Právny portál určený širokej odbornej verejnosti

Online časopis

K vymáhateľnosti pohľadávky na zaplatenie súdneho poplatku

Ústavný súd Slovenskej republiky (ďalej len "Ústavný súd") na neverejnom zasadnutí senátu 28. marca 2024 predbežne prerokoval sťažnosť sťažovateľky, obchodnej spoločnosti, ktorou namietala porušenie základných práv podľa čl. 14, čl. 20 ods. 1 a čl. 46 ods. 1 v spojení s čl. 1 ods. 1, čl. 2 ods. 2 a 3, čl. 12 ods. 4 a čl. 13 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky (ďalej len "Ústava") uznesením Okresného súdu Michalovce (ďalej len "okresný súd") sp. zn. 25Cb/3/2021 z 3. marca 2023 (ďalej len "uznesenie vydané vyšším súdnym úradníkom") a uznesením č. k. 25Cb/3/2021-202 z 8. júna 2023 (ďalej len "napadnuté uznesenie") a v časti smerujúcej proti uzneseniu okresného súdu z 8. júna 2023 ju prijal na ďalšie konanie. Ústavný súd zároveň odložil vykonateľnosť uznesenia vydaného vyššímsúdnym úradníkom až do právoplatného rozhodnutia Ústavného súdu vo veci samej.
Uznesením Okresného súdu Prešov, uverejneným v Obchodnom vestníku 3. marca 2022, bolo proti sťažovateľke začaté reštrukturalizačné konanie. Uverejnením ďalšieho uznesenia Okresného súdu Prešov v Obchodnom vestníku 11. apríla 2022 došlo k povoleniu reštrukturalizácie sťažovateľky. Napokon uverejnením uznesenia Okresného súdu Prešov v Obchodnom vestníku 23. decembra 2022 došlo k schváleniu reštrukturalizačného plánu a ku skončeniu reštrukturalizácie.
Pred začatím reštrukturalizačného konania sťažovateľka vystupovala ako žalovaná vo viacerých civilných sporových konaniach vedených na okresnom súde.
V konaní vedenom okresným súdom pod
sp. zn. 25Cb/3/2021
sťažovateľka podala 1. decembra 2021 odvolanie proti rozsudku okresného súdu, o ktorom odvolací súd rozsudkom zo 17. marca 2022 rozhodol tak, že prvoinštančný rozsudok v celom rozsahu potvrdil.
Vyšší súdny úradník uznesením z 3. marca 2023 uložil sťažovateľke povinnosť zaplatiť súdny poplatok za odvolanie v sume 69 EUR. V sťažnosti proti tomuto rozhodnutiu sťažovateľka namietala, že okresný súd pochybil, keď v konaní pokračoval a vydal rozhodnutie, pretože podľa § 156 zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej aj "zákon o konkurze a reštrukturalizácii a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov" alebo "ZKR") je v dôsledku skončenia reštrukturalizácie súdne konanie zastavené
ex lege
, a to ako celok. Okresný súd napadnutým uznesením sťažnosť sťažovateľky zamietol. Konštatoval, že poplatková povinnosť jej vznikla podaním odvolania 1. decembra 2021 a súd môže súdny poplatok vyrubiť a vymáhať až po vzniku poplatkovej povinnosti, najneskôr však do troch rokov od konca kalendárneho roka, v ktorom sa stal splatným. Poplatková povinnosť za odvolanie bola teda uložená správne, pričom lehota troch rokov od konca kalendárneho roka, v ktorom sa stal splatným (2021), ešte neuplynula.
Podstata námietok sťažovateľky bola založená na tvrdení o porušení jej práv napadnutým uznesením okresného súdu, ktoré sa týka rozhodovania o súdnom poplatku. Sťažovateľka zastáva názor, že pohľadávku predstavujúcu súdny poplatok bolo nutné uplatniť prihláškou v reštrukturalizácii. Neprihlásením pohľadávky v reštrukturalizácii zanikla jej vymáhateľnosť. Ak okresný súd vydal napadnuté uznesenia v
ex lege
zastavenom súdnom konaní po skončení reštrukturalizácie, nepostupoval procesne správne a nerešpektoval kogentné ustanovenia ZKR, pretože vydal rozhodnutie v neexistujúcom konaní.
Ústavný súd SR na neverejnom zasadnutí 26. septembra 2024 vo veci rozhodol
nálezom
I. ÚS 184/2024
takto:
Ústavnej sťažnost
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).