Právny portál určený širokej odbornej verejnosti

Online časopis

Výzvy spojené s prípustnostou sporov na základe povinností Erga Omnes Partes pred medzinárodným súdnym dvorom (1. časť)

Tento príspevok sa zaoberá výzvami spojenými s prípustnosťou sporov založených na povinnostiach Erga Omnes Partes pred Medzinárodným súdnym dvorom (MSD). Tieto spory sa týkajú porušenia univerzálnych noriem medzinárodného práva, ktoré sú záväzné pre všetky štáty, ktoré sú stranou určitého dohovoru. Cieľom práce je pomocou analytickej metódy identifikovať právne a faktické prekážky, ktoré tieto spory prinášajú, a zvážiť možné riešenia. Diskutujeme o koncepte prípustnosti, locus standi, ako aj o histórii judikatúry MSD v kontexte povinností Erga Omnes a Erga Omnes Partes. Práca prináša detailný pohľad na spory ako Gambia v. Mjanmarsko,1) Belgicko v. Senegal2) a ďalšie prípady, ktoré ilustrujú dynamiku a výzvy pri presadzovaní medzinárodných noriem prostredníctvom MSD. Analyzujeme tiež význam a identifikáciu povinností Erga Omnes Partes v medzinárodných dohovoroch, pričom záverom sa okrem odporúčaní a riešení tiež rozsiahle venujeme praktickej aplikácii tohto konceptu na Dohovor o ochrane osôb bez štátnej príslušnosti z 1961. Týmto práca dosahuje svoj cieľ, ktorým je praktická aplikácia a skúmanie potenciálu rozšírenia konceptu Erga Omnes Partes na ďalšie medzinárodné zmluvy.
Úvod
 
 
V súčasnom svete sa stávajú spory na základe povinností
Erga Omnes Partes
čoraz bežnejšou súčasťou medzinárodnoprávnej judikatúry. Tieto spory sa týkajú porušenia noriem medzinárodného práva, ktoré sú záväzné pre všetky štáty, bez ohľadu na ich súhlas (resp. pre štáty, ktoré sú stranou určitého dohovoru).
3)
Príkladom takýchto sporov pred Medzinárodným súdnym dvorom (ďalej aj ako "MSD") je spor medzi Juhoafrickou republikou a Izraelom vo veci údajnej genocídy na území Palestíny, ako aj prípad
Belgicko v. Senegal
4)
z roku 2012, ktorý sa týkal Dohovoru proti mučeniu a inému krutému, neľudskému alebo ponižujúcemu zaobchádzaniu alebo trestaniu(ďalej len ako "Dohovor proti mučeniu"). Tieto spory sa týkajú porušovania povinností, ktoré majú signifikantný dopad na základné ľudské práva, resp. hodnoty, ktoré si vyžadujú pozornosť medzinárodného spoločenstva. Pár príkladov z mnohých - utláčanie Ujgurov v Číne
5)
a Rohingov v Mjanmarsku sú iba čriepkom všetkých bezpráví, ktoré sa vo svete dejú. V reakcii na tieto výzvy bolo nevyhnutné, aby sa medzinárodné spoločenstvo zaoberalo najpálčivejšími témami medzinárodného práva. Práve spory
Erga Omnes Partes
predstavujú sľubný nástroj na riešenie týchto problémov a na presadzovanie noriem medzinárodného práva
"v záujme ochrany celého ľudstva"
. V tejto práci sa však zameriame na výzvy spojené s prípustnosťou sporov
Erga Omnes Partes
pred MSD. Preskúmame právne a faktické prekážky, ktorým tieto spory čelia, a zvážime, ako ich možno prekonať. Zároveň sa budeme venovať aj otázke legitimity MSD ako fóru pre riešenie sporov
Erga Omnes Partes
.
V tejto práci sa primárne budeme venovať nasledovným pojmom:
Prípustnosť:
Prípustnosť (v angl. tzv.
"admissibility"
alebo
"admissibility criteria"
) sa týka otázky, či má súd právomoc rozhodovať o konkrétnom spore. Ide o právne posúdenie, ktoré určuje, či je prípad vhodný na prejednanie pred súdom z hľadiska jeho jurisdikcie, procesných pravidiel a ďalších relevantných kritérií.
6)
Medzinárodný súdny dvor (MSD):
Medzinárodný súdny dvor je najvyšší súdny orgán Organizácie Spojených národov (OSN). Jeho úlohou je rozhodovať o právnych sporoch medzi štátmi a poskytovať poradné stanoviská k právnym otázkam predloženým oprávnenými orgánmi a agentúrami OSN. Sídli v Haagu v Holandsku.
7)
Erga Omnes povinnosti:
Povinnosti
Erga Omnes
sú záväzky, ktoré má štát voči medzinárodnému spoločenstvu ako celku. Tieto povinnosti presahujú bilaterálne vzťahy medzi štátmi a týkajú sa univerzálnych hodnôt, ako sú ochrana ľudských práv či zákaz genocídy.
8)
Porušenie týchto povinností umožňuje ktorémukoľvek štátu na svete namietať a domáhať sa nápravy, bez ohľadu na to, či je štát zmluvnou stranou určitého dohovoru.
9)
Erga Omnes Partes povinnosti:
Povinnosti
Erga Omnes Partes
sú záväzky, ktoré má štát voči všetkým zmluvným stranám konkrétneho medzinárodného dohovoru. Na rozdiel od povinností
Erga Omnes
, ktoré sa vzťahujú na celé medzinárodné spoločenstvo, tieto povinnosti sa vzťahujú len na štáty, ktoré sú signatármi daného dohovoru. Porušenie týchto povinností dáva všetkým zmluvným stranám právo požadovať dodržiavanie a nápravu.
10)
Aktívna legitimácia:
Aktívna legitimácia
(locus standi)
sa týka oprávnenia subjektu (napr. štátu) predložiť prípad alebo spor pred súdom. V medzinárodnom práve ide o otázku, či daný subjekt má právo iniciovať súdne konanie pred MSD alebo iným medzinárodným súdom.
11)
Actio popularis v medzinárodnom práve:
Actio popularis je koncept v medzinárodnom práve, ktorý umožňuje štátom alebo subjektom iniciovať súdne konanie na ochranu verejného záujmu, aj keď nemajú priamy osobný záujem na výsledku sporu. Tento princíp znamená, že niektoré práva a povinnosti, ako ochrana základných ľudských práv alebo environmentálnych noriem, sú také dôležité pre medzinárodné spoločenstvo, že ich porušenie môže napadnúť ktorýkoľvek člen tohto spoločenstva.
12)
V kontexte medzinárodného práva je actio popularis zriedkavá, ale získava na význame v prípadoch, kde sú ohrozené univerzálne hodnoty, ako je prevencia genocídy alebo ochrana ľudských práv.
Actio popularis
odráža zásadu, že ochrana týchto hodnôt je zodpovednosťou všetkých členov medzinárodného spoločenstva, nielen tých, ktorí sú priamo dotknutí porušením.
13)
Raison d'etre:
je termín označujúci základný účel alebo zmysel existencie určitej inštitúcie, zmluvy alebo právneho nástroja. V kontexte medzinárodných zmlúv ide o identifikáciu hlavného cieľa a účelu, pre ktorý bola zmluva uzavretá. Tento cieľ by mal byť v súlade s medzinárodnými normami a zásadami a mal by slúžiť na ochranu spoločných záujmov zmluvných strán a širšieho medzinárodného spoločenstva.
14)
1 Locus standi a podmienky prípustnosti sporov pred MSD
Locus standi je súčasťou kritérií prípustnosti MSD. V medzinárodnom verejnom práve
"locus standi"
označuje právo štátu predložiť prípad pred súd. MSD, ktorý je hlavným súdnym orgánom OSN, má špecifické pravidlá a princípy určujúce, kto môže predložiť prípady a za akých podmienok.
15)
Zjednodušene môžeme hovoriť aj o istej aktívnej legitimácii, ktorá sa týka oprávnenia štátu predložiť prípad alebo spor pred súdom. Ide teda o otázku, či daný subjekt má právo iniciovať súdne konanie pred MSD alebo iným medzinárodným súdom. Predtým, než sa začneme zaoberať prípustnosťou konceptu
­locus standi
na základe povinností
Erga Omnes Partes
, je potrebné si v stručnosti prejsť aj ostatné podmienky prípustnosti sporov pred MSD, ktorými sú, okrem jurisdikcie, ktorá predstavuje samostatnú otázku:
1.1 Locus Standi (tiež označované ako tzv. "standing", zjednodušene tiež "aktívna legitimácia štátu")
Locus Standi
je právny pojem, ktorý označuje schopnosť a právne oprávnenie subjektu predložiť spor pred súd. V kontexte MSD ide o otázku, kto je oprávnený začať konanie pred týmto súdom.
16)
Podmienky pre Locus Standi Pred MSD sú:
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).