Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Výzvy spojené s prípustnosťou sporov na základe povinností Erga Omnes Partes pred Medzinárodným súdnym dvorom (2. časť)
(Pokračovanie z predchádzajúceho čísla)
4. Prečo sú Erga Omnes Partes povinnosti v medzinárodnom práve dôležité a zaujímavé?
4.1 Pozitíva konceptu Erga Omnes Partes
Ochrana "neochrániteľných":
Povinnosti
Erga Omnes Partes
umožňujú medzinárodnému spoločenstvu zasiahnuť v prípadoch, pri ktorých sú jednotlivci alebo skupiny ohrozené a pri ktorých by samotné štáty mohli zlyhať pri ochrane základných práv. Tento koncept posilňuje ochranu ľudských práv a predchádza genocíde, mučeniu, závažným negatívnym dopadom na životné prostredie a iným závažným zločinom proti ľudskosti, ako to demonštroval prípad
Gambia proti Myanmaru
. Týmto spôsobom sa zabezpečuje, že aj tí najzraniteľnejší členovia medzinárodného spoločenstva majú ochranu.
1)
Sledovanie vyššieho zmyslu:
Erga Omnes Partes
povinnosti odrážajú kolektívny záujem medzinárodného spoločenstva na ochrane základných hodnôt, ako sú ľudské práva,
2)
mier a bezpečnosť. Tieto povinnosti podporujú dodržiavanie univerzálnych noriem a prispievajú k rozvoju medzinárodného práva smerom k spravodlivejšiemu a humánnejšiemu svetovému poriadku. Pomáhajú vytvárať rámec, v ktorom môžu štáty spolupracovať na riešení globálnych problémov, a tým podporujú vyššie ciele medzinárodného práva.4.2 Negatíva konceptu Erga Omnes Partes
Politicky motivované spory:
Jedným z hlavných negatív je riziko, že štáty môžu zneužívať koncept
Erga Omnes Partes
na podanie politicky motivovaných žalôb. Tieto spory môžu byť iniciované nie z dôvodu ochrany univerzálnych hodnôt, ale skôr ako prostriedok politického tlaku alebo odvety voči iným štátom. Toto môže viesť k zneužívaniu medzinárodného súdnictva a k oslabeniu dôvery v jeho nestrannosť a spravodlivosť.
3)
Zvýšenie procedurálnych nákladov pre súd:
Prijímanie prípadov na základe povinností
Erga Omnes Partes
môže zvýšiť počet sporov pred Medzinárodným súdnym dvorom (ďalej aj "MSD"), čo vedie k nárastu procedurálnych nákladov a administratívnej záťaže. Súd musí vynakladať viac zdrojov na riešenie komplexných prípadov, čo môže spomaliť proces rozhodovania a znížiť efektívnosť súdneho systému.
4)
Chýba štandardizácia postupov v tomto zmysle:
Nedostatok jednotných postupov a štandardizácie pri aplikácii a výklade povinností
Erga Omnes Partes
môže viesť k právnej neistote a nejednotnosti v rozhodnutiach. Rozdielne prístupy k týmto povinnostiam môžu vytvárať nejasnosti ohľadom toho, ktoré prípady sú prípustné a aké kritériá by mali byť splnené. To môže oslabovať predvídateľnosť a konzistentnosť medzinárodného práva.
5)
5. Praktická aplikácia: Rozšírenie konceptu na Dohovor o znižovaní počtu osôb bez štátnej príslušnosti z roku 1961
V tejto časti sa zameriame na analýzu aplikácie konceptu povinností
Erga Omnes Partes
na Dohovor o znižovaní počtu osôb bez štátnej príslušnosti z roku 1961 (ďalej aj "CRS"). Tento dohovor je významným medzinárodným právnym nástrojom, ktorý sa snaží riešiť problém osôb bez štátnej príslušnosti a jeho implementácia má zásadný význam pre ochranu základných ľudských práv a posilnenie globálnej spravodlivosti. Rozhodli sme sa analyzovať CRS z praktického hľadiska, aby sme pochopili, ako jeho ustanovenia a ciele môžu byť interpretované a vymáhané ako povinnosti Erga Omnes Partes pred MSD.5.1 Článok 14 CRS umožňuje (ako jurisdikčná doložka) priniesť spory medzi zmluvnými stranami pred MSD
Tomuto súdu chýba (skutočná) povinná jurisdikcia, ako to vyplýva z jeho štatútu.
6)
CRS vyzýva na podanie sporu ako riešenie
ultima ratio
medzi zmluvnými štátmi dohovoru pred MSD. Článok 14 CRS je formulovaný podobne ako jeho náprotivok v Dohovore o genocíde,
7)
ktorý bol označený ako spĺňajúci kritérium povinnej jurisdikčnej klauzuly v prípade
Gambia proti Mjanmarsko
8)
a na ktorý sa nedávno odvolala Južná Afrika v spore, ktorý otvorila proti Izraelu.
9)
Podobne je formulácia v čl. 14 CRS ešte prísnejšia ako jurisdikčná klauzula v Dohovore proti mučeniu,
10)
z ktorého sa tiež potvrdilo postavenie
Erga Omnes Partes
v prípade podania zo strany Belgicka voči Senegalu.
11)
5.2 V zmysle travaux préparatoires, preambuly, ale i samotného textu zmluvy je jasné, že účelom CRS je znižovanie počtu osôb bez štátnej príslušnosti
MSD by mal považovať samotné znenie CRS za uznanie jej účelu,
12)
podobne ako v spore
Gambia proti Mjanmarsku
,
13)
kde bol tento prístup aplikovaný na Dohovor o zabránení genocíde. Jedinečný účel a dizajn CRS relevantný pre hodnotenie
14)
naznačuje, že neexistujú žiadne
"individuálne výhody alebo nevýhody štátov"
15)
, podobne ako v Dohovore o genocíde, ktorý bol prijatý na čisto humanitárne a civilizačné účely.
16)
Dôležité je, že d
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).