Procesnoprávne aspekty trestnej činnosti spojenej s virtuálnymi menami v právnej úprave Slovenskej republiky
Toto ustanovenie v odsekoch 1 a 2 stanovuje, že ak zistené skutočnosti nasvedčujú tomu, že virtuálna mena je nástrojom trestnej činnosti alebo výnosom z trestnej činnosti, môže vydať príkaz na zaistenie virtuálnej meny:
- v prípravnom konaní - prokurátor, alebo
- v konaní pred súdom - predseda senátu.
Ak vec neznesie odklad, môže vydať takýto príkaz prokurátor aj pred začatím trestného stíhania. Taký príkaz musí najneskôr do 48 hodín potvrdiť sudca pre prípravné konanie, inak stráca platnosť.
Bezprostredne súvisiacimi pojmami s týmto ustanovením sú pojmy - nástroj trestnej činnosti a výnos z trestnej činnosti.
Tie sú definované jednak v Trestnom zákone a jednak v Trestnom poriadku.
Samotná
virtuálna mena je podľa § 131 ods. 7 Trestného zákona definovaná ako digitálny nositeľ hodnoty, ktorý nie je vydaný ani garantovaný centrálnou bankou ani orgánom verejnej moci, nie je nevyhnutne naviazaný na zákonné platidlo a ktorý nemá právny status meny ani peňazí, ale je akceptovaný niektorými osobami ako nástroj výmeny, ktorý možno elektronicky prevádzať, uchovávať alebo s ním elektronicky obchodovať.
a) vec, ktorá bola získaná trestným činom,
b) vec, ktorá bola získaná ako odmena za trestný čin,
c) vec, ktorá bola nadobudnutá, hoci aj len sčasti za vec, ktorá bola získaná trestným činom alebo ako odmena zaň,
d) vec, na ktorú bola hoci aj len sčasti premenená vec, ktorá bola získaná trestným činom alebo ako odmena zaň, alebo
e) plody a úžitky veci uvedenej v písmenách a) až d).
Pod pojmom
nástroj trestnej činnosti sa podľa § 89 ods. 1 písm. b Trestného poriadku rozumie vec, ktorá bola použitá na spáchanie trestného činu alebo bola určená na spáchanie trestného činu.
Ako uvádza dôvodová správa k citovanému zákonu č.
312/2020 Z.z.o výkone rozhodnutia o zaistení majetku a správe zaisteného majetku, "...
v nadväznosti na potrebu odlíšenia režimu predloženia a zaistenia vecí slúžiacich na účely dokazovania a režimu zaistenia nástrojov a výnosov z trestnej činnosti, ktoré sú de facto vecami doplnili sa
(do
Trestného poriadku- poznámka autorov)
uvedené oddiely s nadpismi, ktoré urobili medzi týmito dvoma "zaisťovacími" režimami deliacu čiaru. Uvedeným oddelením režimu zaistenia na účely dokazovania a režimu zaistenia nástrojov a výnosov z trestnej činnosti na účely ich prepadnutia alebo zhabania sa zároveň transponuje čl. 8 smernice 2014/42/EÚ, v ktorom je uvedená požiadavka, aby členské štáty dotknutej osobe po zaistení majetku, resp. veci uviedli dôvody vydania takéhoto príkazu na zaistenie. Aj právo Európskej únie jednoznačne od seba odlišuje pojem "dôkazné prostriedky" a pojmy "nástroje a výnosy z trestnej činnosti", uvedené potvrdzuje v minulosti prijaté rámcové rozhodnutie Rady 2003/577/SVV z 22 júla 2003 o vykonaní príkazu na zaistenie majetku alebo dôkazov v Európskej únii, ktoré však bolo neskôr nahradené smernicou o európskom vyšetrovacom príkaze".
V nadväznosti na tieto konštatovania dôvodovej správy a spomínané základné pojmy je potrebné tiež zdôrazniť systematické zakotvenie uvádzaného
§ 96d Trestného poriadku do prvej časti, štvrtej hlavy
Trestného poriadku s názvom Zaistenie osôb a veci, do štvrtého dielu označenom ako zaistenie veci dôležitých pre trestné konanie a čo je najpodstatnejšie do tretieho oddielu s názvom Zaistenie nástrojov trestnej činnosti a výnosov z trestnej činnosti. Do tohto oddielu je zaradené počnúc
§ 95 Trestného poriadku tiež zaistenie peňažných prostriedkov, zaknihovaných cenných papierov, nehnuteľnosti, majetkovej účasti v právnickej osobe, inej majetkovej hodnoty hnuteľnej veci a náhradnej hodnoty.
S poukazom na uvádzané špecifiká virtuálnych mien a trestnú činnosť s nimi spojenú (na ktorú sme poukazovali aj v skorších článkoch publikovaných v Justičnej revue tohto roku), možno dôvodne predpokladať, že z
hľadiska aplikačnej praxe bude pravidlom, že virtuálna mena bude zaisťovaná ako nástroj trestnej činnosti alebo ako výnos z trestnej činnosti, a nie na účely dokazovania, podľa druhého oddielu uvádzanej systematickej časti
Trestného poriadku, a teda nie na účely dokazovania ako vec dôležitá pre trestné konanie v intenciách
§ 89 ods. 1 písm. a),
ods. 2 a
§ 89a,
§ 90,
§ 92 až § 94 Trestného poriadku (určité výnimky sú však predstaviteľné, napr. akby bolo nutné proces prevodu virtuálnych mien skúmať v rámci znaleckého dokazovania).
Pokračujúc v analýze uvádzaného
§ 96d Trestného poriadku uvádzame, že podľa jeho ods. 3 až 6 -
príkaz na zaistenie virtuálnej meny, vydaný podľa ods. 1 a 2 tohto ustanovenia, obsahuje 3 výroky pozostávajúce zo zákazu, príkazu a ďalších jeho obligatórnych údajov, teda v tomto príkaze sa
1. zakážu akékoľvek dispozície s virtuálnou menou a
2. prikáže sa
a) vydanie virtuálnej meny vrátane
c) prístupového kódu alebo
d) podobných údajov umožňujúcich nakladanie s virtuálnou menou.
Právne úkony urobené v rozpore s takýmto zákazom (ďalší predaj, ich umiestnenie na burze virtuálnych mien a pod.) sú neplatné (ods. 3).
Príkaz doručí predseda senátu a v prípravnom konaní prokurátor bezodkladne vlastníkovi virtuálnej meny alebo osobe, o ktorej možno dôvodne predpokladať, že má prístupové údaje k virtuálnej mene (ods. 4).
Uvádzaný príkaz vydaný podľa ods. 1 a 2 musí byť vydaný písomne a musí byť odôvodnený. V príkaze sa ďalej uvedie
3. adresa úložiska virtuálnej meny orgánu, ktorý spravuje zaistený majetok podľa osobitného predpisu,
4. označenie virtuálnej meny a
5. počet jednotiek (ods. 6).
Ak pominuli dôvody na zaistenie virtuálnej meny, vydá predseda senátu v konaní pred súdom a v prípravnom konaní prokurátor bezodkladne príkaz na zrušenie zaistenia virtuálnej meny (ods. 5).
Vychádzajúc z citovaného znenia
§ 96d Trestného poriadku, pre zaistenie virtuálnej meny sú podstatnými najmä policajné znalosti a znalosti príslušných orgánov činných v trestnom konaní o tzv. peňaženkách, v ktorých sa ukladajú virtuálne meny a o ďalších pojmoch použitých v ustanovení
§ 96d Trestného poriadku.
Kryptomenové peňaženky sa rozdeľujú na hardvérové a softvérové.
Hardvérová peňaženka je fyzické úložisko virtuálnych mien, ktoré sa podobá USB kľúču a možno ju voľne kúpiť. Z nej je možné virtuálne meny odosielať na iné hardvérové peňaženky. Pokiaľ ide o softvérové peňaženky, prístup na takúto peňaženku je možný len po zadaní PIN-u pozostávajúceho z čísel v počte od 8 do 50; na manipuláciu s virtuálnymi menami je nevyhnutný osobný kľúč (private key) pozostávajúci z náhodne generovaných 64 čísel a malých písmen. Do úvahy prichádza aj heslo, ak si ho vlastník virtuálnej meny fakultatívne zvolí.
Softvérová peňaženka, napr. s názvami Exodus, Metamask a pod., je internetové úložisko virtuálnych mien, ku ktorému je možný prístup len cez heslo, ktoré môže byť cieľom hackerských útokov a tiež, u niektorých peňaženiek, cez login, r