V priebehu ekonomických cyklov sa obchodné spoločnosti nachádzajú v rozličných situáciách a musia sústavne dosahovať také výsledky, aby si udržali alebo zlepšili svoju pozíciu na trhu, avšak neraz dochádza aj k úpadku a následne zániku spoločnosti.
3)
Ukončenie podnikateľskej činnosti vyhlásením konkurzu na obchodnú spoločnosť má nepriaznivý vplyv nielen na veriteľov problémovej spoločnosti, ale aj na odberateľov, ktorí s uvedenou spoločnosťou obchodujú.
4)
Ozdravný proces obchodnej spoločnosti v podobe procesu reštrukturalizácie je v konkurznom práve poslednou možnosťou ako zachrániť spoločnosť pred samotným konkurzom. Prostredníctvom reštrukturalizácie obchodných spoločností, umožňujúcej riešenie finančných ťažkostí už vo fáze predchádzajúcej konkurznému konaniu, možno ešte predísť platobnej neschopnosti a zabezpečiť tak pokračovanie prevádzkovania podnikateľskej činnosti dlžníka.
5)
V prípade, ak je obchodná spoločnosť v predĺžení,
6)
vzniká povinnosť štatutárnemu orgánu podať návrh na začatie konkurzného konania;
7)
alebo využije zákonom ustanovený proces reštrukturalizácie spoločnosti. Reštrukturalizácia spoločnosti spočíva v zmene kapitálovej a majetkovej štruktúry
8)
podnikateľa, umožňuje mu reagovať na aktuálne pomery na trhu, vyriešiť starý dlh a pokračovať v podnikateľskej činnosti.
9)
Je potrebné však podčiarknuť skutočnosť, že reštrukturalizácia nie ani tak spôsob riešenia úpadku ako skôr možnosť, ako sa na spôsobe úpadku dohodnúť.
10)
Reštrukturalizácia je akousi procesnou platformou, na ktorej alebo na pozadí ktorej možno viesť štruktúrované vyjednávania o najvhodnejší spôsob riešenia dlžníkovho úpadku s tým, že výsledok tohto vyjednávania-teda nová dohoda o kapitálovej štruktúre spoločnosti nemusí byť účastníkmi konkurzného konania prijatá jednomyseľne.
11)
Predpokladom odbremenenia podnikania od hroziaceho alebo existujúceho úpadku je práve dohoda medzi veriteľmi a úpadcom, ktorá je medzi stranami navzájom dodržiavaná. Táto forma dohody medzi veriteľmi a úpadcom môže spočívať na formálnej reštrukturalizácii úpadcu,
12)
ako aj neformálnej reštrukturalizácii založenej na záväznej dohode.
13)
Kým neformálna reštrukturalizácia je závislá od individuálneho súhlasu veriteľov, v prípade formálnej reštrukturalizácie je po úspešnom skončení reštrukturalizačný plán záväzný pre všetkých veriteľov.
14)
Metódy reštrukturalizácie, ktoré zákon o konkurze a reštrukturalizácii ustanovuje pre formálnu reštrukturalizáciu, sú v podstate použiteľné aj v rámci neformálnej reštrukturalizácie.
15)
Medzi členskými štátmi EÚ sú značné rozdiely v zákonných možnostiach, akými bude proces reštrukturalizácie prebiehať. Z uvedeného dôvodu bolo potrebné tento proces určitým spôsobom harmonizovať, čo ponúkla aj Komisia v rámci odporúčania
16)
týkajúceho sa nového prístupu k neúspechu v podnikaní a platobnej neschopnosti. Uvedené odporúčanie Komisie sa premietlo aj do akčného plánu pre Úniu kapitálových trhov na rok 2015
17)
, kde bola oznámená legislatívna iniciatíva týkajúca sa platobnej neschopnosti podnikov vrátane včasnej reštrukturalizácie, a následne aj do stratégie pre jednotný trh.
18)
Dňa 20. júna 2019 bola oficiálne prijatá smernica Európskeho parlamentu a Rady o preventívnej reštrukturalizácii, o oddlžení a diskvalifikácii a o opatreniach na zvýšenie účinnosti reštrukturalizačných, konkurzných a oddlžovacích konaní a o zmene smernice (EÚ) 2017/1132 (ďalej len "smernica o reštrukturalizácii a insolvencii"). Ako samotná smernica uvádza, jej cieľom je zabezpečenie, aby životaschopné podniky a podnikatelia
19)
vo finančných ťažkostiach mali prístup k účinným vnútroštátnym rámcom preventívnej reštrukturalizácie, ktoré im umožnia pokračovaťv činnosti, a aby sa zlepšila účinnosť reštrukturalizačných, konkurzných a oddlžovacích konaní, najmä s ohľadom na ich skrátenie. Tu je potrebné zdôrazniť, že uvedenou smernicou nedochádza k harmonizácii formálneho procesu reštrukturalizácie (u nás upravenej v zákone o konkurze a reštrukturalizácii), ale k vytvoreniu nových rámcov neformálnej preventívnej reštrukturalizácie, ktorá je síce v niektorých bodoch podobná súčasnej právnej úprave, avšak pre jej praktické využitie je kladený dôraz na väčšiu neformálnu dohodu veriteľov.
Úlohou každého štátu bude zachovať rovnováhu medzi ochranou poskytovanou v čase hrozby úpadku spoločnosti, ako aj v rámci formálneho konkurzného konania (dalo by sa argumentovať, že ochrana v rámci formálneho konkurzného konania by mala byť vyššia ako v prípade hrozby úpadku).
20)
Včasné prijatie ustanovení smernice je o to aktuálnejšie, o čo výraznejšie môže súčasná krízová situácia negatívnym spôsobom ovplyvniť likviditu
21)
obchodných spoločností a potrebu rozložiť si aktuálne splatné pohľadávky do určitého dlhšieho časového obdobia
22)
, ktoré by bolo záväzné pre spoločnosť aj veriteľov a umožnilo by tak vyrovnať sa s finančnými následkami krízy pre obchodnú spoločnosť. Platobná schopnosť je pritom v štandardnej trhovej ekonomike otázkou života a smrti podniku, pretože ak podnik stratí schopnosť načas a v plnej miere uhrádzať svoje splatné záväzky, stráca dôveru dodávateľov a bánk
23)
.