Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Primárne európske právo a energetický priemysel
Primárne európske právo a energetický priemysel.
JUDr.
Jakub
Handrlica
LL.M.
Právnická fakulta, Univerzita Karlova v Prahe.
HANDRLICA, J.: Primárne európske právo a energetický priemysel, Právny obzor,
91 2008, č. 5, s. 388-415.
Príspevok analyzuje interakcie medzi predpismi primárneho európskeho práva (práva
Európskeho spoločenstva, práva Európskeho spoločenstva atómovej energie a tiež práva dnes už
neexistujúceho Európskeho spoločenstva uhlia a ocele) a energetickým priemyslom. Identifikuje tie
predpisy, ktoré majú význam pre výrobu elektrickej energie, ťažbu fosílnych zdrojov energie,
prepravu energií, obchod s nimi, rovnako ako pre ich distribúciu. Poukazuje na skutočnosť, že dve z
pôvodne troch európskych integračných spoločenstiev mali povahu medzinárodných organizácií,
pôsobiacich v oblasti hospodárenia s energetickými zdrojmi. Článok sa ale sústreďuje najmä na
jednotlivé ustanovenia Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva a ich význam pre liberalizáciu a
reštrukturalizáciu energetického priemyslu. Na predkladaný príspevok bude nadväzovať článok o
jednotlivých sekundárnych predpisoch Európskeho spoločenstva v oblasti energetického
priemyslu.
Energetický priemysel, t.j. výroba elektrickej energie a jej distribúcia, rovnako
akoťažba, resp. v prípade európskych krajín najmä dovoz zemného plynu a jeho distribúcia patria k
základným pilierom hospodárstva jednotlivých európskych štátov. Jedná sa o oblasti hospodárstva,
ktoré majú pre jednotlivé štáty strategický význam. Práve z tohto dôvodu bol energetický sektor v
takmer všetkých európskych štátoch v rukách štátnych monopolov. Nasledujúci príspevok si dáva za
cieľ analyzovať, aké implikácie majú predpisy primárneho európskeho práva pre energetický sektor a
zároveň identifikovať najdôležitejšie aspekty platnej komunitárnej právnej úpravy. Príspevok sa bude
venovať jednotlivým zmluvným dokumentom (Zmluve o založení Európskeho spoločenstva uhlia a ocele,
Európskeho spoločenstva atómovej energie a Európskeho hospodárskeho spoločenstva), analyzovať ich
vzťah k energetickému priemyslu, rovnako aj príslušnú judikaturu Európskeho súdneho
dvora.
1. Úvod
Pod pojmom "primárne európske právo" rozumieme zmluvné inštrumenty, ktorými boli zriadené
jednotlivé európske spoločenstvá: Európske spoločenstvo uhlia a ocele, Európske (hospodárske)
spoločenstvo a Európske spoločenstvo atómovej energie. Hneď na prvý pohľad je pritom zrejmé, že dve
z pôvodne troch existujúcich európskych spoločenstiev boli založené s ohľadom na úpravu nakladania
so zdrojmi energie. Konkrétne sa jednalo právnu úpravu, prostredníctvom ktorej bol vytvorený
jednotný trh s uhlím v rámci Európskeho spoločenstva uhlia a ocele a právnu úpravu spolupráce
členských štátov v oblasti rozvoja atómovej energetiky v rámci Európskeho spoločenstva atómovej
energie Cieľom prvej časti predkladaného príspevku je poukázat na najdôležitejšie aspekty týchto
právnych úprav.
2. Zmluva o založení Európskeho spoločenstva uhlia a
ocele
Európske spoločenstvo uhlia a ocele (
European Coal and Steel Community, Communauté
européenne du charbon et de / 'acier
) bolo založené tzv. Parížskou zmluvou v roku
19511) Cieľom tejto zmluvy bolo vytvorenie jednotného integrovaného trhu s
uhlím a s oceľou na území šestice signatárskych štátov - Francúzska, Spolkovej republiky Nemecko
Talianska, Belgicka, Holandska a Luxemburska.2) Parížska zmluva bola
podpísaná 18.4.1951 a účinnou sa stala 23.7.1952. Na rozdiel od oboch nasledujúcich zmluvných
dokumentov bola účinnosť Parížskej zmluvy limitovaná na 50
rokov.3)Zmluva o založení Európskeho spoločenstva uhlia a ocele (Parížska zmluva) zaväzovala
signatárske štáty na odstránenie všetkých prekážok dovozu a vývozu uhlia a ocele. S tým bol spojený
zákaz obmedzení, ciel a kvót v oblasti obchodu s uhlím a zákaz takých úkonov verejnej moci, ktoré by
mali za následok diskrimináciu producentov, kupujúcich a predávajúcich na trhu s
uhlím.4) Uhlie pritom v r. 1952 predstavovalo cca 90% energetických zdrojov
priemyslu jednotlivých štátov Európy. Panovali nielen obavy z jeho zmenšujúcich sa zásob, ale na
strane Francúzska aj obavy, že v budúcnosti môže opätovne dôjsť k zamedzeniu jeho exportu z
nemeckých území Sárska a Porúria. Suezská kríza v r. 1956 po prvýkrát ukázala nebezpečenstvá, ktoré
so sebou prináša závislosť od dovozu ropy zo štátov Blízkeho východu. Zmluva vymedzila nasledujúce
ciele, ktoré mali byť v rámci Montánnej únie dosiahnuté: pravidelná a neprerušovaná distribúcia
elektrickej energie, voľný prístup ku zdrojom uhlia, zlepšenie, pracovných podmienok v ťažobnom
priemysle a medzinárodnej spolupráce v oblasti výroby elektrickej energie.5)
Verejné podpory boli v oblasti priemyslu ťažby uhlia a výroby ocele v zásade
zakázané6) Zmluva predpokladala, že v prípade zníženia objemu ťažby uhlia
nariadi Európska komisia po konzultácii s Poradným výborom ťažbu v určitom objeme s cieľom
zabezpečiť dostatok tohto fosílneho paliva. Pre prípady nedostatku uhlia Zmluva predpokladala, že
bude rozhodnuté o prioritnom využití tejto suroviny a ojej
distribúcii.7)
Cieľom Parížskej zmluvy bolo predovšetkým vytvorenie jednotného trhu s uhlím ktoré
predstavovalo v 50. rokoeh 20. storočia strategickú surovinu. Jednotlivé mechanizmy Zmluvy mali
zaistiť prístup jednotlivých štátov k trhom a riešiť prípady nedostatku uhlia. Nasledujúci vývoj bol
však práve opačný, než sa v dobe podpísania Zmluvy predpokladalo. Namiesto nedostatku uhlia
priniesli nasledujúce desaťročia jeho nadbytok ktorý bol spôsobený jednak jeho dovozom z tretích
štátov, ďalej ale predovšetkým technologickým pokrokom, ktorý umožnil efektívnejšie využitie tohto
zdroja energie a priniesol tiež iné zdroje energie (najmä atómovú energiu). V dôsledku tohto vývoja
sa väčšina ustanovení Parížskej zmluvy stala obsolentnou.8) Činnosť Európskej
komisie v oblasti Montánnej únie sa postupom času v podstate obmedzila na vydávanie výnimiek zo
zákazu verejných podpôr pre sektor ťažby uhlia podľa čl. 67 ods. 2 Parížskej
zmluvy.9) Z vyššie uvedených dôvodov nevyvinuli zmluvné strany žiadnu
iniciatívu smerom k predĺženiu existencie Montánnej únie a prvé z európskych integračných
spoločenstiev zaniklo v súlade s čl. 97 Parížskej zmluvy k 23.7.2002.
V súvislosti so zánikom Európskeho spoločenstva uhlia a ocele bolo na základe čl. 87 ods.
3 písm. a) a čl. 89 Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva
(ZES) vydané nariadenie č.
1407/2002.10) Tento právny predpis
stanovuje pravidlá pre poskytovanie štátnych podpôr s cieľom prispieť k reštrukturalizácii ťažobného
priemyslu v jednotlivých členských štátoch ES. Podľa čl. 3 ods. 1 nariadenia môže byť podpora pre
ťažbu uhlia považovaná za zlučiteľnú s riadnym fungovaním spoločného trhu len v prípade, že
zodpovedá podmienkam, ktoré sú stanovené v kapitole 2 uvedeného predpisu. Toto nariadenie je platné
do 31. decembra 2010. Po tomto dátume sa na ťažbu uhlia budú aplikovať priamo ustanovenia o zákaze
štátnych podpôr, ktoré sú zakotvené v čl. 87 an. Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva
(ZES).
3. Zmluva o založení Európskeho
spoločenstva atómovej energie
Európske spoločenstvo atómovej energie (
European Atomic Energy Community, Commiinauté
européenne c/e ľ energie atomiqué
) bolo založené Zmluvou o založení Európskeho spoločenstva pre
atómovú energiu. Tá bola podpísaná šesticou zakladajúcich štátov (Francúzsko, Spolková republika
Nemecko, Belgicko, Holandsko, Luxembursko a Taliansko) dňa 25.3.1957 v Ríme. Táto tzv. prvá Rímska
zmluva vstúpila do účinnosti dňa 1.1.1958.11) Paralelne bola signatárskymi
štátmi podpísaná aj druhá - a známejšia - z Rímskych zmlúv: Zmluva o založení Európskeho
hospodárskeho spoločenstva (dnes Európske spoločenstvo).12)Uvedené dve zmluvy doplnili vtedy už existujúcu Zmluvu o založení Európskeho spoločenstva
uhlia a ocele (tzv. Parížsku zmluvu z r. 1951).13) Je teda skutočnosťou, že
dve z pôvodne troch "Európskych spoločenstiev" boli založené s cieľom pôsobiť v oblasti zdrojov
energie.14) To bolo spôsobené obavami vtedajšej európskej "šestky" o
budúcnosť zásobovania primárnymi zdrojmi energie. Atómová energie bola považovaná za energetický
zdroj budúcnosti a za alternatívu existujúcim fosílnym zdrojom energie, uhliu a rope. S tým je
spojená aj odlišná idea oboch uvedených "energetických" spoločenstiev Európske spoločenstvo uhlia a
ocele (tzv.
Montánna únia
) bolo založené za účelom vytvoriť jednotný vnútorný trh s uhlím a s
oceľou, ktorý bude založený na zásadách voľnej hospodárskej súťaže.15)
Obmedzenia dovozu a vývozu týchto komodít, rovnako ako štátne podpory v odvetviach ťažby uhlia a
produkcie ocele boli v rámci Montánnej únie v zásade zakázané. Ideologické pozadie Montánnej
únie
teda bolo identické s princípmi, na ktorých stojí dnešné Európske spoločenstvo. Európske
spoločenstvo atómovej energie (Euratom
) má naopak silný promočný charakter: Jeho cieľom je v
prvom rade podpora rozvoja priemyslového využitia atómovej energie. Tak to stanovuje aj čl. 1 jeho
zakladajúceho dokumentu (ďalej len "Zmluva o založení"):16)" Poslaním Spoločenstva je prispieť k vytvorenia podmienok nutných pre rýchle
vybudovanie a rast atómového priemyslu za účelom zvýšenia životnej úrovne v členských štátoch a k
rozvoju vzťahov s ostatnými štátmi. "
Ďalší rozdiel medzi Euratomom a Montánnou úniou bol, že zatiaľ čo vlastný režim pre
vnútorný trh s uhlím a oceľou bol vytvorený na 50 rokov, Euratom nebol - obdobne ako Európske
hospodárske spoločenstvo - pri svojom založení nijako časovo obmedzený. Maastrichtskou zmluvou bola
s účinnosťou od 1. novembra 1993 založená Európska únia, ktorej prvý pilier tvorili tri vtedy
existujúce "európske spoločenstvá" (Euratom, Montánna únia a Európske hospodárske spoločenstvo,
premenované zmluvou na Európske spoločenstvo).17)
Súčasťou "prvého piliera" Európskej únie je dnes: po zániku Montánnej únie okrem
Európskeho spoločenstva už len Európske spoločenstvo atómovej energie. Zatiaľ čo Zmluva o založení
Európskeho spoločenstva prešla v priebehu uplynulých desaťročí celým radom zmien, Zmluva o založení
Euratomu existuje dodnes v takmer pôvodnej verzii z roku
prijatia.18)
Európske spoločenstvo atómovej energie (Euratom) sa od svojho založenia v r. 1957
rozrástlo z pôvodných šiestich na dnešných 27 členských štátov. Jeho členmi sú tak dnes Belgicko,
Bulharsko, Cyprus, Česká republika, Dánsko, Estónsko, Fínsko, Francúzsko, Grécko, Holandsko, Írsko,
Litva, Lotyšsko, Luxembursko, Maďarsko, Malta, Poľsko, Portugalsko, Rakúsko, Rumunsko, Slovensko,
Slovinsko, Spolková republika Nemecko, Španielsko, Švédsko, Taliansko a Veľká Británia.
Jednotlivé oblasti činnosti Európskeho spoločenstva atómovej energie taxatívne vymenúva
čl. 2 Zmluvy o založení:
a)
rozvíjať výskam a zaisťovať šírenie technických poznatkov,
b)
vypracovávať jednotné bezpečnostné štandardy v záujme ochrany zdravia obyvateľstva
a zamestnancov a dbať na ich dodržovanie,
c)
uľahčovať investície a zaisťovať, najmä podporou podnikania, vybudovanie
základných zariadení nutných pre rozvoj atómovej energetiley v rámci
Spoločenstva,
d)
dbať na pravidelné a rovnomerné zásobovanie všetkých užívateľov v Spoločenstve
rudami a atómovým palivom,
e)
zaručovať vhodným dozorom, aby atómový materiál nebol zneužívaný na iné účely, než
na aké bol určený,
j)
vykonávať vlastnícke právo, ktoré bolo Spoločenstvu priznané k zvláštnym štiepnym
materiálom,
g)
zaisťovať široký odbyt a prístup k najlepším techniclcým prostriedkom vytvorením
spoločného trhu zvláštnych materiálov a zariadení, voľným pohybom kapitálu pre investície v oblasti
priemyslového využitia atómovej energie a slobodou zamestnávania odborníkov v rámci
Spoločenstva,
h)
nadväzovať s ostatnými štátmi a s medzinárodnými organizáciami vzťahy, ktoré môžu
prispieť k pokroku v mierovom využití atómovej energie.
Uvedené oblasti sú ďalej upravené v hlave II. Zmluvy o založení, ktorá ďalej vymedzuje
právomoci Euratomu v jednotlivých oblastiach. Hlava 11. neprešla od účinnosti zmluvy v r. 1958
žiadnymi významnými zmenami. Treba výslovne upozorniť na skutočnosť, že Zmluva o založení neobsahuje
žiadnu povinnosť členských štátov, týkajúcu sa priemyselného využívania atómovej energie. Voľba
energetických zdrojov zostáva v právomoci jednotlivých členských štátov.
Ostatné časti Zmluvy (hlava 111., obsahujúca ustanovenia o orgánoch Spoločenstva; hlava
IV, obsahujúca finančné ustanovenia; hlava V, obsahujúca ustanovenia všeobecného charakteru)
korešpondujú s obdobnými časťami Zmluvy o založení Európskeho (hospodárskeho)
spoločenstva.19) Tieto časti boli - spoločne s ustanoveniami Zmluvy o ES -
postupne menené
Jednotným európskym aktom (1986), Maastrichtskou zmluvou (1992), Amsterdamskou
zmluvou (1997) a Nicejskou zmluvou (2001).
Európske spoločenstvo atómovej energie (
Euratom
) jedná prostredníctvom svojich
orgánov: Európskeho parlamentu (European Parliament
), Rady (Council
), Európskej
komisie (European Commission
), Súdneho dvora (Court of Justice
) a Účtovného dvora
(Court of Auditors
). Okrem uvedených inštitúcií patrí k orgánom Euratomu ďalej Európka
centrálna banka (European Central Bank
), Európska investičná banka (European Investment
Bank
), Hospodársky a sociálny výbor (Economic and Social Commitee
) a Výbor regiónov
(Committee of the Regions
). Počas vývoja došlo k niekoľkým zmenám v štruktúre a vzájomných
vzťahoch orgánov jednotlivých spoločenstiev: Súdny dvor a Európsky parlament boli na základe
konvencie šiestich zakladajúcich štátov od počiatku spoločné pre všetky európske spoločenstvá.
Proces vytvorenia spoločných inštitúcií bol ukončený zmluvou z r. 1967 (Merger Treaty
), na
základe ktorej bola vytvorená jednotná štruktúra orgánov
pre existujúce európske
spoločenstvá. Od tohto okamžiku majú všetky európske spoločenstvá spoločné orgány.Ako už bolo uvedené vyššie, obsahuje hlava II. Zmluvy o založení zakotvenie právomocí
Euratomu v jednotlivých oblastiach a zároveň právny základ pre vydávanie normatívnych právnych
aktov, resp. individuálnych aktov aplikácie práva orgánmi Euratomu.20) V
tejto časti budú stručne opísané jednotlivé oblasti právnej úpravy Euratomu a činnosti, ktoré v nich
Euratom vykonáva.
3.1 Podpora a uľahčovanie výskumu
V oblasti podpory a uľahčovania výskumu v oblasti priemyselného využitia atómovej
energie21) disponuje Euratom najmä právomocami v súvislosti s koordináciou
výskumných aktivít a zamedzeniu paralelného výskumu.22) Za týmto účelom
vydáva Európska komisia odôvodnené stanoviská (
reasoned opinion
), účelom ktorých je
nasmerovanie výskumu do doposiaľ nedostatočne preskúmaných oblastí. Obdobný účel má aj zverejňovanie
zoznamu tých oblastí výskumu, ktoré Komisia považuje za nedostatočne
preskúmané.23) Koordinácia výskumných aktivít je uskutočňovaná aj za pomoci
konzultácií so zástupcami verejných i súkromných výskumných stredísk.3.2 Ochrana zdravia pred rizikami ionizujúceho
žiarenia
V oblasti ochrany zdravia obsahuje Zmluva o založení právomoc Euratomu na vydanie
základných bezpečnostných štandardov (
basic safety standards
).24)
Tieto štandardy vypracováva Komisia v spolupráci so skupinou odborníkov, menovaných Výborom pre vedu
a techniku (Scientific and Technical Committee
). Komisia si k takto vypracovaným základným
štandardom má vyžiadať stanovisko Hospodárskeho a sociálneho výboru (Economic and Social
Committee
).Hlava tretia Zmluvy o založení predstavuje v súčasnosti právny základ pre 25 normatívnych
predpisov záväzného i nezáväzného charakteru (nariadenia, smernice,
odporučenia).25) Ústredným predpisom Euratomu je v tejto oblasti smernica
96/29/Euratom, ktorá stanovuje základné bezpečnostné normy
ochrany zdravia pracovníkov a obyvateľstva pred nebezpečenstvami vznikajúcimi v dôsledku
ionizujúceho žiarenia (tzv.
BSS Directive
).26) Smernica je do značnej
miery konzistentná s odporučením Medzinárodnej komisie pre ochranu pred ionizujúcim žiarením
(International Commission on Radiological Protection, ICRP
) a s nezáväznými odporučeniami
Medzinárodnej agentúry pre atómovú energiu (International Atomic Energy Agency, IAEA
):
IAEA Fundamental Safety Principles27) a IAEA International Basic Safety
Standards for Protection against Ionizing Radiation and for the Safety of Radiation
Sources.
28) Smernica
96/29/Euratom predstavuje lex generalis európskeho práva v
oblasti ochrany zdravia pred rizikami ionizujúceho žiarenia.29) Pôvodne
existovala v práve Euratomu jediná smernica, ktorá obsahovala harmonizované zásady ochrany. V
období, ktoré nasledovalo po černobyľskej udalosti, sa európska úprava bezpečnostných štandardov
rozšírila do celého radu ďalších oblastí (napr. preprava rádioaktívneho materiálu, ochrana externých
pracovníkov, atd'.).Okrem vydávaní záväzných normatívnych aktov je ďalej v právomoci Komisie vydávať
odporúčania (
recommendations
) za účelom harmonizácie právnej úpravy vzdelávania v oblasti
bezpečnosti a ochrany pred rizikami ionizujúceho žiarenia.30) Komisia ďalej
disponuje právomocami v oblasti dozoru nad monitorovacími zariadeniami v jednotlivých členských
štátoch Euratomu.3.3. Podpora a koordinácia investícií
V oblasti podpory a koordinácie investícií v oblasti priemyselného využitia atómovej
energie31) Komisia pravidelne zverejňuje programy informatívnej povahy
(
nuclear energy illustrative programmes
). Tie sa týkajú cieľov výroby atómovej energie a
investícií, ktoré sú nutné na ich dosiahnutie. Subjekty, ktoré pôsobia v priemyselných odvetviach
atómovej energetiky, majú za povinnosť oznamovať Komisii investičné zámery pre nové zariadenia,
resp. pre premeny existujúcich zariadení.32) Komisia má ďalej za úlohu kon
trolovať s dotknutými osobami a podnikmi všetky aspekty investičných zámerov, spojených s cieľmi
Zmluvy o založení.3.4 Spoločné podniky (joint undertakings)
V priemyselných odvetviach atómovej energetiky môže Rada zriaďovať spoločné nodniky
(
joint undertakings
)33) Jedná sa o subjekty, ktorým Zmluva o založení
explicitne priznáva právnu subjektivitu a zaväzuje členské štáty k priznaniu čo najširšej právnej
spôsobilosti, akú členské štáty priznávajú právnickým osobám. Okrem toho disponujú spoločné podniky
celým radom ďalších výhod. Jedná sa najmä o finančnú podporu zo strany Euratomu, rovnako ako o
rozsiahle daňové výhody v jednotlivých členských štátoch. Právna úprava týchto podnikov v Zmluve o
založení má vzhľadom na právnu úpravu ktorá sa týka podnikov v Zmluve o ES, špeciálny
charakter
34)3.5 Politika
zásobovania
Právna úprava v oblasti zásobovania rudami a zvláštnymi štiepnymi materiálmi (
common
supply policy
) je jednou z tzv. "spoločných politík Spoločenstva."35)
Jedná sa o súhrn právnych predpisov, ktoré vytvárajú systém monopolu na nákup surovín a ich na
distribúciu, zmluvnej povinnosti a cenovej intervencie. Zmluva o založení zriadila ako centrálny
orgán pre oblasť zásobovania Spoločenstva pre atómovú energie Európsku agentúru pre zásobovanie
atómového priemyslu (Euratom Supply Agency)
36) Agentúra má právnu
subjektivitu a je finančne samostatná.37) V zahraničnej literatúre je
považovaná za verejnoprávny orgán, poverený
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).