Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Ústavný súd a Zmluva o ústave pre Európu: Niekoľko poznámok k argumentácii ústavného súdu
Ústavný súd a Zmluva o ústave pre Európu: Niekoľko poznámok k argumentácii ústavného
súdu
Mgr.
Juraj
Gyárfáš
advokátsky koncipient, Bratislava
V tomto príspevku by som rád načrtol niekoľko poznámok k nálezu1)
Ústavného súdu Slovenskej republiky (ďalej len "ústavný súd") vo vzťahu k Zmluve o Ústave pre Európu
(ďalej len "ústavná zmluva").2) Tento príspevok nemá ambíciu komplexne
analyzovať uvedený nález a všetky jeho implikácie pre interpretáciu príslušných ustanovení
Ústavy Slovenskej republiky (ďalej len
"ústava")3) a formulovaní
vzťahu medzi ústavným právom Slovenskej republiky a európskym právom. Rád by som však upozornil na
niektoré argumentačné línie v odôvodnení nálezu, ktoré, podľa môjho názoru, môžu v budúcnosti
spôsobovať interpretačné problémy.
Na úvod možno konštatovať, že nález sa nie vlastnou vinou "narodil ako obsolétny". Ústavnú
zmluvu v roku 2005 v referendách odmietli fran cúzski a holandskí voliči a európski lídri pripravili
"náhradnú" Lisabonskú zmluvu,4) ktorá v čase vyhlásenia nálezu už bola
ratifikovaná niektorými členskými štátmi.5) Ústavný súd síce rozhodol, že
schválenie ústavnej zmluvy si nevyžadovalo obligatórne
referendum
, nakoľko projekt ústavnej zmluvy
však možno označiť za "mŕtvy", praktický význam nálezu nie je kľúčový. Práve táto skutočnosť mohla
byť dôvodom, prečo nález vyvolal pomerne malú diskusiu medzi odbornou
verejnosťou.6)Napriek tomu považujem za dôležité o tomto náleze písať. Ako uviedol samotný ústavný súd,
"v okolnostiach prípadu nemá právny význam, že Zmluva nenadobudla a ani (veľmi pravdepodobne)
nenadobudne platnosť. Pokus o vstup do štátneho zväzku s iným štátom môže znamenať porušenie
ústavy rovnako ako zavŕ šený vstup do štátneho zväzku,
ak sa uskutoční v rozpore s podmienkami určenými
ústavou."
Zároveň ide o prvý nález ústavného súdu týkajúci sa priamo základných zmlúv Európskej únie
(ďalej len "EÚ"), resp. Európskych spoločenstiev (ďalej len "ES"), pričom rozhodnutia súdov
členských štátov k zmenám a revíziám základných zmlúv často tvoria míľniky pre ústavné doktríny
daných členských štátov vo vzťahu k európskemu právu.7) Domnievam sa preto,
že tézy nastolené v náleze budú dlhodobo rezonovať v slovenskej ústavnej doktríne a jurisprudencii,
a preto považujem nález bez ohľadu na neúspech projektu ústavnej zmluvy za dôležitý a za hodný
komentovania.
Ústavná sťažnosť a dočasné odloženie
vykonateľnosti
Konanie pred ústavným súdom iniciovala (podobne ako v obdobných kauzách v iných členských
štátoch) skupina fyzických osôb z prostredia politických odporcov ústavnej zmluvy (Konzervatívny
inštitút, Občianska konzervatívna strana). Ústavnou sťažnosťou8) v zmysle
čl. 127 ústavy namietali porušenie svojich práv
podľa čl. 30 ods. 1 ústavy (právo účasti na
správe vecí verejných) v spojení s čl. 7 ods. 1,
čl. 93 ods. 1 a
čl. 2 ods. 1 ústavy. Porušovateľom mala byť
Národná rada Slovenskej republiky (ďalej len "národná rada"), ktorá s ústavnou zmluvou vyslovila
súhlas a rozhodla, že ústavná zmluva je medzinárodnou zmluvou v zmysle
čl. 7 ods. 2 v spojení s
čl. 7 ods. 5 ústavy.9)
Sťažovatelia argumentovali, že prijatím ústavnej zmluvy dochádza k vstupu Slovenskej republiky do
štátneho zväzku, čo v zmysle čl. 7 ods. 1 ústavy
musí byť vykonané ústavným zákonom potvrdeným referendom. Tézu o tom, že ústavná zmluva konštituuje
EÚ ako štátny zväzok, podporili viacerými argumentmi ako sú znaky charakteristické pre štátne útvary
obsiahnuté v ústavnej zmluve (územie, obyvateľstvo a jurisdikcia). Sťažovatelia ďalej vyzdvihli
priznanie právnej subjektivity EÚ, explicitnú úpravu prednosti európskeho práva pred vnútroštátnym,
rozšírenie okruhu právomocí EÚ a okruhu oblastí, v ktorých sa rozhoduje väčšinovým hlasovaním,
doložku flexibility, zahrnutie Charty základných práv únie do európskej
ústavy, atď.
Keďže, podľa názoru sťažovateľov, bola naplnené hypotéza
čl. 7 ods. 1 ústavy (vstup do štátneho zväzku) a
nebolo uskutočnené obligatórne
referendum
, bolo porušené ich právo na účasť na správe vecí
verejných.Sťažovatelia okrem toho vyzvali ústavný súd, aby formuloval svoj postoj k prehlbovaniu
európskej integrácie. V sťažnosti uviedli, že ak by niekto chcel spochybniť, že EÚ sa na základe
ústavnej zmluvy mení na štátny zväzok
"musel by sa vysporiadať s otázkou, pri akej inej
príležitosti, ak nie pri schvaľovaní Zmluvy o Ústave
pre Európu, by sa mal uplatniť postup podľa čl. 7 ods.
1".
Z dôvodu záujmu na tom, aby bol postup národnej rady a prezidenta pri ratifikácii zbavený
akejkoľvek pochybnosti o tom, či je v súlade s
ústavou, sťažovatelia navrhli, aby ústavný súd v
zmysle § 52 ods. 2 zákona o ústavnom
súde10) dočasne odložil vykonateľnosť predmetného uznesenia národnej
rady a uložil prezidentovi, aby sa do rozhodnutia vo veci samej zdržal ratifikácie ústavnej
zmluvy.
Ústavný súd v tomto bode sťažovateľom vyhovel a uznesením,11)
ktorým zároveň sťažnosť prijal na ďalšie konanie, predbežne odložil vykonateľnos
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).