Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Nové ustanovenie § 152 ods.5 Zákonníka práce vs. vybrané princípy ústavného a súkromného práva
NOVÉ USTANOVENIE § 152 ODS. 5 ZP
VS. VYBRANÉ PRINCÍPY ÚSTAVNÉHO A SÚKROMNÉHO PRÁVA
Ostatná novela Zákonníka práce (č. 270/2011, ďalej aj ZP) nadobudla účinnosť 1. septembra
2011. Okrem iného v § 152 ods. 5 ustanovuje maximálnu výšku poplatku za sprostredkované stravovacie
služby pri zabezpečovaní stravovania zamestnancov, ktoré je zamestnávateľ povinný zabezpečovať.
Výška poplatku bola NR SR ohraničená na max. 3% z hodnoty uvedenej na stravovacej
poukážke.
Uvedené ustanovenie novely znie:
(5) Pri zabezpečovaní stravovania zamestnancov prostredníctvom právnickej osoby alebo
fyzickej osoby, ktorá má oprávnenie sprostredkovať stravovacie služby prostredníctvom stravovacích
poukážok, je výška poplatku za sprostredkované stravovacie služby maximálne 3% z hodnoty sumy
uvedenej na stravovacej poukážke.
Dané ustanovenie, keďže ide o nóvum v právnom poriadku, sme sa rozhodli podrobiť kritickému
hodnoteniu z dvoch relevantných rovín, ktoré sú vzájomne prepojené. Následne je aj celý príspevok
rozdelený do dvoch osobitných častí a zároveň každá časť obsahuje závery. Prvú časť tvorí
ústavnoprávne hľadisko, pretože ústavné právo výrazne determinuje a vplýva na právo podústavné
(jednoduché); a
contrario
ak podústavné právo nespĺňa požiadavky a hodnoty práva
ústavného (najmä ľudské práva), nemôže byť právom záväzným. K tomu je samozrejme potrebný negatívny
výrok ústavného súdu vo forme nálezu. Príspevok v druhej časti následne analyzuje predmetné
ustanovenia ZP prevažne z pohľadu súkromného práva, pričom formuluje odpovede na tri okruhy otázok -
(1) povaha analyzovanej právnej normy, (2) na aké právne vzťahy uvedená právna norma dopadá a
nakoniec (3) ako treba vykladať jazykové spojenie "poplatok za stravovacie služby" obsiahnuté v
norme. Obe časti sú zakončené vlastnými závermi vyplývajúcimi z vykonaných analýz a myšlienkových
úvah, ktoré sa však dopĺňajú a spolu vyjadrujú jeden celok a súbor námietok voči tejto právnej
regulácii. V závere sme sa rozhodli uviesť aj možnosti, ako daný status quo
riešiť. V súlade s plánom teraz nasleduje prvá časť, ktorá je venovaná problematike ústavného
práva.PRVÁ ČASŤ
1. ÚSTAVNOPRÁVNA ROVINA
Uvedenú novelu rozoberieme najprv z formálnej a následne z materiálnej stránky, pričom následne
sa ešte raz vrátime k procesnej stránke. Zameriame svoju pozornosť na to, či spĺňa ústavné a zákonné
predpoklady, aby mohla byť záväzným právom, keďže aj zákonodarca je viazaný na prvom mieste ústavou
a v nej obsiahnutom princípe právneho štátu či už pri prijímaní nových zákonov, ktorými reguluje
dosiaľ neupravenú oblasť sociálnej reality alebo pri prijímaní zákonov, ktorými sa mení alebo dopĺňa
už existujúca zákonná úprava.
LEGISLATÍVNY PROCES V NR SR
Doplnenie a zmenu
Dnešná úroveň poplatku za sprostredkovanie je neúmerne vysoká a presahuje 6% z hodnoty
sumy uvedenej na stravovacej poukážke. Takáto výška je neodôvodnená a znižuje hodnotu poukážky
neúmerným spôsobom. Navrhovaná výška poplatku maximálne 3% je dostatočná a obvyklá pre
sprostredkovateľské služby.
Stalo sa tak v druhom čítaní po obdržaní súhlasu a zároveň podpisov 15 ďalších poslancov v zmysle
§ 82 ods. 2 rokovacieho poriadku. Ich súhlas nebol ani následne odvolaný, čím ani zákonná domnienka
o späťvzatí doplňujúceho návrhu nemohla byť uplatnená (§ 82 ods. 2
in
fine
rokovacieho poriadku). Ako vyplýva z informácií na stránke NR SR, návrh bol podaný 11.
júla 2011 a následne (pravdepodobne) rozdaný ostatným poslancom. Predmetný návrh bol schválený
nasledujúci deň (12. júla 2011) pomerom hlasov: 76 hlasov za, 4 proti, 61 poslancov sa zdržalo, 1
nehlasoval a 8 nebolo prítomných na schôdzi NR SR. Z temporálneho hľadiska, ktoré zdôrazňuje aj
rokovací poriadok, čas medzi podaním a hlasovaním o návrhu, ktoré sa môže uskutočniť najskôr
nasledujúci deň (§ 83 ods. 4 rokovacieho poriadku), bol dodržaný. Inými slovami, (1) hlasovanie o
pozmeňujúcom a doplňujúcom poslaneckom návrhu; (2) ktorý bol poslancom rozdaný; (3) sa vykonalo na
druhý deň po ich rozdaní.Konkludujúc, v časti procesu prijímania predmetnej právnej úpravy
(§ 152 ods. 5 ZP) formálne požiadavky
stanovené v rokovacom poriadku NR SR a ústave formálne splnené boli. Opätovne sa k legislatívnemu
procesu ešte vrátime, avšak až po analýze obsahovej časti, keďže skutočnosť naplnenia formálnych
znakov v materiálne chápanom právnom štáte, sama o sebe, stačiť nemôže.
OBSAHOVÁ STRÁNKA
Obsahovú stránku rozoberieme z niekoľkých hľadísk. Primárne sa zameriame na test proporcionality,
ktorý patrí do tradičnej výbavy ústavných súdov v Európe, pričom slovenský ústavný súd nie je
výnimkou. Druhým bodom bude zistenie, či ustanovenie
§ 152 ods. 5 ZP dodržiava ústavný
princíp rovnosti.
1.1 Obmedzenie ústavných práv sprostredkovateľských spoločností
Test proporcionality sa tradične využíva v judikatúre ústavného súdu viac ako 10 rokov. Pri teste
ide v skratke o to, či zásah do ľudských práv zo strany štátu bol v súlade s ústavou, ktorá ich
nielen garantuje, ale predvída aj mechanizmus ich obmedzovania, pretože drvivá väčšina ústavných
práv a slobôd je tzv. kvalifikovanej (relatívnej) povahy. Inými slovami, akýkoľvek zásah
(obmedzenie) ústavných práv musí prejsť týmto ústavným testom, inak je zásah v rozpore s ústavou a
ústavný súd takúto právnu úpravu zruší.
Predtým, ako prejdeme k jednotlivým subtestom princípu proporcionality,
treba si ustáliť
dve dôležité veci
, ktoré test vecne predchádzajú a následne ho determinujú:1. Aké ústavné práva sprostredkovateľských spoločností sú v hre?
2. Prišlo novelou ZP k zásahu do týchto práv?
Ústavné práva sprostredkovateľských spoločností
Máme za to, že ide o celú škálu ústavných práv, ktoré ústava garantuje aj právnickým osobám.
Po prvé
, ide o vlastnícke právo
(čl. 20 ods. 1 ústavy), keďže prijatá
úprava limituje poplatok za výšku sprostredkovania a tým aj budúci majetok sprostredkovateľských
spoločností. V zmysle judikatúry ústavného súdu, za majetok totiž nemožno považovať len existujúci
majetok, ale aj majetok, ktorý môže právnická osoba očakávať.Po druhé
, v hre je aj ďalšie dobro a ústavná hodnota - sloboda, v podobe zmluvnej
slobody v oblasti súkromného práva. Novela ZP obmedzuje zmluvnú slobodu sprostredkovateľských firiem
celkom zreteľne, keď neumožňuje dohodu o poplatku vyššom ako 3%.Ďalším právom, ktoré garantuje ústava a ktoré je právnou úpravou dotknuté, je právo na podnikanie
pre právnické osoby (čl. 35 ods. 1), ktoré úzko súvisí so zmluvnou autonómiou a trhovým
hospodárstvom, ktoré zaväzujú štát.
Nasledujúcim krokom bude zistenie, či neprišlo k zásahu do už uvedených ústavných práv.
Zásah do ústavných práv sprostredkovateľských spoločností
Vlastnícke právo a legitímne očakávanie
Pojem "majetok" obsiahnutý v prvej časti čl.
1 Dodatkového protokolu k Dohovoru má autonómny rozsah, ktorý nie je obmedzený na vlastníctvo
hmotného majetku a nezávisí na formálnej kvalifikácii vnútroštátneho práva. Môže zahŕňať ako
"existujúci majetok", tak rôzne majetkové hodnoty vrátane pohľadávok, na základe ktorých môže
fyzická alebo právnická osoba tvrdiť, že má prinajmenšom "legitímne očakávanie" dosiahnuť určitý
majetok.
Ústavný súd sa v rozhodnutí PL. ÚS 12/05
vyjadril, že štát môže vertikálnym mocenským zásahom, napr. náhlou neočakávanou zmenou pravidiel, na
ktoré sa adresáti noriem spoliehali, porušiť princíp právneho štátu. V nedávnom rozhodnutí
PL. ÚS 3/09 (zisk zdravotných poisťovní) na margo
legitímneho očakávania uviedol: " ... zákonodarca (by) mal za každých okolností v procese prijímania
zákonov a zvlášť pri prijímaní ich novelizácií zohľadňovať doterajší právny stav a všetky jeho zmeny
vykonávať uvážene a len v takej miere, ktorá je nevyhnutná na dosiahnutie vytýčeného cieľa regulácie
spoločenských vzťahov v kontexte s legitímnym verejným záujmom. Atribút legitímneho očakávania
nemožno v modernom právnom štáte stotožňovať so zákazom zmeny právnej úpravy, ale s potrebou toho,
aby zákonodarca pri zmenách právnej úpravy volil také spôsoby, ktoré budú v čo najväčšej miere
zohľadňovať fakt, že adresáti právnych noriem boli dosiaľ nútení prispôsobovať svoje správanie
existujúcej právnej úprave (m. m. PL. ÚS 19/08)
vychádzajúcej z určitých koncepčných východísk a zásad. Ak prostredníctvom novelizácie zákona dôjde
k jeho zásadnej - koncepčnej zmene, tak posudzovanie jej ústavnej akceptovateľnosti z hľadiska
materiálneho chápania právneho štátu nevyhnutne musí zahŕňať aj atribút rešpektovania legitímnych
očakávaní."
Aplikujúc uvedené na skutkové okolnosti predmetného prípadu to znamená, že sprostredkovateľským
spoločnostiam sa zasiahlo do legitímneho očakávania pri dojednávaní poplatku za sprostredkovanie
stravovacích lístkov. Tento zásah treba vidieť v nasledujúcej rovine. Sprostredkovateľské
spoločnosti sa spoliehajú na výšku poplatku podľa individuálne uzavretých zmlúv na základe ktorých
poskytujú služby zamestnávateľom. Zmenou
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).