Pri hľadaní riešení aplikačných problémov v legislatíve je nevyhnutné vykladať zákon teleologicky, teda s čo možno najväčším prihliadnutím na úmysel, s ktorým zákonodarca text prijímal. Dôvodová správa k Zákonu č.
181/2014 Z. z. nám v tomto smere ponúka hneď niekoľko myšlienkových indícií, ktoré budú pri našom skúmaní zohrávať kľúčovú rolu.
Už vo všeobecnej časti dôvodovej správy zákonodarca uvádza, že navrhovaný zákon "
prehodnocuje financovanie politických strán smerom k precíznejším a transparentnejším pravidlám financovania, identifikácie poskytovateľov príspevkov a zverejňovania údajov o financovaní. Zmena právnej úpravy prinesie efektívnejšie postupy a pravidlá kontroly, ako aj zodpovednosť predstaviteľov politických strán za transparentnosť financovania, čo pre Slovenskú republiku vyplýva aj z medzinárodných záväzkov.
"
2)
Zo skúmaného textu jednoznačne vyplýva, že zvýšená miera transparentnosti, ktorú do financovania volebných kampaní mal Zákon č.
181/2014 Z. z.priniesť, nie je samoúčelná. Jej hlavným významom má byť možnosť identifikácie osôb, ktoré do kampaní finančne vstupujú, a tiež zabezpečenie efektívnejších postupov kontroly dodržiavania nastolených pravidiel.
3)
Ako sa následne dozvedáme z osobitnej časti dôvodovej správy, tieto pravidlá majú tiež zabezpečiť rovnosť príležitostí pre kandidujúce strany, resp. iné subjekty volebnej kampane.
4)
Jedným z najvýznamnejších nástrojov, ktorý mal prispieť k dosiahnutiu sledovaného cieľa, je osobitný platobný účet, na ktorom musí politická strana, resp. hnutie
5)
alebo politický kandidát (v závislosti od typu volebnej kampane) evidovať všetky príjmy a aj výdavky spojené s vedením kampane. Ide o tzv. transparentný účet, na ktorom musia byť informácie o pohyboch v zmysle
§ 3 ods. 4 Zákona č. 181/2014 Z. z."
bezplatne, diaľkovo a nepretržite prístupné tretím osobám a musia zobrazovať prehľad platobných transakcií v rozsahu údajov o sume, dátume zaúčtovania, mene a priezvisku alebo názve platiteľa ako aj príjemcu, texte účtovného zápisu a variabilnom symbole.
"
Týmto spôsobom má byť kontrola vedenia volebných kampaní umožnená nie iba štátnym inštitúciám, ale aj širokej verejnosti, ktorá sa kedykoľvek môže bezodplatným spôsobom oboznámiť s transakciami politickej strany, resp. kandidáta v priebehu volebnej kampane.
6)
Na tomto mieste sa možno pozastaviť nad prvým nedostatkom súčasnej úpravy, ktorá vyžaduje zvýšenú mieru transparentnosti kandidujúcich subjektov iba počas trvania volebnej kampane. V praxi sa ako problém ukazuje najmä schopnosť subjektov zabezpečiť si reklamné plnenia a iné formy propagácie ešte pred začiatkom zákonom stanovenej volebnej kampane, čím dochádza k jednoduchému obchádzaniu účelu zavedenia transparentného účtu. Tieto náklady sa síce napokon prejavia v záverečnej správe, ktorú politická strana vyhotovuje v zmysle
§ 4 Zákona č. 181/2014, a ktorá v zmysle
§ 4 ods. 2 písm. i)obsahuje aj náklady vynaložené na kampaň v čase začínajúcom 180 dní predo dňom vyhlásenia volieb, avšak tento nástroj umožňuje až kontrolu
ex post
. Inými slovami, ak kandidujúce subjekty týmto spôsobom odložia odhalenie svojich plnení, pre voliča už sprístupnenie informácie nemá vplyv na rozhodovanie počas samotných volieb. Nie je pritom vylúčené, že kandidujúce subjekty dokážu podobným spôsobom uhradiť aj signifikantný rozsah svojej kampane (napr. objednávka billboardov, ktoré budú vylepené až počas trvania volebnej kampane, no uhradené boli vopred).
Ďalším nástrojom na zabezpečenie rovnosti šancí kandidujúcich subjektov je stanovenie finančného limitu pre jednotlivé typy volebnej kampane.
7)
V prípade volieb do Národnej rady SR a Európskeho parlamentu ide o limit 3 milióny EUR vrátane dane z pridanej hodnoty (
§ 3 ods. 1), pri voľbe prezidenta ide o 500-tisíc EUR (
§ 5 ods. 1) a pri voľbách do orgánov územnej samosprávy ide o diverzifikovaný limit, v závislosti od veľkosti obce, v ktorej kandidujúci subjekt kandiduje (v zmysle
§ 6 ods. 1 Zákona č. 181/2014 Z. z. ide o sumu od 2-tisíc EUR do 250-tisíc EUR; tento limit platí aj pre volebnú kampaň na funkciu predsedu samosprávneho kraja). Na zabezpečenie riadneho dodržiavania predmetných ustanovení je v zákone obsiahnutá pomerne striktná sankcia - v zmysle
§ 19 ods. 8 uloží ministerstvo vnútra kandidujúcemu subjektu v rámci trestania správnych deliktov pokutu vo výške dvojnásobku sumy, o ktorú subjekt prekročil prípustnú sumu nákladov na vedenie kampane (t. j. kampaňový limit).
Na účely zamerania tohto článku je dôležité zmieniť aj limitácie možnosti participácie osôb odlišných od politických strán, resp. kandidátov na volebnej kampani. Ide o tzv. tretie strany, pričom limitovanie možnosti ich účasti bolo už od legislatívneho procesu v roku 2014 spojené s kontroverziami.
8)
V pôvodnom návrhu zákona predkladatelia vytvorili koncept, ktorý s participáciou týchto osôb nepočítal, avšak v pozmeňujúcich návrhoch došlo k zavedeniu možnosti účasti tretích strán, so súčasným kreovaním povinností týchto subjektov. Z volebnej kampane boli vylúčené viaceré subjekty (napr. štát, samosprávy, či zahraničné subjekty); pre tretie osoby, ktorým bola umožnená možnosť viesť kampaň, boli zároveň stanovené podmienky ich účasti, najmä zákonné limity, ale aj povinnosť vedenia finančných prostriedkov na transparentnom účte.
9)
Zmenu priniesla novelizácia z roku 2019,
10)
ktorá vedenie volebnej kampane zverila opäť do výlučnej kompetencie politických strán a kandidátov. Ide o stav platný
de lege lata.
11)
Hoci legislatívne východiská nepochybne majú svoje racio, problematickým je ich praktické uplatňovanie, ktoré vedie k nerovnosti šancí, a to vo viacerých rovinách. Ilustráciu našich myšlienok možno najvhodnejšie realizovať na praktických prípadoch.
2 Fiktívne transparentný účet
V aplikačnej rovine sa najväčšia skupina výkladových komplikácií spája s povinnosťami nadväzujúcimi na vedenie tzv. transparentného účtu. Samotná kvalita údajov zapisovaných na osobitných volebných účtoch je témou na samostatné skúmanie;
12)
v tomto článku sa sústredíme na otázky spojené s evidenciou pohybov na týchto účtoch.
2.1 Dlhodobý majetok politickej strany alebo kandidáta
Pri snahe o praktické využitie transparentného volebného účtu spôsobom vyhovujúcim účelu zákona zostáva neuralgickým bodom potreba určenia, ktoré prostriedky sú smerované na vedenie volebnej kampane a ktoré nie. Veľmi ilustratívny príklad nastal vo volebnej kampani pred voľbami do Národnej rady Slovenskej republiky v roku 2023.
Politická strana OĽANO A PRIATELIA - OBYČAJNÍ ĽUDIA (OĽANO), NEZÁVISLÍ KANDIDÁTI (NEKA), NOVA, SLOBODNÍ A ZODPOVEDNÍ, PAČIVALE ROMA, MAGYAR SZÍVEK (ďalej ako "OĽANO A PRIATELIA"), začala v mesiacoch júl a august roka 2023 na propagáciu svojej politickej činnosti používať viac ako 70 kusov automobilov značky Fiat 500, ktoré boli oblepené politickou reklamou vedenou zo strany koalície OĽANO A PRIATELIA, ktorej obsahom bola číslica 500 s textom "VO VRECKU AJ V GARÁŽI".
13)
Motorové vozidlá boli označené aj názvom webovej stránky "HYBAJVOLIT.SK". Predseda predmetnej politickej strany Igor Matovič sa s uvedenými vozidlami nechal vyfotiť na námestí v meste Bardejov, pričom ich propagoval aj na svojom facebookovom profile, na ktorom povzbudzoval ľudí, aby sa zapojili do súťaže s názvom HYBAJ VOLIŤ, pričom predmetom hlavnej výhry malo byť užívanie automobilov po dobu štyroch rokov zo strany výhercov súťaže. Registrácia do súťaže prebiehala na webovej stránke hybajvolit.sk.
Napriek signifikantnému výdavku a jeho zrejmému prepojeniu na vedenie volebnej kampane neboli náklady spojené so zaobstaraním automobilov uhradené z transparentného účtu strany v zmysle
§ 3 ods. 2 Zákona č. 181/2014 Z. z.Predmetná politická strana verejne komunikovala súladnosť svojho postupu so zákonom z dôvodu dlhodobého využitia zakúpených vozidiel pre potreby politickej strany.
14)
Inak povedané, vozid