Rozhodujúca úloha opatrovníckych úradov pri rozhodovaní o pomeroch maloletých detí na Slovensku vyplynula z nedôsledného oddelenia súdnej a výkonnej moci v bývalom Uhorsku. Opatrovnícke úrady boli zriaďované municípiami (župami a municipálnymi mestami) a mestami so zriadeným magistrátom. Výkon opatrovníckej agendy vrátane rozhodovania o pomeroch maloletých detí rozvedených rodičov orgánmi štátnej správy bol v súvislosti s reformami štátnej správy v demokratickom Československu vnímaný negatívne. Pri prijatí zákona o župnom zriadení
21)
prichádzal do úvahy presun právomocí opatrovníckych úradov na novozriadené okresné a župné úrady. V bývalých rakúskych krajinách Československej republiky však starostlivosť o maloletých dlhodobo patrila do pôsobnosti súdov. Vybavovanie tejto agendy súdmi bolo vnímané pozitívne:
"Nelze neuznati, že tato činnost soudcovská, opírající se o přesné zákony a přece poskytující soudcům značnou volnost, v neposlední řadě přispěla k tomu, že vlastní agenda poručenská a opatrovnická je v Čechách, na Moravě a ve Slezsku správně obstarávána, že vyhovuje a že není třeba na zásadách organisace té něčeho měniti."
Preto sa už pri prejednávaní župného zákona objavila myšlienka, aby sa aj na Slovensku poručenská agenda zverila do pôsobnosti súdov. K tomu sa pripojil aj III. zjazd slovenských právnikov, ktorý dospel k záveru, že agenda obstarávaná opatrovníckymi úradmi má byť tak, ako v Čechách, pridelená súdom, a to aj z toho dôvodu, že je svojou povahou bližšia súkromnoprávnej agende, čo zodpovedá snahám o modernú úpravu súdnictva.
22)
Prvý krok k presunu opatrovníckej agendy na súdy bol vykonaný zákonom č. 246/1922 Zb. o dočasnej úprave poručenskej a opatrovníckej agendy na Slovensku a Podkarpatskej Rusi. Poručenské (sirotské) úrady boli týmto zákonom zverené do kompetencie ministra spravodlivosti (§ 1); úrady prvej inštancie boli pri okresných súdoch, úrady druhej inštancie pri sedriách a tretej inštancie pri súdnych tabulách (§ 2). Vláda bola splnomocnená, aby nariadením upravila organizáciu a pôsobnosť úradov a prevzatie zamestnancov z doterajších úradov. Zákon bol podrobne vykonaný nariadením vlády č. 326/1922 Sb., kterým se provádí zákon o prozatímní úpravě poručenské a opatrovnické agendy na Slovensku a v Podkarpatské Rusi (ďalej aj "nariadenie č. 326/1922"). Poručenské (sirotské) úrady boli zriadené v sídlach okresných súdov, pričom ich obvod bol rovnaký ako obvod súdu, no minister spravodlivosti mohol úrad zriadiť aj pre obvod viacerých súdov (§ 1 nariadenia č. 326/1922). Už v tomto období sa zvažovalo zrušenie niektorých okresných súdov. Na čele úradu nebol predseda súdu, ale prednosta (§ 2 nariadenia č. 326/1922). O odvolaniach proti rozhodnutiam úradov prvej inštancie rozhodovali druhoinštančné úrady zriadené na sedriách (§ 3 nariadenia č. 326/1922). V tretej inštancii rozhodovali úrady zriadené na súdnych tabuliach. Druhá a tretia inštancia rozhodovali v trojčlenných senátoch (§ 5 nariadenia č. 326/1922), ktorým predsedal prednosta. Do funkcie prednostu úradu ktorejkoľvek z inštancií a námestníkov a prísediacich vyšších inštancií mohla byť menovaná len osoba, ktorá mala spôsobilosť byť sudcom z povolania (§ 6 nariadenia č. 326/1922). Rovnako úradníkmi mohli byť len osoby, ktoré boli spôsobilé na prácu v súdnej kancelárií (§ 7 nariadenia č. 326/1922). Nariadenie okrem toho upravilo rozhodovanie sporov o príslušnosť (§ 12 nariadenia č. 326/1922). Nedotknutá zostala právomoc obcí v poručenskej agende (§ 13 nariadenia č. 326/1922). Okrem toho, nariadenie č. 326/1922 upravilo správu úradov, organizáciu podateľne a kancelárií a odvolacie konanie. Nakoniec oznámením ministra spravodlivosti č. 382/1922 Sb. bolo na 84 slovenských okresných súdoch zriadených 65 poručenských (sirotských) úradov. Druhoinštančné úrady boli na všetkých sedriách v Bratislave, Banskej Bystrici, Komárne, Nitre, Ružomberku, Trenčíne, Košiciach, Levoči, Prešove a Rimavskej Sobote.
Zmeny z rokov 1922 viedli k presunu opatrovníckej agendy na súdy v dočasnej podobe poručníckych (sirotských) úradov. Okrem toho sa stanovili základy procesných postupov týchto úradov, ktoré ich priblížili súdnym postupom. V pôvodnej uhorskej právnej úprave v manželskom a predovšetkým v poručenskom zákone dochádzalo k prelínaniu hmotnoprávnych a procesnoprávnych noriem. Zatiaľ čo normy sporového, a teda aj rozvodového konania, boli rozsiahle upravené v kodifikácii procesného práva z roku 1911, nesporové konanie vo veciach maloletých bolo upravené len stroho v zákonoch z obdobia dualizmu s dočasnými legislatívnymi opatreniami prvorepublikového zákonodarstva. To v roku 1931 viedlo k prijatiu zákona č. 100/1931 Zb. o základných ustanoveniach nesporového súdneho konania (ďalej aj "zákon č. 100/1931").
23)
Nový zákon upravil všeobecné otázky nesporového konania (organizáciu súdov, účastníctvo, trovy konania, náležitosti podaní, dokazovanie, rozhodnutia, opravné prostriedky a výkon rozhodnutí). Namiesto zásad sporového konania sa všeobecné ustanovenia nesporového poriadku mali používať aj na dovtedy sporové konania o predĺžení neplnoletosti a opatrovníctve, ktoré boli upravené v kodifikácii procesného práva z roku 1911 (§ 55 zákona č. 100/1931). Konanie o rozvod manželstva zostalo naďalej sporom. Bolo zrušené relatívne samostatné postavenie opatrovníckych úradov, keď bolo výslovne ustanovené, že ich právomoc budú ďalej vykonávať súdy: v prvej inštancii okresné, v druhej inštancii krajské (bývalé sedrie) a v tretej inštancii najvyšší súd (§ 56 zákona č. 100/1931). Výslovne bolo ustanovené, že právomoc v opatrovníckych veciach sa bude vykonávať v nesporovom konaní (§ 57 zákona č. 100/1931).
Úpravy v období prvej Československej republiky viedli k presunu opatrovníckej agendy na súdy a vytvorili základy pre nesporový procesný postup súdu vo veciach maloletých. Časť tejto agendy sa však naďalej riešila v sporovom rozvodom konaní, keďže naďalej platilo spojenie rozvodového konania s konaním o úprave práv a povinností k deťom. Zostali platiť normy poručenského zákona, manželského zákona a Občianskeho sporového poriadku z roku 1911. S konaním o rozvod manželstva sa vždy spájalo aj konanie o tom, ktorý z rodičov si má u seba ponechať dieťa a ktorý má znášať trovy jeho výživy a výchovy. Opatrovnícky súd však rozhodnutie rozvodového súdu mohol zmeniť a mal povinnosť rozhodnúť o dočasnej úprave pomerov k deťom až do rozvodu manželstva, najmä v prípadoch, ak nerozvedení rodičia žili trvalo oddelene. Dokonca, ak súd v konaní o rozvod nezistil dostatok skutočností na rozhodnutie o zverení maloletých, nemusel v rozvodom konaní rozhodnúť a vec mohol postúpiť na ďalšie konanie opatrovníckemu úradu. Ak súd pred rozvodom manželstva rozhodol o rozvode od stola a lože, bol tiež povinný predbežne rozhodnúť o zverení a výžive detí. Napriek tomu, že procesná úprava neobsahovala spojenie "na čas po rozvode", je zrejmé, že rozvodový súd upravoval pomery detí len vtedy, ak rozhodol o oddelenom žití manželov alebo o rozvode manželstva.
Ešte jasnejšia hranica medzi rozvodovým a opatrovníckym súdom bola v pôvodne rakúskej úprave, ktorá až do roku 1950 platila v českých krajinách. Pôvodne konzervatívne rodinné právo bolo v českých krajinách liberalizované ešte novelami rakúskeho občianskeho zákonníka Allgemeines Bürgerliches Gesetzbuch (ďalej aj "ABGB") spred roku 1918 a následne manželskou novelou - zákonom č. 320/1919 Sb., kterým se mění ustanovení občanského práva o obřadnostech smlouvy manželské, o rozluce a o překážkách manželství. Rozvodové právo v českých krajinách rozlišovalo, rovnako ako pôvodne uhorský manželský zákon, medzi rozvodom (rozlukou), s ktorým sa spájal právny zánik manželstva, a rozvodom od stola a loža, ktorého následkom bol v zásade zánik povinnosti manželov žiť spolu. Oba inšti