Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Opcie a limity možnej harmonizácie režimu zodpovednosti za jadrové škody v rámci Európskeho spoločenstva/Európskej únie
Opcie a limity možnej harmonizácie režimu zodpovednosti za jadrové škody v rámci
Európskeho spoločenstva/Európskej únie
JUDr.
Jakub
Handrlica
LL.M.
Právnická fakulta UK v Prahe. Autor ďakuje prof. Norbertovi Pelzerovi (Universität
Göttingen) a JUDr. Martinovi Pospíšilovi (Úrad jadrového dozoru SR) za ich cenné pripomienky k
tomuto článku.
HANDRLICA, J.: Opcie a limity možnej harmonizácie režimu zodpovednosti za
jadrové škody v rámci Európskeho spoločenstva/Európskej únie, Právny obzor, 92, 2009, č. 2, s. 159 -
188.
Článok reflektuje aktuálnu diskusiu o opciách možnej harmonizácie režimu zodpovednosti za
jadrové škody v rámci Európskeho spoločenstva/Európskej únie, ktorá v súčasnosti prebieha najmä na
pôde Európskej komisie, ale aj v zahraničných akademických kruhoch. Východiskom je konštatovanie, že
pri absencii explicitnej komunitárnej právnej úpravy v tejto oblasti je právny režim zodpovednosti
za jadrové škody v rámci jednotlivých členských štátov ES/EÚ roztrieštený v závislosti od toho,
ktorú z existujúcich medzinárodných konvencií o zodpovednosti za jadrové škody tieto štáty
podpísali, resp. v akom štádiu sa nachádza proces ratifikácie týchto konvencií. Diferencie medzi
existujúcimi právnymi režimami zodpovednosti za jadrové škody v rámci ES/EÚ vstúpili do novej fázy
po rozšírení ES/EÚ o nové členské štáty strednej a východnej Európy v r. 2004 a 2008, ktoré sú - na
rozdiel od západoeurópskych členských štátov ES/EÚ signatármi nie Parížskeho, ale
Viedenského dohovoru o zodpovednosti za jadrové škody
z r. 1963 a zároveň Spoločného protokolu o aplikácii
Parížskeho a Viedenského dohovoru z r. 1988. Od r. 2005 sa problematika rozdielnosti právnych
režimov v oblasti zodpovednosti za jadrové škody v rámci ES/EÚ stala predmetom záujmu Európskej
komisie. Koncom r. 2007 oslovila Európska komisia príslušné orgány členských štátov, rovnako aj
dotknuté priemyselné subjekty s dokumentom, ktorý predostrel niekoľko opcií možnej harmonizácie
režimu zodpovednosti za jadrové škody v rámci ES/EÚ. Tento článok sa venuje aktuálnemu právnemu
stavu v tejto oblasti, jeho implikáciám, rovnako ako aj možnostiam ich preklenutia a limitom možnej
harmonizácie právneho režimu zodpovednosti za jadrové škody v rámci ES/EÚ.
1. Úvod
Problematika harmonizácie právneho režimu zodpovednosti za jadrové škody je predmetom
záujmu medzinárodného spoločenstva a medzinárodných inštitúcií zrejme od počiatku priemyselného
využívania jadrovej energie.1)
Dôvodom tejto snahy medzinárodného spoločenstva o harmonizáciu režimu zodpovednosti za
jadrové škody bola skutočnosť, že ničivé dôsledky prípadnej jadrovej udalosti by sa neobmedzovali na
územie jedného štátneho celku, ale mali by rozsiahle následky i pre životy, zdravie a majetok
subjektov v iných, nielen susedných štátoch.2) Skúsenosti z použitia jadrovej
energie počas svetovej vojny ukázali, že riziká spojené s využívaním jadrovej energie mnohonásobne
presahujú riziká spojené s prevádzkou v iných priemyslových odvetviach.3)
Hrozba cezhraničných následkov, ich ničivého rozsahu,4) ale zároveň tiež
snaha o podporu rozvoja jadrovej energetiky, ktorá bola v 50. a 60. rokoch považovaná za energetické
priemyselné odvetvie budúcnosti:5) to boli faktory, ktoré viedli medzinárodné
spoločenstvo k prijatiu medzinárodných konvencií, ktoré zakotvili zvláštny (voči konvenčnej úprave
zodpovednosti za škodu špeciálny) režim právnej úpravy zodpovednosti za jadrové
škody.6)
Ešte predtým, než sa budeme venovať rozdielom medzi existujúcimi právnymi úpravami
zodpovednosti za jadrové škody v existujúcich medzinárodných konvenciách, je možné stručne poukázať
na tie princípy, ktoré sú v existujúcich medzinárodných konvenciách
totožné:7)
(1)
Objektívna zodpovednosť
(strict liability, responsabilité objective
)
je predovšetkým reakciou na technické súvislosti priemyselného využívania jadrovej energie a na
skutočnosť, že dokazovanie akejkoľvek formy zavinenia by bolo pre poškodených neprimeranou záťažou.
Vzhľadom na charakter škôd, ktoré potenciálne hrozia, a k ziskom, ktoré licencovanému subjektu z
priemyselného využitia jadrovej energie plynú, je riziko alokované na stranu držiteľa
licencie.8)(2)
Výlučná zodpovednosť držiteľa licencie
(legal channelling of liability on
to the operator, le principe général de la responsabilité exclusive
) je reakciou na skutočnosť,
že do procesu využívania jadrovej energie je typicky zapojených hneď niekoľko odlišných subjektov
(typicky dodávateľ paliva, jeho dopravca, držiteľ licencie, subjekt poverený stavbou tohto
zariadenia, dodávateľ technológií a služieb, subjekt poverený manipuláciou s vyhoretým palivom,
atď.).9) Aplikácia všeobecných princípov občianskoprávnej zodpovednosti by
mala za následok, že poškodená osoba by pri vymáhaní vzniknutej škody musela identifikovať
zodpovednú osobu.10) Koncepcia výlučnej zodpovednosti držiteľa licencie
(operator
) rieši uvedené problémy presunutím občianskoprávnej zodpovednosti na jediný
subjekt.11)(3)
Limitácia rozsahu zodpovednosti držiteľa licencie
(limitation of liability
in amount, limitation de la responsabilité
) je teda považovaná za quid pro quo
inter alia
(4)
Kongruencia zodpovednosti a poistenia
(congruence system, assurance
nucléaire
) má za následok, že držiteľ licencie má povinnosť svoju zodpovednosť poistiť (to
have and maintain insurance, d'avoir et de maintenir une assurance
), alebo inak finančne zaistiť
(other financial security, une autre garantie financiere
).16)
Poistenie jadrových škôd pritom bolo od počiatku pre poisťovníctvo veľkou
výzvou.17) Riešením je v súčasnosti poistenie prostredníctvom spojenia
finančných kapacít jednotlivých poisťovateľov vo forme spolupoistenia v rámci tzv. jadrového poolu,
ktorý je v zásade organizovaný v rámci jednotlivých národných štátov. Vedľa národných jadrových
poolov v súčasnosti v Európe existujú aj dve medzinárodné združenia prevádzkovateľov jadrových
zariadení (EMANI a ELINI).18),19)2. Mnohostranné medzinárodné konvencie o zodpovednosti za jadrové
škody
Špecifická komunitárna právna úprava zodpovednosti za jadrové škody v súčasnosti
absentuje. Východiskom harmonizačných úvah je skutočnosť, že jednotlivé členské štáty ES/EÚ sa
riadia rôznymi právnymi úpravami zodpovednosti za jadrové škody, pričom tieto úpravy sú v zásade
dôsledkom ich participácie na týchto mnohostranných (multilaterálnych) medzinárodných
konvenciách:
(1)
Parížsky dohovor o občianskoprávnej
zodpovednosti v jadrovej energetike
(The Paris Convention on Third Party Liability in
the Field of Nuclear Energy, Convention sur la responsabilité civile dans le domaine de l'energie
nucléaire
) bol podpísaný v r. 1960 pod gesciou vtedy existujúcej Organizácie pre európsku
hospodársku spoluprácu (OEEC).20) Dohovor a jeho Dodatkový protokol
(Additional Protocol) z r. 1964 nadobudli účinnosť 1. apríla 1968 a boli ďalej zmenené Protokolom z
r. 1982 (tzv. prvý Parížsky protokol) s účinnosťou od 7. októbra 1988.21)
Parížsky dohovor je otvorený k pristúpeniu pre všetky
členské štáty Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD),22)
predpokladom pre pristúpenie nečlenského štátu OECD k
Parížskemu dohovoru je súhlas všetkých členských
štátov organizácie.23)(2)
Bruselský dohovor doplňujúci Parížsky
dohovor
(Brussels Convention Supplementary to the Paris Convention, Convention
complémentaire de Bruxelles
) bol podpísaný v r. 1963 pod gesciou Organizácie pre hospodársku
spoluprácu a rozvoj (OECD).24) Dohovor a jeho Dodatkový protokol
(Additional Protocol
) z r. 1964 nadobudli účinnosť 4. decembra 1974; bol ďalej zmenený
Protokolom z roku 1982 (tzv. druhý Parížsky protokol
) s účinnosťou od 1. augusta 1991.
Bruselský dohovor je otvorený k pristúpeniu pre signatárov
Parížskeho
dohovoru.25)(3)
Viedenský dohovor o občianskoprávnej
zodpovednosti za škody spôsobené jadrovou udalosťou
(The Vienna Convention on Civil
Liability for Nuclear Damage
) bol podpísaný v r. 1963 pod gesciou Medzinárodnej agentúry pre
atómovú energiu (International Atomic Energy Agency, IAEA
).26) Cieľom
tohto dohovoru bolo vytvoriť právny rámec zodpovednosti za škody spôsobené jadrovou udalosťou pre
širší okruh štátov, a preto nie je členstvo v Medzinárodnej agentúre pre atómovú energiu podmienkou
pre pristúpenie k Viedenskému dohovoru.27)(4)
Spoločný protokol k aplikácii Viedenského
dohovoru a Parížskeho dohovoru
(Joint Protocol Relating to the Application of the
Vienna Convention and the Paris Convention
) bol podpísaný v roku 1988 ako reakcia medzinárodného
spoločenstva na černobyľskú haváriu.28),29) Protokol
vytvára pomyselný most medzi oboma zmluvnými režimami a zaisťuje, že sa na prípad škodovej udalosti
bude vzťahovať len jeden dohovor.30) Spoločný protokol nadobudol účinnosť
27. apríla 1992. Protokol rieši napr. prípady, keď je zodpovedným držiteľ licencie zo štátu, ktorý
ratifikoval Parížsky dohovor, a poškodeným je subjekt
zo štátu, ktorý je signatárom Viedenského dohovoru. Poškodená osoba sa tak môže domáhať náhrady za
škodu tak, ako keby bola príslušníkom štátu, ktorý ratifikoval
Parížsky
dohovor.31)(5)
Protokol z r. 1997, ktorým sa dopĺňa
Viedenský dohovor
(Protocol to Amend the Vienna
Convention on Civil Liability for Nuclear Damage, VC Protocol
) bol prijatý pod gesciou
Medzinárodnej agentúry pre atómovú energiu (MAAE) za účelom optimalizácie zodpovednostného režimu v
rámci Viedenského dohovoru.32) Protokol nadobudol účinnosť 4. októbra 2003.
Protokol zvýšil finančnú čiastku, do ktorej je držiteľ licencie zodpovedný za škody, spôsobené
jadrovou udalosťou, geograficky rozšíril okruh škôd, za ktoré nesie držiteľ licencie zodpovednosť a
rozšíril vymedzenie druhov škôd, za ktoré je zodpovedný. Tieto tri zásadné zmeny sú považované za
jeden z najdôležitejších míľnikov vo vývoji medzinárodnej úpravy zodpovednosti za škody spôsobené
jadrovou udalosťou v postčernobyľskom období.33)(6)
Dohovor o dodatočnej kompenzácii za škody spôsobené jadrovou udalosťou
(Convention on Supplementary Compensation for Nuclear Damage, Supplementary Compensation
Convention
) bol podpísaný pod gesciou Medzinárodnej agentúry pre atómovú energiu (MAAE) v r.
1997.34) Ide o samostatný inštrument medzinárodného práva. Podmienkou k
pristúpeniu k Dohovoru nie je predchádzajúca ratifikácia existujúcich medzinárodných konvencií v
oblasti zodpovednosti za škody spôsobené jadrovou udalosťou. Cieľom Dohovoru je vytvorenie verejných
fondov za účelom vytvoriť finančné rezervy pre prípad, že by škody spôsobené jadrovou udalosťou
neboli nahradené priamo zodpovedným subjektom (licencovaným subjektom).35)
Dohovor však doposiaľ nenadobudol účinnosť.36)(7)
Protokoly, ktorými sa mení Parížsky
dohovor a Bruselský dohovor z r. 2004
(The 2004 Protocols to Amend the Paris
Convention and the Brussels Supplementary Convention; PC Protocol and BSC Protocol
) boli
podpísané v r. 2004 pod gesciou Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj
(OECD).37) Cieľom týchto dokumentov je vytvorenie dostatočných finančných
rezerv za účelom poskytnutia náhrady za škody, rovnako ako širšie vymedzenie pojmu "škoda spôsobená
jadrovou udalosťou".38) Protokoly zatiaľ nenadobudli
účinnosť.39)3. Identifikácia rozdielov medzi jednotlivými multilaterálnymi režimami
zodpovednosti
Napriek skutočnosti, že existujúce multilaterálne zmluvné inštrumenty, ktoré v súčasnosti
právnu úpravu zodpovednosti za jadrové škody upravujú, obsahujú do značnej miery identické základné
princípy zodpovednosti,40) je možné medzi existujúcimi režimami
zodpovednosti za jadrové škody identifikovať celý rad kľúčových rozdielov:
1.
Rozdielna právna úprava limitácie zodpovednosti licencovaných subjektov
je
dôsledkom skutočnosti, že existujúce multilaterálne konvencie zakotvujú rozdielne východiská
limitácie zodpovednosti:-
Parížsky dohovor
z r. 1960
stanovil, že maximálny
finančný limit zodpovednosti držiteľa licencie nesmie presahovať
čiastku 15 miliónov zvláštnych práv čerpania (Special Drawing Rights, SDR) a zároveň nesmie byť
nižší než 5 miliónov SDR.41) Parížsky
dohovor v znení z r. 1960 teda signatárskym štátom neumožňoval optovať pre režim neobmedzenej
zodpovednosti za jadrové škody;42)-
Protokol, ktorým sa mení Parížsky
dohovor z r. 2004
, stanovuje, že minimálny limit
zodpovednosti držiteľa licencie
nesmie byť nižší než 700 miliónov EUR. Revízia Parížskeho
dohovoru Protokolom z r. 2004 ďalej predpokladá, že signatársky štát tejto konvencie bude
môcť vo svojej právnej úprave optovať pre režim neobmedzenej
zodpovednosti;43)-
Viedenský dohovor z r. 1963
stanovuje, že minimálny finančný limit
nesmie byť nižší než 5 miliónov zlatých amerických
dolárov (US gold dollars
). Viedenský dohovor teda signatárom od počiatku umožňoval optovať
pre režim neobmedzenej zodpovednosti za jadrové škody;44)-
Protokol z r. 1997, ktorým sa dopĺňa Viedenský dohovor
, zvýšil minimálny limit
zodpovednosti držiteľa licencie na 300 miliónov zvláštnych práv čerpania (Special Drawing Rights,
SDR
).45) Revízia Viedenského
dohovoru tiež signatárskym štátom zachovala možnosť optovať pre režim neobmedzenej
zodpovednosti, ktorú však doposiaľ žiadny zo signatárov nevyužil.2.
Rozdielna právna úprava subsidiárnych fondov, vytvorených za účelom vytvorenia
finančných rezerv
plynie zo skutočnosti, že tieto subsidiárne fondy sú dôsledkom špecifickej
právnej úpravy v Bruselskom dohovore z r. 1963. Tento vytvoril tzv. three tiers system, trojstupňový
systém zodpovednosti za jadrové škody.46)3.
Rozdielna právna úprava rozsahu poistenia v národnej legislatíve
je dôsledkom
skutočnosti, že obe relevantné mnohostranné konvencie jednak ukladajú svojim signatárskym štátom
povinnosť zakotviť v národnom právnom poriadku obligatórne poistenie, na strane druhej však
ponechávajú jeho rozsah a podmienky na legislatíve konkrétnych
signatárov.47)4.
Rozdielna právna úprava premlčania nárokov na náhradu
(v režime
Parížskeho dohovoru je stanovená minimálna subjektívna
dĺžka lehoty 2 roky, v režime Viedenského dohovoru sú
to 3 roky).4. Roztrieštenosť režimu zodpovednosti za jadrové škody v rámci
ES/EÚ
Absencia explicitnej komunitárnej právnej úpravy zodpovednosti za jadrové škody má za
následok, že právna úprava tejto matérie je v rámci ES/EÚ v zásade predmetom úpravy v existujúcich
multilaterálnych medzinárodných konvenciách, a je preto roztrieštená v závislosti od toho, či
členský štát jednu alebo viacero existujúcich medzinárodných konvencií podpísal a ratifikoval, ak
áno, v akej konštelácii.48)
Existujúce právne režimy zodpovednosti za jadrové škody v rámci ES/EÚ je možné v
závislosti od vyššie uvedených kritériá rozdeliť do nasledujúcich kategórií:
1.
Belgicko, Dánsko, Fínsko, Francúzsko, Holandsko, Nemecko, Slovinsko, Švédsko,
Taliansko a Veľká Británia
2.
Portugalsko
3.
Grécko
4.
Španielsko
5.
Rakúsko a Luxembursko
6.
Írsko
7.
Bulharsko, Česká republika, Estónsko, Litva, Maďarsko, Poľsko a
Slovensko
8.
Lotyšsko
9.
Rumunsko
10.
Cyprus a Malta
Z vyššie uvedeného je zrejmé, že z perspektívy právneho režimu zodpovednosti za jadrové
škody sa v členských štátov ES/EÚ uplatňuje 63) Z hľadiska zapojenia jednotlivých
členských štátov do existujúcich multilaterálnych zmluvných inštrumentov sa dá konštatovať,
že:
paralelne niekoľko odlišných právnych režimov
zodpovednosti za jadrové škody.
1.
13 členských štátov ES/EÚ
11 z nich
je
2.
9 členských štátov ES/EÚ
3.
Disproporcie medzi právnymi režimami, vytvorenými existujúcimi multilaterálnymi
zmluvami sa zväčšujú postupujúcim procesom revízie Parížskeho
a Viedenského dohovoru (Protokol z r. 1997, ktorým sa dopĺňa Viedenský dohovor; Protokoly,
ktorými sa mení Parížsky dohovor a Bruselský dohovor z
r. 2004);
4.
17 členských štátov ES/EÚ
5.
5 členských štátov ES/EÚ
stojí úplne mimo právneho režimu oboch vyššie
uvedených medzinárodných konvencií. Praktické implikácie vyššie uvedených rozdielov v existujúcich
právnych režimoch zodpovednosti za jadrové škody je možné ilustrovať na niekoľkých, dúfajme, že len
čisto teoretických a imaginárnych príkladoch:1.
Jadrová udalosť nastane v zariadení na území Francúzska.
Škody na majetku sú
vyčíslované rádovo v stovkách miliónov, resp. v miliardách EUR.64) Stovky
ľudí v dôsledku katastrofy zomreli, tisícom boli v dôsledku zamorenia spôsobené ťažké škody na
zdraví.65)-
Štát, na území ktorého sa udalosť stala, tzn. Francúzsko, je signatárskym štátom
Parížskeho dohovoru z r. 1960 a Bruselského dohovoru z
r. 1963. Rovnako je tomu aj v prípade susedných štátov, v ktorých udalosť spôsobila rozsiahle škody.
Belgicko, Holandsko, Nemecko, Taliansko, Španielsko i Veľká Británia sú signatármi
Parížskeho dohovoru z r. 1960 a Bruselského dohovoru z
r. 1963. Poškodené subjekty z týchto štátov budú disponovať nárokom žalovať držiteľa licencie pred
príslušným francúzskym súdom. Licencovaný subjekt je zodpovedný za ujmy na zdraví a za škody na
majetku, spôsobené jadrovou udalosťou, ktorá nastala v jeho
zariadení.66),67) Naopak, škody na životnom
prostredí, alebo náklady, vynaložené na preventívne opatrenia, nie sú v režime
Parížskeho dohovoru z r. 1960 zahrnuté a držiteľ
licencie za ne preto nebude zodpovedať.
-
Za účelom náhrady za škody spôsobené jadrovou udalosťou je v režime Bruselského
dohovoru z r. 1963 k dispozícii finančná masa v rozsahu 300.000.000 zvláštnych práv čerpania
(
Special Drawing Rights, SDR
). Poškodené subjekty z Portugalska a z Grécka, ktoré sú
signatármi Parížskeho dohovoru z r. 1960, avšak
nepodpísali Bruselský dohovor z r. 1963, budú môcť taktiež uplatniť svoje nároky pred príslušným
francúzskym súdom, ale za podmienky, že škody budú nahradené len do limitu, ktorý francúzska
legislatíva stanovila ako limit zodpovednosti licencovaného
subjektu.68)
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).