Vyhľadávanie v aktualitách
Aktuality
Súdny dvor EÚ rozhodol v prípade sporu týkajúceho sa Národného futbalového štadióna v Bratislave
Kategória: Aktuality Autor/i: Redakcia
Projekt výstavby slovenského národného futbalového štadióna sa stal predmetom právnych sporov, najmä v súvislosti s poskytnutím dotácie a uzatvorením kúpnych zmlúv. V roku 2013 vláda SR schválila dotáciu vo výške 27,2 milióna eur, pričom spoločnosť NFŠ mala financovať minimálne 60 % nákladov na výstavbu. Následne boli podpísané zmluvy, ktoré definovali podmienky dotácie a budúceho odkúpenia štadióna štátom.
Spory vznikli najmä v súvislosti so spôsobom stanovenia kúpnej ceny a s otázkou, či tieto zmluvy predstavujú verejnú zákazku alebo štátnu pomoc. Spoločnosť NFŠ tvrdila, že zmluva o budúcej kúpnej zmluve nie je odplatná a nepredstavuje verejnú zákazku, keďže neukladá povinnosť realizovať stavebné práce. Na druhej strane, ministerstvo školstva zastávalo názor, že tieto zmluvy obchádzajú zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní, keďže boli uzavreté bez súťaže.
Na základe právnych nejasností sa Okresný súd Bratislava III rozhodol prerušiť konanie a obrátiť sa na Súdny dvor EÚ s prejudiciálnymi otázkami.
Súdny dvor EÚ po zodpovedaní prejudiciálnych otázok dospel k záveru, že čl. 1 ods. 2 písm. b) smernice 2004/18/ES je potrebné vykladať v tom zmysle, že súbor zmlúv medzi členským štátom a hospodárskym subjektom (zahŕňajúci zmluvu o poskytnutí dotácie a zmluvu o budúcej kúpnej zmluve uzatvorené na účely výstavby futbalového štadióna), predstavuje „verejnú zákazku na [stavebné] práce“ v zmysle tohto ustanovenia, ak tento súbor zmlúv na jednej strane zakladá vzájomné záväzky medzi štátom a hospodárskym subjektom, ktoré zahŕňajú záväzok postaviť štadión v súlade s podmienkami, ktoré bližšie špecifikoval štát, ako aj jednostrannú opciu v prospech uvedeného hospodárskeho subjektu zodpovedajúcu záväzku toho istého štátu uvedený štadión odkúpiť, a na druhej strane poskytuje tomu istému hospodárskemu subjektu štátnu pomoc, ktorú Európska komisia uznala za zlučiteľnú s vnútorným trhom.
Smernice 89/665/EHS a 2014/24/EÚ nebránia tomu, aby na základe námietky neplatnosti vznesenej verejným obstarávateľom bola uplatnená vnútroštátna právna úprava, ktorá stanovuje, že zmluva uzatvorená v rozpore s právnou úpravou v oblasti verejného obstarávania je absolútne neplatná ex tunc pod podmienkou, že ak ide o verejnú zákazku patriacu do vecnej pôsobnosti smernice 2014/24/EÚ, právna úprava stanovujúca takúto neplatnosť je v súlade s právom Únie vrátane všeobecných zásad tohto práva.
Celé znenie rozsudku Súdneho dvora EÚ vo veci C-28/23, NFŠ a. s. proti Slovenskej republike, je dostupné tu: https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=291244&pageIndex=0&doclang=SK&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=3839044
Finálne rozhodnúť na základe tohto verdiktu však musia slovenské súdy.
*právna veta rozhodnutia bola redakčne upravená