Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Všeobecné pravidlo proti zneužívaniu v oblasti dane z príjmov a rozhodnutia Súdneho dvora Európskej únie.
Všeobecné pravidlo proti zneužívaniu v oblasti dane z príjmov a rozhodnutia Súdneho
dvora Európskej únie.
JUDr.
Mária
Duračinská
CSc.
Katedra finančného práva Právnickej fakulty UK, Bratislava.
JUDr.
Jana
Duračinská
PhD.
Katedra obchodného a hospodárskeho práva Právnickej fakulty UK,
Bratislava.
DURAČINSKÁ, M. - DURAČINSKÁ, J.: Všeobecné pravidlo proti zneužívaniu v
oblasti dane z príjmov a rozhodnutia Súdneho dvora Európskej únie. Právny obzor, 100, 2017, č. 5, s.
476 - 494.
General Anti - Abuse Rule in the Field of Income Tax and Judgments of the Court of
Justice of the European Union.
The authors focus is to analyze the judgments of the Court of
Justice of the Europeam Union in relation to the doctrine of tax abuse and to sumarize, in
historical perspective, how this institute of tax law became constituted through the Court of
Justice judgments and the Commission materials, resulting in the General Anti - Abuse Rule/ GAAR
adopted by Council Directive (EU) 2016/1164 (the "Directive") laying down rules against tax
avoidance practices that directly affect the functioning of the internal market. Analyzing the GAAR,
the authors refer to the subjective and objective elements of tax abuse, as specified in the
Directive, that require verification by the main purpose test, not geniune (artificiality)/economic
reality test and the test of conflict between tax advantage and the object and purpose of the tax
law. A more detailed analysis of the question of artificiality is provided in the article as the
Directive has not borrowed the term "wholly artificial arrangement" from the EU Court of Justice
judgments but introduced a definition of artificiality according to which the transactions, "the
arrangement or a series of arrangements, are not genuine", assuming such findings must be supported
by the relevant facts and circumstances. In addition, the authors also focus on anti - abuse
legislation in the Slovak Republic, Act 563/2009 Z.z. on tax administration (Tax Rules), as amended,
comparing it to the rules included in the Directive as regards the subjective and objective elements
of abuse and pointing out to incompleteness of the national legislation especially in relation to
not genuine (artificiality) test and conflict with object and purpose test.Key words:
general anti - abuse rule, tax avoidance, tax advantage, subjektive
elements, objektive elements, purpose, arrangement, not genuine, artificialityÚvod
Všeobecné pravidlo proti zneužívaniu (ďalej len "VPPZ") v oblasti dane z príjmov bolo
prijaté počas predsedníctva SR v Rade Európskej únie (ďalej len "EÚ") 12. júla 2016 smernicou Rady
(EÚ) 2016/1164, ktorou sa stanovujú pravidlá proti praktikám vyhýbania sa daňovým povinnostiam,
ktoré majú priamy vplyv na fungovanie vnútorného trhu (ďalej len "smernica Rady (EÚ) 2016/1164"
alebo "smernica"). Vzhľadom na to, že smernica je súčasťou acquis EÚ, nadobudlo VPPZ charakter
všeobecného princípu daňového práva EÚ v oblasti dane z príjmov a členské štáty týmto majú nielen
právo, ale aj povinnosť bojovať proti zneužívaniu daňového práva. Podľa Zmluvy o fungovaní EÚ (ďalej
len "ZFEÚ")1) priame dane, na rozdiel od nepriamych daní, nie sú v centre
pozornosti harmonizácie právnych predpisov EÚ. Napriek tomu smernica sa vzťahuje na priamu daň, a to
len na daň z príjmov právnickej osoby (ďalej len "PO"), ktorá podlieha tejto dani v jednom alebo vo
viacerých členských štátoch EÚ vrátane prevádzkarní tých subjektov, ktoré sú rezidentmi v treťom
štáte, v jednom alebo vo viacerých členských štátoch.
Členské štáty musia uskutočniť transpozíciu tejto smernice do vnútroštátnej právnej úpravy
do 31.12.2018 a uplatňovať ju od 1.1.2019, okrem ustanovenia článku 5, upravujúceho daň pri odchode,
ktoré má byť implementované do 31.12.2019 a uplatňované od 1.1.2020. Členské štáty, ktoré majú už
prijaté pravidlo o obmedzení zahrnutia úrokov, môžu tieto cielené pravidlá naďalej uplatňovať, no
najdlhšie do konca roka 2024.
VPPZ je jedným z právnych nástrojov na ochranu daňových základov jednotlivých členských
štátov a predpokladom na konsolidáciu verejných financií na účely udržania sociálneho štátu. Jeho
cieľom je eliminovať negatívne javy globalizácie, ako je najmä presúvanie zdaniteľných ziskov do
štátov, kde je nižšie zdanenie alebo niektoré prvky príjmu nie sú predmetom zdanenia. VPPZ pokrýva
aj cezhraničné situácie, pri ktorých sa využívajú legálne právne úpravy viacerých daňových
jurisdikcií, ktoré však vo vzájomnom pôsobení sa dostávajú do rozporu s predmetom alebo účelom
právnej úpravy.
1. Historický exkurz do rozhodnutí SD v súvislosti s formovaním
charakteristických znakov zneužívania vo verejnom práve a v oblasti
daní
Otázky zneužívania2) v oblasti verejného práva boli predmetom
posúdenia v rade rozhodnutí Súdneho dvora EÚ (ďalej len "SD"). Jedným z najucelenejších stanovísk je
charakteristika zneužívania vo
verejnom práve
obsiahnutá v rozhodnutí SD zo 14. decembra 2000
vo veci C-110/99 Emsland - Stärke GmbH v Hauptzollamt Hamburg - Jonas.3)
Predmetný rozsudok sa nedotýka daní, ale spoločnej organizácie trhu v oblasti poľnohospodárstva, kde
došlo k zneužitiu vývozných náhrad
. Rozsudok v predmetnej veci v bode 39 uvádza charakteristické
znaky zneužitia práva, ktoré vymedzila Komisia EÚ: "Komisia tvrdí, že pojem zneužitia práva sa
skladá z troch prvkov:1.
objektívny prvok, t.j. dôkaz o tom, že podmienky na priznanie dávky boli
vytvorené
umelo
, to znamená, že obchodná operácia nebola vykonaná na hospodárske účely, ale len na
účely
získania finančnej podpory z rozpočtu spoločenstva pre túto operáciu. Potrebná je analýza,
od prípadu k prípadu, a to jednak zmyslu a účelu pravidiel spoločenstva
v danej oblasti a
jednak správania sa obozretného obchodníka
, ktorý spravuje svoje záležitosti v súlade s
platnými právnymi predpismi a so súčasnými obchodnými a hospodárskymi zvyklosťami
v danom
odvetví,2.
subjektívny prvok, a to skutočnosť, že obchodná operácia bola vykonaná
na
účely
získania finančnej výhody nezlučiteľnej s cieľom pravidiel
spoločenstva
,3.
prvok procesného práva týkajúci sa dôkazného bremena, ktoré nesie príslušná
vnútroštátna správa. V prípade veľmi závažného zneužitia je však prípustný aj dôkaz , ktorý by mohol viesť k presunu dôkazného bremena." Nadväzne na to SD v bode 52 a 53
rozsudku uvádza test na zistenie zneužitia, ktorý spočíva v preukázaní:
prima
facie
1.
objektívneho prvku, t.j. že "z celkového zhodnotenia objektívnych okolností vyplýva,
že napriek formálnemu dodržaniu podmienok stanovených pravidlami Spoločenstva nebol dosiahnutý
účel
uvedených pravidiel".2.
subjektívneho prvku "spočívajúceho v úmysle získať výhodu z pravidiel Spoločenstva
tým, že podmienky potrebné na jej získanie sú vytvorené
umelo
". Z týchto dvoch vymedzení
doktríny zneužitia sa prikláňame k testu zneužitia podľa bodu 52 a 53 citovaného rozsudku, ktorý na
rozdiel od stanoviska Komisie považuje vytvorenie umelých podmienok na účely získania výhody za
subjektívny prvok a zisťovanie objektívnych okolností, z ktorých je zrejmé, že pri formálnom
dodržaní podmienok stanovenými právnymi predpismi nebol účel týchto predpisov dosiahnutý, považuje
za objektívny prvok. Tieto Súdnym dvorom EÚ zovšeobecnené prvky, charakterizujúce zneužitie práva v
oblasti verejného práva, sú použiteľné aj v oblasti daní a sú východiskom pre rozhodovanie SD pri
posudzovaní daňových schém, ktorými sa dosahuje daňová výhoda v podobe zníženia daňovej povinnosti.
Taktiež tvoria základ na vymedzenie VPPZ v smernici Rady (EÚ)
2016/1164.4)V oblasti dane z pridanej hodnoty SD prvýkrát vymedzil objektívnu a subjektívnu stránku
preukázania zneužitia v rozhodnutí vo veci Halifax5), pričom mal na zreteli,
aby nedošlo k obmedzeniu voľného pohybu tovaru a služieb. Dôkaz o zneužití musí preukazovať, že
predmetné plnenia sú vytvorené čisto umelo, iba s cieľom získať vrátenie
DPH.6) Získanie daňovej výhody musí byť objektívne v rozpore s cieľom šiestej
smernice k DPH a vnútroštátnej právnej úpravy DPH, hoci formálne boli dodržané podmienky týchto
predpisov.7) Na druhej stane získanie daňovej výhody, ktorá je hlavným cieľom
plnení uskutočnených daňovníkom, musí byť preukázané z celku objektívnych
prvkov8), ktoré sú overované, napr. či spoločnosť skutočne vykonáva činnosti
a má k nim vytvorené materiálne a personálne zabezpečenie, alebo či ide o čisto umelý charakter
plnení9). Z uvedeného rozboru rozhodnutia SD vyplýva, že na preukázanie
objektívneho a subjektívneho prvku zneužitia sa požaduje, aby boli tieto prvky zistené vo vzájomných
súvislostiach a pôsobili jedným smerom na účely získania daňovej výhody, ktorá je v rozpore s
predmetom a účelom platných daňových predpisov.
Zneužívanie v
oblasti dane z príjmu
v súvislosti so zachovaním slobody usadiť
sa
bolo prvýkrát charakterizované z pohľadu objektívneho a subjektívneho prvku v rozhodnutí SD
vo veci Cadbury10) v súvislosti s posúdením dôvodnosti vnútroštátnych
opatrení, ktoré obmedzujú slobodu usadiť sa v prípade, keď spoločnosť jedného členského štátu
zakladá spoločnosť v druhom členskom štáte, ktorá sa takto stáva ovládanou zahraničnou osobou. V
tomto rozhodnutí SD kladie dôraz na zistenie existencie vyslovene umelých konštrukcií, ktorých
cieľom je obísť platnú právnu úpravu. V súvislosti so slobodou usadiť sa nie je rozhodujúce získanie
daňovej výhody ako takej. Rozhodujúce je jej získanie v súvislosti s vytvorením vyslovene umelých
konštrukcií. Zistenie zneužívania sa viaže na existenciu vyslovene umelých konštrukcií, čo vyžaduje
potvrdenie subjektívneho prvku, ktorý spočíva vo vôli daňovníka získať daňovú výhodu a na ten účel
vytvára umelú konštrukciu, pričom objektívne prvky potvrdzujú získanie daňovej výhody, ktorá bola
dosiahnutá napriek formálnemu dodržaniu podmienok určených právom Spoločenstva, pričom došlo k
porušeniu cieľa, ktorý sleduje sloboda usadiť sa.11) Naplnenie slobody
usadiť sa znamená skutočný výkon hospodárskej činnosti
prostredníctvom stálej prevádzkarne
alebo skutočne usadenej dcérskej spoločnosti.12)SD pri zisťovaní subjektívneho a objektívneho prvku zneužívania používal tri testy, a to
test hlavného účelu konania
(principal purpose test - PPT), či ide hlavne o vyhnutie sa
daňovej povinnosti, test, ktorým sa zisťuje umelosť, alebo sa potvrdzuje skutočný ekonomický
obsah transakcie
(test umelosti/ekonomickej reality) a test zisťovania rozporu medzi
výsledkom testu hlavného účelu, keď sa potvrdila účelovosť konania daňovníka s cieľom získania
daňovej výhody na jednej strane a predmetom alebo účelom platnej právnej úpravy na druhej strane
(test rozporu s predmetom a účelom uplatniteľného daňového
práva).13)SD sa prvýkrát vyjadril, že všeobecnou zásadou práva Spoločenstva je zákaz zneužitia práva
aj v oblasti dane z príjmu v rozhodnutí vo veci Kofoed, C-321/05, keď v bode 38 sa uvádza, že:
"Článok 11 ods. 1 písm. a) smernice 90/434 odzrkadľuje všeobecnú zásadu práva Spoločenstva, podľa
ktorej sa zakazuje zneužívanie práva."
Tento názor SD vyslovil aj v rozhodnutí vo veci
Foggia.14) Ustálená judikatúra SD ďalej uvádza, že "osoby podliehajúce
súdnej právomoci sa nemôžu podvodne alebo zneužívajúc svoje právomoci dovolávať právnych noriem
Spoločenstva
"15) vzhľadom na to, že uplatňovanie pravidiel Spoločenstva
nemôže zakrývať "zneužívanie, teda plnenia, ktoré nie sú vykonávané v rámci bežných obchodných
operácií, ale iba s cieľom získať výhody stanovené právom Spoločenstva jeho
zneužitím
".16) SD napokon konštatoval, že v práve EÚ neexistuje žiadna
všeobecná zásada, z ktorej by vyplývala povinnosť členských štátov bojovať proti zneužívajúcim
praktikám v oblasti priamych daní.17) Z uvedeného vyplýva, že hoci SD v
konkrétnych prípadoch skúma, či sú naplnené objektívne a subjektívne prvky zneužitia, v podstate
neuznal existenciu zákazu zneužitia v oblasti dane z príjmu v práve EÚ.Prijatím VPPZ18) sa ukončila diskusia o tom, či podľa práva EÚ
majú štáty právo alebo povinnosť bojovať proti zneužívaniu v oblasti dane z
príjmov19). Aj u odbornej verejnosti prevládal názor, že členské štáty EÚ
majú právo bojovať proti zneužívaniu, a nie povinnosť vzhľadom na to, že právo EÚ nemá v oblasti
priamych daní všeobecné pravidlo proti zneužívaniu, ktoré je možné prijať len v oblasti
harmonizovaných daní, ako je DPH a spotrebné dane, a nie v oblasti priamych
daní.20) No vývoj išiel iným smerom vzhľadom na to, že v rámci iniciatívy
OECD proti narúšaniu základu dane a presunu ziskov (ďalej len "BEPS") bola prijatá smernica Rady
(EÚ)2016/1164, ktorá zakotvila VPPZ, ako aj ďalšie pravidlá proti vyhýbaniu sa daňovej
povinnosti.
Odborná verejnosť tiež poukazovala na to, že zákaz zneužívania pri dani z príjmov vytvára
daňové bariéry tým, že členské štáty si ochraňujú svoje daňové základy, čo je škodlivé pre riadne
fungovanie vnútorného trhu EÚ, keďže sa obmedzujú štyri základne slobody - voľný pohyb tovaru, osôb,
služieb a kapitálu21) (ďalej len "štyri základné slobody") alebo sa
obmedzuje právo slobody usadiť sa22) (ďalej aj "základné slobody"), na
ktorých je vnútorný trh EÚ postavený.23) Je úplne prirodzené, že vzniká
základný rozpor medzi týmito slobodami, ktoré priamo ovplyvňujú fungovanie vnútorného trhu, a
vnútroštátnymi opatreniami na ochranu základu dane jednotlivými členskými štátmi EÚ, ktoré z titulu
verejného záujmu zasahujú do týchto slobôd. Najväčším problémom sa takto stáva prispôsobenie sa
vnútroštátnych režimov zdanenia, ako aj samotnej regulácie, resp. harmonizácie z úrovne EÚ so
základnými slobodami v EÚ.24) V tejto súvislosti sa stretávame s názorom, že
zákaz zneužívania v oblasti priamych daní má byť používaný len ako metóda výkladu, na základe ktorej
sa môže určiť rámec EÚ týkajúci sa rozsahu a okolností, za ktorých môžu byť základné slobody
obmedzené.25) Tento názor vyslovi
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).