Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Mediátor ako facilitátor prípadových konferencií a rodinných konferencií
Otázka profesionalizácie a špecializácie mediátora, ako odborníka na komunikáciu v procese mediácie, je stále jednou z najviac rezonujúcou medzi mediátormi a organizáciami združujúcimi mediátorov pôsobiacimi na Slovensku. Okrem sporov uvedených v zákone o mediácii je oblastí, v ktorých je možné využiť mediáciu, alebo situácii, kde môže byť mediátor nápomocný so svojimi skúsenosťami, omnoho viac. Jednou z takých oblastí je jednoznačne oblasť sociálna.
„Najväčšiu starostlivosť treba venovať deťom.“
Decimus Iunius Iuvenalis (staroveký rímsky básnik)
Mediáciu ako mimosúdnu „… činnosť, pri ktorej osoby zúčastnené na mediácii pomocou mediátora riešia spor, ktorý vznikol z ich zmluvného vzťahu alebo iného právneho vzťahu“1) definuje zákon č. 420/2004 Z. z. o mediácii (ďalej ako „zákon o mediácii“). Úvodný § 1 ods. 2 zákona o mediácii uvádza výpočet sporov, na ktoré sa zákon o mediácii vzťahuje, konkrétne „ … na spory vznikajúce z občianskoprávnych vzťahov, rodinnoprávnych vzťahov, obchodných záväzkových vzťahov a pracovnoprávnych vzťahov“2). Primárne zákon počíta s využitím mediácie v prípade sporov, čo je možné vnímať v súvislosti s tým, že „… prijatím zákona o mediácii sa mediácia stala legitímnou organickou (živou) súčasťou politiky štátu, čím sa stala popri súdnom konaní a rozhodcovskom konaní legálnym prostriedkom ochrany subjektívnych práv jednotlivca“.3)
O tom, že mediácia nie je vnímaná iba ako mimosúdna činnosť, ale aj ako odborná metóda, svedčí jej legislatívne ukotvenie v rámci opatrení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately na predchádzanie vzniku krízových situácií v rodine a na obmedzenie a odstraňovanie negatívnych vplyvov. Zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele v § 11 ods. 3 písm. a) uvádza, že: „Ak orgán sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately pri vykonávaní opatrení podľa tohto zákona zistí, že dieťa, rodič alebo osoba, ktorá sa osobne stará o dieťa, potrebujú pomoc z dôvodu, že nie sú schopní riešiť problémy v rodine, konflikty v rodine, prispôsobiť sa novej situácii v rodine, alebo ak ide o rodinu so špecifickým problémom a nemožno vykonať opatrenia podľa odseku 1 alebo podľa § 10, navrhne ako súčasť vykonávaných opatrení vykonanie alebo zabezpečenie vykonania mediácie ako odbornej metódy na uľahčenie riešenia konfliktných situácií v rodine.“
Prepojenie mediácie a sociálnej práce je okrem skôr uvedeného očividné aj z dôvodov, že jedným z najdôležitejších prvkov práce mediátora a sociálneho pracovníka, bez ktorého by sa ani jeden nezaobišli, je komunikácia. Ďalšie podobnosti okrem komunikácie nájdeme napríklad v tom, že tak mediátor, ako aj sociálny pracovník sa so svojimi klientami venujú identifikácii problému a následným hľadaním alternatív a riešení, pracujú s jednotlivcami, ale aj s rodinami v krízových situáciách a pomáhajú svojim klientom najmä v tom, aby prebrali späť svoju zodpovednosť za svoje činy a rozhodnutia. K uvedenému prepojeniu sa prikláňa aj Lenka Holá, podľa ktorej: „To, že spojenie sociálnej práce s mediáciou nie je len teoretickou úvahou, svedčí aj poňatie mediácie ako prostriedku sociálnej prevencie, začleňovanie výučby mediácie do osnov vysokoškolského štúdia sociálnej práce, výcviky sociálnych pracovníkov v základných mediačných schopnostiach, poňatie mediácie ako metódy sociálnej práce, a predovšetkým uplatňovanie sociálnej práce v justícii, kde je mediácia jednou z hlavných foriem intervencie sociálneho pracovníka.“4)
Vzhľadom na množstvo literatúry je možné sa stretnúť aj s názormi autorov, ktorí uvažujú o mediácii ako o metóde sociálnej práce.
Facilitatívna mediácia, facilitácia a facilitátor
Prístupov, ako viesť mediáciu, je niekoľko. Môžeme povedať, že najviac rozšírenými sú facilitatívny prístup, transformatívny prístup a evaluatívny prístup.
V podmienkach Slovenskej republiky dominuje vo vzdelávaní mediátorov v rámci odbornej prípravy mediátora práve facilitatívny prístup. Facilitatívnu mediáciu (tak nazývame mediáciu, ktorá je vedená facilitatívnym prístupom) by sme mohli definovať ako „štruktúrovaný proces, v ktorom strany za asistencie tretej, nestrannej osoby systematicky prechádzajú jednotlivé sporné témy za účelom vytvárania možností, zvažovania alternatív a dosiahnutia súhlasného riešenia sporu, kto
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).