3.2 Vzťah nadriadenosti a podriadenosti a výkon práce podľa pokynov zamestnávateľa
Odborná literatúra za najdôležitejší indikátor pojmov "zamestnanec"
32)
a "závislá práca" považuje tzv. subordinačný princíp, na základe ktorého je zamestnanec v podriadenom postavení vo vzťahu k zamestnávateľovi.
33)
Účelom vzťahu nadriadenosti a podriadenosti je, aby zamestnávateľ mal možnosť riadiť samotný výkon práce, určoval čo, kedy, kde a ako sa má vykonávať a aby bol zamestnanec povinný riadiť sa pokynmi vydanými zamestnávateľom. Z nadriadeného postavenia zamestnávateľa vyplýva najmä právo ukladať pokyny zamestnancovi.
34)
Vzťah podriadenosti a nadriadenosti je tak úzko previazaný s pokynovou právomocou zamestnávateľa, pričom tieto dva princípy sú súčasne definičnými znakmi legálnej definície pojmu "závislá práca" podľa
§ 1 ods. 2 ZP.
35)
Aj v prípade, ak zamestnanec v postavení člena štatutárneho orgánu vykonáva prácu, ktorá nespadá do pôsobnosti štatutárneho orgánu alebo do obchodného vedenia, vzťah nadriadenosti a podriadenosti
de facto
nie je daný, keďže zamestnanec a člen štatutárneho orgánu sú v rovnocennom postavení. Aj keď formálne ide o vzťah medzi právnickou osobou, v mene ktorej koná štatutárny orgán, a fyzickou osobou, v skutočnosti na jednej aj druhej strane vystupuje tá istá osoba. Uvedené je výrazné najmä v prípade jednoosobovej spoločnosti s ručením obmedzeným, v ktorej spoločník a konateľ je tou istou osobou ako zamestnanec. Výkon práce takejto osoby preto nemôže byť závislou prácou, keďže niet osoby, ktorá by mu bola nadriadená a dávala mu pokyny týkajúce sa výkonu práce. Zároveň je v takomto prípade potrebné vychádzať z
§ 22 ods. 2 OZ, na základe ktorého zastupovať iného nemôže ten, koho záujmy sú v rozpore so záujmami zastúpeného. Preto v takomto prípade nemôže dôjsť ani k platnému uzatvoreniu pracovnoprávneho vzťahu.
36)
Komplikovanejšia situácia nastáva v prípade, ak v mene spoločnosti koná kolektívny štatutárny orgán. V takomto prípade je potrebné si položiť otázku, či iný člen (alebo členovia štatutárneho orgánu) alebo iný orgán spoločnosti je vo vzťahu k členovi štatutárneho orgánu v postavení zamestnanca v nadriadenom postavení a môže mu ukladať pokyny týkajúce sa výkonu práce.
Rešpektujúc premisu, že štatutárny orgán je ten, kto má konať a rozhodovať v mene spoločnosti, nie je možné, aby súčasne dával konkrétnemu členovi štatutárneho orgánu pokyny týkajúce sa výkonu jeho práce. Túto právomoc nemá ani iný orgán spoločnosti. Táto dvojjedinosť a oprávnenie sám si vytvárať pracovné úlohy je zásadným kritériom vylučujúcim možnosť závislého vzťahu zamestnanca voči svojmu zamestnávateľovi.
37)
Absenciu nadriadenosti zamestnávateľa a podriadenosti zamestnanca v postavení člena štatutárneho orgánu obchodnej spoločnosti konštatujú aj rozhodnutia Najvyššieho súdu ČR,
38)
z ktorých vyplýva, že členovia štatutárneho orgánu obchodnej spoločnosti nevykonávajú činnosti vo vzťahu nadriadenosti a podriadenosti podľa pokynov obchodnej spoločnosti. Naopak, je to práve štatutárny orgán, ktorý riadi činnosť obchodnej spoločnosti.
39)
Podľa navrhovanej právnej úpravy právnických osôb rekodifikovaného
Občianskeho zákonníka môže štatutárny orgán rozhodnúť o deľbe rozhodovacej pôsobnosti medzi jeho jednotlivých členov. Navrhované legislatívne riešenie reflektuje existujúcu prax mnohých obchodných spoločností, na základe ktorej si členovia štatutárneho orgánu rozdelia jednotlivé oblasti alebo úseky riadenia (napr. CEO, CFO, CTO), za ktoré sú zodpovední. Avšak ani v tomto prípade nie je možné, aby člen štatutárneho orgánu bol riadený iným členom (alebo členmi) štatutárneho orgánu, ktorý by mu dával pokyny týkajúce sa výkonu práce. Uvedený záver vyplýva aj z
§ 23 ods. 3 rekodifikovaného Občianskeho zákonníkapodľa ktorého prípustné rozdelenie úloh v rámci kolektívneho orgánu nezbavuje jeho člena povinnosti dohliadať na výkon rozdelených úloh. Povinnosť dohľadu sa totiž
a priori
vylučuje s právomocou dávať pokyny a zároveň nezakladá vzťah nadriadenosti člena (členov) štatutárneho orgánu voči inému členovi štatutárneho orgánu v postavení zamestnanca.
Aj keď by sme pripustili, že člen štatutárneho orgánu by vykonával prácu pod vedením iného vedúceho zamestnanca, ktorý nie je v postavení člena štatutárneho orgánu, stále sa vraciame k záveru, že vedúci zamestnanec, ktorý riadi člena štatutárneho orgánu, je sám ako zamestnanec viazaný pokynmi štatutárneho orgánu, ktorý je jeho zamestnávateľom. Navyše, si aj v dôsledku uvedeného prakticky ťažko možno predstaviť situáciu vyvodzovania pracovnoprávneho postihu vedúcim zamestnancom voči členovi štatutárneho orgánu v postavení zamestnanca, keďže uvedené subjekty
de facto
nie sú vo vzťahu nadriadenosti a podriadenosti.
Pokiaľ ide o otázku prípustnosti pokynovej právomoci iným orgánom spoločnosti ako štatutárnym orgánom, podľa
Obchodného zákonníkasi síce valné zhromaždenie kapitálových spoločností môže na seba atrahovať aj oprávnenie týkajúce sa riadenia spoločnosti a obchodného vedenia, nemalo by však úplne vyprázdniť oprávnenia členov riadiacich orgánov a samo rozhodovať o celom obchodnom vedení, keďže by tým zasiahlo do kogentne ustanovenej štruktúry orgánov spoločnosti. Ak by sme aj pripustili povinnosť sledovať pokyny valného zhromaždenia, uvedený postup by bol v rozpore s východiskami korporačného práva, najmä s povinnosťou člena orgánu konať s odbornou starostlivosťou. Ako správne uvádza K. Csach, ani prípadne pripustený rozsah pokynového práva by nemal napĺňať kritérium závislosti pre výkon závislej práce, keďže v podstate nejde o pokyn, ale o kompetenčné rozdelenie rozhodovania o obchodnom vedení spoločnosti.
40)
V tejto súvislosti je potrebné spomenúť rozhodovaciu prax Súdneho dvora EÚ, ktorý vo veciach
Dita Danosa
a
Ender Balkaya
konštatoval, že podliehanie pokynom a kontrole zo strany valného zhromaždenia spoločnosti, ako aj príkazom a obmedzeniam, ktoré boli členovi štatutárneho orgánu na tento účel uložené, charakterizuje člena štatutárneho orgánu ako pracovníka.
41)
Uvedené rozhodnutia však v slovenskom právnom prostredí nič nemenia na závere týkajúcom sa nemožnosti súbehu výkonu funkcie člena orgánu právnickej osoby a pracovnoprávneho vzťahu, keďže člen orgánu právnickej osoby nemôže podliehať vedeniu alebo kontrole iného orgánu právnickej osoby.
Princíp tzv. subordinácie a ukladania pokynov, podľa nášho názoru, absentuje nielen v prípade obchodných spoločností, ale aj v prípade väčšiny iných právnických osôb, a to bez ohľadu na to, či právnická osoba je združením osôb (napr. občianske združenie) alebo združením majetku (napr. nadácia). Uvedené platí bez ohľadu na to, či náplň práce člena štatutárneho orgánu je identická s činnosťou spadajúcou do pôsobnosti štatutárneho orgánu alebo je táto činnosť odlišná. Ako vyplýva zo záverov a návrhov
de lege ferenda
formulovaných v tomto článku, možnosť vzniku pracovnoprávneho vzťahu člena štatutárneho orgánu právnickej osoby by mala byť, s určitými výnimkami regulovanými v osobitných predpisoch, vylúčená.
4. Sporné otázky aktuálnej pracovnoprávnej úpravy týkajúce sa súbehu
Možnosť súbežného výkonu funkcie člena štatutárneho orgánu a pracovnoprávneho vzťahu priamo vyplýva z
§ 7 ods. 3 ZP, podľa ktorého so zamestnancom, ktorý je aj členom štatutárneho orgánu, dohodne podmienky podľa
§ 43 ods. 1 ZPv pracovnej zmluve orgán alebo právnická osoba, ktorá ho ako štatutárny orgán ustanovila. Ako uvádza H. Barancová, predmetné ustanovenie v aplikačnej praxi často pôsobí zmätočným až zavádzajúcim spôsobom a pri gramatickom výklade vyvodzuje nesprávne právne závery, že člen štatutárneho orgánu môže byť pri výkone svojej funkcie štatutárneho orgánu v pracovnom pomere.
42)
S uvedeným názorom plne súhlasíme. Aj z dôvodovej správy k zákonu č.
210/2003 Z.z., ktorým došlo k zmene predmetného ustanovenia, vyplýva, že
"právne predpisy nebránia tomu, aby iné činnosti pre spoločnosť vykonávala fyzická osoba, teda aj zamestnanec, ktorý je štatutárnym orgánom, na základe pracovnoprávnych vzťahov, pokiaľ druhom práce nie je výkon činnosti štatutárneho orgánu, ale pracovná činnosť, ktorá spĺňa všetky právne charakteristiky závislej práce"
.
Ďalším problematickým ustanovením
Zákonníka práce je § 42 ods. 2, podľa ktorého ak osobitný predpis ustanovuje voľbu alebo vymenovanie ako predpoklad vykonávania funkcie štatutárneho orgánu alebo vnútorný predpis zamestnávateľa ustanovuje voľbu alebo vymenovanie ako požiadavku vykonávania funkcie vedúceho zamestnanca v priamej riadiacej pôsobnosti štatutárneho orgánu, pracovný pomer s týmto zamestnancom sa zakladá písomnou pracovnou zmluvou až po jeho zvolení alebo vymenovaní. Z výkladu tohto ustanovenia vyplýva, že funkcia štatutárneho orgánu môže byť vykonávaná aj v pracovnom pomere bez toho, aby bolo jasne vymedzené, či výkon tejto práce je skutočne závislou prácou, a teda nesplýva s činnosťou štatutárneho orgánu a obchodným vedením. Zo systematiky a základných princípov
Zákonníka práce, ako aj judikatúry však možno vyvodiť, že uzatvorenie pracovnej zmluvy je možné len v prípade, ak práca napĺňa definičné kritériá závislej práce podľa
§ 1 ods. 2 ZP.
Tým, že
Zákonník práce v § 42 ods. 2umožnil uzatvorenie pracovného pomeru aj členovi štatutárneho orgánu, sa myslelo najmä na štatutárne orgány verejného práva, ktorých štatutári sú aj napriek právnej subjektivite organizácie, ktorú reprezentujú, vo veľkej závislosti od nadriadeného orgánu či zriaďovateľa.
43)
Uvedené možno ilustrovať na príklade riaditeľa školy, ktorého podľa
§ 3 ods. 1 zákona č. 596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve vymenúva na dobu funkčného obdobia a odvoláva zriaďovateľ školy. Podľa § 3 ods. 3 predmetného zákona zriaďovateľ súčasne s vymenovaním riaditeľa s ním dohodne na dobu funkčného obdobia podmienky podľa osobitného predpisu (odvolávka na
§ 7 ods. 3 a
§ 42 a
§ 43 ZP) v pracovnej zmluve. Riaditeľ školy tak
de facto
okrem pozície štatutára školy vykonáva aj závislú prácu - je v podriadenej pozícii vo vzťahu k zriaďovateľovi.
44)
Uvedený záver, na základe ktorého sa
§ 42 ods. 2 ZP vzťahuje na štatutárne orgány verejného práva, vychádza z pôvodného
Zákonníka práce,
45)
na základe ktorého sa pracovný pomer v prípadoch ustanovených osobitnými predpismi zakladal voľbou alebo vymenovaním bez toho, aby bola so zamestnancom uzatvorená pracovná zmluva. Pracovný pomer v takomto prípade vznikol dňom, ktorý bol určený na nástup do funkcie.
46)
Za prípady ustanovené osobitnými predpismi sa pritom považovali situácie, ktoré boli späté s výkonom štátnej alebo verejnej moci, a teda sa nevzťahovali na zamestnávateľské subjekty, ktoré neboli riadené alebo kontrolované štátom.
Zákonník práce prijatý v roku 2011 však mal za cieľ, aby podkladom výkonu závislej práce bola pracovná zmluva a nielen akt voľby alebo vymenovania.
Ďalšou problematickou otázkou je, ako pristupovať k situácii, keď sa zamestnanec, ktorého náplň práce obsahovo spadá do pôsobnosti štatutárneho orgánu a obchodného vedenia, stane členom štatutárneho orgánu. Vzhľadom na uvedené závery spochybňujúce udržateľnosť tzv. nepravého súbehu je táto otázka legitímna aj v prípade, ak je náplň práce zamestnanca odlišná od činností spadajúcich do pôsobnosti štatutárneho orgánu a obchodného vedenia.
Interpretujúc závery H. Barancovej, ak sa strany nedohodli na skončení pracovného pomeru dohodou o skončení pracovného pomeru podľa
§ 60 ZP, pracovný pomer počas trvania výkonu funkcie trvá aj naďalej, pričom túto situáciu (ktorú možno nazvať aj "spočívaním pracovného pomeru") je potrebné kvalifikovať ako prekážku v práci na strane zamestnávateľa, počas ktorej patrí zamestnancovi náhrada mzdy v sume priemerného zárobku zamestnanca.
47)
Na druhej strane K. Csach vychádza z predpokladu, že ak sa účastníci právneho vzťahu nedohodli inak, ustanovením do funkcie člena štatutárneho orgánu prejavili vôľu v celom rozsahu nahradiť doterajšiu pracovnú zmluvu novým právnym vzťahom.
48)
V tomto smere sa prikláňame k záverom rozhodnutia Najvyššieho súdu ČR,
49)
ktorý sa obsahovo približuje k názoru K. Csacha, a to že pracovnú zmluvu je potrebné považovať za dodatok k zmluve o výkone funkcie, ktorá upravuje vzťah medzi členom štatutárneho orgánu a spoločnosťou. Je však potrebné dodať, že Najvyšší súd ČR pri formulovaní tohto záveru vychádzal zo situácie, keď náplň práce kolidujúcej pracovnej zmluvy spadala do pôsobnosti štatutárneho orgánu. Preto zostáva spornou otázka, ako pristúpiť k pracovnej zmluve, ktorej náplň práce je odlišná od činností spadajúcich do pôsobnosti štatutárneho orgánu a obchodného vedenia. V tomto smere je
stricto sensu
potrebné prikloniť sa k záveru, že ak sa strany nedohodli na skončení pracovného pomeru, pracovný pomer trvá paralelne popri výkone funkcie člena štatutárneho orgánu.
50)
5. Závery a návrhy de lege ferenda týkajúce sa právnej úpravy súbehu
Z judikatúry slovenských a českých súdov, ako aj z právnej doktríny vyplýva jednotiaci záver, na základe ktorého činnosť, ktorá je zhodná s činnosťou spadajúcou do pôsobnosti štatutárneho orgánu a s obchodným vedením, nemôže byť vykonávaná v pracovnoprávnom vzťahu. V prípade, ak by člen štatutárneho orgánu na tento účel uzatvoril s obchodnou spoločnosťou pracovnú zmluvu (alebo niektorú z dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru), nemalo by to za následok neplatnosť takejto pracovnej zmluvy (dohody), ale na vzťah člena štatutárneho orgánu a obchodnej spoločnosti by sa uplatnili do úvahy prichádzajúce ustanovenia pracovnej zmluvy (dohody), resp.
Zákonníka práce, ktorých použitie nie je v rozpore s tými pravidlami
Obchodného zákonníka, ktoré je potrebné vzhľadom na povahu absolútneho obchodnoprávneho vzťahu považovať za kogentné. Na základe uvedeného by režim zodpovednosti člena štatutárneho orgánu nepodliehal
Zákonníku práce, ale uplatnil by sa princíp neobmedzenej zodpovednosti podľa
Obchodného zákonníka.
Navrhované znenie § 18 rekodifikovaného
Občianskeho zákonníkav časti právnické osoby upravuje viaceré alternatívy týkajúce sa uvedeného. Predmetné ustanovenie v odseku 1 vychádza z návrhu, na základe ktorého zmluvu medzi členom orgánu a právnickou osobou upravujúcu ich vzájomné práva a povinnosti schvaľuje orgán, ktorý je oprávnený člena orgánu ustanoviť. V odseku 3 sú navrhované tri alternatívy týkajúce sa pracovnoprávnej úpravy.
51)
Ako najvhodnejšia sa javí druhá alternatíva s modifikáciou, na základe ktorej v zmluve podľa odseku 1 možno dohodnúť vzájomné práva a povinnosti podľa osobitného predpisu (s odvolávkou na
Zákonník práce).
Keďže právna úprava
Zákonníka práce nie je ohľadom nemožnosti vzniku pracovného pomeru člena štatutárneho orgánu, ktorého náplň práce je zhodná s činnosťou štatutárneho orgánu a s obchodným vedením, jednoznačná a pri uplatnení gramatického výkladu pripúšťa aj opačný záver, považujeme za nevyhnutné, aby
Zákonník práce možnosť vzniku takéhoto pracovnoprávneho vzťahu vylúčil.
S ohľadom na závery formulované v tomto článku o neudržateľnosti možnosti vzniku pracovnoprávneho vzťahu aj v situácii, keď dohodnutá náplň práce je odlišná od činnosti štatutárneho orgánu a obchodného vedenia, považujeme za vhodné, aby možnosť vzniku pracovnoprávneho vzťahu bola aj v tomto prípade, s určitými výnimkami regulovanými v osobitných predpisoch, vylúčená. Možnosť vzniku pracovnoprávneho vzťahu totiž prichádza do úvahy len v prípade, ak člen štatutárneho orgánu je v závislosti od nadriadeného orgánu alebo zriaďovateľa, a teda dochádza k naplneniu princípu nadriadenosti subjektu v postavení zamestnávateľa a člena štatutárneho orgánu v postavení zamestnanca. Zároveň musí byť naplnený aj ďalší zo znakov závislej práce spočívajúci v pokynovej právomoci zamestnávateľa. Slovenská právna úprava v niektorých osobitných predpisoch koncept vzniku pracovnoprávneho vzťahu reguluje (uzatvorenie pracovnej zmluvy nadväzuje na voľbu alebo vymenovanie člena štatutárneho orgánu), a preto je potrebné dôsledne vyhodnotiť, v ktorých konkrétnych prípadoch je možnosť vzniku pracovnoprávneho vzťahu opodstatnená. Obdobný model úpravy je súčasťou českého
Zákonníka práce, ktorý v § 33 viaže vznik pracovného pomeru na voľbu alebo vymenovanie v prípadoch ustanovených osobitnými predpismi, a v prípade, ak osobitný právny predpis vznik pracovného pomeru priamo neustanovuje, český
Zákonník práce vymenúva právnické osoby (organizačné zložky štátu, štátny podnik, štátny fond, príspevkové organizácie), v prípade ktorých dochádza u vedúceho zamestnanca k vzniku pracovného pomeru.
V zmysle navrhovaného konceptu by možnosť vzniku pracovnoprávneho vzťahu bola
de facto
vylúčená v prípade všetkých právnických osôb. Aj napriek tomu, že k zneužívaniu pracovnoprávneho vzťahu najčastejšie dochádza v prípade obchodných spoločností a družstiev, uvedená situácia môže pokojne nastať aj v prípade inej právnickej osoby, a to bez ohľadu na to, či ide o združenie osôb alebo majetku, čo vytvára neistotu ohľadom právneho postavenia členov štatutárnych orgánov (jednak dovnútra spoločnosti, ako aj vo vzťahu k príslušným štátnym orgánom) a generuje množstvo súdnych sporov.
Na účely vyriešenia otázky, ako pristupovať k situácii, keď sa zamestnanec stane členom štatutárneho orgánu, by bolo taktiež vhodné v
Zákonníku prácevýslovne upraviť, že pracovný pomer osoby, ktorá je zvolená alebo vymenovaná do funkcie člena štatutárneho orgánu, sa považuje za skončený dohodou.
52)
Pokiaľ ide o otázku týkajúcu sa prípustnosti/neprípustnosti možnosti vzniku pracovnoprávneho vzťahu členov iných orgánov právnických osôb, záver o absencii princípu tzv. subordinácie alebo pokynovej právomoci možno uplatniť aj v tomto prípade. Uvedené možno ilustrovať na príklade člena dozornej rady právnickej osoby, ktorý z titulu svojej kontrolnej funkcie a nezávislého postavenia vo vzťahu k iným orgánom právnickej osoby nemôže podliehať kontrolnej a pokynovej právomoci. S ohľadom na uvedené sa stotožňujeme s návrhom § 18 rekodifikovaného
Občianskeho zákonníka(zohľadňujúc nami navrhovanú modifikáciu), ktorý reguluje nielen právny vzťah medzi členom štatutárneho orgánu a právnickou osobou, ale aj právny vzťah medzi členom orgánu a právnickou osobou.
53)