Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Základné procesné práva v správnom konaní a ústavnosť zmeny správneho rozhodnutia k horšiemu v odvolacom konaní
ZÁKLADNÉ PROCESNÉ PRÁVA V SPRÁVNOM KONANÍ A ÚSTAVNOST ZMENY SPRÁVNEHO ROZHODNUTIA K HORŠIEMU
V ODVOLACOM KONANÍ
Časť základných procesných práv sa podľa Ústavy Slovenskej
republiky výslovne priznáva pre trestné konanie, časť základných procesných práv sa výslovne
zaručuje pre správne konanie. Aký je vzťah týchto podskupín základných procesných práv? Do úvahy v
zásade prichádza výklad, ktorým sa v správnom konaní odmietne ochrana pomocou základných procesných
práv, ak sa výslovne nezaručujú pred orgánmi verejnej správy, aj protikladný výklad, ktorým sa
prizná ochrana pomocou všetkých základných procesných práv zaručených ústavou aj v správnom konaní.
Do úvahy prichádza aj tretí, hybridný výklad, ktorým sa niektoré základné procesné práva pre trestné
konanie spoja so správnym konaním a niektoré ďalšie základné procesné práva sa pre správne konanie
vylúčia.
Problematika priemetu základných procesných práv určených pre trestné konanie do správneho
konania mení vzťah ústavného práva a práva Rady Európy z problematiky teoretickoprávneho významu na
problém uplatňovaného práva. Klasifikácia trestného konania, uplatňovanie základných procesných práv
sa podľa Ústavy Slovenskej republiky deje v inom
systéme, ako podľa Dohovoru. Kde je spoločný menovateľ, na ktorý možno uviesť ľudské procesné práva
priznané článkom 6 Dohovoru a základné procesné
práva priznané siedmym oddielom druhej hlavy Ústavy
Slovenskej republiky?
Ústava Slovenskej republiky výslovne priznáva základné procesné práva pre trestné konanie v
siedmom oddieli druhej hlavy (čl. 46 až
50).
Ústava Slovenskej republiky tiež výslovne priznáva niektoré základné procesné práva v konaní pred
orgánmi verejnej správy. Ústava Slovenskej republiky napr. výslovne zaručuje právo na právnu pomoc
pred inými štátnymi orgánmi (ako sú súdy), ako aj pred orgánmi verejnej správy
(čl. 47 ods. 2). Pre správne konanie je
relevatné základné právo na ochranu na inom orgáne Slovenskej republiky v prípadoch ustanovených
zákonom, ktoré sa výslovne zaručuje čl. 46 ods.
1 spolu so základným právom na súdnu ochranu. V tomto základnom práve je zaručené právo na
prístup k "inému orgánu Slovenskej republiky" aj právo na spravodlivé konanie pred týmto
orgánom.
Popri výslovne priznaných základných procesných práv v správnom konaní existuje sivý priestor pre
priznanie alebo odmietnutie ďalších základných procesných práv pomocou výkladu
Ústavy Slovenskej republiky. Možno základné procesné
práva priznané pre trestné konanie vztiahnuť aj na správne konanie extenzívnym výkladom, alebo v
súlade s Ústavou Slovenskej republiky je len doslovný výklad základných procesných práv?
Základné procesné práva v interpretácii podľa rozhodnutí ESĽP
"Kadubec"1) a
"Lauko"2)
Uplatňovanie Ústavy Slovenskej republiky sa spája s
vyvodzovaním ochrany základných procesných práv pre správne konanie z úpravy základných procesných
práv ustanovených pre trestné konanie. Právnym základom tohto postupu sú rozhodnutia Európskeho súdu
pre ľudské práva (ďalej "ESĽP") v konaniach proti Slovenskej republike.
ESĽP vo veci Kadubec a rovnako tak vo veci
Lauko vyslovil právny názor, že menší priestupok, za
ktorý bol sťažovateľ odsúdený, sa síce nepovažuje za trestný čin podľa vnútroštátneho práva, ale ide
o "trestný čin" všeobecného charakteru, pretože došlo k porušeniu právneho predpisu a uložená pokuta
má trestný charakter. ESĽP ďalej uviedol, že základom určenia, či sa priestupok bude kvalifikovať
ako "trestný" podľa Dohovoru, je zistenie, či text definujúci priestupok patrí alebo nepatrí podľa
legislatívnej techniky daného štátu do trestného práva. ESĽP vzal do úvahy povahu priestupku a výšku
trestu a uznal, že patrí do trestnej oblasti s odkazom na svoje predchádzajúce rozhodnutie vo veci
Oztűrk (s. 20, § 53), lebo všeobecný charakter právneho predpisu porušeného sťažovateľom spolu s
odstrašujúcim a trestným účelom uloženej pokuty stačia na to, aby priestupok podľa
čl. 6 Dohovoru bol trestným podľa povahy.
Ťažiskom hľadania priestoru pre uplatnenie základných procesných práv v správnom konaní sa
rozhodnutiami ESĽP vo veci Kadubec a
Lauko sa stalo rozhranie medzi trestným konaním a
správnym konaním.
Týmito rozhodnutiami, ktoré sú relatívne zložité a náročné vo fáze aplikácie na identifikáciu
ďalších zákonov kvázi trestného charakteru, sa vytvorila istota, že zodpovednosť za priestupok na
Slovensku podlieha ochrane základnými právami určenými pre trestné konanie a otvorila sa možnosť, že
aj ďalšia zodpovednosť založená prameňmi práva z odvetvia správneho práva podlieha ochrane
základnými právami priznanými v trestnom konaní.
Základné procesné práva podľa čl. 49 a
50 Ústavy v správnom konaní
Ústava Slovenskej republiky priznáva základné procesné práva pre trestné konanie v
čl. 49 a
50. K tomu pristupuje ustanovenie
čl. 47 ods. 1 zaručujúce právo odoprieť výpoveď
tomu, kto by sa výpoveďou vystavil nebezpečenstvu trestného stíhania seba alebo blízkej osoby.
Najvyšší súd Slovenskej republiky spojil správne konanie nielen s aplikáciou zásady zákazu
reformatio in peius
, ktorá je implikovaná v ochrane zaručenej
čl. 46 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky, no
dokonca aj s článkom 49 Ústavy ("Generálna
klauzula zákona... neobsahuje explicitný opis skutkovej podstaty správneho deliktu tak, aby ním sama
o sebe bola naplnená požiadavka čl. 49 Ústavy Slovenskej
republiky ..."3) ).Článok 49 znie: "Len zákon ustanoví, ktoré konanie je trestným činom a aký trest, prípadne iné
ujmy na právach alebo majetku možno uložiť za jeho spáchanie."
Článok 49 je zhodný s čl. 39 Listiny základných práv
a slobôd, o ktorom sa v českej právnej vede uvádza:
"Príkaz
nullum crimen sine lege
, nulla poena sine lege
treba chápať ako vykonanie zásady právnej
istoty, zákazu svojvôle a rovnosti pred zákonom v oblasti trestného práva. Patrí k civilizovaným
právnym poriadkom od začiatku ich existencie. Bolo by chybou zužovať obsah článku 39 iba na ústavné
zakotvenie tejto zásady aj tak obsiahnutej v trestných zákonoch. Obsah ústavných práv nemožno
vykladať z obsahu podústavného práva. Postup musí byť práve opačný. Najmä keď uvážime, že koncepčná
kostra trestného práva stále leží niekde v myšlienkovom nasvetlení šesdesiatych rokov minulého
storočia. Judikatúra Ústavného súdu Slovenskej republiky pri definícii trestného činu pracuje s
pojmom zákona v materiálnom význame (tak ako pri každom inom zákone) a všíma si aj mieru
premietnutia obsahu trestného práva hmotného v individuálnom vedomí adresátov noriem trestného
práva. Ústavný súd nezaviera oči pred existenciou a dôsledkami zjednocujúcej judikatúry v
hmotnoprávnej oblasti, ktorá má často normatívny účinok, a preto je treba na ňu klásť podobné nároky
ako na samotný zákon."4)"(...) Trestné právo hmotné sa upälo na úzkostlivý, formalistický, doslovný výklad. Pri
vysvetľovaní, čo sa rozumie pod jazykovým výkladom, učebnica teórie práva konštatovala:
"V socialistickej spoločnosti v súlade s požiadavkou prísnej socialistickej zákonnosti ide o
doslovnú interpretáciu (Alexejev, s. 427). Doslovnosť však nemá tak veľa spoločného so
socialistickou spoločnosťou, ako s bezhlavou poslušnosťou príkazom výkonnej moci, keď sa súdna moc
nesmie dopustiť výkladovej úvahy, ale má ju prenechať orgánu, ktorý je v tej či onej forme pod
kontrolou výkonnej moci. Tento výklad však nie je pre rešpektovanie ústavnej podstaty zásady nullum
crimen
nevyhnutný. Výkladová a aplikačná strnulosť neumožňuje pružnú reakciu trestného práva na
premenlivú spoločenskú realitu. Nečinnosť spôsobená nepružnosťou je v rozpore s ústavným
opodstatnením existencie samého trestného práva, ktoré má chrániť jednotlivca pred najzávažnejšími
protiprávnymi správaniami."5)Citované názory pri importe z Čiech môžu zvádzať k veľmi extenzívnemu výkladu
čl. 49 Ústavy Slovenskej republiky. Keď
"výkladová a aplikačná strnulosť neumožňuje pružnú reakciu trestného práva na premenlivú spoločenskú
realitu", jasne to predsa preukazuje, že "moderný výklad" musí byť taký, aby sa do trestného práva
subsumovalo aj správne právo. Taký je dôsledok zosúladenia čl. 49 s rozhodnutiami ESĽP vo veciach
Kadubec a
Lauko.
V skutočnosti českí autori, keď hovorili o pružne reagujúcom trestnom práve zavrhávajúcom
výkladovú a aplikačnú strnulosť, držali sa v medziach trestného práva, jeho zásad a požiadaviek na
tvorbu jednoznačných skutkových podstát. "Neskrížili" trestné právo so správnym právom, aby
vytvorili zrastenec právnych odvetví nadmerne vychádzajúci v ústrety názorom vysloveným ESĽP a
zanedbávajúci zložitosť vnútroštátneho systému ustanoveného Listinou, a preto aj Ústavou Slovenskej
republiky.
Cesta hľadania prieniku trestného práva so správnym právom pri ochrane ústavnosti oboch právnych
odvetví je dvojaká. V prvom modeli sa rozširuje rozsah aplikácie trestného práva. Hľadajú sa
subodvetvia správneho práva, ktoré patria k trestnému konaniu, lebo sú jeho pokračovaním, majú kvázi
trestnú povahu, sú natoľko blízke trestnému právu, že základné procesné práva ustanovené Ústavou
Slovenskej republiky pre trestné konanie možno uplatniť aj v nich, ako sa to stalo v konaní pred
ESĽP s priestupkovým právom. V druhom modeli ide o hľadanie základných procesných práv zaručených v
trestnom konabní, ktoré možno extenzívnym výkladom preniesť aj do správneho konania. Správne právo
sa tak obohacuje, dopĺňa o prvky trestného práva.
V prvom modeli, v kvázi trestných konaniach, sa základné procesné práva priznávajú v celom
rozsahu základných práv podľa siedmeho oddielu druhej hlavy
Ústavy Slovenskej republiky.
V druhom modeli treba odlíšiť základné procesné práva, ktoré sú relevantné pre správne konanie,
od základných procesných práv, ktoré sa v správnom konaní nezaručujú, lebo svojou povahou sú
obmedzené iba na trestné a kvázi trestné veci. Zo siedmeho oddielu druhej hlavy za relevantné pre
správne konanie možno označiť tie základné procesné práva, ktorých účel sa nepoprie v okolnostiach
správneho trestania. Podľa tohto kritéria pre správne konanie relevantné je základné právo na
prerokovanie veci bez zbytočných prieťahov (čl. 48
ods. 2 Ústavy SR), aj základné právo na tlmo
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).