Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Rodová rovnosť pri výpočte poistného vo svetle rozsudku súdneho dvora Európskej únie vo veci "TEST-ACHATS"
RODOVÁ ROVNOSŤ PRI VÝPOČTE POISTNÉHO VO SVETLE ROZSUDKU SÚDNEHO DVORA EURÓPSKEJ ÚNIE VO VECI
"TEST-ACHATS"
Súdny dvor Európskej únie sa svojím rozsudkom vo veci "Test-Achats" postavil voči
ustanoveniu smernice EÚ, ktorá umožňovala diferenciáciu medzi pohlaviami pri výpočte poistného a
poistného plnenia. Oporu pri tom našiel predovšetkým v ustanoveniach Charty základných práv
Európskej únie, ktoré upravujú zákaz diskriminácie a zásadu Rovnakého zaobchádzania. Autor v článku
analyzuje rozsudok Súdneho dvora Európskej únie, jeho dopady a spôsob, akým sa s ním vysporiadal
zákonodarca na Slovensku.
Úvod do problematiky
Štatistiky vravia jasnou rečou: v porovnaní s mužmi spôsobujú ženy menej dopravných nehôd, v
priemere najazdia ročne menej kilometrov, dožívajú sa vyššieho veku než muži, viac než muži dbajú o
svoj zdravotný stav. Ešte donedávna bolo možné, aby poisťovne zohľadňovali pohlavie ako rizikový
faktor pri výpočte poistného. V dôsledku toho ženy spravidla platili nižšie havarijné poistenie,
povinné zmluvné poistenie, či životné poistenie a naopak platili vyššie dôchodkové poistenie. Rodovú
diferenciáciu pri hodnotení rizika sektor poisťovníctva dlhodobo vnímal ako integrálnu súčasť svojho
podnikania 1). Umožňovala ju i legislatíva Európskej únie a na jej základe aj
právne predpisy členských štátov. Situácia v tejto oblasti sa však radikálne zmenila 1. marca 2011,
po tom, ako Súdny dvor Európskej únie (ďalej "Súdny dvor") vydal rozsudok vo veci
Association belge des consommateurs Test-Achats ASBL a i.
2)Cieľom tohto článku je poskytnúť analýzu rozsudku Súdneho dvora a osvetliť jeho dopady. Ide o
dôležitý rozsudok nielen z pohľadu antidiskriminačnej legislatívy, ale aj z hľadiska jeho dopadu na
právne poriadky členských štátov a na sektor poisťovníctva.
Súdny dvor v tomto konaní posudzoval platnosť ustanovenia smernice
2004/113/ES (ďalej len "smernica"). Jej účelom je stanoviť
rámec pre boj proti diskriminácii na základe pohlavia v prístupe k tovarom a službám a k ich
poskytovaniu 3). Smernica v tomto rozsahu zakazuje akúkoľvek priamu i
nepriamu diskrimináciu na základe pohlavia. Rozdiely v zaobchádzaní medzi pohlaviami smernica
umožňuje uznať len vtedy, ak sú odôvodnené legitímnym cieľom. Pokiaľ ide o poistné zmluvy, smernica
generálne zakázala zohľadňovanie kritéria pohlavia pri výpočte poistného a poistného plnenia
plynúcich z poistných zmlúv uzatvorených po 21. decembri 2007. Stanovila však výnimku zakotvenú v
ustanovení článku 5 ods. 2, podľa ktorej môžu
členské štáty od tohto dátumu povoliť odchýlky z pravidla rovnakého poistného a poistného plnenia
pre obe pohlavia, pokiaľ môžu zaistiť, aby boli základné poistno-matematické a štatistické údaje, z
ktorých výpočty vychádzajú, spoľahlivé, pravidelne sa aktualizovali a boli verejnosti k dispozícii.
Smernica vychádzala z predpokladu, že určité kategórie poistných rizík sa môžu pre jednotlivé
pohlavia líšiť. Pri hodnotení rizík je v niektorých prípadoch pohlavie jedným, nie však nevyhnutne
jediným rozhodujúcim faktorom. Pri prijímaní smernice sa síce prihliadalo na skutočnosť, že
zohľadňovanie pohlavia bolo v oblasti poisťovníctva a súvisiacich finančných službách rozšírené,
avšak cieľom smernice bolo zabrániť tomu, aby použitie pohlavia ako poistno-matematického faktora
viedlo k rozdielom vo výške poistného a poistného plnenia. Výnimku povoľujúcu rodovú diferenciáciu
pre aspoň jeden typ poistenia využili všetky členské štáty Európskej únie, vrátane Slovenskej
republiky.
Výnimky smernica pripúšťa len ak vnútroštátne právne predpisy v čase prijatia smernice
neuplatňovali pravidlo rovnakého poistného a poistného plnenia pre obe pohlavia. Päť rokov po
prebratí tejto smernice, teda k 21. decembru 2012, mali členské štáty preskúmať odôvodnenosť týchto
výnimiek s prihliadnutím na najnovšie poistno-matematické a štatistické údaje a na správu Komisie
vypracovanú po troch rokoch od uplynutia transpozičnej doby.
Zhrnutie faktov prípadu
Belgické združenie na ochranu spotrebiteľa "Test-Achats ASBL" a dve súkromné osoby sa obrátili na
belgický Ústavný súd (Cour constitutionnelle) so žalobou o neplatnosť belgického zákona z 21.
decembra 2007, ktorým bola smernica prebratá do belgického právneho poriadku
4). Belgický zákon obsahoval výnimku zo zákazu diskriminácie medzi pohlaviami
a umožňoval priame a primerané rozlišovanie na základe pohlavia na účely stanovenia poistného a
poistných plnení, za predpokladu, že pohlavie predstavuje určujúci faktor pri posúdení rizík.
Žalobcovia argumentovali, že táto výnimka je v rozpore so zásadou rovnosti medzi mužmi a ženami, tak
ako je zakotvená v belgickej ústave, úniovom práve a medzinárodných ľudskoprávnych dohovoroch. Po
predbežnom preskúmaní veci dospel belgický ústavný súd k záveru, že v súvislosti s rozhodovaním o
žalobe vznikol problém platnosti dotknutej smernice a preto sa rozhodol prerušiť konanie a požiadal
Súdny dvor, aby v prejudiciálnom konaní posúdil platnosť výnimky upravenej smernicou s normami
vyššej právnej sily a síce zásadou rovnosti a zákazu diskriminácie. Belgický ústavný súd položil
Súdnemu dvoru dve predbežné otázky:
"1. Je článok 5 ods. 2 smernice Rady
2004/113/ES z 13. decembra 2004 o vykonávaní zásady
rovnakého zaobchádzania medzi mužmi a ženami v prístupe k tovaru a službám a k ich poskytovaniu
zlučiteľný s článkom 6 ods. 2 Zmluvy o EÚ a
presnejšie so zásadou rovnosti a zákazu diskriminácie, ktorú toto ustanovenie
zaručuje?
2. V prípade zápornej odpovede na prvú otázku, je ten istý
článok 5 ods. 2 smernice v prípade, ak je jeho
uplatnenie obmedzené len na zmluvy životného poistenia, rovnako nezlučiteľný s
článkom 6 ods. 2 EÚ?"
Analýza rozsudku
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).