Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Podiel prezidenta SR na ustanovovaní sudcov Ústavného súdu SR
PODIEL PREZIDENTA SR NA USTANOVOVANÍ SUDCOV ÚSTAVNÉHO SÚDU SR
Kreačnou pôsobnosťou prezident SR vstupuje do sféry vplyvu zákonodarnej moci, vlády SR i súdnej
moci tak vo vzťahu k Ústavnému súdu SR, k všeobecným súdom ako aj k Súdnej rade SR. Šírka záberu
robí z kreačnej pôsobnosti prezidenta SR súbor ústavnoprávne najvýznamnejších otázok týkajúcich sa
postavenia hlavy štátu. Zároveň sa bytostne dotýka záujmov politických strán v mocensky veľmi
citlivých oblastiach. Preto sa presadzovaný výklad kreačnej pôsobnosti prezidenta SR mení podľa
toho, koho si politické strany želajú dosadiť do funkcie alebo odmietnuť.
"V právnej vede neexistuje v súčasnosti s výkonom kreačných právomocí prezidenta jednotný názor
na vnímanie ich obsahu. Ak by bol prezident len "poštárom" - odovzdal by menovací/odvolací
poverovací dekrét, vykonával by
de facto
príkaz niekoho iného, čo by však bolo v rozpore s vyššie
uvedenou neviazanosťou prezidenta príkazmi (Čl. 101
ods. 1 posledná veta Ústavy SR). Ak by však na strane druhej bolo jeho právom rozhodnúť sa,
či návrhu vyhovie alebo nevyhovie, mohlo by to viesť k posilneniu jeho postavenia v systéme
moci."1)Názor vyslovený v čase vyjadrenia úradujúcim prezidentom SR sa usiluje o názorovú neutralitu, aj
keď je v ňom obsiahnutý silný ústavnoprávny argument o nesúlade výkladu menovacích pôsobností
prezidenta SR ako symbolických s poslednou vetou čl.
101 ods. 1 Ústavy.
Výklad kreačných pôsobností prezidenta SR podaný Ústavným súdom SR
Východiskovým je právny názor Ústavného súdu SR na všetky ústavné právomoci priznané prezidentovi
SR podľa čl. 102: "Jediné ustanovenie Ústavy SR
limitujúce výkon všetkých ústavných právomocí prezidenta SR je obsiahnuté v sľube, ktorý skladá a v
ktorom sa zaväzuje, že: "Svoje povinnosti budem vykonávať v záujme občanov a zachovávať i obhajovať
ústavu a ostatné zákony" (čl. 104 ústavy). Preto
len záujmy občanov, zachovávanie a obhajoba Ústavy Slovenskej
republiky a ostatných zákonov sú jediné ústavou upravené dôvody, ktoré prezident Slovenskej
republiky zohľadňuje pri výkone ktorejkoľvek zo svojich ústavných právomocí tak, ako sú upravené v
čl. 102 písm. a) až r)
ústavy."2)
Ústavný súd SR dospel k záveru, že prezident SR má kreačnú pôsobnosť, ktorá nie je iba
symbolická, reprezentatívna.3)
Ústavný súd SR sa vymedzením účelu a obsahu ústavného postavenia prezidenta SR v nie jednoznačne
určených ustanoveniach o pôsobnosti prezidenta SR, teda v tých prípadoch, ktoré sú ponechané na
zistenie, či ide o oprávnenie alebo povinnosť prezidenta SR uplatniť príslušnú pôsobnosť, zaoberal
vo vzťahu k pôsobnosti prezidenta SR:
a) odvolať člena vlády SR na návrh predsedu vlády SR,
b) menovať vedúceho diplomatickej misie,
c) menovať viceguvernéra Národnej banky na návrh vlády SR schválený Národnou radou SR,
d) menovať generálneho prokurátora SR na návrh Národnej rady SR.
Kreačná pôsobnosť prezidenta SR pri odvolávaní člena vlády SR
Ústavný súd SR v konaní o pôsobnosti prezidenta SR pri rozhodovaní o návrhu predsedu vlády SR na
odvolanie člena vlády SR podal tento výklad:
"Článok 116 ods. 4 Ústavy SR upravuje
oprávnenie predsedu vlády SR podať právne významný návrh na odvolanie člena vlády SR. Podaním návrhu
predsedu vlády SR na odvolanie člena vlády vzniká prezidentovi SR právna povinnosť návrhom sa
zaoberať. Prezident po posúdení okolností prípadu musí rozhodnúť, či návrhu predsedu vlády SR
vyhovie a člena vlády odvolá, alebo či návrhu predsedu vlády SR nevyhovie a člena vlády
neodvolá.
Článok 116 ods. 4 Ústavy SR prezidentovi SR
neukladá povinnosť odvolať člena vlády, ak to predseda vlády navrhne."4)
Nasledoval spor o výklad (o v tom čase) čl. 102
písm. b) Ústavy, ktorý sa začal tak, že vláda SR navrhla O. K. do funkcie mimoriadnej a
splnomocnenej veľvyslankyne SR pri Organizácii spojených národov a vedúcej stálej misie SR pri
Organizácii spojených národov so sídlom v New Yorku. Prezident SR návrh odmietol. Ústavný súd SR v
konaní o výklade ústavy posudzoval, či prezident SR
môže viazať vyhovenie návrhu vlády SR na splnenie určitej podmienky. Ústavný súd SR dospel k záveru,
že postup prezidenta SR, ktorým nevyhovel žiadosti vlády SR poveriť osobu navrhnutú vládou SR
funkciou vyslanca, nie je predmetom ústavne relevantného sporu o výklad
ústavy, a to aj preto, že vláda SR sa dopustila
procesnej chyby, do návrhu na konanie nezahrnula tú časť sporu, ktorá ústavne relevantná mohla
byť.5) V podstate rovnaký spor sa pokúsil vyvolať sťažovateľ navrhnutý na
funkciu veľvyslanca SR v Turecku, ktorý tiež nesplnil procesné podmienky pre podanie návrhu
spôsobilého vyvolať právne relevantný účinok.6)
Kreačná pôsobnosť prezidenta SR pri menovaní viceguvernéra Národnej banky Slovenska
V spore o podstatu pôsobnosti prezidenta SR menovať viceguvernéra Národnej banky Slovenska
ústavný súd podal tento výklad čl. 102 ods. 1 písm. h), veta pred bodkočiarkou:
"Prezident SR posudzuje pri výkone svojej právomoci podľa
čl. 102 ods. 1 písm. h) vety pred bodkočiarkou
Ústavy SR, či kandidát na funkciu viceguvernéra Národnej banky Slovenska, ktorého navrhla
vláda a s ktorým vyslovila súhlas Národná rada SR podľa
§ 7 ods. 2 zákona Národnej rady SR č. 566/1992
Zb. o Národnej rade Slovenska v znení neskorších predpisov, spĺňa predpoklady na vymenovanie
do tejto funkcie podľa § 7 ods. 4 uvedeného
zákona. Ak dospeje k záveru, že tieto predpoklady navrhnutý kandidát nespĺňa, návrhu vlády SR
nevyhovie."7)
Kreačná pôsobnosť prezidenta SR pri menovaní generálneho prokurátora SR
Ďalší spor vznikol o právnu povahu návrhu na vymenovanie generálneho prokurátora SR, ktorý
predložila Národná rada SR.
Ústavný súd SR v tomto výklade úpravy čl. 102 ods. 1 písm. t) uviedol:
"Prezident SR je povinný zaoberať sa návrhom Národnej rady SR na vymenovanie generálneho
prokurátora SR podľa čl. 150 Ústavy SR, a ak bol
zvolený postupom v súlade s právnymi predpismi, v primeranej lehote buď vymenovať navrhnutého
kandidáta, alebo oznámiť Národnej rade SR, že tohto kandidáta nevymenuje.
Nevymenovať kandidáta môže len z dôvodu, že nespĺňa zákonné predpoklady na vymenovanie, alebo z
dôvodu závažnej skutočnosti vzťahujúcej sa na osobu kandidáta, ktorá dôvodne spochybňuje jeho
schopnosť vykonávať funkciu spôsobom neznižujúcim vážnosť ústavnej funkcie alebo celého orgánu,
ktorého má byť táto osoba vrcholným predstaviteľom, alebo spôsobom, ktorý nebude v rozpore so
samotným poslaním tohto orgánu, ak by v dôsledku tejto skutočnosti mohol byť narušený riadny chod
ústavných orgánov (čl. 101 ods. 1 druhá veta Ústavy
SR).
Prezident SR uvedie dôvody nevymenovania, pričom tieto nesmú byť
svojvoľné."8)
M. Giba tento výklad kreačnej pôsobnosti prezidenta SR pri ustanovovaní generálneho prokurátora
podrobil výraznej kritike:
"Na margo tohto výkladu Ústavného súdu sa žiada urobiť niekoľko poznámok z hľadiska zodpovednosti
a kontrolovateľnosti orgánov verejnej moci. Závažná skutočnosť vzťahujúca sa na osobu kandidáta je
nutne iná než právna, lebo právne významné je len to, či kandidát bol zvolený v súlade s ústavou a
zákonom a či spĺňa zákonom predpísané podmienky pre obsadenie funkcie. Všetky ostatné skutočnosti
vzťahujúce či nevzťahujúce sa na jeho osobu sú nesprávne. Prezident republiky, ktorý nenesie
politickú zodpovednosť za výkon svojej funkcie (a ktorý na zvolenie do nej nemusí spĺňať žiadne
odborné ani morálne predpoklady, lebo mu stačí vek 40 rokov a voliteľnosť do Národnej rady SR) tak
získava právomoc posudzovať osobu kandidáta na generálneho prokurátora, ktorý
de iure
spĺňa všetky
zákonom predpísané predpoklady, vrátane odborných a morálnych, ktoré sa posudzujú skôr, ako sa má
niekto stať "obyčajným" prokurátorom. Posudzovať môže aj iné, ako právne skutočnosti, a teda toto
posúdenie bude nutne vecou názoru jedného človeka - prezidenta republiky - čiže celkom subjektívne,
pričom však súčasne podľa Ústavného súdu nesmie byť svojvoľné. Ústavný súd však bližšie
nešpecifikoval hranicu medzi subjektívnym posúdením právne neuchopiteľných skutočností a
svojvôľou."9)Tvorba práva parlamentom sa zásadne odlišuje od tvorby práva súdom. Zákon prijatý v parlamente má
upraviť všetky relevantné vzťahy k okamihu schválenia návrhu zákona v pléne parlamentu. Právna
úprava tvorená súdom sa rodí postupne, na etapy vymedzované spormi, o ktorých má súd rozhodnúť.
Chybou kritizovaného rozhodnutia Ústavného súdu SR o výklade kreačnej pôsobnosti prezidenta SR pri
ustanovovaní generálneho prokurátora nie je, že ústavný súd nevysvetlil rozdiel medzi subjektívnym
posúdením skutočností, ktoré bude v budúcnosti hodnotiť a svojvôľou. Ústavný súd SR jednoznačne
uviedol, že taký rozdiel existuje, a že prezident SR pri uplatnení kreačnej právomoci ho musí
dodržať. Ak sa rozdiel stane predmetom sporu o výklad
Ústavy v budúcnosti, Ústavný súd SR tento rozdiel
vysvetlí v konaní, ku ktorému dôjde.
Prezident SR v ústavnom poriadku SR neznáša politickú zodpovednosť. Túto okolnosť nemožno
absolutizovať, ani dramatizovať tam, kde hlava štátu znáša právnu zodpovednosť. Prezident SR je
zaťažený právnou zodpovednosťou za úmyselné porušenie
Ústavy, ktorého právnym účinkom môže byť strata
funkcie spojená so stratou spôsobilosti znovu získať funkciu hlavy štátu. Túto možnosť nie je
korektné zanedbať kvôli tomu, že hlavu štátu na Slovensku nezaťažuje politická zodpovednosť, ktorú
treba pri výklade Ústavy hodnotiť ako menej závažnú
zodpovednosť v porovnaní s právnou zodpovednosťou.
Rozdiel medzi účelom, obsahom a rozsahom úpravy vo vykonávacom zákone a v Ústave je frekventovaný
a značný v konfrontácii vykonávacích zákonov s Ústavou. Okolnosť, že vykonávací zákon určuje
podmienky prístupu k ústavnej funkcii, neznamená, že ide o podmienky, ktoré dokonale a úplne
napĺňajú ústavné podmienky prístupu k tej istej ústavnej funkcii. Preto splnenie všetkých zákonom
predpísaných podmienok samočinne nepreukazuje, že kandidát bol zvolený v súlade s Ústavou. Splnenie
zákonom ustanovených podmienok prístupu k funkcii "obyčajného prokurátora" nemusí automaticky
zaručovať splnenie podmienok prístupu k funkcii generálneho prokurátora, lebo výkon tejto funkcie
môže predstavovať viac, ako zavŕšenie služobného postupu.
To všetko relativizuje kritiku, ktorej M. Giba podrobil uznesenie Ústavného súdu SR o kreačnej
pôsobnosti prezidenta SR pri menovaní generálneho prokurátora. Kritika preukázala, že existujú
podmienky, ktoré treba ďalej skúmať, no nepreukázala, že právne názory vyslovené Ústavným súdom SR
sú natoľko mylné, že v záujme ochrany ústavnosti ich nemožno použiť
pro futuro
.Ústavný súd SR podal všetky uvedené výklady kreačnej pôsobnosti prezidenta SR vo forme záväzného
výkladu v konaní o výklade Ústavy podľa
čl. 128 Ústavy, teda s výrokmi vyhlásenými v
Zbierke zákonov Slovenskej republiky a s právnym účinkom
pro futuro
.Vyhlásené právne názory Ústavného súdu SR sa týkajú účelu a obsahu kreačnej pôsobnosti prezidenta
SR vo vzťahu k a) odvolávaniu člena vlády SR na návrh predsedu vlády SR, b) menovaniu viceguvernéra
Národnej ba
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).