Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Generálna klauzula nekalých obchodných praktík a praktiky nekalé podľa generálnej klauzuly - ďalšia normatívna mačka vo vreci?
Generálna klauzula nekalých obchodných praktík a praktiky nekalé podľa generálnej
klauzuly - ďalšia normatívna mačka vo vreci?
Mgr.
Dominika
Zavadová
Interná doktorandka, Katedra obchodného práva a hospodárskeho práva, Právnická
fakulta Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach.
ZAVADOVÁ, D.: Generálna klauzula nekalých obchodných praktík a praktiky nekalé
podľa generálnej klauzuly - ďalšia normatívna mačka vo vreci? Právny obzor, 100, 2017, č. 4, s. 412
- 428.
General clause of unfair commercial practices and practices unfair under the general
clause - another normative pig in a poke?
The legal regulation on general clause of unfair
commercial practices provides fundamental elements by using uncertain and flexibile language. That
specific qualities not only of this norm allow organs of law application to interpret it in
consideration of circumstances in every single case. In this paper, the author deals with lack of
interpretation of cumulative requirements on which the general clause on unfair commercial pracitces
is based. Pursuant to presented combination of national and european interpretation the paper
focuses on the decisions, mostly on the national ones, in where this combination was lacking. In the
author´s opinion, the solution can be found not only in the proper interpretation but also in
creating an indicative list of practices unfair under general clause which might help to ensure the
legal certainty and may serve as the first step to uniforming its intepretation.Key words
: general clause on unfair commercial practices, professional
diligence, material distortion of economic behaviour, practices unfair under general
clauseV slovenskej spisbe je pomerne málo priestoru venovaného otázke právnej regulácie nekalých
obchodných praktík, jej podobnosti a vzťahu s inými mechanizmami, ktoré rovnako zabezpečujú ochranu
spotrebiteľa pred nekalým deliktným správaním podnikateľa a sú súčasťou slovenského právneho
poriadku. V prvej časti článku podrobíme výkladu podmienky generálnej klauzuly nekalých obchodných
praktík. V druhej časti poukážeme na nepomenované skutkové podstaty podľa generálnej klauzuly, ktoré
sú výsledkom aplikačnej praxe príslušných orgánov aplikácie práva. Pozornosť budeme venovať
predovšetkým slovenským rozhodnutiam, ktoré nereflektujú nielen vnútroštátne právo v celom svojom
rozsahu, ale tiež povinnosť eurokonformného výkladu smernice o nekalých obchodných praktikách, ako
reakciu na rozhodnutie R 28/2017. V závere sa pokúsime navrhnúť spôsob, akým možno zlepšiť proces
aplikácie zjednotením výkladu generálnej klauzuly nekalých obchodných praktík.
1. Podmienky generálnej klauzuly nekalých obchodných
praktík
Právna úprava generálnej klauzuly nekalých obchodných praktík je obsiahnutá v článku 5
ods. 2 smernice o nekalých obchodných praktikách,1) resp. v
§ 7 ods. 2 zákona o ochrane
spotrebiteľa2). Podľa tejto normy je nekalou obchodnou praktikou také
správanie podnikateľa, ktoré je v rozpore s požiadavkami odbornej starostlivosti a podstatne
narušuje alebo je spôsobilé podstatne narušiť ekonomické správanie (priemerného) spotrebiteľa vo
vzťahu k produktu, ku ktorému sa dostane alebo je mu adresovaná, alebo priemerného člena určitej
skupiny, ak je praktika adresovaná len tejto určitej skupine spotrebiteľov. Rovnako ako pri iných
ustanoveniach podobného charakteru,3) ide o takú normu, ktorá je označovaná
ako otvorený právny koncept, teda je to všeobecná, abstraktná norma, konštruovaná tak, aby bolo
možné ju aplikovať na čo najväčší počet situácií.4) Pomocou generálnej
klauzuly je možné pružne nastavovať mieru prísnosti pri posudzovaní súťažného správania a okrem
iného aj rýchlo reagovať na požiadavky vyplývajúce z normatívnych opatrení
EÚ.5) V tomto smere je možné hovoriť o flexibilite generálnej klauzuly,ktorá
normatívne slúži ako záchranná sieť6) a je adaptabilná na zmeny správania jej
adresátov.7) Jej samostatná aplikácia však prichádza do úvahy len za
predpokladu, že nebude naplnená niektorá z osobitných skutkových
podstát.8)
Z obsahového hľadiska generálna klauzula teda stanovuje negatívne vymedzenie poctivosti
správania podnikateľov voči spotrebiteľom,9) pričom kombinuje mimoprávne
(rozpor s odbornou starostlivosťou podnikateľa), ako i právne štandardy (podstatnosť ujmy na
rozhodovaní spotrebiteľa).
1.1. Posudzovanie nekalosti cez mimoprávne štandardy ako
rozhodujúce kritérium
Odbornú (profesionálnu) starostlivosť10) smernica, ako aj zákon
definujú ako úroveň špeciálnej schopnosti a starostlivosti, ktoré možno rozumne očakávať od
obchodníka pri jeho konaní voči spotrebiteľom, zodpovedajúce čestnej obchodnej
praxi11) alebo všeobecnej zásade dobrej viery uplatňujúcej sa v oblasti
obchodníkovej činnosti. Pojem odborná starostlivosť je charakteristický pre zmluvné či deliktné
právo a je determinovaný relevantnými obchodnými pravidlami v tej - ktorej profesii. Ako normatívny
koncept má aj odborná starostlivosť určitý jazykový význam, ktorý mu zákonodarca priradil, má však
aj mimoprávny rozmer, ktorý plynie z obchodnej praxe. Na tento mimoprávny rozmer sa spolieha aj
európsky zákonodarca, avšak súčasne sleduje aj normatívne hodnoty, ktoré sú považované za
akceptovateľné v konkrétnom podnikateľskom odvetví.12)
V slovenskom právnom poriadku nie je pojem odbornej starostlivosti neznámy. Legálne je
spájaný predovšetkým s osobou štatutárneho orgánu, resp. s inými osobami (podnikateľmi), ktoré pri
výkone svojej funkcie musia dbať na záujmy odlišné od svojich záujmov.13)
Judikatúra v súvislosti s týmto pojmom hovorí, že je nutné objektívne ho posudzovať v zmysle
všeobecnej starostlivosti požadovanej pri danom druhu konania,14) teda pri
jeho obsahovej interpretácii preferuje obvyklú odbornú starostlivosť, akú je potrebné vynaložiť pri
týchto činnostiach ako praxou uznávaný štandard.15) Je zrejmé, že pre rôzne
právne odvetvia bude aj stupeň odbornej starostlivosti rozdielny. Domnievame sa však, že objektívne
hodnotenie často nebude postačovať a bude potrebné argumentáciu oprieť aj o posúdenie toho, ako ho
vníma nielen samotný priemerný člen príslušného podnikateľského odvetvia, ale tiež ako vníma
odbornosť starostlivosti podnikateľa ten, ku ktorému jeho správanie smeruje, alebo je ním
ovplyvnené. V slovenskom právnom prostredí bude preto skôr rozhodujúce, ako sa príslušný orgán
vyrovná s pojmom čestné obchodné praktiky pri napĺňaní pojmu odborná starostlivosť, a teda aj pri
posudzovaní nekalosti obchodnej praktiky ako takej.
Odkaz na poctivú obchodnú prax je, zdá sa, referenciou článok 10
bis
Parížskeho dohovoru,16) no na
druhej strane tiež zodpovedá národným požiadavkám na obdobné konaniav členských štátoch
EÚ.17) Niektorí autori hovoria, že odborná starostlivosť je práve preto
inkompatibilná s ochranou spotrebiteľa ako takou,18) lebo spotrebitelia nie
sú v pozícii tvorcov týchto trhových postupov. Podľa ďalšej skupiny autorov však nemožno vylúčiť
vplyv tohto pojmu na povinnosť poctivého podnikania v horizontálnych vzťahoch, najmä v tých
prípadoch, kde sa osobitne využívajú určité samoregulačné mechanizmy.19)
Hoci sa môže zdať, že tento pojem je v rámci výpočtu podmienok generálnej klauzuly najpodstatnejší,
býva kritizovaný ako príliš nepresný pre praktickú aplikáciu na konkrétne
prípady.20) Jeho výklad je totiž do veľkej miery ovplyvnený všeobecný
právnym, sociologickým, kultúrnym21) či ekonomickým pozadím v spoločnosti
toho - ktorého štátu, a jeho obsah môže divergovať alebo diverguje nielen z krajiny na krajinu, ale
aj v rámci štátu samotného. Táto kritika je podľa nášho názoru oprávnená. Nejednoznačnosť pojmu
odbornej (profesionálnej) starostlivosti môže byť dôvodom na taký stupeň právnej neistoty, ktorý
európsky zákonodarca v právnej úprave generálnej klauzuly nekalých obchodných praktík
nepredvídal.22) Voľba definovania pojmu priamo v zákonnom texte je z iného
uhla pohľadu vhodným zdrojom pre hranice súdneho alebo správneho výkladu, v ktorých sa môže, no
nemusí príslušný orgán pohybovať, keďže stále je tu možnosť následne rozvinúť tieto pravidlá v
konkrétnom prípade na základe konkrétnych okolností.23)Právne poriadky členských štátov síce poznajú tento pojem, ale používajú ho v oveľa širšej
súvislosti, preto definícia v zmysle smernice či zákona nepokrýva všetky mimoprávne aspekty, ktoré
môžu ovplyvniť poctivosť podnikania. Smernica vylučuje zo svojej pôsobnosti, a teda aj z jej
pôsobnosti ochrany také správanie, ktoré je v rozpore s variujúcimi požiadavkami na vkus, slušnosť a
dobré mravy (odôvodnenie č. 8 smernice). Tie ponecháva na národné právne úpravy ochrany poctivosti v
podnikaní, predovšetkým v oblasti práva proti nekalej súťaži. Členské štáty tak môžu na základe
takejto normatívnej deľby uniknúť z prísnosti osobného rozsahu smernice, aby zachovali pre nich
typický stupeň ochrany spotrebiteľa inými mechanizmami, avšak musia takýto prístup náležite
odôvodniť.24) Pri rozhodovaní by tak mal súd sledovať nielen požiadavky,
ktoré sú obsiahnuté v smernici o nekalých obchodných praktikách, ale aj v národných legislatívach a
v judikatúre týkajúcej sa tohto pojmu.25)
Podľa nášho názoru je príslušný orgán aplikácie práva rozhodujúci aj podľa mimoprávnych
kritérií povinný hodnotiť nekalosť nielen podľa svojho mravného a právneho, zákonom zodpovedajúceho
presvedčenia, čo je obsahom týchto hodnôt, ale aj na základe jeho pohľadu na to, ako dané mimoprávne
hodnoty vníma určitá priemerná skupina ľudí pôsobiaca v danom podnikateľskom odvetví, teda ako ju
vnímajú samotní podnikatelia, ktorí sú v danom právnom vzťahu,26) aj keď sa
pre naplnenie tohto kritéria nevyžaduje ich subjektívna vedomosť o vzniku rozporu s posudzovanými
mimoprávnymi požiadavkami na poctivosť v podnikaní.27)
1.2. Podstatnosť ujmy na ekonomickom
správaní spotrebiteľa
Podstatné narušenie ekonomického správania spotrebiteľa je rovnako ako predošlá podmienka
definované v smernici, resp. zákone o ochrane
spotrebiteľa.28) V spojení s definíciou rozhodnutia o obchodnej
transakcii29) možno pod týmto znakom rozumieť také využitie obchodnej
praktiky, ktoré značne narúša schopnosť spotrebiteľa kvalifikovane sa rozhodnúť (vo veľkej miere
slobodne a bez akýchkoľvek ďalších vplyvov)30) o tom, či a za akých
podmienok vstúpi do právneho vzťahu s podnikateľom, zotrvá v ňom alebo ho ukončí.
Generálna klauzula nekalých obchodných praktík obsahuje vyslovene charakteristiku rozsahu
narušenia ekonomického správania spotrebiteľa. Podstatnosť ujmy býva rovnako chápaná ako neurčitý
pojem, ktorého výklad bude závisieť na okolnostiach konkrétneho prípadu, a býva spájaná s hľadiskom
bagateľnosti.31) Narozdiel od generálnej klauzuly nekalej súťaže, ktorá také
kritérium neobsahuje, je generálna klauzula nekalých obchodných praktík podľa niektorých autorov
menej prísne formulovaná.32) Nestotožňujeme sa s týmto záverom, keďže
slovenská, ako aj česká judikatúra vo veciach nekalej súťaže priznáva ujme určitý stupeň
závažnosti.33)
Naopak, k nezákonnému podstatnému porušeniu správania spotrebiteľa nedôjde v prípade, že
nepôjde o rozhodnutie priemerného spotrebiteľa a súčasne bude podnikateľovo správanie v súlade s
odbornou starostlivosťou. Protiprávnosť správania podnikateľa je teda vylúčená, ak správanie
podnikateľa ovplyvní len tých spotrebiteľov, ktorých obozretnosť a rozumnosť bola na nižšej úrovni,
než sa vyžaduje u priemerného spotrebiteľa. Spotrebiteľ môže urobiť "hlúpe" rozhodnutie, pričom jeho
schopnosť informovane sa rozhodnúť nebola podstatne narušená.34) Súčasne
však musí byť splnená požiadavka súladu správania podnikateľa s odbornou starostlivosťou, pričom je
na podnikateľovi, aby preukázal, či jeho správanie spĺňa predpoklady kladené na odborníka v danej
oblasti.35)
Podľa nášho názoru podstatnosť ujmy na ekonomickom správaní spotrebiteľa musí byť
interpretovaná vždy v spojení s predošlou podmienkou. To teda znamená, že podstatné narušenie alebo
len spôsobilosť podstatného narušenia ekonomického správania spotrebiteľa je potrebné vnímať nielen
v zmysle normatívnych kritérií kladených na podnikateľov, ale súčasne aj v takom zmysle slova, v
akom chápe ujmu ako podstatnú priemerný spotrebiteľ, ktorému bola praktika určená alebo ku komu
smerovala.
2. Nepomenované skutkové podstaty nekalých obchodných praktík (nielen)
v slovenskej rozhodovacej praxi
Flexibilita generálnej klauzuly nekalých obchodných praktík, ako už bolo uvedené,
zabezpečuje ochranu spotrebiteľom aj v zákonom nevymenovaných prípadoch. Tieto typové konania, ktoré
nemožno podradiť pod osobitné skutkové podstaty nekalých obchodných praktík, vedú síce v praxi k
vytváraniu určitých skupín (obdobne ako je to pri generálnej klauzule nekalej
súťaže36) ),37) na druhej strane je tu obava, do
akej miery môže variovať takýto zoznam naprieč EÚ krajinami a do akej miery je potrebné zaoberať sa
otázkou nepriameho zasahovania do obsahu smernice, ktorá môže byť menená iba riadnym úniovým
legislatívnym postupom.
V rámci tejto časti poukážeme na niektoré skutkové podstaty z rozhodovacej praxe Súdneho
dvora EÚ, rozhodovacej praxe slovenských súdov v odvolacích konaniach v správnom súdnictve a tiež na
rozhodovanie príslušných slovenských správnych orgánov a ich dosah na výklad generálnej klauzuly
nekalých obchodných praktík.
2.1. Judikatúra Súdneho dvora EÚ
Súdny dvor sa v niekoľkých nižšie uvedených prípadoch zaoberal problematikou tých nekalých
praktík, ktoré boli v národných práv
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).