Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Vybrané otázky autorského práva v oblasti hudobnej tvorby (II. časť)
Vybrané otázky autorského práva v oblasti hudobnej tvorby (II.
časť)
Právne aspekty zásahov výkonného umelca do autorského diela z hľadiska slovenskej a
českej právnej úpravy
Mgr.
Norbert
Adamov
PhD.
Ústav hudobnej vedy SAV, Bratislava.
ADAMOV, N.: Vybrané otázky autorského práva v oblasti hudobnej tvorby (II. časť). Právne
aspekty zásahov výkonného umelca do autorského diela z hľadiska slovenskej a českej právnej úpravy.
Právny obzor, 92, 2009, č. 5, s. 427 - 436.
S interpretáciou autorského diela dochádza nielen k použitiu diela, ale nezriedka sa jeho
interpretácia spája aj so zásahmi do diela. Preto je potrebné rozlíšiť použitie diela ako najširší
pojem, zásah do diela ako užší pojem a spracovanie diela ako pojem najužší. V rámci spracovania
autorského diela má osobitné postavenie spracovanie prostredníctvom paródie.
Úvod
Výkonný umelec je subjektom, ktorý má vo vzťahu k interpretovanému dielu celkom osobitné
postavenie - nie je len osobou uvádzajúcou auditívne, resp. audiovizuáne dielo "do života", ale
disponuje možnosťou takého zásahu do interpretovaného diela, ktorý zakladá samostatné autorské právo
interpreta. Nasledujúci text pojednáva o tom, aké právne súvzťažnosti môže mať interpretačný výkon k
interpretovanému dielu.
Výkonný umelec a spoluautorstvo
Predstavme si, že existujúce hudobné dielo by bolo improvizačnými zásahmi interpreta
(napr. priamo na koncertnom vystúpení) zásadným spôsobom zmenené. Teoreticky by improvizované zásahy
mohli predstavovať rovnaký alebo aj väčší objem materiálu ako pôvodná skladba. V takomto prípade je
riešenie otázky vzniku spoluautorstva jednoduché - spoluautorstvo by v tomto prípade neprichádzalo
do úvahy, pretože podľa § 8 slovenského autorského zákona
618/2003 Z.z. (ďalej označený ako SAZ) sa za
dielo spoluautorov považuje také dielo, ktoré
vzniklo ako jediné dielo.
Česká právna úprava
formuluje časový horizont možnosti vzniku spoluautorstva trochu inak. V § 8 ods. 1 zákona 121/2000
Sb. (ďalej označený ako ČAZ) je predpokladom spoluautorstva spoločná tvorivá činnosť najmenej
dvoch autorov, a to až do doby dokončenia diela.
Zaujímavá je v tejto súvislosti dôvodová správa
k českému autorskému zákonu, ktorá vo vzťahu k § 8 ČAZ uvádza, že "činnosť spoluautorov nemusí
byť súčasná a môže sa uskutočniť aj postupne, musí však prebiehať ešte pred ukončením diela.
Dodatočná tvorivá činnosť vo vzťahu k dielu už napĺňa znaky spracovania, alebo vedie k vzniku
dodatku, ktorý má povahu samostatného autorského diela a môže byť s pôvodným dielom len mechanicky
spojený".1) Dôvodová správa k ČAZ teda ponúka dva argumenty, o ktoré sa
budeme opierať v ďalšom texte. Po prvé, že činnosť spoluautorov nemusí byť súčasná a po druhé, že
spoluautorstvo môže vzniknúť len pred ukončením diela.Ako sme už vyššie uviedli, nie je možné, aby spoluautorstvo inej osoby vzniklo počas
života autora nezávisle od jeho vôle. Podobný výklad treba teda použiť aj v situácii, ak autor
hudobného diela priamo predpísal niektoré úseky skladby ako improvizované. Máme tu teda dielo, na
ktoré môžeme hľadieť ako na , hoci v skutočnosti skladateľ dáva interpretovi
istú voľnosť. V takomto prípade by bolo správne vychádzať aj z domnienky, že dielo je v zásade
dokončené a že improvizované úseky korešpondujú s vôľou autora dosiahnuť zámernú variabilitu, resp.
jedinečnosť jednotlivých predvedení, a teda vznik spoluautorstva v tomto prípade nie je
možný.
opus
perfectumOdlišné právne riešenie by však mohla mať situácia, ak by (napríklad z dôvodu smrti
autora) hudobné dielo zostalo zjavne nedokončené, ako nedokončené by ho naštudoval interpret a
zmysluplnosť predvedenia by bola dosiahnutá improvizačným dotvorením. V takomto prípade by
spoluautorsvo malo vzniknúť, pretože by bola splnená podmienka autorského vkladu pred dokončením
diela a navyše, vôľa autora vytvoriť spoločné dielo s iným autorom je irelevantná, pretože takýto
prejav vôle patrí do katalógu osobnostných práva autora a tie smrťou zanikajú. Na druhej strane tak
SAZ (v
§ 17 ods. 3), ako aj ČAZ (v § 11 ods. 5) zhodne
uvádzajú, že
po smrti autora si nikto nesmie prisvojiť jeho autorstvo k dielu.
Ak by sme toto
ustanovenie vykladali extenzívne, mohli by sme dospieť k názoru, že po smrti autora nie je už možný
ani vznik spoluautorstva, čo by malo istú logiku najmä v súvislosti s
§ 17 ods. 1, podľa ktorého má autor právo na
nedotknuteľnosť svojho diela, najmä na ochranu pred akoukoľvek nedovolenou zmenou alebo iným
nedovoleným zásahom do svojho diela.
Na druhej strane, pri reštriktívnom výklade nemožno (podľa
nášho názoru) autorstvo celkom stotožniť so spoluautorstvom.Autorský zákon explicitne nehovorí o tom,
že by prekážkou vzniku spoluautorstva bola absencia súhlasu zosnulého autora, samozrejme, za
predpokladu, že ide o nedokončené dielo a navyše, keď (aj keď zákon deklaruje právo na
nedotknuteľnosť diela) absencia súhlasu autora (resp. jeho dedičov) nie je prekážkou vzniku nového
diela na základe spracovania, hoci neoprávneného. Od spracovania diela je naša modelová situácia
odlišná len v tom, že ide o nakladanie so zjavne nedokončeným dielom. Či je práca na diele ukončená,
je otázkou dokazovania toho, či sám autor pokladal dielo za dokončené alebo
nedokončené.2) Ak nieto svedkov a nie sú k dispozícii ani iné dôkazy (napr.
autorove poznámky, listy či iné dokumenty), z ktorých by bolo možné zistiť, že autor považoval dielo
za nedokončené, v tom prípade zostáva už len vykonať znalecké dokazovanie.
Na tomto mieste treba ešte poznamenať, že pri dokončení diela zosnulého autora nemôže ísť
o spojenie diel, pretože zákon jasne hovorí, že spojenie vzniká za dvoch podmienok:
1)
Prvou podmienkou je to, že ide o samostatné diela. V prípade nedokončeného hudobného
diela, kde implicitne predpokladáme jeho nepoužiteľnosť na verejné predvedenie, možno len ťažko
hovoriť o samostatnosti, rovnako ako aj tvorivý vklad dokončujúceho autora nemožno nazvať
samostatným dielom, pretože pri dokončení musí nevyhnutne vychádzať z už nakomponovaného materiálu
pochádzajúceho od zosnulého autora.
2)
Druhou podmienku je súhlas oboch autorov. Ani túto podmienku nie je možné splniť,
pretože jeden z nich je už mŕtvy.
Otázka vzniku spoluautorstva
post mortem
je interesantná aj v súvislosti s
§ 18 ods. 6 SAZ, podľa ktorého, ak
spoluautor nemá dedičov, jeho podiel
(na majetkových právach) pripadá ostatným
spoluautorom.
Hoci sa skôr
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).