II. Výklad smernice o balíkoch cestovných služieb v rozhodnutí Súdneho dvora
Rozhodnutie Súdneho dvora je bez ohľadu na neúspech žalovanej Slovenskej republiky prínosné vo vzťahu k vybraným výkladovým otázkam smernice o balíkoch cestovných služieb.
13)
v ďalšom texte uvedené časti (pojmy) smernice boli relevantné pri posudzovaní žalobného návrhu Európskej komisie, ktorá nesplnenie povinnosti členského štátu vzhliadla v tom, že
§ 33a zákona č. 170/2018 Z. z. zbavuje cestujúcich ich práva ukončiť zmluvu o balíku cestovných služieb a získať refundáciu v súlade s článkom 12 smernice, uskutočnenom v konfrontácii s argumentáciou žalovanej.
Výklad pojmu "neodvrátiteľné a mimoriadne okolnosti", ktorý používajú články 12 ods. 2 a 12 ods. 3 písm. b) smernice, a predpoklady jeho uplatnenia uskutočnil Súdny dvor vo vzťahu k tvrdeniu Slovenskej republiky, že "
článok 12 smernice 2015/2302 sa neuplatňuje na takú globálnu zdravotnú krízu, akou je pandémia COVID-19".
14)
Z tejto myšlienkovej línie žalovanej by sa dalo odvodiť, že použitie
§ 33a zákona o zájazdoch viažuce sa na situáciu "
Ak v dôsledku mimoriadnej situácie z dôvodu ochorenia COVID-19 v Slovenskej republike alebo obdobnej situácie v cieľovom mieste alebo v ktoromkoľvek mieste trasy zájazdu nie je možné poskytnúť cestujúcemu základné znaky služieb cestovného ruchu podľa zmluvy o zájazde
", nie je porušením smernice, keďže smernica tento "scenár" v článku 12 ani nepredpokladá.
Súdny dvor zdôraznil, že ak sa v článku 12 ods. 2 smernice uvádza "
keď v mieste destinácie alebo v jeho bezprostrednej blízkosti nastanú neodvrátiteľné a mimoriadne okolnosti, ktoré významne ovplyvnia poskytovanie balíka služieb alebo ktoré významne ovplyvnia prepravu cestujúcich do destinácie
", neznamená to, že okolnosti presahujúce miestny rozsah (pandémia) by boli z aplikácie smernice vylúčené. Skutočnosť, že podobne ako článok 12 ods. 2 smernice aj jej odôvodnenie ilustruje
"neodvrátiteľné a mimoriadne okolnosti
" uvedením príkladu výskytu vážnej choroby "
v mieste destinácie
" je irelevantná, keďže cieľom spresnenia nie je obmedziť rozsah tohto pojmu na miestne udalosti, ale poukázať na to, že tieto okolnosti sa musia v každom prípade prejaviť najmä v plánovanom mieste destinácie a mať z tohto dôvodu významné dôsledky na plnenie dotknutého balíka cestovných služieb. Súdny dvor argumentoval: "
V tejto súvislosti, hoci šírenie vážnej choroby v danom mieste destinácie môže spadať pod tento pojem, musí to a fortiori platiť pre šírenie vážnej choroby na celosvetovej úrovni, keďže účinky tejto choroby sa týkajú aj tohto miesta. Okrem toho výklad článku 12 ods. 2 a článku 12 ods. 3 písm. b) smernice 2015/2302, podľa ktorého sa toto ustanovenie uplatňuje len na udalosti miestneho významu s vylúčením udalostí väčšieho rozsahu, by na jednej strane odporoval zásade právnej istoty, keďže pri neexistencii akéhokoľvek kritéria vymedzenia stanoveného na tento účel touto smernicou môže byť hranica medzi týmito dvoma kategóriami udalostí nejasná a premenlivá, čo by v konečnom dôsledku viedlo k tomu, že prospech z ochrany poskytovanej uvedeným ustanovením by bol neistý."
15)
Výkladom pojmu
"refundácia",
ktorý používa článok 12 ods. 4 smernice, a predpokladmi jeho uplatnenia sa Súdny dvor zaoberal vo vzťahu k tvrdeniu Slovenskej republiky, že "
oznámenie o náhradnom zájazde stanovené v
§ 33a zákona č. 170/2018 Z. z. môže predstavovať refundáciu uskutočnených platieb v zmysle článku 12 smernice 2015/2302
".
16)
Súdny dvor posúdil tento pojem s ohľadom na znenie článku 12 ods. 4 smernice, stanovenú lehotu refundácie a kontext oblasti týkajúcej sa práv cestujúcich a ochrany spotrebiteľov, v ktorom sa možnosť nahradiť povinnosť zaplatiť peňažnú sumu plnením v inej forme, akým je napríklad ponuka poukazov, pripustila výslovne v regulácii náhrad za zmeškané a zrušené lety (a v smernici sa naopak tak nestalo).
17)
Súdny dvor uprednostnil výklad, podľa ktorého má dotknutý cestujúci právo na vrátenie platieb za predmetný balík služieb vo forme peňažnej sumy, s ktorou môže voľne disponovať, aj z toho dôvodu, že to viac prispeje k ochrane záujmov cestujúceho, a tým aj dosiahnutiu cieľa ochrany spotrebiteľov v porovnaní s výkladom, podľa ktorého by stačilo, aby mu dotknutý organizátor ponúkol náhradný zájazd, poukaz alebo inú formu odloženej kompenzácie.
18)
Slovenská republika subsidiárne tvrdila aj to, že nepriaznivú situáciu spojenú s celosvetovou pandémiou COVID-19 možno považovať za prípad vyššej moci v zmysle judikatúry Súdneho dvora ako dôvod nesplnenia povinnosti členským štátom. Súdny dvor analýzou jednotlivých predpokladov uplatnenia vyššej moci dospel k stanovisku, že nenastali také skutočnosti, ktoré by odôvodňovali podradiť daný skutkový a právny stav do okruhu týchto výnimočných a časovo veľmi obmedzených prípadov.
III. Nároky cestujúcich a cestovných kancelárií z nesplnenia a možnosti ich náhrady
V spojitosti so zákonom č.
136/2020 Z. z. a účinnosťou
§ 33a zákona o zájazdoch vyvstávajú mnohé otázky. Niektoré sa viazali k jeho použitiu aj bez ohľadu na nedávne rozhodnutie Súdneho dvora, vo vzťahu k hypotéze tohto ustanovenia ("
mimoriadna situácia z dôvodu ochorenia COVID-19 v Slovenskej republike alebo obdobná situácia v cieľovom mieste alebo v ktoromkoľvek mieste trasy zájazdu, ktorá neumožňuje poskytnúť plnenie zmluvy o zájazde"
),
19)
alebo s poukazom na dočasnosť režimu, ktorá vyplýva z
§ 33a ods. 9 zákona o zájazdoch("
ak sa cestovná kancelária s cestujúcim na poskytnutí náhradného zájazdu nedohodne do 31. augusta 2021, platí, že odstúpila od zmluvy o zájazde a je povinná cestujúcemu vrátiť všetky platby, ktoré prijala na základe zmluvy o zájazde, a to bezodkladne, najneskôr však do 14. septembra 2021").
20)
V tejto časti sa budeme zaoberať možnými nárokmi cestujúcich a cestovných kancelárií, ktoré vznikli v dôsledku modifikácie právnych následkov očakávaného nesplnenia zmluvy o zájazde cestovnou kanceláriou v období medzi vyhlásením mimoriadnej situácie v Slovenskej republike v marci 2020 a uplynutím náhradnej lehoty na vrátenie platieb prijatých na základe zmluvy o zájazde 14. septembra 2021. V tomto časovom rozmedzí si treba všímať aj dátum účinnosti zákona č.
136/2020 Z. z. 29. mája 2020, pretože úprava v
§ 33a spätne regulovala aj práva a povinnosti zo zmluvy zo zájazde v období od 12. marca 2020 do 28. mája 2020.
Nároky dotknutých osôb rámcujú pravidlá pre tri prípady nesplnenia:
Zmluvný vzťah cestujúceho a cestovnej kancelárie sa spravuje
a) pravidlami očakávaného nesplnenia zmluvy o zájazde cestovnou kanceláriou podľa článku 12 ods. 2, 3, 4 smernice o balíku cestovných služieb (ako postupovať keď plneniu zmluvy o zájazde bránia mimoriadne a nepredvídateľné okolnosti), ktoré obsahuje
§ 21 ods. 2,
3,
4 zákona o zájazdoch, ale tiež
b)
osobitnými "covid" pravidlami očakávaného nesplnenia zmluvy o zájazde cestovnou kanceláriou, ktoré obsahuje § 33a zákona o zájazdoch a sú podstatnou zmenou práv cestujúcich v porovnaní s citovanými časťami článku 12 smernice.
Tieto pravidlá a ich výklad a uplatňovanie treba realizovať aj vzhľadom na
c) právny režim pre nesplnenie povinností Slovenskej republiky, ktoré vyplynuli z článku 12 ods. 2, článku 12 ods. 3 písm. b) a článku 12 ods. 4 smernice, konštatované aj rozsudkom Súdneho dvora vo veci C-540/21. Základné pravidlá pre právne následky nesplnenia/porušenia povinnosti štátu a nároky osôb pre tieto prípady sa v európskom práve odvodzujú najmä prostredníctvom rozhodovacej činnosti Súdneho dvora.
Vzhľadom na úlohu štátu pri nesprávnej transpozícii smernice sa diskusiou budú prelínať dve otázky, aké nároky a nároky voči komu? Má ísť o uplatňovanie nárokov medzi cestujúcim a cestovnou kanceláriou navzájom z dôvodu nesplnenia zmluvných povinností alebo nároky týchto osôb voči štátu z dôvodu nesplnenia jeho povinností vyplývajúcich z európskeho práva?
Načrtnuté "tri prípady nesplnenia" vznikli v dôsledku stavu, ktorý sa v literatúre niekedy označuje ako "
hybridné právo
", ide o spojenie vnútroštátneho práva a práva EÚ, v ktorom požiadavka eurokonformnej interpretácie a hranice tejto interpretácie v určitej miere závisia aj od sudcovského posúdenia. Nepriamy účinok smerníc odkazuje sudcu a strany sporu na dva súbory pravidiel, vnútroštátne právo a právo EÚ, čo môže byť zdrojom právnej neistoty zúčastnených subjektov.
21)
1. Nároky zmluvných strán zo zmluvy o zájazde navzájom
Aby nešlo o úplne teoretickú debatu, v prvom rade veľmi jednoducho načrtneme, o akých nárokoch budeme uvažovať. Porušenie (nesplnenie) zmluvnej povinnosti aktivizuje celý rad nárokov, niekedy označovaných ako prostriedky nápravy, a tieto môžu smerovať k rôznym cieľom.
22)
Nesplnenie môže zakladať právo trvať na splnení, zdržať sa vzájomného plnenia, požadovať náhradu škody alebo úrok z omeškania, ukončiť zmluvu a vysporiadať nároky z ukončenia plynúce alebo uplatňovať iné aj sankčné mechanizmy. V ďalšom texte sa sústredíme len na vybrané majetkové nároky cestujúcich a cestovných kancelárii, ktoré vznikli v dôsledku stavu hybridného práva v kombinácii troch nesplnení.
Konkrétne sa budeme zaoberať úrokom z omeškania s vrátením platieb za zájazd, obohatením cestovnej kancelárie v dôsledku odloženej splatnosti refundácie platieb a trovami konaní, v ktorých si cestujúci uplatňovali právo na vrátenie platieb za zájazd. V bežnom režime by tieto nároky neboli problematické, ak by sme sa v dôsledku porušenia európskej smernice nedostali do stavu hybridného práva a ním vyvolanej právnej neistoty cestujúcich aj cestovných kancelárií, ktorá ich konanie a nekonanie ovplyvnila. Otázku úrokov z omeškania a trov konania budeme ilustrovať aj prostredníctvom prípadov z praxe, otázka obohatenia zostáva (zatiaľ) v akademickej rovine úvah.
Úrok z omeškania s vrátením platieb zo zmluvy o zájazde
Prípady zrušenia zájazdu a povinnosti vrátenia platieb zo zmluvy o zájazde možno rozdeliť na dve skupiny, v prvej skupine sú tie zájazdy, ktoré sa následkom pandémie nemohli uskutočniť z dôvodu mimoriadnych a nepredvídateľných okolností, niektorá zo strán odstúpila od zmluvy z tohto dôvodu pred účinnosťou zákona č. 136/2020 Z. z. (29. mája 2020), ale napriek zrušeniu zájazdu ešte neboli cestujúcim vrátené platby za zájazd v lehote 14 dní. V druhej skupine sú tie prípady, keď sa tieto mimoriadne a nepredvídateľné okolnosti vyskytli prevažne až po účinnosti tohoto zákona, ktorý ovplyvnil aj konanie strán zmluvy o zájazde a tým aj aktiváciu prostriedkov nápravy (otázka spôsobu ukončenia zmluvy, vylúčenia možnosti odstúpenia a splatnosti refundácie platieb).
Prvou skupinou sa budeme zaoberať na príklade súdneho konania, v ktorom sa k otázke, či majú cestujúci právo požadovať úrok z omeškania s vrátením zaplatenej ceny zájazdu zrušeného následkom pandémie COVID-19 napriek odloženiu splatnosti refundácie podľa
§ 33a zákona o zájazdoch vyjadril aj Úst