Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Teoretické východiská medzinárodnej justičnej spolupráce v trestných veciach.
Teoretické východiská medzinárodnej justičnej spolupráce v trestných
veciach.
JUDr.
Daniel
Bednár
PhD.
Katedra medzinárodného práva a medzinárodných vzťahov, Právnická fakulta, Univerzita
Komenského v Bratislave.
BEDNÁR, D.: Teoretické východiská medzinárodnej justičnej spolupráce v trestných veciach.
Právny obzor, 101, 2018, č. 2, s. 165 - 180.
The theoretical basis of international judicial cooperation in criminal matters
.
The paper deals with analysis of international judicial cooperation in criminal matters and its
various institutes, subjects and basic principles. Defines the relationship between international
and national law, and internal and external sovereignty of the state. It refers to the difference
between international criminal law and internationalized criminal law. It states that the objectives
to pursue international legal assistance in criminal matters, are the same as those of criminal law
at all.Key words:
judicial cooperation, criminal law, criminal proceeding, state
sovereignty, jurisdiction, international law, criminal procedure ActÚvod
"
Humani iuris condicio semper in infinitum decurrit et nihil est in ea, quod stare
perpetuo possit
- stav ľudského práva sa stále a nepretržite mení a nie je v ňom nič, čo by mohlo
trvať večne." (C. 1, 17, 2, 18)Medzinárodnú justičnú spoluprácu v trestných veciach je možné teoreticky vytýčiť a
definovať rôznymi spôsobmi. Niekedy sa striedavo na označenie "medzinárodnej justičnej spolupráce"
používa slovné spojenie "právny styk s cudzinou", hoci toto spojenie nie je celkom adekvátne, je
užšie a zahŕňa práve len formu kontaktu medzi orgánmi, a nie aj vlastný výkon spolupráce. Na druhej
strane však išlo a stále ide v praxi o ustálené slovné spojenie ako pre formu sprostredkovania, tak
aj pre samotnú realizáciu. Tvrdenie, že tento pojem je zavádzajúci, je príliš strohé, najmä ak sa
postupuje podľa právneho predpisu, ktorého časť nesie toto označenie aj dnes
(V. časť zákona č. 301/2005 Z.z. Trestný poriadok,
ďalej len TP). Pojem
"právny styk s cudzinou" je
determinovaný historickým vývojom a
gramatickým výkladom tejto oblasti práva, ktorá má na území Slovenskej republiky a Českej republiky
dlhú tradíciu, avšak v medzinárodnom meradle tento pojem nemá oporu a namiesto neho sa požíva pojem
"medzinárodná justičná spolupráca v trestných veciach"
alebo "právna pomoc v trestných
veciach".
1)Podobne je to aj v prípade slovného spojenia "medzinárodná právna pomoc", keďže môže ísť o
akúkoľvek formu právnej pomoci (napr. policajnej alebo správnej), a toto označenie teda podstatu
justičnej spolupráce (ktorá je úplne špecifická) nevystihuje. V medzinárodných zmluvách sa
najčastejšie objavuje slovné spojenie "právna pomoc".
Podstata nutnosti medzinárodnej justičnej spolupráce v trestnom konaní vyplýva z určitého
konfliktu medzi vôľou, ktorú štát navonok vyjadruje v trestnoprávnej norme, a reálnou schopnosťou
štátu presadiť dôsledky naplnenia zákonných znakov skutkovej podstaty trestného činu fyzickou
osobou. V. Másilko ju chápe ako inštitút, ktorý upravuje justičnú pomoc medzi justičnými orgánmi
rozličných krajín, a týmto spôsobom aj medzi samotnými štátmi. Je dôležitým nástrojom vzájomného
porozumenia.2)
Toto vymedzenie pojmu je však veľmi obšírne a všeobecné, aby bolo možné predmetnej
problematike dostatočne porozumieť. Podrobnejšiu definíciu tohto pojmu poskytuje J. Fenyk, ktorý
tvrdí, že: "medzinárodná justičná spolupráca v trestných veciach vyjadruje tiež vzájomné vzťahy
komunikácie a spolupráce medzi tuzemskými štátnymi orgánmi a orgánmi iného
štátu".3)
V tejto súvislosti je potrebné načrtnúť aj to, medzi ktorými štátnymi orgánmi tieto vzťahy
vznikajú. Ešte pred samotným skúmaním tohto pojmu je potrebné zaoberať sa tiež ostatným otázkami,
ktoré s danou problematikou súvisia. Najskôr je to otázka prepojenia štátnej suverenity a trestného
práva.
Ak hovoríme o suverenite, je potrebné konštatovať, že sa vyvíjala v dvoch rovinách
(vonkajšia a vnútorná suverenita). G. Sorensen vymedzuje rozhodujúce kritérium, ktoré je dôležité
pri rozlíšení vnútornej a vonkajšej suverenity, a to je jurisdikcia štátu a jeho orgánov.
"Jurisdikcia vytvára vnútroštátny a medzinárodný priestor. V podstate je vnútroštátne to, čo sa
odohráva v rámci štátnej jurisdikcie, medzinárodné potom to, čo sa odohráva mimo
nej."4) Obdobný názor má aj J. Fenyk, ktorý tvrdí, že vonkajšia suverenita je
založená na schopnosti štátneho útvaru vykonávať právne úkony v oblasti medzinárodného práva a
vnútorná suverenita vyjadruje, že štátu patrí výhradná najvyššia moc na štátnom území a vylúčenie
ktorejkoľvek akcie cudzej štátnej moci bez jej súhlasu.5)
Z nasledujúceho vyplýva, že v medzinárodnom práve verejnom pôsobí štát ako rovnoprávny
subjekt medzinárodnoprávnych vzťahov spolu s inými suverénnymi štátmi. Z inej perspektívy takisto
vyjadruje, že je výlučnou záležitosťou každého štátu, ako si vnútorné záležitosti usporiada.
Dôležitým vyjadrením suverenity štátu6) je aj samotné právo trestať
páchateľov trestných činov, alebo tzv. trestná jurisdikcia.
Trestná jurisdikcia
J. Fenyk považuje jurisdikciu za "moc stanoviť, alebo nachádzať právo, ktorú štát zveruje
svojim orgánom za tým účelom, aby ju vykonávali v jeho mene a podľa
zákona."7)
Zo všeobecného hľadiska sú pre trestnú jurisdikciu charakteristické nasledujúce
princípy:
-
princíp teritoriality;
-
princíp pasívnej personality;
-
princíp aktívnej personality;
-
princíp ochrany;
-
princíp univerzality;
-
trestná jurisdikcia založená medzinárodnou
zmluvou.8)
Spomínané princípy sa aplikujú aj v samotnej slovenskej (a historicky prirodzene aj
českej) právnej praxi.
ad a)
Aplikácia princípu teritoriality znamená, že trestné konanie sa bude využívať iba pre
trestné činy spáchané na území, na ktorom štát realizuje štátnu moc, bez ohľadu na štátnu
príslušnosť páchateľa. Za štátne územie sa považuje aj exteritoriálne územie štátu z hľadiska
príslušných ustanovení medzinárodného práva. Pri tomto princípe však existuje aj výnimka. Niektoré
osoby sú vyňaté z teritoriálnej pôsobnosti trestnej jurisdikcie daného štátu, a to osoby, ktoré
požívajú výsady a imunity diplomatického zástupcu (člena diplomatického zboru alebo člena vykonané vzdanie sa imunity, ide o výnimku z obyčajového
medzinárodného práva týkajúceho sa osobných imunít - počas platnosti medzinárodnej zmluvy sa
obyčajové pravidlo, garantujúce úradujúcim štátnym predstaviteľom nestíhateľnosť,
neuplatňuje.10) V súlade s čl. 34
Viedenského dohovoru o zmluvnom práve (medzinárodné zmluvy a tretie štáty) však platí, že
článok 27 štatútu MTS sa uplatňuje len vo
vzťahu k zmluvným stranám, prípadne štátom, ktoré uznali právomoc
MTS podľa
čl. 12 ods. 3
štatútu.11) Uvedený výklad bol potvrdený aj v rozhodovacej praxi
MTS.12) Vo vzťahu k tretiemu
štátu tak Rímsky štatút zostáva neaplikovateľný a nemôže byť použitý ako zdroj odstránenia osobných
imunít požívaných štátnymi predstaviteľmi. Druhým prameňom potenciálne vedúcim k nepoužiteľnosti
osobných imunít pred MTS je obyčajové medzinárodné
právo. Je možné formulovať nasledujúce tvrdenie: Štát sa nemôže dovolávať nestíhateľnosti
úradujúceho prezidenta za predpokladu, že obyčajové medzinárodné právo potvrdzuje výnimku z osobných
imunít v prípade stíhania zločinov podľa medzinárodného práva pred medzinárodnými súdmi. Táto téza
sa objavuje v rozhodnutiach MTS (z r. 2011) a je
propagovaná tiež časťou doktríny.13) Už tradičným referenčným rámcom je
Medzinárodného súdneho dvora (MSD) v spore tribunály, t.j. Medzinárodný trestný tribunál pre bývalú Juhosláviu
tribunálov (BR OSN podľa kapitoly VII Charty OSN) a
MTS (medzinárodná zmluva). Skutočnosť, že k stíhaniu
dochádza pred medzinárodným súdom, nie je sama osebe dostatočným argumentom na odstránenie osobných
imunít, hoci toto odôvodnenie bolo použité Špeciálnym súdom pre Sierra Leone v prípadu Charlesa
Taylora.15) Napokon sám MSD uviedol, že osobné imunity nie sú prekážkou na
stíhanie iba pred predkladaného W. Schabasom: ak osobné imunity nepredstavujú prekážku nae stíhanie osôb
pred medzinárodnými súdmi, znamená to, že by tribunál vytvorený na základe medzinárodnej zmluvy
medzi Českou republikou a Slovenskou republikou mohol uplatniť právomoc napr. voči úradujúcemu
nemeckému prezidentovi?16) Odpoveď je pomerne jednoznačná. Ak zvrchované
štáty nemôžu stíhať úradujúcich predstaviteľov cudzích štátov pred národnými súdmi, tak potom táto
prekážka nezmizne jednoduchým postúpením trestnej právomoci na medzinárodnú úroveň z dôvodu výnimku z osobných imunít v prípade
stíhania zločinov podľa medzinárodného práva pred medzinárodnými trestnými súdmi neustanovuje a
nemôže byť použité ako prameň odstraňujúci osobné imunity.
ad hoc
delegácie pozostávajúcej z predstaviteľov vysielajúceho štátu) podľa medzinárodného práva. Ani tento
princíp však už v súčasnosti nemá absolútnu platnosť.
Článok 27 štatútu Medzinárodného trestného
súdu (ďalej len MTS)9)
hovorí o zákaze zohľadňovania verejnej funkcie a irelevantnosti imunít a osobitných procesných
pravidiel pri výkone právomoci MTS. Z hľadiska
osobných imunít je v Rímskom štatúte relevantný
článok 27 ods. 2 - ako bolo naznačené,
čl. 27 ods. 1 sa dotýka vecných imunít.
Ustanovenie čl. 27 ods. 2 štatútu MTS
funguje ako in abstracto
obiter dictum
Demokratická republika Kongo
proti Belgicku,
podľa ktorého "úradujúci alebo bývalý minister zahraničných vecí môže byť
stíhaný pred niektorými medzinárodnými trestnými súdmi".14) Ako príklad
uviedol MSD ad hoc
(ICTY)
a Medzinárodný trestný tribunál pre Rwandu (ICTR
) a
MTS. Stanovisko MSD však nie je presvedčivé, pretože
nerozlišuje odlišný právny základ ad hoc
niektorými
medzinárodnými trestnými súdmi, čím naznačil, že výnimka nie je
všeobecným pravidlom, t.j. pravidlom obyčajového medzinárodného práva. Potreba rozlišovania
medzinárodných trestných súdov podľa povahy ich zakladacieho dokumentu je okrem iného zdôraznená aj
v § 145 českého zákona č. 104/2013 Sb. zákon o mezinárodní justiční spolupráci ve věcech
trestních.
Výnimka z osobných imunít v prípade stíhania zločinov podľa medzinárodného práva pred
medzinárodnými súdmi je veľmi vzdialená ustálenej praxi, vyžadovanej na sformovanie pravidla
obyčajového medzinárodného práva. Na tomto mieste nie je nutné podávať výpočet štátnej praxe,
postačí odkázať na jej rozbor v odbornej literatúre. Presvedčivou sa javí parafráza argumentu ad
absurdum
nemo
plus iuris ad alium transfere potest quam ipse habet.
17) Možno
konštatovať, že obyčajové medzinárodné právo de lege lata
Samotným prejavom princípu teritoriality je znenie ust.
§ 3 ods. 1 Trestného zákona
(zákon č. 300/2005 Trestný zákon, ďalej len
TZ). Princíp teritoriality po
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).