Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Vplyv úniového práva na medzinárodný rámec právnej úpravy zodpovednostných vzťahov jadrového práva
Vplyv úniového práva na medzinárodný rámec právnej úpravy zodpovednostných vzťahov
jadrového práva
JUDr.
Marianna
Novotná
PhD.
Katedra občianskeho a obchodného práva, Právnická fakulta TU v
Trnave
JUDr.
Peter
Varga
PhD.
Katedra medzinárodného a európskeho práva, Právnická fakulta TU v
Trnave.
NOVOTNÁ, M. - VARGA, P.: Vplyv úniového práva na medzinárodný rámec právnej
úpravy zodpovednostných vzťahov jadrového práva. Právny obzor, 98, 2015, č.2, s.128 -
148.
Influence of EU law on the international framework of legal regulation of the liability
relations in nuclear law.
The paper deals with the civil law relationships for the nuclear damage
caused by the nuclear incident that are, due to their specific character and potential cross-border
consequences, regulated by means of international law. The emphasis in the paper is put on questions
of potential application and limits of the European Union ("EU") legislation, represented by the
Regulation Brussels I that is applicable to legal nuclear liability relations (eventually, their
procedural aspects by application of this right by legitimate subjects) and mutual relationships
between the Regulation and international nuclear liability conventions as well as questions of
definition of concrete rules setting the jurisdiction of courts in matters of nuclear damages where
the Regulation Brussels I may be applicable. An attention is given also to the question of potential
application of the Regulation Rome II to legal relationships of nuclear damages and to the legal
relationships that are closely connected with the nuclear damage compensation, though these are not
directly regulated by international nuclear liability conventions.Key words:
nuclear responsibility, nuclear damage, Brussels I bis
Regulation,
Rome II Regulation, Vienna Convention on Civil Liability for Nuclear Damage, Paris Convention on
Third Party Liability in the Field of Nuclear Energy1. Zodpovednostné režimy jadrového práva v krátkom
prehľade1)
Historické korene právneho režimu zodpovednosti za jadrovú škodu siahajú do 60. rokov
minulého storočia, keď boli na medzinárodnej úrovni na podklade dvoch základných dohovorov
zodpovednostného jadrového práva vytvorené dva popri sebe stojace právne režimy, vytvárajúce v tejto
oblasti tak dvojkoľajnosť právnej úpravy. Tzv. viedenský režim2)
reprezentovaný
Viedenským dohovorom o občianskoprávnej
zodpovednosti za jadrové škody
(ďalej ako Viedenský
dohovor) je otvoreným systémom s "celosvetovou pôsobnosťou", umožňujúcim ktorémukoľvek štátu
bez obmedzenia stať sa jeho účastníkom; na druhej strane tzv. parížsky
režim3) reprezentovaný Parížskym
dohovorom o zodpovednosti v oblasti jadrovej energie
(ďalej ako
Parížsky dohovor),4) je
otvorený iba pre štáty, ktoré sú členmi OECD a ktoré sú oprávnené, odvodzujúc toto oprávnenie od
svojho členstva, pristúpiť k medzinárodným zmluvám, ktorých vznik bol iniciovaný Agentúrou pre
atómovú energiu.5)Oba tieto dohovory sú konštruované na princípe civilnoprávnej zodpovednosti
prevádzkovateľa jadrového zariadenia ako subjektu, ktorý nesie výlučnú zodpovednosť za spôsobenú
jadrovú škodu.
Polstoročie existencie dohovorov tzv. prvej generácie si vzhľadom na rozvoj jadrového
priemyslu, ako aj post-černobyľské ponímanie dosahov jadrovej havárie katastrofického charakteru
vyžiadalo svoju daň v podobe potreby adaptácie existujúceho režimu týchto dohovorov prvej generácie
na nové podmienky. Predmetom odborných diskusií bolo predovšetkým zvýšenie limitov zodpovednosti
prevádzkovateľa jadrového zariadenia, ktoré sa vo svetle udalostí v Černobyle ukázali ako značne
poddimenzované, revízie zasiahli i samotný koncept kompenzovateľnej jadrovej škody, existujúci
rozsah ktorej sa ukázal ako nedostatočný, ako i otázku dĺžky lehoty na uplatnenie práva na náhradu
jadrovej škody (predovšetkým jej predĺženie vo vzťahu k ujme na
zdraví).6)
Výsledkom bolo vytvorenie revidovaných režimov zodpovednosti za jadrovú škodu - vo vzťahu
k viedenskému režimu prijatím Protokolu z r. 1997 a vo vzťahu k
Parížskemu dohovoru prijatím Protokolov, ktorými sa
mení Parížsky dohovor a Bruselský dohovor z r.
2004.
Ďalšou oblasťou, ktorá sa stala predmetom záujmu medzinárodného spoločenstva v
post-černobyľskom období, bola otázka vytvorenia verejných fondov,7)
prostredníctvom ktorých by bolo možné kompenzovať jadrové škody v prípadoch, v ktorých nedošlo k ich
náhrade zo strany prevádzkovateľa ako zodpovedného subjektu. Výsledkom týchto snáh bolo prijatie
Dohovoru o dodatočnej kompenzácii za jadrové škody z r.
1997,8),9) ktorý je z hľadiska systematického
zaradenia medzinárodných prameňov zodpovednostného jadrového práva samostatným dohovorom, ktorý
nespadá ani pod jeden z existujúcich právnych režimov založených
Viedenským dohovorom alebo
Parížskym dohovorom. Pristúpenie k Dohovoru o
dodatočnej kompenzácii nie je tak viazané na žiadny z týchto režimov a zároveň naopak, každý zo
zmluvných štátov existujúceho viedenského alebo parížskeho režimu môže k Dohovoru o dodatočnej
kompenzácii pristúpiť. Tento dohovor je podporovaný najmä zo strany USA, ktoré ho ratifikovali v r.
2008 a výrazným spôsobom sa snažia presadiť jeho prijatie v tých štátoch, ktoré patria do americkej
sféry vplyvu (najmä z dôvodu, že Dohovor o dodatočnej kompenzácii do značnej miery reflektuje
potreby a ekonomické záujmy amerického jadrového priemyslu).10)
2. Participácia Európskej únie v oblasti
zodpovednostných vzťahov jadrového práva
2.1 Európska únia a jej členské štáty ako zmluvné strany
dohovorov zodpovednostného jadrového práva?
Vzhľadom na zameranie príspevku na vzťahy zodpovednostného jadrového práva a úniového
práva v tejto oblasti, východiskom úvah je otázka, či Európska únia ako subjekt so statusom
nadnárodného spoločenstva môže v súlade s čl. 216 ods. 1 Zmluvy o
fungovaní EÚ,11) ktorý zakotvuje tzv. implicitnú vonkajšiu právomoc
Únie,12) participovať na niektorom zo zodpovednostných režimov jadrového
práva prostredníctvom pristúpenia k niektorému z dohovorov prvej alebo druhej generácie.
Odpoveď je v tomto prípade negatívna, pretože zmluvnými stranami dohovorov v oblasti
jadrovej zodpovednosti sa môžu stať výlučne suverénne štáty, čím sú z možnosti participácie vylúčené
akékoľvek nadnárodné spoločenstvá.13) Z tohto dôvodu sa EÚ ako celok nemôže
stať súčasťou zodpovednostného jadrového režimu (
ergo
zmluvnou stranou niektorého z dohovorov), táto
možnosť je vyhradená výlučne štátom (v rozsahu predmetu skúmania autorov okrem iných i členským
štátom EÚ).Vyriešenie sekundárnej otázky možnosti pristúpenia členských štátov EÚ k zodpovednostnému
jadrovému režimu je však aj vo vzťahu k štátom ako suverénnym subjektom komplikovanejšie, keďže je
nevyhnutné vziať do úvahy viaceré faktory - časovýfaktor pristúpenia k dohovorom jadrového práva,
časový faktor členstva v EÚ, materiálny obsah dohovorov zodpovednostného jadrového práva vo vzťahu k
výlučným právomociam EÚ, atď.
Súčasný
status quo
členských štátov EÚ ako účastníkov zodpovednostných režimov
jadrového práva je heterogénny. Desať členských štátov EÚ je zmluvnou stranou
Viedenského dohovoru (Bulharsko, Česká republika,
Chorvátsko, Estónsko, Maďarsko, Litva, Lotyšsko, Poľsko, Rumunsko a Slovensko), trinásť členských
štátov je zmluvnou stranou Parížskeho dohovoru
(Belgicko, Fínsko, Grécko, Francúzsko, Holandsko, Nemecko, Španielsko, Švédsko, Veľká Británia,
Taliansko, Dánsko, Portugalsko, Slovinsko).Niektoré zo štátov EÚ neparticipujú na medzinárodnom režime vôbec (Rakúsko, Írsko,
Luxembursko, Cyprus a Malta) a buď prijali nezávisle od týchto medzinárodných inštrumentov vlastnú
vnútroštátnu legislatívu, alebo ponechávajú riešenie otázok náhrady jadrovej škody na všeobecné
deliktné právo a všeobecne aplikovateľné kolízne normy.
Súčasťou revidovaného režimu viedenského
dohovoru v znení Protokolu z r. 1997 (Protokol nadobudol platnosť v r. 2003) sú Lotyšsko,
Poľsko a Rumunsko (Česká republika, Maďarsko, Taliansko a Litva Protokol podpísali, ale doposiaľ
neratifikovali). Protokol z r. 2004, ktorým sa reviduje
Parížsky dohovor, signovali 12. februára 2004 v mene
ES (
on behalf of the EC
) všetky členské štáty, ktoré sú zmluvnými stranami pôvodného znenia
Parížskeho dohovoru, Protokol z r. 2004 však dodnes
nenadobudol platnosť.Vo vzťahu k Dohovoru o dodatočnej kompenzácii možno konštatovať, že jediným štátom z
európskej dvadsaťosmičky, ktorý dohovor ratifikoval, je Rumunsko.
Členstvo v EÚ do značnej miery obmedzuje voľnosť štátov konať samostatne a slobodne vo
vzťahu k pristúpeniu k tým medzinárodným dohovorom, materiálny obsah ktorých by ovplyvňoval normy
alebo pôsobnosť noriem daných úniovým právom v tejto oblasti, t.j. v oblasti, na ktoré sa vzťahuje
právomoc EÚ, a naopak, pre ingerenciu Únie do niektorých oblastí (vrátane zodpovednostných vzťahov
jadrového práva hmotnoprávneho charakteru) sa obťažne hľadá právny základ.
2.2 Normatívna činnosť a iné formy ingerencie Únie vo vzťahu k
hmotnoprávnym a procesnoprávnym aspektom jadrovej zodpovednosti
Vecná pôsobnosť dohovorov zodpovednostného jadrového práva sa vzťahuje tak na hmotnoprávnu
úpravu podmienok vzniku zodpovednosti za jadrovú škodu spôsobenú jadrovou udalosťou, ako aj na
procesnoprávnu úpravu určovania právomoci súdu oprávneného konať vo veci náhrady jadrovej škody a s
tým súvisiacu otázku výkonu a uznávania takýchto rozhodnutí.
Vo vzťahu k prvému okruhu úpravy, spadajúcemu do oblasti hmotnoprávnych aspektov jadrovej
zodpovednosti, je potrebné uviesť, že účasť na problematike zodpovednosti za jadrovú škodu nebola zo
strany EÚ ako nadnárodného spoločenstva doposiaľ realizovaná žiadnym právne záväzným spôsobom. V
tejto oblasti nedošlo doteraz na úniovej úrovni k prijatiu žiadnej legislatívy, ktorá by upravovala
konkrétne otázky zodpovednosti za jadrovú škodu a jej náhrady, ktoré by následne spôsobovali stret s
existujúcim, príp. budúcim zodpovednostným jadrovým právom.
Jedným z dôvodov absentujúcej úniovej úpravy (a to i napriek momentálne prebiehajúcim
snahám Únie o zastrešenie zodpovednostného jadrového režimu v Európe jednotnou úpravou smerujúcou k
vytvoreniu úniového prameňa práva sekundárnej legislatívy) je diskutabilný záver o tom, či vôbec,
príp. v akom rozsahu možno identifikovať právomoci EÚ v tejto oblasti.
Odborné publikácie jadrového práva síce odkazujú na čl. 98 a čl. 203 Zmluvy o založení
Európskeho spoločenstva pre atómovú energiu (ďalej ako "ZEURATOM"), explicitne však z nich právomoc
Spoločenstva Euratom v tejto oblasti nevyplýva.
Článok 98 ZEURATOM zaväzuje (v súlade s jeho doslovným výkladom) členské štáty k prijatiu
všetkých opatrení potrebných na uľahčenie uzatvárania poistných zmlúv, ktoré kryjú jadrové riziká
(t.j. smeruje k prijatiu smernice upravujúcej otázky uzatvárania poistných zmlúv kryjúcich jadrové
riziká). Napriek relatívne úzko vymedzenej problematike, ktorá by mala spadať do pôsobnosti
predmetnej smernice, nadobúda výklad tohto ustanovenia stále extenzívnejšiu povahu. Na základe tejto
rozširujúcej interpretácie pripúšťajú niektorí autori aplikáciu čl. 98 ZEURATOM aj na oblasť
jadrovej zodpovednosti.
Účelom čl. 203 ZEURATOM je umožniť konanie Euratom-u v prípade, ak Euratom nedisponuje
explicitnou právomocou konať, avšak prijatie určitého aktu je potrebné na dosiahnutie niektorého z
cieľov Euratom-u (uvedený článok ZEURATOM má svoju obdobu v čl.
352 Zmluvy o fungovaní EÚ). V prípade prijatia opatrení na báze čl. 203 ZEURATOM sa však
vyžaduje súhlas všetkých štátov prostredníctvom jednomyseľného rozhodnutia Rady. Otázne v tejto
argumentačnej línii je predovšetkým podmienka potreby dosiahnutia niektorého z cieľov
Euratom-u.14)
Napriek spornému charakteru právomocí EÚ v oblasti hmotnoprávnych aspektov náhrady
jadrovej škody, procesnoprávna stránka určovania právomoci súdu a podmienky výkonu a uznania
rozhodnutí naopak spadajú do právomoci EÚ.
Z tohto pohľadu je právomoc EÚ pre oblasť jadrovej zodpovednosti jednoznačne
identifikovateľná v súlade s čl. 81 ods. 2 Zmluvy o fungovaní
EÚ, ktorý oprávňuje Európsky parlament a Radu prijať, najmä ak je to nevyhnutné pre riadne
fungovanie vnútorného trhu, opatrenia zamerané okrem iného na zabezpečenie vzájomného uznávania a
výkonu súdnych a mimosúdnych rozhodnutí medzi členskými štátmi (právomoc EÚ v oblasti justičnej
spolupráce).
Vzhľadom na právomoc EÚ v oblasti výkonu a uznávania rozhodnutí v civilných a obchodných
veciach, reprezentovanú v súčasnosti nariadením Brusel I
bis
, ktorá sa prekrýva s procesnoprávnou
úpravou dohovorov zodpovednostného jadrového práva, je zrejmé, že štáty nie sú bez autorizačného
oprávnenia orgánov EÚ oprávnené pristúpiť k týmto dohovorom.A naopak, EÚ, keďže sama nemôže participovať na medzinárodnom režime zodpovednostného
jadrového práva, ingeruje do tejto oblasti prostredníctvom autorizácie členských štátov k
pristúpeniu, resp. ratifikácii určitého medzinárodného dohovoru, pričom v tomto autorizačnom akte
musí výslovne vyriešiť otázku vzťahu európskeho práva k režimu, vytvorenému uvedeným medzinárodným
dohovorom.15)
Vo vzťahu k medzinárodnému zodpovednostnému režimu jadrového práva vydala EÚ takéto
autorizačné rozhodnutie v dvoch prípadoch. Prvýkrát vo vzťahu k parížskemu zodpovednostnému režimu v
r. 2004 prijatím Rozhodnutia Rady 2004/294/ES, ktorým sa
členské štáty, ktoré sú zmluvnými stranami Parížskeho dohovoru z 29. júla 1960 o zodpovednosti v
oblasti jadrovej energie, oprávňujú v záujme Európskeho spoločenstva ratifikovať Protokol, ktorým sa
mení a dopĺňa tento dohovor alebo k nemu pristúpiť. Toto autorizačné rozhodnutie uložilo
povinnosť16) členským štátom, ktoré boli v čase prijatia rozhodnutia
zmluvnými stranami pôvodného Parížskeho
dohovoru,17) ratifikovať alebo pristúpiť k Protokolu, ktorým sa
pôvodné znenie Parížskeho dohovoru reviduje. Povinnosť
ratifikácie alebo pristúpenia k revidovaného parížskemu režimu sa však nevzťahovala na Rakúsko,
Írsko a Luxembursko ako nejadrové štáty, ktoré neboli a nie sú zmluvnými stranami
Parížskeho dohovoru v jeho pôvodnom znení ani
signatármi jeho revidovanej verzie.
Druhé autorizačné rozhodnutie bolo prijaté v r. 2013 vo vzťahu k viedenskému
zodpovednostnému režimu a
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).