Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Ústavné zvyklosti a moc prezidenta v SR.
Ústavné zvyklosti a moc prezidenta v SR.
Článok vznikol v rámci projektu APVV-15-0267 s názvom Právny pluralizmus: zmeny v
chápaní práva.
Doc. Mgr.
Marek
Káčer
PhD.
Ústav štátu a práva SAV, Právnická fakulta Trnavskej univerzity v
Trnave.
KÁČER, M.: Ústavné zvyklosti a moc prezidenta v SR. Právny obzor, 101, 2018,
č. 6, s. 554 - 554.
Constitutional conventions and the power of the president in the Slovak Republic.
Is it the case that according to Slovak constitutional conventions president is authorized to
request parliament to defeat the government in motion of no confidence? Ján Mazák, who defended the
manner in which president Kiska tried to solve the political crisis triggered by the murder of
journalist Kuciak, suggests that it is. In this article I will argue for the opposite: there is not
such convention in the Slovak constitutional system because the social practice on which Mazák
relies in his argument does not have the components of legal custom. In addition, I will consider
whether it would be more appropriate to look at our constitutional conventions with British eyes,
i.e. not as a law enforceable by courts, but as political principles enforced directly and only by
political actors themselves.Key words: legal custom, constitutional convention, precedent, political
accountability, president
Úvod
Je v súlade so slovenskými ústavnými zvyklosťami, aby prezident smel vyzvať parlament na
vyslovenie nedôvery vláde? O platnosti takejto zvyklosti je presvedčený Ján Mazák, ktorý obhajoval
postup prezidenta Kisku pri riešení politickej krízy spustenej vraždou novinára Kuciaka na jar roku
2018. V článku budem argumentovať, že v slovenskom ústavnom poriadku takáto zvyklosť neexistuje,
pretože spoločenská prax, o ktorú Mazák svoje presvedčenie opiera, nevykazuje prvky právnej
obyčaje.
V prvej časti textu si v stručnosti zhrnieme, ako sa v medzinárodnom práve overuje, či je
určitá spoločenská prax právnou obyčajou, a ukážeme si, v čom sa medzinárodné obyčaje podobajú na
ústavné zvyklosti. Touto podobnosťou odôvodním názor, podľa ktorého ústavná zvyklosť je právnou
obyčajou, teda formálnym prameňom práva. V druhej časti si ukážeme, ako existenciu ústavnej
zvyklosti overoval český ústavný súd v náleze Pl. ÚS 14/01, v ktorom riešil otázku, či mal prezident
ČR pri menovaní guvernéra a viceguvernéra Českej národnej banky povinnosť požiadať vládu o
kontrasignáciu. Sudcovia sa zhodli na tom, že ústavná zvyklosť je právnou obyčajou, rozchádzali sa
však v názore, či takouto obyčajou bola aj prezidentova prax menovania bez kontrasignácie. Tento
disent však nebol spôsobený odlišným názorom na to, ako sa má obyčaj hľadať, ale odlišným názorom na
to, či bola prezidentova prax v súlade s textom
ústavy. Vo všeobecnosti by totiž malo platiť, že čím
ťažšie sa dá odôvodniť súlad praxe s textom ústavy,
tým prísnejšie treba overovať, či sa daná prax stala obyčajou. V tretej časti si kladiem ústrednú
otázku tohto článku: Existuje v slovenskom ústavnom poriadku zvyklosť, podľa ktorej prezident smie
vyzvať parlament, aby vyslovil nedôveru vláde? Ak je ústavná zvyklosť právnou obyčajou, ktorá sa dá
vynútiť súdnou mocou, potom takáto zvyklosť v slovenskom ústavnom poriadku neexistuje, pretože jej
chýba tak konštantná prax, ako aj presvedčenie o právnej záväznosti. V štvrtej časti dopĺňam úvahu o
otázku, či by nebolo vhodnejšie pristupovať k ústavným zvyklostiam ako k právne nezáväzným
politickým zásadám, ktoré sa dajú presadzovať len v rámci ústavno-politickej zodpovednosti.
Dochádzam k záveru, že pre politickú kultúru, ktorej priami aktéri majú rešpekt len pred právnymi
pravidlami, bude vhodnejšie, ak sa aspoň niektoré ústavné zvyklosti budú dať vynútiť súdnou
mocou.
1. V čom sa ústavná zvyklosť podobá na medzinárodnú
obyčaj?
Normy vznikajú dvoma základnými spôsobmi: buď cieľavedome, uvážene, podľa vopred
premysleného plánu, v ktorom figurujú ako nástroje na dosahovanie verejnoprospešných cieľov, alebo
živelne, neriadene, ako nezamýšľaný dôsledok pravidelného spoločenského styku. Takýmito spôsobmi
môže vznikať aj právo. Jozef Prusák o prvom spôsobe vzniku hovorí ako o
etatistickej
tvorbe
práva a o druhom spôsobe ako o sociatívnej
tvorbe.1) Etatistická
tvorba práva je tvorba práva v réžii štátu (alebo ním zmocnených organizácií) a má dve základné
podoby: legislatívnu a zmluvnú. Sociatívna tvorba práva nie je v réžii nikoho, vyviera z autonómnych
samoregulačných mechanizmov spoločnosti a má podobu právnej obyčaje. Keďže ľudia potrebovali právo
skôr, ako vedeli písať, z historického hľadiska malo všetko právo pôvodne len nepísanú formu.
Namiesto písma bolo právo fixované svojou dlhovekosťou, no nie je na tom nič zvláštne, pretože ľudia
považujú tradíciu za prirodzený zdroj legitimity ešte aj v dnešnej dobe. Na európskom kontinente sa
obyčaj všeobecne uznávala ako prameň vnútroštátneho práva do 19. storočia,2)
na území Slovenska platilo uhorské obyčajové právo do roku 19503) a v
katalógu prameňov medzinárodného práva nájdeme právnu obyčaj aj
dnes.4)Podľa kontinentálnej doktríny, ktorú prevzali aj medzinárodní právnici, právna obyčaj
vznikne, ak sú súčasne splnené dve podmienky:
usus longaevus
a opinio iuris. Usus
longaevus
je materiálny (kvantitatívny) komponent spočívajúci v konštantnej spoločenskej praxi.
Opinio iuris
je psychologický (kvalitatívny) komponent spočívajúci v rozšírenom presvedčení o
tom, že daná spoločenská prax je právne záväzná. Právna obyčaj je teda spoločenským zvykom.
Spoločenské zvyky však môžu byť dodržiavané z rôznych dôvodov, napr. s cieľom dosiahnuť vlastný
prospech alebo s cieľom vyhnúť sa morálnemu pohoršeniu. V zmysle uvedenej definície je teda právnou
obyčajou iba taký spoločenský zvyk, ktorý ľudia dodržiavajú, pretože si myslia, že tak musia
robiť podľa práva5)
Takéto vymedzenie obyčaje je stále veľmi vágne. Predstavme si situáciu, že právna obyčaj
ešte nestihla zmutovať do súdnych precedensov a ani nebola zozbieraná do podoby nejakej písomnej
zbierky: čo všetko musí sudca zobrať do úvahy, aby mohol konštatovať, že určitá spoločenská prax
vykazuje obidva uvedené komponenty?
V medzinárodnom práve, ktoré upravuje najmä vzťahy medzi štátmi, sa do príslušnej
spoločenskej praxe počíta akt štátu bez ohľadu na to, či má donucovaciu alebo len čisto verbálnu
povahu.6) Verbálne prejavy oficiálnych štátnych predstaviteľov sú kľúčové pri
určovaní, či tu existuje uznáva ako legálnu). Potrebná konštantnosť praxe sa neposudzuje cez šablónu presne
stanovených lehôt; obyčaj môže vzniknúť aj po uplynutí krátkeho času, a to v prípade, ak vzniká z
pôvodne písaného pravidla, ktoré dodržiava dostatočne široký a reprezentatívny počet štátov vrátane
tých, ktorých záujmy sú danou praxou dotknuté. Konštantne protestujúci štát síce nemusí zabrániť
vzniku novej obyčaje, ale môže sa mu podariť dosiahnuť to, že sa naňho táto obyčaj nebude
vzťahovať.7)
opinio iuris.
Presvedčenie o právnej záväznosti môže štát prejaviť
napr. hlasovaním za deklaráciu OSN s podobným obsahom ako má príslušná prax, alebo odoslaním
diplomatickej nóty upozorňujúcej na porušenie danej praxe. Opinio iuris
možno vyvodiť aj zo
skutočnosti, že štát oficiálne neprotestuje proti praxi, ktorá je v rozpore s jeho záujmami (čím ju
de facto
Podmienky vzniku obyčaje vo vnútroštátnom práve sú prísnejšie, vyžaduje sa, aby bol zvyk
trvalejší a jednotnejší.8) V literatúre sa to vysvetľuje faktom, že
medzinárodnú obyčaj vytvára len niečo vyše dvesto štátov, zatiaľ čo tú vnútroštátnu môžu praktikovať
aj tisíce osôb. Navyše, štáty sú subjektmi s normotvornou autoritou, zatiaľ čo ľudia ako súkromné
osoby takú autoritu nemajú.9) Takéto vysvetlenie však nemožno príliš
zovšeobecňovať. V súvislosti s nepísanými prameňmi vnútroštátneho práva sa čoraz častejšie aj v
domácej právnej vede spomínajú tzv.
ústavné zvyklosti
10) Keďže tieto
normy upravujú vzťahy medzi najvyššími štátnymi orgánmi, na ich vzniku sa bezprostredne podieľajú
len tie osoby, ktoré v mene daných orgánov vystupujú. Teda rovnako ako pri medzinárodnej obyčaji, aj
pri ústavných zvyklostiach platí, že vznikajú v relatívnej malej skupine subjektov, navyše takých,
ktoré reprezentujú verejnú moc. Okrem toho celková architektúra demokratického a právneho štátu nemá
tvar pyramídy, keďže moc v takomto štáte sa delí medzi rôzne orgány. Tie medzi sebou interagujú vo
viac-menej horizontálnych vzť
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).