Ako bolo v úvode uvedené, legislatívny proces
zákona o zaistenítrval niekoľko rokov.
Prvý legislatívny
návrh bol predložený do medzirezortného pripomienkového konania v septembri 2017.
9)
Nosnou časťou právnej úpravy bol samotný
zákon o výkone rozhodnutia o zaistení majetku a správe zaisteného majetku(čl. I). Cieľom tejto právnej úpravy bolo zaviesť režim správy majetku zaisteného najmä v trestnom konaní, pričom táto právna úprava sa mala používať aj v rámci iných procesov (napr. daňové konanie, výkon medzinárodných sankcií či preukazovanie pôvodu majetku). Návrh zákona vymedzoval štátne orgány, ktoré mali byť zodpovedné za správu zaisteného majetku, práva a povinnosti osôb dotknutých zaistením majetku a správcu zaisteného majetku. Navrhovalo sa, aby správu majetku počas zaistenia vykonávalo Finančné riaditeľstvo SR. V rámci mimorezortného pripomienkového konania bolo k návrhu zákona vznesených 409 pripomienok, z toho 137 zásadných. Na rokovanie vlády bol návrh zákona predložený 2. novembra 2017.
10)
Uvedený materiál bol na rokovanie vlády predložený s rozporom so Slovenskou advokátskou komorou. Zaujímavé bolo to, že zásadné pripomienky sa netýkali "nosnej časti" návrhu zákona, t.j. samotného
zákona o výkone rozhodnutia o zaistení majetku a správe zaisteného majetku, ale ďalších novelizovaných zákonov. Išlo predovšetkým o novelizáciu niektorých inštitútov
Trestného poriadku č. 301/2005 Z.z.(ďalej len
"Trestný poriadok"
), napríklad o rozšírenie použitia agenta aj na niektoré daňové trestné činy, zaisťovanie nároku poškodeného, ak si poškodený uplatnil nárok na náhradu škody, no najrozsiahlejšia pripomienka bola k úprave a doplneniu inštitútov na zaistenie vecí dôležitých pre trestné konanie (
§ 89 a nasl. Trestného poriadku). Slovenská advokátska komora pripomienky odôvodňovala tým, že použitie uvedených procesných inštitútov zaistenia vecí dôležitých pre trestné konanie, a to tak tých, ktoré sú už v právnej praxi zaužívané, ako aj tých, ktorých legislatívne zakotvenie sa prostredníctvom návrhu zákona navrhuje, môže byť v štádiu postupu pred začatím trestného stíhania predčasné a vo vzťahu k naplneniu účelu, ktorý sa ich legislatívnym zakotvením predpokladá, nie nevyhnutné. Príslušné body žiadali z návrhu vypustiť. Rokovanie vlády k uvedenému bodu bolo prerušené.
11)
Vláda pokračovala v rokovaní o predloženom návrhu zákona v januári 2018.
12)
V "upravenom" návrhu zákona boli v porovnaní s predchádzajúcim návrhom zákona vykonané niektoré zmeny, napríklad sa upravili podmienky na predaj zaisteného majetku, vypustila sa úprava podmienok pre zabezpečovanie nároku poškodeného a úprava inštitútov na zaistenie vecí dôležitých pre trestné konanie. Vláda SR predložený návrh zákona schválila s pripomienkami.
13)
Návrh zákona bol do Národnej rady SR predložený 9. februára 2018.
14)
V rámci prerokúvania návrhu zákona v pléne v druhom čítaní bol tento návrh späť-vzatý predkladateľom.
Druhý legislatívny návrh
15)
bol predložený do medzirezortného pripomienkového konania v marci 2019. K predloženému návrhu bolo vznesených 163 pripomienok, z toho 31 zásadných. Po pripomienkovom konaní došlo k "vypusteniu" všetkých ustanovení, ktoré bezprostredne nesúviseli s problematikou zaisťovania majetku a transpozíciou smernice 2014/42/EÚ. Návrh zákona bol na rokovanie vlády predložený bez rozporov. Vláda uvedený návrh zákona
16)
prerokovala a schválila.
17)
Návrh zákona
18)
bol doručený do Národnej rady SR 13. júna 2019. Po príslušnom legislatívnom procese však návrh zákona nebol v treťom čítaní schválený.
19)
Je zaujímavé, že zo 133 hlasujúcich poslancov za návrh zákona hlasovalo 47 poslancov, proti hlasovalo 23 poslancov a 63 poslancov sa hlasovania zdržalo.
20)
Tretí legislatívny návrh
21)
bol predložený do medzirezortného pripomienkového konania v júni 2020. Najzásadnejšou zmenou v koncepcii spravovania majetku bolo, že na rozdiel od predchádzajúcich "verzií"návrhov zákona, ktoré predpokladali, že správu zaisteného majetku bude vykonávať Finančné riaditeľstvo SR, tento návrh predpokladal zriadenie Úradu pre správu zaisteného majetku. Zásadné zmeny boli vykonané v Trestnom poriadku, predovšetkým vo vzťahu k zaisťovaniu vecí dôležitých pre trestné konanie. Návrhom sa pristúpilo ku komplexnej a systematickej zmene celého štvrtého dielu prvej časti štvrtej hlavy
Trestného poriadku, ktorou sa zmenil aj názov tohto dielu "Zaistenie vecí dôležitých pre trestné konanie". V rámci medzirezortného pripomienkového konania bolo k návrhu zákona vznesených 564 pripomienok, z toho 228 zásadných. Návrh zákona bol predložený na rokovanie vlády s rozpormi a pripomienkami.
22)
K zaisťovaniu majetku navrhovala Slovenská advokátska komora, aby "dotknutá osoba" v zmysle
zákona o zaistení (
§ 2 ods. 3) mala procesné postavenie podozrivého alebo obvineného v trestnom konaní; ďalej navrhovala z ochranného opatrenia "zhabanie časti majetku" vypustiť podmienku -
ktorú páchateľ nadobudol alebo previedol na inú osobu v čase najviac päť rokov pred páchaním takéhoto trestného činu, v čase jeho spáchania alebo po jeho spáchaní
" z dôvodu, že v daných prípadoch nie je preukázaná kauzálna súvislosť s trestnou činnosťou, a preto ide o neproporcionálne ustanovenie.
Vláda návrh zákona
23)
prerokovala na 34. schôdzi vlády SR a schválila s pripomienkou.
24)
Národná rada SR návrh zákona
25)
prerokovala a schválila.
26)
Za návrh zákona v treťom čítaní z celkového počtu 129 hlasujúcich poslancov hlasovalo 86 poslancov, jeden poslanec hlasoval proti a 42 poslancov sa zdržalo hlasovania.