Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Súdny prieskum parlamentných pravidiel.
Súdny prieskum parlamentných pravidiel.
Doc. JUDr.
Boris
Balog
PhD.
Fakulta práva, Paneurópska vysoká škola, Bratislava.
BALOG, B.: Súdny prieskum parlamentných pravidiel, Právny obzor, 100, 2017, č.
6, s. 547 - 557.
Judicial review of parliamentary rules.
Judicial protection of constitutionality
leads to interference in the legislative powers of Parliament and represents an important element of
protection of democratic and legal state. Its specific subject may be a Law that regulates the
internal relations of the Parliament as an expression of autonomous and sovereign vision of how it
wants to have these conditions arranged. Judicial protection of constitutionality in this case is
striking a balance between respecting parliamentary autonomy and the principles of democratic and
legal state.Key words:
parliament, rules of procedure, democratic state, constitutional
court1. Úvod
V demokratickom a právnom štáte bude vzťah medzi pozitívnym zákonodarcom a negatívnym
zákonodarcom stále delikátny. Ústavný systém a jeho vnútorný život, dynamika a vývoj prinášajú
obdobia relatívneho pokoja a spolužitia týchto ústavných orgánov, ale k zmene dochádza, ak jeden
alebo druhý zasiahne do vnútorných, statusových záležitostí toho druhého.
Na strane parlamentu je to najmä jeho ústavodarný alebo zákonodarný zásah do postavenia,
právomocí, zloženia, konania či rozpočtu ústavného súdu, ktorý v závislosti od jeho legislatívneho
charakteru môže byť ústavným súdom preskúmaný a kvalifikovaný ako neústavný. Potenciálny konflikt je
na svete.
Tento konflikt nemusí nevyhnutne nastať pri každom zásahu negatívneho zákonodarcu vo
vzťahu k parlamentu. Treba si uvedomiť, že vyslovenie nesúladu zákona s ústavou prakticky postihuje
parlament iba veľmi málo, ak vôbec. Napriek tomu, že návrh smeruje k parlamentu, tým, koho sa
rozhodnutie ústavného súdu v skutočnosti týka, je vláda, resp. ten, kto príslušný zákon potrebuje
pre svoje konanie.
Inak to bude, ak predmetom konania na ústavnom súde bude akt upravujúci vnútorné pomery
parlamentu. V takomto prípade nepôjde o klasický zákon predložený na rokovanie parlamentu vládou a
upravujúci nejakú oblasť spoločenských vzťahov z oblasti výkonnej moci vlády, ktorý parlament
viac-menej formálne schváli, ale pôjde o vlastný, vnútorný akt parlamentu ako výsledok jeho vlastnej
autonómnej moci a jeho vlastnej autonómnej predstavy o usporiadaní svojich vnútorných záležitostí.
Podľa jeho charakteru môže aj takýto akt byť preskúmateľný ústavným súdom.
Zmeny v rokovacom poriadku slovenského parlamentu z konca roku 2016, ich napadnutie na
Ústavnom súde SR a prijatie tohto návrhu1) na ďalšie konanie je vhodnou
príležitosťou na krátku úvahu o ústavnosúdnom prieskume parlamentných pravidiel a miery parlamentnej
autonómie na strane jednej, ako aj súdneho zásahu do nej na strane druhej.
2. Parlamentná autonómia
Suverenitu (anglického) parlamentu v 18. storočí vystihovala veta, že "
anglický
parlament môže všetko, okrem premeny muža na ženu a ženy na muža
". Suverenita či zvrchovanosť
parlamentu znamenala široké oprávnenia parlamentu, a to meniť staré zákony, vydávať nové, meniť
vlastnícke pomery súkromných osôb, legitimizovať nemanželské deti, ustanovovať štátne náboženstvo,
určovať nástupnícky poriadok, definovať sporné práva, určovať dane, dávky a poplatky. Skrátka,
parlament môže robiť všetko, čo nie je fyzicky nemožné, a preto je jeho moc vlastne
všemohúca.2) K podobe parlamentu spojeného s konceptom slobody a demokracie
zostávalo prejsť ešte dlhú cestu. Výsledkom Francúzskej - ako aj americkej - revolúcie sa stal
historický kompromis začlenenia demokratov do parlamentného systému a postupná demokratizácia
parlamentarizmu. Táto demokratizácia obsahovala princíp reprezentácie, zákazu imperatívneho mandátu,
princíp všeobecnosti, rovnosti, priamosti volebného práva a tajnosti hlasovania, otvorenosti a
plurality systému politických strán, postupné oslabovanie moci monarchu v konštitučných monarchiách,
prerastanie práva impeachmentu do politickej zodpovednosti vlády parlamentu a oslabenie
vymenúvacieho oprávnenia monarchu vo vzťahu k vláde v prospech kreovania vlády
parlamentom.3)Parlamentná autonómia má za cieľ chrániť konanie parlamentu ako inštitúcie, a to najmä v
dvoch základných smeroch, a to ochrana slobody prejavu poslanca a ochrana výkonu právomocí
parlamentu, osobitne vo sfére svojich vnútorných záležitostí a svojej vnútornej organizácie, kam
patrí aj rozhodovanie o pravidlách výkonu týchto právomocí.
Parlamentné pravidlá, parlamentná autonómia a parlamentné privilégiá sú komplexným
predmetom. Je to sčasti z dôvodu ich historického pôvodu, ktorý má korene v tradíciách a
zvyklostiach, a čiastočne z dôvodu rôznorodých funkcií parlamentov, ktoré si mnohokrát vyžadujú
rôzne/rozličné procedúry.
Parlamentná autonómia slúži na to, aby parlament mohol svoje právomoci a funkcie vykonávať
efektívne. Miera parlamentnej autonómie je podmienená tým, ktoré jeho akty a rozhodnutia podliehajú
vonkajšej, spravidla súdnej kontrole. Do určitej miery je parlament z pohľadu súdnej moci
nedotknuteľný. Predmetom kontroly sú zákony, ale už menej parlamentné interné akty riadenia.
Parlament ako politický orgán je však stále kontrolovaný verejnosťou, osobitne voličmi.
V minulosti parlamentná autonómia a suverenita predstavovala najmä imunitu a ochranu tejto
inštitúcie ako takej vo fyzickom zmysle slova - išlo o ochranu budovy parlamentu ako vonkajšieho
symbolu jeho suverenity, resp. miesta jeho zasadnutia. Takéto chápanie parlamentnej autonómie je
dnes už prekonané.
Dnes hovoríme o ochrane výkonu legitímnych funkcií parlamentu. Parlamentná autonómia je
čoraz menej chápaná v jej technickom, či materiálnom zmysle (v tomto zmysle je to najmä rozpočtová
autonómia), ale dnes ide autonómiu v zmysle funkčnom.
Autonómia parlamentu zahŕňa najmä právo riadiť a organizovať svoju prácu, právomoc
schvaľovať rozpočet, vyberať si zamestnancov a stanoviť podmienky ich zamestnania, výkonu práce,
odmeňovania a prepúšťania zo zamestnania, ale tiež právomoc vykonávať opatrenia na zabezpečenie
poriadku počas rokovania.
Parlamentná autonómia má oproti skorším ústavným epochám novú aktuálnosť aj tým, že už
proti sebe nestoja parlament a vláda, ako predpokladá klasická teória, ale hranica prebieha naprieč
parlamentným plénom, pričom vláda a ju podporujúca parlamentná väčšina tvorí oproti opozícii
politickú jednotu. Parlament tiež musí reagovať na vzrastajúcu komplexitu regulačných
potrieb.
Samoregulačná právomoc parlamentu vzťahujúca sa k jeho vlastným otázkam ako vyjadrenie
jeho autonómie podlieha ústavným obmedzeniam, z ktorých plynú nároky na podobu a interpretáciu
rokovacieho poriadku. Korektívy prekročenia ústavných medzí sú tak vnútorné, ako aj vonkajšie. Práve
rokovací poriadok ako zákon posilňuje vonkajšie korektory, ako hlavu štátu a ústavný súd, a tým
nutne prináša
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).