Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
K vzájomnému vzťahu čl. 77 Ústavy SR a § 16 zákona o samosprávnych krajoch
K vzájomnému vzťahu čl. 77 Ústavy SR a § 16 zákona o samosprávnych
krajoch
Prof. JUDr.
Katarína
Tóthová
DrSc.
Ústava Slovenskej republiky je konštruovaná
na princípe trojdelenia štátnej moci s rešpektovaním požiadavky nezlučiteľnosti výkonu viacerých
funkcií (postov) tou istou fyzickou osobu v tom istom čase.1)
Inkompatibilita niektorých funkcií a postov v orgánoch štátnej moci, ako aj v orgánoch
verejnej správy je dlhodobo známy inštitút práva. Jeho cieľom je nielen zabrániť kumulovaniu moci v
"jedných rukách", ale pre nezlučiteľnosť výkonu určitých funkcií sú aj iné racionálne dôvody. Zo
skutočnosti, že naša ústava je budovaná na teórii
trojdelenia štátnej moci a na vytváranie vzájomných kontrolných mechanizmov a "bŕzd", vyplýva, že by
bolo nelogické, aby napríklad v kontrolných rozhodovacích procesoch niekto mohol vykonávať
kompetenciu na poste kontrolovaného a zároveň aj kontrolujúceho subjektu.
Neopomenuteľná, i keď málo zdôrazňovaná je aj skutočnosť, že na výkon funkcií a postov v
orgánoch štátnej moci a verejnej správy nepôsobia iba spoločenské zákony, ale aj prírodné zákony
(najmä neodškriepiteľne spravodlivý zákon, že pre všetky fyzické osoby jeden deň má iba 24 hodín, z
ktorých treba časť venovať aj oddychu). Z tohto konštatovania nepriamo vyplýva, že aj tí
najschopnejší a najerudovanejší jedinci majú dané časové a výkonnostné mantinely, ktoré nepustia a
ktoré nemožno prekročiť. Aj táto skutočnosť je jedným z viacerých dôvodov, prečo sa v práve vyvinul
inštitút "inkompatibility". S jednotlivými dôvodmi vzniku "inkompatibility" nie je nutné vzhľadom na
tému článku sa hlbšie zaoberať. Skôr sa treba zamerať na otázku, či v platnom práve Slovenskej
republiky sú "podchytené" všetky tie systémové súvislosti funkčného obsadenia, ktoré sú takého
charakteru, že ich výkon tou istou fyzickou osobou nie je želateľný.
Doposiaľ je málo rozpracovaná otázka, aký dopad má v oblasti verejnej správy vývojový
trend postupne sa rozširujúceho okruhu úloh preneseného výkonu štátnej správy na samosprávu na
inkompatibilitu výkonu určitých funkcií. Preto zdá sa byť adekvátne hľadať odpoveď na otázku,
či
je vhodné a efektívne zotrvať na súčasnom právnom stave, kedy poslanec Národnej rady Slovenskej
republiky môže byť popri tejto ústavnej funkcii aj predsedom vyššieho územného celku.
Aktuálnosť zodpovedania uvedenej otázky je umocnená aj tým, že začiatkom roku 2009 bola do
Národnej rady Slovenskej republiky predložená poslanecká novela
zákona č. 302/2001 Z.z. o samospráve vyšších územných
celkov, ktorou sa navrhovalo uzákoniť inkompatibilitu funkcie poslanca Národnej rady
Slovenskej republiky a predsedu vyššieho územného celku. Tento legislatívny návrh nebol postúpený do
druhého čítania - teda neuspel. Nepodporila som ho v hlasovaní - a to nie preto, že by som súčasný
výkon takých závažných funkcií, ako je poslanec Národnej rady Slovenskej republiky a predseda
vyššieho územného celku, schvaľovala, ale preto, že tento legislatívny ná vrh nebol súladný s
Ústavou Slovenskej republiky. Svoje videnie tohto
problému prezentujem v nasledujúcej časti článku.
x x x
Podľa Ústavy Slovenskej
republiky2) funkcia poslanca parlamentu je nezlučiteľná s výkonom
funkcie sudcu, prokurátora, verejného ochrancu práv, príslušníka ozbrojených síl, príslušníka
ozbrojeného zboru a poslanca Európskeho parlamentu...3) Samozrejme, aj s
funkciou člena vlády.4)
Ak porovnáme uvedené vymedzenie inkompatibility poslanca Národnej rady Slovenskej
republiky s jeho vymedzením v ústave z roku 1992, t.j.
v čase jej prijatia, musíme konštatovať, že vymedzenie nie je totožné.5)
Vývojom sa vymedzenie rozšírilo o inkompatibilitu s funkciou verejného ochrancu práv a poslanca
Európskeho parlamentu. Toto rozšírenie nie je dôsledkom prehodnotenia systémových personálnych
väzieb, ale je dané tým, že ide o funkcie, ktoré v roku 1992, t.j. v čase prijatia
ústavy neexistovali. Z pohľadu skúmanej problematiky
treba zároveň konštatovať, že v čase prijímania ústavy
nebola v platnom práve zakotvená ani funkcia predsedu vyššieho územného celku.
Nielen naša ústava zakotvuje inkompatibilitu
funkcie poslanca parlamentu s výkonom iných postov, ale tak činia aj iné
ústavy demokratických parlamentných systémov. Z
vývojového hľadiska pre porovnanie a pre analýzu zvolenej problematiky je účelné "pozrieť sa" aj na
úpravu v Českej republike, Poľsku a v Maďarsku.
Ústava Českej republiky zo dňa 16.12.19926) obsahuje úpravu
inkompatibility tak poslanca Poslaneckej snemovne, ako aj poslanca Senátu. Predovšetkým rieši - ako
je to pri dvojkomorovom parlamente obvyklé - nezlučiteľnosť poslaneckých funkcií v oboch komorách
parlamentu.7) Ďalej je výkon poslaneckého mandátu nezlučiteľný s výkonom
úradu prezidenta republiky, funkciou sudcu a
ďalšími funkciami, ktoré stanoví
zákon.
8)Ak porovnáme slovenskú ústavnú úpravu a českú ústavnú úpravu, je zrejmé, že sú rôzne
nielen z obsahového hľadiska, ale aj z hľadiska charakteru zakotvenia. Zatiaľ čo
slovenská úprava
má charakter taxatívneho výpočtu, česká úprava má charakter príkladného vymedzenia
, ktoré
predpokladá ďalšie prípady s tým, že zmocňuje na zákonnú úpravu tejto otázky aj ďalšie možné
prípady. Čo je z hľadiska slovenskej platnej úpravy zaujímavé, je to, že česká úprava nepozná
inkompatibilitu medzi výko nom poslaneckej funkcie v parlamente a funkcie člena vlády. Nemožno
predpokladať, že na úpravu tejto otázky by v Českej republike mala byť zvolená cesta úpravy zákonom
- t.j. využitie ústavného zmocnenia na inkompatibilitu člena vlády a poslanca parlamentu. Hoci som
toho názo
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).