Z terminologického hľadiska treba poukázať na to, že priamy účinok možno chápať jednak v širšom zmysle ako možnosť jednotlivcov odvolávať sa na jasné a bezpodmienečné ustanovenie, ktoré si nevyžaduje prijatie ďalšieho aktu, pred súdom, pričom toto ustanovenie môže byť predmetom súdneho preskúmania (objektívny priamy účinok), a jednak v užšom zmysle ako situáciu, keď dané ustanovenie priznáva jednotlivcom konkrétne subjektívne práva, ktorých sa môžu priamo dovolávať (subjektívny priamy účinok). Takéto rozlíšenie možno rozpoznať už v citovanom rozsudku
Van Gend en Loos
, v ktorom Súdny dvor konštatoval, že článok 12 Zmluvy o založení Európskeho hospodárskeho spoločenstva (EHS) má priamy účinok a priznáva jednotlivcom individuálne práva, ktoré musia vnútroštátne súdy chrániť, keďže obsahuje jasný a bezpodmienečný zákaz, ktorý predstavuje povinnosť zdržať sa konania, ktorej vykonanie nie je podmienené prijatím vnútroštátnych predpisov, pričom samotná povaha tohto zákazu je ideálnym predpokladom na to, aby mal priamy účinok v právnom vzťahu medzi členskými štátmi a ich občanmi. Hoci Súdny dvor hovoril o priamom účinku v súvislosti s priznaním konkrétnych práv jednotlivcom (priamy účinok v užšom zmysle), zo znenia jeho rozhodnutia je zrejmé, že priznanie týchto práv nie je podmienkou, ale dôsledkom priameho účinku sporného ustanovenia (chápaného v širšom zmysle) založeného na jasnom a bezpodmienečnom znení predpisu, ktorého vykonanie nezávisí od prijatia ďalších aktov.
14)
V kontexte medzinárodných dohôd širšie poňatie priameho účinku zodpovedá chápaniu bezprostrednej vykonateľnosti (self-executing effect), teda priamej uplatniteľnosti dohody bez potreby prijatia predpisov na jej prebratie
15)
, a značne sa odlišuje od priameho účinku v užšom zmysle, ktorý však v práve Únie predstavuje tradičné chápanie tohto pojmu. Hoci toto rozlišovanie dvoch významov priameho účinku nie je vždy nevyhnutné, v rámci judikatúry Súdneho dvora, týkajúcej sa medzinárodných dohôd, má veľký význam. Teoretické rozlíšenie oboch aspektov pojmu priamy účinok totiž pomáha odhaliť, aký prístup zaujal Súdny dvor v konkrétnej veci, pretože jeho rozhodnutia, ktoré tieto aspekty niekedy presne nerozlišujú, môžu vzbudzovať dojem, že Súdny dvor pristupoval ku kritériu priameho účinku medzinárodných dohôd v rôznych prípadoch odlišne bez toho, aby tieto odlišné prístupy náležite odôvodnil. Práve teoretické rozlíšenie týchto dvoch poňatí priameho účinku je teda kľúčom k pochopeniu zdanlivých rozporov v relevantnej judikatúre Súdneho dvora.
Podľa ustálenej judikatúry sa ustanovenie dohody uzatvorenej Úniou a jej členskými štátmi s tretími štátmi musí považovať za ustanovenie s priamym účinkom v prípade, že vzhľadom na jeho znenie, ako aj na účel a povahu tejto dohody obsahuje jasnú a presnú povinnosť, ktorej splnenie alebo účinky nezávisia od vydania žiadneho ďalšieho aktu.
16)
Prístup Súdneho dvora ku skúmaniu priameho účinku je v zásade dvojfázový. Predmetom prvej fázy skúmania je účel, ciele, zmysel, systematika a povaha dohody, zatiaľ čo v druhej fáze sa skúma znenie dohody, konkrétne otázka, či je toto znenie dostatočne jasné, presné a bezpodmienečné. V zásade platí, že ak z preskúmania jej účelu, cieľov, povahy a systematiky v prvej fáze vyplynie, že dohoda je spôsobilá mať priamy účinok, najmä vzhľadom na úmysel zmluvných strán, treba uplatniť štandardné kritériá priameho účinku, ktoré platia v práve Únie, a preskúmať, či znenie konkrétneho ustanovenia dohody pripúšťa, aby sa ho jednotlivci priamo dovolávali. Súdny dvor poznamenal, že skutočnosť, že súdy jednej zo zmluvných strán považujú niektoré ustanovenia dohody za priamo účinné, zatiaľ čo súdy druhej zmluvnej strany nepripúšťajú tento priamy účinok, nepredstavuje sama osebe porušenie vzájomnosti pri vykonávaní dohody, a že súdy môžu uplatňovať dohodu aj napriek tomu, že zmluvné strany si vytvorili osobitný inštitucionálny rámec na vzájomné konzultácie a rokovania o otázkach vykonávania dohody.
17)
Za logický postup pri skúmaní priameho účinku možno považovať posúdenie spôsobilosti medzinárodnej dohody ako celku - mať priamy účinok, a následné preskúmanie konkrétneho ustanovenia tejto dohody.
18)
Napriek tomu poradie skúmania jednotlivých kritérií priameho účinku v judikatúre Súdneho dvora nie je nemenné. Napríklad vo veci
Pokrzeptowicz-Meyer
19)
Súdny dvor najprv preskúmal znenie sporného ustanovenia medzinárodnej dohody z hľadiska štandardných kritérií priameho účinku a až následne sa zaoberal účelom tejto dohody.
20)
Obe fázy skúmania sú však nerozlučne prepojené, keďže otázka, čije určité ustanovenie bezpodmienečné a dostatočne presné na to, aby malo priamy účinok, sa musí posudzovať v kontexte dohody, ktorej je súčasťou, a treba ho preskúmať z hľadiska predmetu a účelu dohody a jej kontextu.
21)
O význame účelu dohody popri jej samotnom znení svedčí napríklad vec
Polydor
22)
, v ktorej Súdny dvor konštatoval, že samotná podobnosť znenia ustanovení dohody o zrušení obchodných obmedzení medzi Spoločenstvom a Portugalskom so znením ustanovení Zmluvy o založení EHS a zrušení obmedzení obchodu vo vnútri Spoločenstva nepostačovala na priznanie priameho účinku ustanoveniam uvedenej dohody, keďže účel tejto dohody bol odlišný od účelu Zmluvy o založení EHS, ktorej cieľom bolo vytvoriť jednotný trh s podmienkami, ktoré sačo najviac podobajú podmienkam na domácom trhu.
Samozrejme, z dôvodov hospodárnosti konania Súdny dvor v prípade, ak dospeje k jednoznačnému záveru, že jedna z týchto dvoch kumulatívnych podmienok nie je splnená, nemusí skúmať splnenie druhej podmienky. Napríklad vo veci
Lesoochranárske zoskupenie VLK
23)
Súdny dvor konštatoval, že článok 9 ods. 3 Dohovoru o prístupe k informáciám, účasti verejnosti na rozhodovacom procese a prístupe k spravodlivosti v záležitostiach životného prostredia
24)
(ďalej len "Aarhuský dohovor") neobsahuje žiadnu jasnú a presnú povinnosť takej povahy, žebysaňou priamo musela riadiť právna situácia jednotlivcov, a teda nemôže mať priamy účinok bez toho, aby preskúmal prvé kritérium týkajúce sa účelu a povahy medzinárodnej dohody. Zároveň však treba poukázať na to, že Súdny dvor na základe cieľov uvedeného dohovoru priznal spornému ustanoveniu nepriamy účinok.
25)
V tejto súvislosti je zaujímavé poznamenať, že generálna advokátka Sharpston vo svojich návrhoch prednesených v uvedenej veci
26)
dospela k záveru, že prináleží vnútroštátnym súdom, aby určili, či má predmetné ustanovenie Aarhuského dohovoru priamy účinok v právnom poriadku ich členského štátu v situácii, keď Únia ešte neprijala právnu úpravu na prebratie tohto konkrétneho ustanovenia predmetnej dohody do svojho právneho poriadku. Pre prípad, že by sa Súdny dvor domnieval, že má právomoc rozhodnúť o priamom účinku tohto ustanovenia, mu však tiež navrhla, aby rozhodol, že článok 9 ods. 3 Aarhuského dohovoru nemá priamy účinok v práve Únie. Priznanie priameho účinku tomuto ustanoveniu by podľa generálnej advokátky, okrem iného, znamenalo obídenie možnosti členských štátov stanoviť podmienky uplatňovania uvedeného ustanovenia a vytvorenie
actio popularis
z podnetu súdnej moci a nie z podnetu zákonodarcu, a tiež by spôsobilo značnú právnu neistotu pre právne subjekty, ktorých úkony alebo opomenutia môžu byť predmetom správneho alebo súdneho konania.
27)
V kontexte priameho účinku Aarhuského dohovoru treba tiež poukázať na to, že generálna advokátka Kokott vo svojich návrhoch prednesených vo veci
Lesoochranárske zoskupenie VLK II
28)
dospela k záveru, že článok 6 ods. 1 písm. b) a článok 9 ods. 2 tohto dohovoru sú priamo uplatniteľné, ato najmä preto, lebo cieľom Aarhuského dohovoru je, na rozdiel napríklad od dohôd WTO, vzhľadom na jeho účel a povahu založiť pre jednotlivcov a združenia práva v oblasti ochrany životného prostredia. Súdny dvor sa však vo svojom rozsudku v uvedenej veci
29)
s týmto záverom nestotožnil a nepriznal uvedeným ustanoveniam priamy účinok.
Súdny dvor v minulosti priznal priamy účinok niektorým článkom asociačných dohôd, ktoré uzatvorila Únia (resp. predtým Spoločenstvo) napríklad s Gréckom (vec
Pabst
30)
), Portugalskom (vec
), Marokom (vec
Echouikh
32)
), Slovenskom (vec
Deutscher Handball-bund
33)
), Poľskom (vec
Pokrzeptowicz-Meyer
34)
), Tureckom (vec
Kahveci
35)
), Českou republikou (vec
Barkoci a Malik
36)
) či Bulharskom (vec
Kondova
37)
). Súdny dvor tiež priznal priamy účinok niektorým ustanoveniam dohôd o spolupráci, uzatvorených s Marokom (veci
Yousfi
38)
a
Kziber
39)
) a Alžírskom (vec
Babahenini
40)
).
Naopak, z ustálenej judikatúry
41)
vyplýva, že dohody uzatvorené v rámci Svetovej obchodnej organizácie (WTO) nemôžu mať priamy účinok. Súdny dvor totiž v súvislosti so Všeobecnou dohodou o clách a obchode (GATT)
42)
konštatoval, že táto dohoda, ktorá je podľa jej preambuly založená na zásade rokovaní uskutočnených na základe "vzájomných a obojstranne výhodných dojednaní", sa vyznačuje veľkou flexibilitou jej ustanovení, najmä tých ustanovení, ktoré priznávajú možnosť odchýlky, opatrení, ktoré sa majú prijať v prípade výnimočných ťažkostí, a urovnávania sporov medzi zmluvnými stranami.
43)
Súdny dvor tiež uviedol, že dohoda o založení WTO, vrátane jej príloh, je podľa jej preambuly - tak ako dohoda GATT z roku 1947 - stále založená na zásade rokovaní s cieľom "uzavrieť vzájomné a obojstranne výhodné dojednania", a teda sa z pohľadu Únie odlišuje od dohôd uzavretých medzi Úniou a nečlenskými krajinami, ktorými sa zavádza určitá nerovnováha záväzkov alebo sa vytvárajú osobitné integračné vzťahy s Úniou.
44)
Okrem toho, v preambule rozhodnutia 94/800/ES
45)
sa výslovne uvádza, že na dohodu o založení WTO, vrátane jej príloh, sa vzhľadom na jej povahu nemožno priamo odvolávať na súdoch Únie ani členských štátov.
46)
Súdny dvor z tých istých dôvodov