Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Proces tvorby interných normatívnych inštrukcií vo verejnej správe
Proces tvorby interných normatívnych inštrukcií vo verejnej správe
JUDr.
Radomír
Jakab
Košice: Fakulta verejnej správy UPJŠ v Košiciach
JAKAB, R.: Proces tvorby interných normatívnych inštrukcií vo verejnej správe. Právny
obzor, 95, 2010, č.6, s.556 - 570.
Súčasťou správneho procesu v širšom ponímaní je aj proces tvorby interných normatívnych
inštrukcií, tzv. riadiaci normatívny správny proces. Práve týmto procesom sa zaoberá autor v tomto
článku. Konkrétne podstatou a charakteristikou internej normatívnej inštrukcie, jej odlíšením od
iných správnych aktov, ako aj následne postupom orgánov verejnej správy pri tvorbe a publikácii
interných normatívnych inštrukcií. Cieľom autora je jednak poukázať na praktické nedostatky pri
realizácii tohto procesu, ale aj navrhnúť určité legislatívne, resp. praktické zmeny na jeho
skvalitnenie.
I. Úvod
Vo verejnej správe prebieha viacero druhov správnych procesov. Okrem notoricky známeho
aplikačného procesu - správneho konania, je to aj normotvorný proces, ako aj proces vnútorného
riadenia verejnej správy, resp. riadiaci proces vo verejnej správe.
Jedným z typických znakov riadiaceho procesu vo verejnej správe je to, že sa týka vzťahu
medzi organizačne nadriadeným orgánom verejnej správy na jednej strane a organizačne podriadenými
orgánmi verejnej správy na strane druhej. Okrem toho, riadiaci proces vo verejnej správe zahŕňa aj
vzťah medzi nadriadeným pracovníkom (pracovníkmi) orgánu verejnej správy a jeho podriadeným
pracovníkom, resp. pracovníkmi. Ak tento vzťah v rámci verejnej správy nie je budovaný na princípe
organizačnej nadriadenosti a podriadenosti, svoje uplatnenie nachádzajú obvykle ďalšie dva druhy
správneho procesu, a to normotvorný správny proces (vo forme normatívnych právnych aktov alebo
normatívnych zmlúv) alebo aplikačný správny proces (vo forme individuálnych správnych aktov). V
týchto prípadoch ide o uplatnenie princípu funkčnej (materiálnej) nadriadenosti a
podriadenosti.1)
Riadiaci proces vo verejnej správe pozostáva po obsahovej stránke z výkonu určitých
činností, ktoré sú podstatou samotného riadenia. Ide predovšetkým o plánovanie, organizovanie,
samotné vedenie ľudí a kontrolu. Na tieto činnosti následne nadväzuje ich vykonávanie. Riadiaca
činnosť môže byť pritom realizovaná dvoma spôsobmi, a to spôsobom naprogramovania určitej aktivity,
ktorá sa pri splnení daných podmienok bude opakovať, alebo spôsobom stanovenia jednorazovej aktivity
pre konkrétne subjekty. V prvom prípade hovoríme o normatívnom spôsobe regulovania určitých vzťahov,
v druhom o individuálnom, aplikačnom spôsobe regulácie. Riadiaci proces vo verejnej správe môže mať
jednak normatívny charakter, tzv. riadiaci normatívny proces, alebo aplikačný charakter, tzv.
riadiaci aplikačný proces.
Toto rozlišovanie riadiaceho procesu je smerodajné z hľadiska výslednej formy rozhodnutia
v rámci riadiaceho správneho procesu. V prípade riadiaceho normatívneho procesu je výsledkom
riadiacej činnosti normatívny akt riadenia, v teórii označovaný ako interná normatívna inštrukcia.
Výsledkom riadiacej činnosti v prípade aplikačného riadiaceho procesu je individuálny, aplikačný akt
riadenia, tzv. individuálny interný (služobný) pokyn. Samozrejme, vydaním takýchto aktov riadenia
nie je riadiaci proces vo verejnej správe definitívne ukončený. Je obvykle podnetom na jeho
vykonanie alebo na prijatie iných aktov riadenia.
II. Charakteristika internej normatívnej inštrukcie
Internú normatívnu inštrukciu je možné charakterizovať jednak vymedzením jej
charakteristických znakov, ako aj jej odlíšením od iných obdobných inštitútov, a to najmä od
normatívneho právneho aktu, ako aj od individuálneho interného pokynu či individuálneho právneho
aktu.
Základnou charakteristickou črtou internej normatívnej inštrukcie je jej normatívna povaha
a význam. Vyvodzuje sa to predovšetkým z jej abstraktnej povahy. To znamená, obsahuje všeobecné
pravidlá správania aplikujúce sa na prípady rovnakého druhu, no neurčitého počtu. Aplikujú sa teda
na určitý okruh neurčitého počtu subjektov v neurčitom počte prípadov alebo aj na určité subjekty,
ale v neobmedzenom počte prípadov rovnakého druhu. Abstraktnosť je vyjadrená buď v subjekte, alebo
predmete, pričom nie je nevyhnutné, aby bola vyjadrená v oboch súčasne.2)
Okrem toho, jednorazovou aplikáciou internej normatívnej inštrukcie nedochádza k "skonzumovaniu" jej
aplikačnej spôsobilosti; je totiž určená na opakované použitie.3) Týmto
znakom sa interná normatívna inštrukcia líši od individuálnych aktov či už individuálneho interného
pokynu, alebo aj individuálneho právneho aktu.
Druhým významným znakom internej normatívnej inštrukcie je jej účinok len voči organizačne
podriadeným subjektom, t.j. voči organizačne podriadeným orgánom či iným osobám alebo voči
organizačne podriadeným pracovníkom. V interných normatívnych aktoch sú vyjadrené normy upravujúce
pracovnú činnosť úradných osôb, prípadne ostatných pracovníkov začlenených v organizačnej štruktúre
správnych orgánov. To má za následok, že dodržiavanie interných normatívnych aktov nemožno vynucovať
prostriedkami správneho donucovania, ale iba v rámci disciplinárnej
zodpovednosti.4) Z tejto vlastnosti vyplýva aj riadiaci charakter takýchto
aktov. Zároveň tento znak je markantným pre odlíšenie internej normatívnej inštrukcie od
normatívneho právneho aktu, ktorého účinky zaväzujú aj nepodriadené subjekty. No v určitých
prípadoch je problematické jednoznačne rozlíšiť, či určité vzťahy majú byť regulované formou
interného predpisu, alebo formou všeobecne záväzného právneho predpisu. To niekedy vedie aj k voľbe
nevhodnej formy. Okrem toho, nie je ničím výnimočným, že normy obsiahnuté v normatívnych právnych
aktoch majú aj interný charakter
a
vice versa
?Ďalším charakteristickým znakom internej normatívnej inštrukcie je, že na jej vydanie nie
je potrebné osobitné zákonné zmocnenie. Právo subjektov verejnej správy vydávať interné normatívne
inštrukcie je dané riadiacou pôsobnosťou subjektu (orgánu) verejnej správy, ktorý danú inštrukciu
vydáva. To znamená, zverenie riadiacej úlohy pre subjekt verejnej správy v sebe zahrňuje aj právo
tohto subjektu vydávať interné normatívne inštrukcie. Implicitné zákonné vyjadrenie oprávnenia
orgánov verejnej správy vydávať interné normatívne akty (explicitné vyjadrenie sa vyskytuje
podstatne zriedkavejšie) je i dôsledkom právneho významu týchto predpisov pre subjekty stojace mimo
sústavu verejnej správy, teda pre subjekty nevystupujúce vo vzťahoch hierarchickej nadriadenosti a
podriadenosti, ktoré sú pre verejnú správu typické. Právny význam interných normatívnych aktov pre
subjekty, voči ktorým sa verejná správa vykonáva, má byť minimálny alebo žiadny. Vyplýva to zo
základnej funkcie, ktorú interné normatívne akty plnia.5) Tento znak je
aplikovateľný aj na druhú formu riadiaceho správneho procesu - individuálne interné pokyny. No je
odlišným pre individuálne správne akty a odvodené normatívne správne akty (okrem nariadenia vlády a
všeobecne záväzného nariadenia obce a vyššieho územného celku v prípade výkonu samosprávnej
pôsobnosti), pre ktoré sa vyžaduje osobitné zákonné zmocnenie.
No aj pre interné normatívne inštrukcie platí zásada legality. Každopádne aj interné
normatívne inštrukcie musia byť v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi, ale aj internými
normatívnymi inštrukciami hierarchicky nadriadenými, t.j. spravidla vydanými organizačne
nadriadenými subjektmi verejnej správy. Hierarchia vnútorných predpisov sa viaže na hierarchiu
autorít, ktoré ich vydávajú.6) Prostredníctvom interných normatívnych
inštrukcií dochádza k špecifikácii a konkretizácii oprávnení a povinností vyplývajúcich zo všeobecne
záväzných právnych predpisov, ako aj z interných normatívnych inštrukcií vyššieho stupňa. Zároveň
nie je vylúčené, aby podnetom pre vydanie internej normatívnej inštrukcie nebol aj individuálny akt
či individuálny správny akt, či individuálny interný pokyn (napr. pokyn ministerstva pre obvodný
úrad ukladajúci povinnosť vydať určitú smernicu a pod.).
No okrem už zmienených diferenciačných znakov, interné normatívne inštrukcie sa líšia od
normatívnych správnych aktov aj spôsobom publikácie. Konkrétne, pre normatívne správne akty je
zákonom predpísaný spôsob zverejnenia, pričom v súvislosti s internými normatívnymi inštrukciami je,
až na určité výnimky, spôsob zverejnenia určovaný konkrétnym subjektom verejnej správy tiež vo forme
internej normatívnej inštrukcie.7) Okrem toho interné normatívne inštrukcie
nie sú na rozdiel od normatívnych správnych aktov súčasťou prameňov práva,8)
ako aj vo vzťahu k nim sa nevzťahuje prezumpcia správnosti.
Ako bolo uvedené vyššie, oprávnenie subjektov verejnej správy vydávať interné normatívne
inštrukcie (interná normatívna právomoc) je odvodené od riadiacej pôsobnosti subjektov verejnej
správy, t.j. zverenia subjektom verejnej správy riadiť organizačne podriadené orgány alebo subjekty,
ako aj riadiť podriadených pracovníkov.
Riadiacu pôsobnosť ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy, iných
orgánov štátnej správy vrátane miestnych orgánov štátnej správy vo vzťahu k podriadeným orgánom a
rozpočtovým a príspevkovým organizáciám, tzv. vonkajšie riadiacu pôsobnosť, zakotvujú osobitné
zákony upravujúce výkon štátnej správy na jednotlivých úsekoch. Napr. v zmysle ust.
§ 2 ods. 1 písm. b) zákona č.525/2003 Z.z. o štátnej
správe starostlivosti o životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov (ďalej len "zákon o štátnej správe
starostlivosti o životné prostredie") Ministerstvo životného prostredia SR riadi a kontroluje
výkon štátnej správy starostlivosti o životné prostredie, ktorú vykonávajú krajské úrady životného
prostredia a Slovenská inšpekcia životného prostredia. Vnútorná riadiaca pôsobnosť, t.j. pôsobnosť
riadiť jednotlivé orgány štátnej správy, jeho pracovníkov, je upravená v právnych predpisoch
regulujúcich postavenie a pôsobnosť takýchto orgánov, pričom je ďalej konkretizovaná v služobných
právnych predpisoch.9)
Právomoc vydávať interné normatívne inštrukcie orgánmi štátnej správy taktiež nemusí byť
explicitne upravená v právnych predpisov; je odvoditeľná z riadiacej pôsobnosti. No v niektorých
osobitných zákonoch je výslovne upravená aj táto právomoc.10) Z ust.
§ 6 zákona č.515
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).