Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Zásada nullum crimen sine lege a ukladanie sankcií v súťažnom práve
Zásada nullum crimen sine lege a ukladanie sankcií v súťažnom
práve
JUDr.
Zuzana
Šabová
Protimonopolný úrad SR, externá doktorandka na Právnickej fakulte Univerzity
Komenského v Bratislave. Názory uvedené v tomto článku sú osobnými názormi autorky a nemožno z nich
odvádzať postoj inštitúcie, v ktorej pracuje.
ŠABOVÁ, Z.: Zásada
nullum crimen sine lege
a ukladanie sankcií v súťažnom
práve. Právny obzor, 96, 2013, č. 3, s.105 - 125.The principle of and sanctions in competition law.
In its judgment in case "Marianum", given in 2011, the Supreme Court of Slovak Republic ruled that
imposing sanctions for the breach of the general prohibition of abuse of dominant position
contravenes the constitutional principle of nullum crimen sine lege
nullum crimen sine lege
.Key words:
zásada nullum crimen sine lege
, generálna klauzula, súťažné právo,
sankcie/ principle of nullum crimen sine lege
, general prohibitions under competition law,
competition law, sanctions1. Úvod
Dňa 3. mája 2011 vydal Najvyšší súd SR (ďalej len "NS SR") rozsudok č.
3 Sžh/3/2010 vo veci "Marianum", kde sa vyjadril k
možnosti trestania a ukladania sankcií za porušenie tzv. generálnej klauzuly zákazu zneužívania
dominantného postavenia na trhu podľa § 8 zákona č.
136/2001 Z.z. o ochrane hospodárskej súťaže a o zmene a doplnení
zákona Slovenskej národnej rady č. 347/1990 Zb. o organizácii
ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej republiky v znení
neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (ďalej len
"zákon o ochrane hospodárskej súťaže) v súvislosti s
ústavnou zásadou
nullum crimen sine lege
.Tento rozsudok možno považovať za prelomový v doterajšej praxi slovenských správnych súdov
vo veciach ochrany hospodárskej súťaže. Predstavuje jednak výrazný posun a odklon od doterajších
záverov súdov1) v tejto oblasti, jednak je tiež významným precedensom pre
budúcu rozhodovaciu prax Protimonopolného úradu SR.
Otázka má aj širší rozmer - Protimonopolný úrad SR je na základe
zákona o ochrane hospodárskej súťaže orgánom povinným
aplikovať priamo aj európske súťažné právo, t.j. čl. 101 a 102 Zmluvy o fungovaní EÚ (ďalej len
ZFEÚ).2) Paralelne popri aplikácii
európskeho súťažného práva môže úrad aplikovať aj ustanovenia národného súťažného
práva.3) V tejto súvislosti treba zdôrazniť, že ustanovenia slovenského
súťažného zákona, čo sa týka definície skutkových podstát deliktov zneužívania dominantného
postavenia a dohôd obmedzujúcich súťaž, sú identické so znením uvedených článkov
ZFEÚ. Judikatúra európskych súdov4)
je pritom záväzná pre výklad súťažného práva národnými súťažnými orgánmi, keď aplikujú európske
súťažné právo.
Vzhľadom na to, že závery NS SR vo veci Marianum nasledovali slovenské súdy v súťažných
veciach aj v ďalších prípadoch,5) je vhodné sa zamyslieť nad otázkou, do akej
miery je uvedený záver NS SR súladný s princípmi správneho trestania a rozhodovacou praxou
európskych súťažných orgánov a súdov a odpovedať na otázku, či skutočne ústavná zásada bráni ukladaniu sankcií v prípadoch porušenia
zákona o ochrane hospodárskej súťaže formou porušenia
generálnych klauzúl tak, ako to v rozsudku uviedol NS SR.
nullum
crimen sine lege
Otázka vzbudila záujem slovenskej odbornej verejnosti. Bola diskutovaná na viacerých
odborných podujatiach aj s medzinárodným rozmerom.6) Čiastočne k nej zaujala
stanovisko aj slovenská odborná literatúra.7) Ostáva však stále otvorená a
aktuálna, o čom svedčí nedávny, vo vzťahu k skúmanej problematike posledný rozsudok Krajského súdu v
Bratislave vo veci "ST - Jarný balík".8)
2. Úprava deliktov v súťažnom
práve
Ochrana hospodárskej súťaže je zakotvená primárne v
Ústave SR. Podľa
čl. 55 ods. 2 Ústavy SR "Slovenská republika
chráni a podporuje hospodársku súťaž. Podrobnosti ustanoví zákon.". Týmto zákonom je
zákon o ochrane hospodárskej súťaže, ktorý, okrem
iného, stanovuje formy nedovoleného správania, ktoré je v rozpore so záujmom na fungovaní nerušenej
hospodárskej súťaže prinášajúcej prospech spotrebiteľom a spoločnosti.
Zákon upravuje formy nedovoleného obmedzovania súťaže formou zneužitia dominantného
postavenia a formou dohôd obmedzujúcich súťaž. Pre úplnosť je vhodné uviesť, že osobitnou formou
obmedzovania súťaže sú aj zásahy orgánov verejnej moci a toto ustanovenie je formulované tiež veľmi
všeobecne, preto o nich možno uvažovať v kontexte záverov NS SR vo veci Marianum. Ide však o
osobitnú národnú úpravu bez porovnateľnej úpravy na európskej úrovni, a preto ju nebudeme osobitne
analyzovať.
Z hľadiska koncepčného prístupu k právnej úprave nedovoleného obmedzovania hospodárskej
súťaže formou dohôd obmedzujúcich hospodársku súťaž a zneužívania dominantného postavenia ide o
použitie zákazu podľa generálnej klauzuly s demonštratívnym výpočtom najzákladnejších, resp.
najtypickejších foriem zakázaného správania.9) Ako sme už uviedli,
ustanovenia slovenského súťažného práva sú z obsahového hľadiska identickéso znením
ZFEÚ, keďže európske právo bolo vzorom pri prijatí
národnej úpravy a táto je s ním plne harmonizovaná. Ako vidno z porovnania doslovného znenia
európskej a národnej úpravy, národná úprava obsahuje v prípade zneužitia dominantného postavenia, aj
v prípade dohôd obmedzujúcich súťaž čiastočne podrobnejší výpočet demonštratívnych skutkových
podstát. Nejde však v žiadnom prípade o prípady, ktoré by neboli pokryté európskym právom (t.j.
rozhodovacia prax na európskej úrovni považuje aj tieto typy konania za rozporné s čl. 101 a 102
ZFEÚ). V konečnom dôsledku táto podrobnejšia formulácia
národného práva nemá vplyv na odlišný obsah predmetných ustanovení.
Uvedený prístup má svoje odôvodnenie. Použitím generálnych klauzúl sa zabezpečuje priestor
pre účinnú a efektívnu ochranu hospodárskej súťaže, a to tak, že orgánom ochrany súťažného práva
umožňuje reflektovať ekonomickú realitu a postihovať akúkoľvek formu takého trhového správania
podnikateľov, ktoré má obmedzujúci charakter. Inak by orgány aplikujúce ustanovenia o ochrane
hospodárskej súťaže nemohli plniť svoje poslanie a účel právnych noriem súťažného práva by nemohol
byť dosiahnutý.
Ide o prístup štandardne a dlhodobo akceptovaný v EÚ, o čom svedčí aj skutočnosť, že na
európskej úrovni existujú čl. 10110) a 10211)
ZFEÚ v nezmenenom znení už od prijatia Rímskych zmlúv
(zmenilo sa len ich číslovanie), a tiež fakt, že väčšina národných právnych úprav viac-menej
kopíruje znenie
ZFEÚ.12)
Z hľadiska aplikácie čl. 101 a 102 ZFEÚ
národnými súťažnými orgánmi je potrebné spomenúť reformu európskeho súťažného práva z roku 2004,
ktorá sa realizovala prijatím Nariadenia 1/2003, účinného
od 1. mája 2004,13) a súvisiacich predpisov (tzv. "modernizačný
balík").14) Zmeny viedli, okrem iného, k rozšíreniu okruhu orgánov
oprávnených presadzovať európske súťažné právo tým, že popri Európskej komisii (Komisia) zaviedli
povinnosť národných súťažných orgánov a súdov aplikovať európske súťažné právo v plnom rozsahu.
Základnou požiadavkou systému nastaveného Nariadením
1/2003 je zabezpečenie efektívnej a koherentnej aplikácie
európskeho súťažného práva, t.j. bez ohľadu na to, či je toto právo aplikované Komisiou, alebo
niektorým z národných súťažných orgánov, má byť aplikované konzistentne a účinne. Na základe tohto
systému sú členské štáty oprávnené aplikovať priamo čl. 101 a 102
ZFEÚ, t.j. hmotnoprávna úprava je zhodná, procesné a
sankčné mechanizmy sa však riadia národnou právnou úpravou. Aj pri použití vnútroštátnych pravidiel
na vynucovanie európskeho súťažného práva však musí byť zabezpečené reálne presadzovanie európskeho
práva.
3. Rozsudok NS SR vo veci Marianum
V tomto prípade NS SR rozhodoval o odvolaní žalobcu, ktorý sa podľa rozhodnutia
Protimonopolného úradu SR15) mal dopustiť zneužitia dominantného postavenia
v sektore pohrebných služieb. Úrad v konaní posudzoval viacero žalobcových praktík a tieto v
rozhodnutí subsumoval pod všeobecný zákaz zneužívania dominantného postavenia. Žalobcovi uložil za
porušenie zákona pokutu. Krajský súd v Bratislave, konajúci v prvom stupni, žalobu zamietol. Na
základe žalobcom podaného odvolania NS SR zmenil rozsudok KS BA tak, že rozhodnutie Rady úradu vo
výroku o uložení pokuty zrušuje a vracia vec žalovanému na ďalšie konanie a vo zvyšku žalobu
zamieta.
Predmetom sporu bola jednak námietka žalobcu, že "v
zákone č.136/2001 Z.z. absentuje vymedzenie
základných znakov skutkovej podstaty zneužitia dominantného postavenia a nepostačuje poukázanie na
§ 8 ods. 2, kde je príkladný výpočet možného
zneužitia. Preto mal žalovaný povinnosť subsumovať ním zistenú protisúťažnú praktiku pod konkrétnu,
v zákone uvedenú skutkovú podstatu zneužitia dominantného postavenia.".16) K
tejto otázke NS SR uviedol, že ak úrad "tieto praktiky priradil ako samostatné už k zákonom
demonštratívne vymenovaným pod písmenami a) - e) v § 8
zák. č. 136/2001 Z.z., najvyšší súd nezistil v tejto úvahe žiadne zjavné a logické rozpory.
Správnu úvahu považuje za vykonanú vecne správne, zákonne a i
proporcionálne.".17) Právomoc na identifikovanie praktík zneužitia
dominantného postavenia pomocou správnej úvahy je podľa Najvyššieho súdu daná zákonom v ust.
§ 22 ods. 1, písm. b) zákona č. 136/2001
Z.z., podľa ktorého "úrad vydáva rozhodnutie o tom, že konanie alebo činnosť podnikateľa je
zakázaná podľa tohto zákona alebo podľa ustanovení osobitného predpisu; rozhoduje o uložení
povinnosti zdržať sa takéhoto konania a o povinnosti odstrániť protiprávny
stav.".18)
Inými slovami, NS SR potvrdil závery úradu o tom, že posudzované praktiky predstavujú
porušenie všeobecného zákazu zneužívania dominantného postavenia podľa generálnej klauzuly, ako aj
právomoc úradu takto postupovať, avšak čo sa týka možnosti úradu postihnúť toto konanie sankciou, NS
SR zaujal nasledovný postoj:
"Generálna klauzula zákona, zákon samotný v tomto prípade je všeobecný a okrem formulácie
"najmä" neobsahuje explicitný opis skutkovej podstaty správneho deliktu tak, aby ním sama osebe bola
naplnená požiadavka čl. 49 Ústavy SR v spojení s
čl. 152 ods. 4 Ústavy SR, že
"len zákon
ustanoví, ktoré konanie je trestným činom a aký trest, prípadne iné ujmy na právach alebo majetku
možno uložiť za jeho spáchanie.".
Senáty najvyššieho súdu sú jednotné v tom, že tieto princípy
sa v plnom rozsahu aplikujú i v správnom trestaní i s prihliadnutím na odporúčanie Výboru
ministrov Rady Európy č.(91) 1 členským štátom o správnych sankciách z 13.2.1991
, ktorý
"...odvolávajúc sa na všeobecné zásady vzťahujúce sa na ochranu jednotlivca vo vzťahu k
rozhodnutiam správnych orgánov, ktoré sú zakotvené v Rezolúcii (77) 31, a na zásady týkajúce sa
voľnej úvahy správnych orgánov pri rozhodovaní zakotvené v odporúčaní (80) 2, majúc na zreteli, že
správne akty, ktorými sa ukladajú správne sankci,e by mali byť podriadené dodatočným zárukám
(dodatočne zabezpečené), odporúča vládam členským štátov,
19) Podľa NS
SR je Odporúčanie Výboru ministrov Rady Európy č. (91) 1 (ďalej len "Odporúčanie (91) 1") dôležitým
interpretačným nástrojom pre národné správne súdy pri výklade zákonov týkajúcich sa správneho
trestania.aby sa v ich právnej teórii, ako aj
praxi riadili zásadami stanovenými v tomto odporúčaní.".
NS SR uzavrel, že rozhodnutie úradu v časti o uložení pokuty je v rozpore so zásadou č. 1
a č. 2 Odporúčania č. 91 (1). Podľa zásady č. 1 "Sankcie, ktoré je možné uložiť, ako aj okolnosti,
za ktorých môžu byť uložené, musia byť stanovené zákonom (stanovené v zákone).". Podľa zásady č. 2
"Žiadna správna sankcia nemôže byť uložená za konanie, ktoré v čase, keď sa stalo, nebolo v rozpore
s platným zákonom.".20)
Konfliktnosť podľa NS SR vyplýva z povahy generálnej klauzuly, v tomto prípade z
demonštratívneho vymedzenia, keď nová skutková podstata bola žalovaným ustálená v napadnutom
rozhodnutí s konštitutívnymi účinkami. Až tým, že žalovaný túto skutkovú podstatu sformuloval,
naplnil požiadavku, že okolnosti sú stanovené zákonom,...".21) V tomto
prípade, na rozdiel od zákonom explicitne uvedených skutkových podstát zneužívania dominantného
postavenia ...., ustálenie skutkovej podstaty zneužívania dominantného postavenia na generálnej
klauzule (demonštratívnej právnej norme) má konštitutívny význam, t. z. že skutková podstata je
protimonopolným úradom priamo kreovaná. Až týmto okamihom spĺňa požiadavku zásady č. 1 a zásady č.
2, ale i čl. 49 Ústavy SR a zásady
nullum
22)crimen
, nulla poena sine lege
.".Ďalej NS SR v rozsudku uvádza, že "zásada proporcionality vyžaduje, že ak protimonopolný
úrad má právomoc na základe generálnej klauzuly a demonštratívneho vymedzenia zákona sformulovať
nové skutkové podstaty zneužívania dominantného postavenia, na druhej strane podnikateľ musí mať
možnosť poznať presné znenie praktiky, ktoré je zakázané. Až po tomto momente ho možno sankcionovať.
Činnosť protimonopolného úradu by preto mala byť zameraná na včasné identifikovanie praktík,
zachytenie ich obsahu rozhodnutím, ich zakázanie a následne až sankcionovanie, kedy už môže byť
naplnená zásada
nullum
23)crimen
.".NS SR v závere opäť potvrdil, že "v zákone nie je možné zachytiť všetky skutkové podstaty
správnych deliktov zneužitia dominantného postavenia a v prípade, že sa vyskytne praktika, ktorú
nemožno subsumovať pod žiadnu demonštratívne uvedenú skutkovú podstatu, úrad musí pri posudzovaní
vychádzať z generálnej klauzuly ...,
ale musí pritom rešpektovať zásady správneho trestania
založené na generálnej klauzule
a sankciu ukladať až vtedy, ak podnikateľ nerešpektuje
rozhodnutím ustálenú skutkovú podstatu. V dôsledku toho môže sankcionovať podnikateľa za obdobie,
kedy bola naplnená zásada nullum
24)crimen
.".Ako sme už uviedli, tento názor prebrali súdy aj v ďalších konaniach. Za zmienku stojí
osobitne rozsudok KS BA vo veci "ST - Jarný balík", kde súd vychádzal z argumentácie
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).