Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Všeobecné ustanovenia o konaní pred Ústavným súdom. Kritické poznámky k novému zákonu. (II.)
Všeobecné ustanovenia o konaní pred Ústavným súdom. Kritické poznámky k
novému zákonu. (II.)
Prof. JUDr.
Ján
Mazák
PhD.
Profesor Ústavu medzinárodného práva a európskeho práva Právnickej fakulty UPJš v
Košiciach.
Doc. JUDr.
Martina
Jánošíková
PhD.
Riaditeľka Ústavu medzinárodného práva a európskeho práva Právnickej fakulty UPJš v
Košiciach.
Mazák, J., Jánošíková, M.: všeobecné ustanovenia o konaní pred Ústavným súdom. Kritické
poznámky k novému zákonu. (II.) Právny obzor, 102, 2019, č. 2, s. 97 - 113.
The General Provisions of of the New Act on the Constitutional Court. Critical
Remarks
. (II.) The authors analyse critically the General Provisions (GP) of the New act on the
Constitutional Court which becomes legally binding from the 1 March 2019. The purpose of the GP
shall be to simplify and make more effective the whole procedure before the Constitutional Court.
There are several reasons why this aim has not been achieved. The legislative process suffered from
the severe flaws. Provisions concerning a proposal of initializing of proceedings and other
submissions are unclear. The position of the parties and their representatives including
participating parties is not very stable. authors express some doubts on impartiality of judges in
relation to their political past. They criticize the lack of consequences of a procedural decision
by which the proposal of initializing is rejected only for the reason that in favour of it have
voted less than seven judges. Finally, a supporting application of Civil Dispute Code is not enough
for a proper functioning of the Constitutional Court.Key words:
General provision, New act on the Constitutional Court, legislative
procedure, proposal of initializing of proceedings, parties and participating parties, rejection of
proposal on the basis of lack of votes, application of Civil Dispute CodeI. Význam všeobecných ustanovení nového zákona o
ústavnom súde
Nový zákon o ústavnom súde
(zákon č. 314/2018 z. z. o Ústavnom súde Slovenskej
republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov - ďalej len nový
zákon o ústavnom súde) obsahuje v piatej časti
všeobecné ustanovenia o konaní pred Ústavným súdom Slovenskej republiky (ďalej len ústavný súd).
Kopíruje tak historicky prvú právnu reglementáciu konania pred ústavným súdom, ktorá tiež upravovala
všeobecné ustanovenia týkajúce sa konania. vzhľadom na počet ustanovení išlo o pomerne stručnú
právnu úpravu (§ 18 až 36a zákona č. 38/1993 z. z. o
organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov v znení
neskorších predpisov, ďalej len zrušený zákon o
ústavnom súde).
Nový zákon o ústavnom súde upravuje
všeobecné pravidlá postupu a rozhodovania ústavného súdu v 41 ustanoveniach. Otázka je, či masívne
rozšírená úprava všeobecných noriem procesného práva v konaní pred ústavným súdom je koncipovaná
tak, aby prispela k účinnejšej ochrane ústavnosti alebo stále máme do činenia s viacerými otáznikmi,
ktoré vyžadujú odpovede na úrovni zákonodarcu.
Sústredíme sa nielen na analýzu prijatého textu, ale aj na to, do akej miery všeobecné
ustanovenia o konaní nového zákona o ústavnom súde
reflektujú judikatúru ústavného súdu, prípadne poznatky a odporúčanie právnej doktríny.
II. Legislatívna výhrada (aj) k všeobecným ustanoveniam nového
zákona o ústavnom súde
Podľa § 4 ods. 4 zákona č. 400/2015 z. z. o
tvorbe právnych predpisov a o zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení zákona č. 310/2016 z. z.
(ďalej len zákon o tvorbe právnych predpisov) do
právneho predpisu sa nepreberá ustanovenie iného právneho predpisu, ale použije sa odkaz na tento
právny predpis alebo na priamo záväzný právny akt Európskej únie.
V časti nového zákona o ústavnom súde,
týkajúcej sa všeobecných ustanovení o konaní pred ústavným súdom, nájdeme viaceré ustanovenia, ktoré
sú úplne zhodné s ustanoveniami Civilného sporového
poriadku (ďalej len CSP). Napríklad
§ 38 ods. 1,
2,
39 ods. 1,
2,
§ 40,
§ 44,
§ 49 ods. 1 nového zákona o ústavnom súde majú
rovnaké znenie ako § 155 ods.1,
2,
§ 123 ods. 1,
§ 124 ods. 1,
§ 125,
§ 126 ods. 1,
§ 127 ods. 2 CSP.
Vzniká otázka, aký účel má odkaz na CSP v
§ 62 nového zákona o ústavnom súde, podľa
ktorého, ak tento zákon v piatej časti alebo šiestej časti neustanovuje inak a povaha veci to
nevylučuje, vzťahuje sa na konanie pred ústavným súdom podľa povahy veci primerane
CSP.
Ani z dôvodovej správy sa nedá zistiť, prečo nepostačovalo na podporné použitie
CSP ustanovenie
§ 62 nového zákona o ústavnom súde, ale zvolila
sa, v podstate zákonom o tvorbe právnych predpisov zakázaná metóda doslovného prevzatia niektorých
ustanovení CSP. Ich opakovanie, doslovné alebo len s
nepatrnými odlišnosťami, zakladá domnienku, že úpravu v novom
zákone o ústavnom súde treba vykladať a používať inak
než v konaní pred sporovými súdmi. z toho dôvodu sa nazdávame, že najvhodnejším spôsobom riešenia
tejto výkladovej ťažkosti by bolo vypustenie ustanovení, ktoré doslova opakujú
CSP, a nahradiť ich odkazom, tak ako to požaduje
§ 4 ods. 4 zákona o tvorbe právnych
predpisov.
Zákon o tvorbe právnych predpisov nebol
dodržaný ani v súvislosti s dôvodovou správou nového zákona
o ústavnom súde. Podľa § 7 ods. 2 zákona o
tvorbe právnych predpisov dôvodová správa sa člení na všeobecnú časť a osobitnú časť.
Osobitná časť dôvodovej správy obsahuje vecné odôvodnenie jednotlivých navrhovaných ustanovení
právneho predpisu, pričom do odôvodnenia sa nesmie preberať text týchto ustanovení.
Ak sa však začítame do dôvodovej správy k §
32 až 38, zistíme, že jej obsahom je v podstate text týchto paragrafov bez toho, aby boli
uvedené vecné dôvody prijatia týchto právnych noriem.1)
Uvedený nedostatok nemá len formálny charakter. v ďalšej časti našej štúdie o účastníkoch
konania a súvisiacich otázkach ukážeme, aké výkladové ťažkosti môžu a budú vznikať, pričom práve
dôvodová správa by mohla, aspoň sčasti, napomôcť ich riešeniu. za daného stavu nezostáva iné, než
čakať na výklady obsiahnuté v budúcej rozhodovacej praxi senátov a pléna ústavného súdu.
III. Začatie konania pred ústavným súdom
3.1. Podanie a návrh na začatie konania: nečitateľné rozlíšenie
Podľa novej právnej úpravy je podaním každý úkon určený ústavnému súdu. Môže ním teda byť
procesný úkon, ktorým:
-
sa začína konanie pred ústavným súdom;
-
účastníci konania a zúčastnené osoby vyjadrujú svoje procesné stanoviská vo veci
samej, navrhujú dokazovanie, prerušenie konania a predloženie prejudiciálnej otázky Súdnemu dvoru
EÚ, odmietajú sudcov pre pochybnosti o ich nezaujatosti, žiadajú o odročenie verejného ústneho
pojednávania a tak by sa dalo pokračovať;
-
sa podáva mimoriadny opravný prostriedok podľa
čl. 133 ústavy, nepresne pomenovaný ako návrh na
obnovu konania;
-
je možné naložiť spôsobom predvídaným v §
53 nového zákona o ústavnom súde (podanie nie je návrhom na začatie konanie a zjavne ani
návrhom na začatie mimoriadneho opravného konania podľa
čl. 133 ústavy, a preto je možné odložiť
ho).
Podaním je aj návrh na začatie konania pred ústavným súdom. v
§ 42 ods. 2 nového zákona o ústavnom súde sú
uvedené podania, ktoré sa považujú za návrh na začatie konania. Tento výpočet návrhov na začatie
konania je nadbytočný. Nie je jasný účel takého vymedzenia a neprispieva k jednoznačnosti a právnej
istote.2)
Formulácia § 42 ods. 2 nového zákona o
ústavnom súde naznačuje, a potvrdzuje to aj dôvodová správa, že ide o taxatívny výpočet typov
návrhov na začatie konania. Napriek tomu v ňom chýba návrh na disciplinárne stíhanie sudcu ústavného
súdu, ako aj návrh na začatie disciplinárneho konania proti predsedovi ústavného súdu podaný
najmenej troma pätinami poslancov národnej rady.
Pochybnosti, naopak, vznikajú pri zaradení návrhu na obnovu konania pred ústavným súdom
podľa čl. 133 ústavy medzi návrhy na začatie
konania. v tomto prípade však nejde o návrh na začatie konanie. Tento návrh je mimoriadnym opravným
prostriedkom, ktorým sa nezačína konanie, ale napáda sa už právoplatné rozhodnutie ústavného súdu
návrhom na jeho preskúmanie.3)
Napokon, taxatívne vymedzenie návrhov na začatie konania neráta s tým, že návrh na začatie
konania môže byť aj atypickým podaním, ktorého predmet by nepatril do právomoci ústavného súdu, ale
navzdory tomu navrhovateľ bude požadovať, aby ústavný súd konal a rozhodol.
3.2. Začatie konanie ako rébus v novom zákone o
ústavnom súde
Určenie okamihu začatia konania pred každým súdom, nielen ústavným súdom, je veľmi
dôležité z viacerých dôvodov, ku ktorým patria najmä právna istota a počítanie lehôt, ktoré sú,
spravidla, určené na účinné (včasné) uplatnenie nároku na súdnu ochranu. začatie konania súčasne
znamená vznik pozitívneho záväzku štátu garantovať základné právo na súdnu ochranu a v nadväznosti
na to povinnosť súdu o návrhu konať a rozhodnúť. Procesne alebo vecne.
Podľa § 41 nového zákona o ústavnom
súde konanie pred ústavným súdom sa začína na návrh oprávnených subjektov uvedených v
čl. 130 ods. 1 ústavy, v
čl. 10 ods. 2 až 4 ústavného zákona č. 357/2004 z.
z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení ústavného
zákona č. 545/2005 z. z. a v
§ 6 ods. 2 a
3 zákona č. 402/2013 z. z. o Úrade pre reguláciu
elektronických komunikácií a poštových služieb a Dopravnom úrade a o zmene a doplnení
niektorých zákonov, ak § 206 neustanovuje inak.
vo veciach podľa čl. 126 a
čl. 129 ústavy začne ústavný súd konanie na
návrh subjektov oprávnených podľa tohto zákona.
Ak vezmeme do úvahy doslovný výklad tohto ustanovenia, tak konanie pred ústavným súdom sa
začína:
-
doručením návrhu oprávnených subjektov,4)
-
bez návrhu (ústavný súd začne konanie vo veci podľa
čl. 129a ústavy bez návrhu, konanie sa začína
dňom vyhlásenia uznesenia prijatého národnou radou podľa
čl. 86 písm. i/ ústavy v zbierke
zákonov),
-
rozhodnutím ústavného súdu vo veciach podľa
čl. 126 a
čl. 129 ústavy.
Takáto konštrukcia začatia konania pred ústavným súdom je chybná a odporuje
procesnoprávnemu chápaniu tohto okamihu.
Návrh na začatie konania môže podať každá osoba, nielen oprávnená. ak podá fyzická alebo
právnická osoba návrh na začatie konania o súlade právnych predpisov a pritom nie je uvedená v
čl. 130 ods. 1 ústavy, tak konanie nesporne
začne. Ústavný súd je v takej veci povinný ko
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).