Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Nájdu líšky a ježkovia spoločnú reč?
Nájdu líšky a ježkovia spoločnú reč?
JUDr.
Peter
Čuroš
PhD.
Ústav teórie práva Gustava Radbrucha, Právnická fakulta UPJŠ v
Košiciach.
ČUROŠ, P.: Nájdu líšky a ježkovia spoločnú reč? Právny obzor, 101, 2018, č. 3, s. 226 -
246.
Can Foxes and Hedgehogs Find Common Ground?
The article is a response to the
gradual increase of votes on the benefits of the so-called illiberal democracy. The motivation for
writing arose from the attack of state power against the central European University in hungary, the
attack on a freedom of expression and separation of state power in Poland, but also as a response to
the rise of extremist intolerant movements in Europe. The paper, "can Foxes and hedgehogs
communicate", deals with the discussion between opinions supporting the approach of philosophical
absolutism on the one hand and relativism on the other. The author focuses on the gradual finding of
a suitable concept of values on which legal norms should be built in a society defined by the idea
of pluralism, the search for applicable content for the notion of justice and the role of morality
in law in the 21st century. The result is the introduction of the so-called political morality,
which is an expression of the fundamental values of the associate members of the community within
the political space that all members share. Political morality is thus a reflection of principles of
a modern liberal democratic concept of Rechtsstaat. In the context of central Europe, the concept of
freedom and equality is at the center of our attention.Key words:
philophical absolutism, philosphical relativism, pluralism,
fairness, values in law, discourse, political morality, liberalismÚvod
Názov príspevku nepredstavuje svár v lesnom ekosystéme, ako by sa mohlo na prvý pohľad
zdať. Dovolil som si požičať alegóriu s líškami a ježmi od Ronalda
Dworkina1), ktorý nadväzuje na Isaiaha Berlina2),
ktorý obraz ježkov a líšok aplikoval pri rozbore diela a osobnosti Leva
Tolstého.3) Podľa Berlina existuje obrovská priepasť medzi zástancami
myšlienky, podľa ktorej je všetko spojené jednou centrálnou víziou, jedným koherentným systémom,
vidiac univerzálny princíp, kde je všetko, čím sú a ako premýšľajú, odôvodnené, a tými, ktorí
sledujú množstvo účelov, často nesúvisiacich, ba dokonca stojacich v konflikte.
Diskusia, ktorú som sa rozhodol využiť, sa však začala dávno predtým, pred vyše dvoma
tisíckami rokov. Ide o neutíchajúci spor na poli filozofie, právnej vedy a ostatných spoločenských
vied, ktorým je súboj absolútnych hodnôt a ich hierarchie, jedinej pravdy, jedinej správnej odpovede
na jednej strane a relativizmu, pluralizmu hodnôt a voľného trhu myšlienok na strane druhej. Rovnako
aj v tomto príspevku sú úlohy rozdelené. Kým ježkovia sú monistami v hodnotách, ktorí absolutizujú
hodnoty, líšky predstavujú pluralizmus hodnôt, v ktorom má každý názor rovnakú silu a ich stret sa
rieši argumentáciou.
Motivácia na písanie vzišla najmä z útoku štátnej moci proti Stredoeurópskej univerzite v
Budapešti, nedávnemu útoku na slobodu prejavu a oddelenosť zložiek štátnej moci v Poľsku, ale
taktiež aj ako reakcia na vzostup extrémistických netolerantných hnutí v Európe. Táto téma ma
inšpirovala k argumentácii v prospech oddelenia práva a morálky v momente aplikácie práva na jednej
strane a zároveň hľadania objektívneho pojmu spravodlivosti pre podmienky liberálneho demokratického
právneho štátu na strane druhej.4)
V liberálnom a demokratickom poriadku nutne vzniká názorová
nezhoda.5) Dôvodom tohto tvrdenia je, že morálny pluralizmus je prirodzeným
produktom demokratickej spoločnosti s otvorenou diskusiou. Morálny absolutizmus je, naopak,
vynúteným produktom totalitnej spoločnosti jedinej pravdy, kde sa o tom, čo je správne, nediskutuje,
to sa jednoducho nadiktuje a verí sa tomu, prípadne sa ešte násilím potláčajú všetky odchýlky, aby
sa udržala jedna línia. Aj keď je platné právo odrazom väčšinového rozhodnutia, musí taký poriadok
stáť na princípe ochrany hlasu a práv menšiny, čo predstavuje základ demokracie. Netreba zabúdať na
skutočnosť, že ak sa štát nazýva demokratickým, ešte to neznamená, že nutne uznáva autonómiu
jednotlivca.6) Ako pripomína Fareed Zakaria, ktorý vo svojom článku
The
Rise of Illiberal Democracies
z roku 1997 používa Slovenskú republiku ako príklad neliberálnej
demokratickej krajiny.7) Liberalizmus, či už ako koncepcia politickej slobody
alebo ekonomická doktrína, sa veľmi dobre znáša s demokraciou, avšak ich pojmy nie sú totožné. Pojem
liberálneho konštitucionalizmu je nutné odlišovať od demokracie. Kým demokracia predstavuje súťaž
politických strán, konštitučný liberalizmus nie je ani tak o procese výberu zástupcov do mocenských
orgánov, ako skôr cieľavedomá činnosť týchto orgánov, a to v prípade ústavného liberalizmu
predstavuje najmä ochranu jednotlivcovej autonómie pred neoprávneným
donútením.8) Preto základom takého poriadku je
ústava spoločenstva, ktorá zakotvuje okrem základných
inštitúcií aj princípy stanovujúce spolužitie jednotlivcov v spoločenstve - medzi nimi základné
práva a slobody.9)Cieľom príspevku je odôvodnenie nevhodnosti obmedzovania názorovej slobody a následného
prijímania absolútnych právd ako prejavu neliberálnosti. Výsledkom argumentácie má byť dialektické
spojenie "ježkov a líšok", na jednej strane umožňujúce udržať si možnosť pluralistického pohľadu na
hodnoty, ktoré by však v politickej rovine v rámci spoločenstva dokázali priniesť riešenie jedinej
správnej odpovede v rámci konkrétneho spoločenstva, bez nutnosti obmedzovať základné práva a slobody
alebo ostatné princípy právneho štátu zo strany verejnej moci.10)
Nedružná družnosť ľudí
S obmedzením absolútnej slobody jednotlivca je nutné rátať. Kant počíta s nevyhnutnou
poslušnosťou k zákonom spoločenstva, ale zároveň je potrebný aj duch slobody, pretože každý sa chce
presvedčiť, že toto donucovanie je legálne, inak by sa dostal do protikladu sám so sebou Poslušnosť
zákonom je podmienkou mieru v spoločenstve, pretože na dosiahnutie svojich cieľov potrebujeme
ostatných, aj keď ich nedokážeme vystáť, nezaobídeme sa bez nich. Túto skutočnosť vysvetľuje Kant
pojmom "nedružná družnosť ľudí". Výsledkom je občianska spoločnosť, kde členovia majú najväčšiu
slobodu a zároveň ju musia zosúladiť so slobodu iných.
Vychádzajme z predpokladu, že osoba je autonómnou individualitou, a preto jej patrí
dôstojnosť, ku ktorej patria aj základné práva a slobody. Tento prístup využíva aj Dworkin. Ten
slobodu a rovnosť takisto prisudzuje k ľudským právam. Považuje ich za základ spravodlivosti,
pretože stelesňujú ideály liberálnej politiky. Tieto dva ideály sa však dostávajú do vzájomného
konfliktu a "
jediný efektívny spôsob, ako presadiť rovnosť, si z času na čas vyžaduje isté
obmedzenie slobody, pričom dôsledky presadzovania slobody bývajú zasa škodlivé pre
rovnosť".11)
A práve prvý spomenutý princíp, že štátna moc musí
pristupovať ku všetkým svojim občanom s rovnakým záujmom a úctou, považuje Dworkin za princíp, na
ktorom súčasná politika spočíva. Ak by racionálne mysliaci človek prijal práve túto Dworkinovu
koncepciu rovnosti v ekonomickej a politickej situácii Ameriky posledných desaťročí, dospel by
rovnakým spôsobom k tejto koncepcii ako k najlepšej.Rovnako ako Rawls vo svojej teórii, uznáva Dworkin, že občania majú odlišné teórie dobra,
a preto dávajú prednosť rôznym veciam. Zákonodarca musí napriek týmto rozdielnym názorom dodržať
princípy rovnakého prístupu, pretože liberálna teória vylučuje odvolávanie na inherentnú hodnotu
nejakej jednej teórie toho, čo je v živote dobré.12)
Liberalizmus13) tak dokáže fungovať najlepšie v demokracii, pretože práve tá
uplatňuje právo každého človeka, aby bol rešpektovaný ako jednotlivec a aby sa k nemu pristupovalo
ako k jednotlivcovi.14) Osobné morálne preferencie vlastné každému z členov
spoločnosti nesmú vstupovať do politického priestoru. Čo je verejnosti dovolené, je vyjadrovanie
preferencií v rámci verejnej diskusie. Predstavy o dobrách sa líšia od človeka k človeku, a tak v
rámci spoločnosti nie je možná ani ich hierarchizácia, ktorá by autoritatívne stanovovala členom, čo
majú za dobro považovať. Politická koncepcia liberalizmu musí vzhľadom na dôraz rovnosti nastaviť
pravidlá, ktoré umožnia jednotlivcom prezentovať svoje preferencie. Tie môžu jednotlivci realizovať
do momentu, v ktorom ich samotné pravidlá politickej koncepcie nezačnú ohrozovať.
Ako stanoviť normatívne tvrdenia?
V príbehu tzv. space traders ponúknu mimozemšťania po príchode na Zem vláde Spojených
štátov možnosť splatiť všetky dlhy, ochrániť životné prostredie, neobmedzené zdroje energie "iba" za
to, že si na svoju planétu odnesú všetkých Afroameričanov.15) Na tento návrh
vláda pristúpi a "obchod" spečatí referendom. Otázkou, ktorú položil tento príbeh je: ako nastaviť
normatívne tvrdenia?
Zaujímavý pohľad ponúka Leff, ktorý skúmal metódy ako stanoviť platné normatívne tvrdenia.
Leff tvrdí, že žiaden systém morálky neposkytol dostatočné odôvodnenie a neopomenul slávnu výhradu
tzv. the grand sez who? Základnou tézou, s ktorou vchádza do diskusie, je, že ak sa nedokážeme
zhodnúť, či právo nachádzame alebo tvoríme, je nutné priznať si, že v skutočnosti nie je čo nájsť. A
aj keď vyhlásime, že sme ho našli, v skutočnosti sme ho vytvorili.16) Práve
v tom však spočíva položená otázka, kto má moc stanoviť pravidlá na hodnotenie dobré/zlé,
chvályhodné/odsúdeniahodné, krásne/škaredé a v neposlednom rade platné/neplatné. To je ústredný
problém etiky, ako aj právnej vedy. Leff nakoniec prichádza so záverom, že iba Boh môže byť garant
morálnych hodnôt. Systém založený na Bohu nemá alternatívu, buď Boh existuje, alebo nie, a ak nie,
nič iné ho nemôže nahradiť.17) Ako sa však vyrovnať s jeho stratou, resp. ak
to označíme Nietzscheho slovami "vraždou Boha"?
Výborné zhrnutie "európskej straty Boha" ponúka holländer, ktorý zhrnul zmenu paradigmy
medzi stredovekom a novovekom v chápaní hodnôt. Kým téza práva svetského a božieho sa odvíjala v
stredoveku od koncepcie legitimity moci danej Bohom, v novoveku ide o koncept legitimity moci
založenej na suverenite ľudu.18) camus v diele
Vzbúrený človek
vykazuje prízrak Boha do nebeskej ríše princípov, Kundera odhaľuje, že za neprítomnosti najvyššieho
Sudcu sa svet objavil v celej svojej zradnej mnohoznačnosti, jediná Božia pravda sa totiž rozpadla
na sto relatívnych právd. Nakoniec Nietzsche ohlasuje, že "Boh je mŕtvy. Boh zostane mŕtvy. A
zabili sme ho my! Ako sa utešíme, my, vrahovia nad vrahmi? Najsvätejší a najmocnejší, ktorý doposiaľ
ovládal svet, vykrvácal pod našimi nožmi - kto zmyje z nás túto krv? Akou vodou by sme sa mohli
očistiť? ... Nie je veľkosť tohto činu pre nás príliš veľká? Nebudeme sa musieť sami stáť bohmi, aby
sme sa aspoň javili hodní tohto činu?
"19) Od tohto momentu, keď Boha
nahradila morálka, hádame sa o jej obsahu v oblasti etiky.20) A keďže sa
hádame o jej základných príkazoch, hádka pokračuje aj v tom, či ju vpustiť do právnej vedy. Jedným z
kľúčových problémov je ten, či má byť naše konanie normované univerzálnym princípom, alebo je sféra
hodnôt vlastná ľudskej autonómii. V nasledujúcich dvoch kapitolách sa pozrieme na kritiku
absolutizujúcej tézy zo strany hansa Kelsena a Karla Raymunda Poppera.Filozofický absolutizmus a filozofický relativizmus
Filozofický absolutizmus predstavuje metafyzický pohľad, podľa ktorého existuje absolútna
realita nezávisle od nášho poznania. Na druhej strane stojí filozofický relativizmus, ktorého
predstavitelia sú presvedčení, že realita existuje iba v rámci nášho poznania, a že táto realita je
relatívna vzhľadom na poznávajúci subjekt.21) Kým absolutizmus tvrdí, že
existuje absolútna autorita, ktorá tvorí absolútne hodnoty, druhý uznáva iba relatívnu pravdu,
viaceré možné autority, a teda aj hodnoty nadobúdajú relatívnu podobu. Filozofický relativizmus
alebo aj antimetafyzický empirizmus hlása neschopnosť uchopiť absolútne hodnoty ako sféru mimo
skúsenosti a požaduje oddelenie reality a hodnôt.22) Toto rozdelenie prináša
Kelsen, a v tejto kapitole to bude práve jeho pohľad na relativizmus v hodnotách.
Prostriedkom, ako sa vyvarovať nástrahám tzv. vulgárneho relativizmu, je namiesto snahy
zabezpečiť absolútnu hodnotu, nahradiť ju predpokladom, že všetky subjekty sú si rovné. Takáto
rovnosť však stojí v konflikte s absolútnou slobodou, a preto musíme absolútnu slobodu obmedziť v
závislosti od nášho rozumového a empirického poznania.23) Vo filozofickom
absolutizme je, naopak, charakteristická nerovnosť, v závislosti od príkazu autority. Takýto
filozofický absolutizmus ústí do politického absolutizmu, v ktorom predstavuje formu vlády, kde moc
štátu je sústredená v jednom zdroji, a jeho vôľa je právom. V takom systéme nepredpokladáme garanciu
hodnoty slobody ani rovnosti. Vláda a zákony sú mimo dosahu subjektov práva, a tie sú nútené
poslúchať príkazy bez dosahu na ich zmenu.
Na druhej strane sa relativizmus podľa Kelsena prejavuje v demokratickom zriadení, kde
právo predstavuje špecifický vzťah medzi subjektom práva a legitímnou mocou, v ktorej má subjekt
autonómnu sféru, a do nej mu moc nezasahuje. Takýto štát získava legitimizujúce odôvodnenie svojej
existencie prostredníctvom majoritného prejavu vôle podriadených subjektov. Štát je autoritou, ale
nie absolútnou. Je však jedinou politickou autoritou v rámci tvorby a aplikácie vnútroštátneho
práva, ktorým je subjekt viazaný. Z historického hľadiska je podľa Kelsena možné vytvoriť vzorec, na
ktorého základe predstavitelia relativizmu inklinovali k demokracii, kým zástancovia metafyzických
teórií obhajovali absolutizmus.24)
Ak by teda hodnoty a normy, ktoré sú ich nositeľmi, boli stanovené prirodzenosťou človeka
vyplývajúcou z prírody, šlo by o filozofický absolutizmus vychádzajúci z naturalizmu, kým
relativizmus by hodnoty bral ako racionálne preferencie jednotlivcov a ich nositeľov ako výsledok
ľudskej vôle. Keďže však neexistujú absolútne kritériá, ktoré by boli samozrejmé, normy a hodnoty
nie sú nikdy v bezpečí pred možnosťou ich vyvrátenia. Ak chce ktokoľvek argumentovať v prospech inej
- lepšej koncepcie hodnôt, musí sa v rámci rozumného diskurzu podrobiť paľbe rozumných argumentov,
ktoré, ak chce byť úspešný, musí svojimi rozumnými argumentmi poraziť. Ako však odkazuje Perelman,
"vo filozofii neexistuje žiadna res iudicata".25)
Naivný monizmus a kritický pluralizmus
Proti filozofickému absolutizmu, ale taktiež aj proti naturalizmu v právnej vede vystupuje
Popper, ktorého pohľadu na nebezpečenstvá filozofického absolutizmu je venovaná táto kapitola.
Spoločným prvkom prírodného26) a normatívneho
zákona27) je v podstate iba ich označenie. Naivný monizmus, ktorý u Poppera
predstavuje metodologický a ontologický naturalizmus, však medzi nimi rozdiel nevidí a jeho
výsledkom je uzavretá spoločnosť. Na druhej strane stojí kritický dualizmus, ktorý spočíva v
poznaní, že normy môžu byť vytvárané, menené a rušené ľudskou činnosťou. Je to len a len človek, kto
zodpovedá za ich kvalitu. Príroda nemá morálnu kvalitu, nerozlišuje medzi morálnym a nemorálnym,
skladá sa z faktov - tým, čo je. Kritický dualizmus zdôrazňuje nemožnosť redukcie rozhodnutí na
fakty. Norma a rozhodnutie tak nie je faktom.28) "
Všetky morálne
rozhodnutia sa takto vzťahujú k faktu života v spoločnosti a všetky fakty života v spoločnosti môžu
viesť k mnohým rôznym rozhodnutiam
."29) Pre kritický dualizmus je nutné
pripustiť, že existujú rôzne systémy noriem, a aj keď normy sú súčasťou konvencie, neznamená to, že
sú ľubovoľné.30) Z konkrétnych podmienok spoločnosti vyplývajú normy s
určitým obsahom. Človek vytvoril nové svety, aj svet mravných požiadaviek, slobody, rovnosti aj
pomoci slabším a tieto požiadavky na normy sa budú odvodzovať od takzvanej, v rawlsovskom zmysle,
"základnej štruktúry spoločnosti
". Etické normy síce vychádzajú historicky z náboženských
koncepcií, sme to však my, "kto oddeľuje pravých prorokov od
nepravých
".31)V čom tkvie nechuť prijať kritický pluralizmus, resp. ak je prijatý, prečo sa moc snaží
obmedziť ho v prospech monizmu? Vydať sa cestou kritického pluralizmu znamená ísť ťažšou cestou,
pretože naivný monizmus nás "rozmaznáva" odvodzovaním noriem od faktov, bez možnosti kritického
pohľadu. A nepochybne je to aj strach zo zodpovednosti za naše rozhodnutia a skutočnosť, že
zodpovednosť za ne nesieme iba my, pričom ju už nemôžeme presunúť na bohov alebo
iných.32) Ako potom v pluralizme môže existovať monistický normatí
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).