplatniť právny poriadok krajiny, ktorý nebude spĺňať napr. európske
štandardy ochrany záujmov zamestnancov. Akým spôsobom bude zabezpečená vyžadovaná úroveň
pracovnoprávnej ochrany?
Riešenie však neposkytuje ani medzinárodné právo súkromné, ktoré sa tento problematikou
kolektívneho pracovného práva takmer vôbec nezaoberá a zameriava sa na právnu úpravu individuálnych
pracovnoprávnych vzťahov s cudzím prvkom.
2.2 Možné formy práva na štrajk a problematika ich legálnosti v
jednotlivých európskych krajinách
Slovenská právna úprava pod pojmom štrajk rozumie nátlakový prostriedok zamestnancov na
zamestnávateľa, ktorý sú zamestnanci oprávnení využiť pri spore o uzatváranie kolektívnej
zmluvy.17) Štrajk teda primárne zaraďuje do oblasti pracovného práva a jeho
využitie predpokladá iba pri riešen
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).