Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Najzraniteľnejší poškodení z hľadiska judikatúry Európskeho súdu pre ľudské práva
NAJZRANITEĽNEJŠÍ POŠKODENÍ Z HĽADISKA JUDIKATÚRY EURÓPSKEHO SÚDU PRE ĽUDSKÉ PRÁVA
Pozitívne záväzky vyplývajúce z práva na život, súkromie a zákazu ponižujúceho
zaobchádzania
Z práva na život, súkromie a zo zákazu ponižujúceho zaobchádzania vyvodil Európsky súd pre ľudské
práva (ďalej len "Súd") pozitívne záväzky štátu, na základe ktorých možno od vnútroštátnych orgánov
vyžadovať prijatie opatrení aj vo sfére vzťahov medzi jednotlivcami navzájom. Štáty majú povinnosť
chrániť život, fyzickú a morálnu integritu jednotlivca pred inými osobami a musia prijať primerané
kroky s cieľom zabrániť zlému zaobchádzaniu páchanému súkromnými osobami, pokiaľ o ňom štátne orgány
vedia alebo mali vedieť (napr. rozsudok Z. a ďalší proti Spojenému kráľovstvu z 10. mája 2001, ods.
73). V tomto ohľade sú povinné zachovávať a v praxi aplikovať primeraný právny rámec poskytujúci
ochranu voči aktom násilia zo strany súkromných osôb (pozri napr. rozsudok X. a Y. proti Holandsku z
26. marca 1985 a rozsudok M. C. proti Bulharsku zo 4. decembra 2003). Najmä deti a ďalšie zraniteľné
osoby sú oprávnené na účinnú ochranu. Pozitívne záväzky štátov sú v judikatúre Súdu formulované tak
na úrovni hmotnoprávnej, tzn. prijatie opatrení na ochranu života a fyzickej a morálnej integrity
jednotlivcov, ako aj na úrovni procesnoprávnej, tzn. uskutočnenie účinného oficiálneho vyšetrovania
vedúceho k identifikácii a potrestaniu zodpovedných osôb.1)
Povinnosť chrániť právo na život (hmotnoprávny aspekt)
Pokiaľ ide o právo na život, Súd pripomenul, že prvá veta
článku 2 ods. 1 Dohovoru ukladá štátu nielen
zdržať sa úmyselného a nezákonného pozbavenia života, ale tiež uskutočniť primerané kroky na ochranu
života osôb podliehajúcich jeho právomoci (pozri rozsudok L. C. B. proti Spojenému kráľovstvu z 9.
júna 1998, ods. 36). Tento záväzok zahŕňa primárnu povinnosť štátu zabezpečiť právo na život tým, že
zavedie účinné trestnoprávne ustanovenia odstrašujúce od páchania trestných činov proti
jednotlivcovi a systém orgánov činných v trestnom konaní za účelom prevencie, potláčania a trestania
porušení týchto ustanovení. Zároveň môže tento záväzok za určitých okolností prerásť do pozitívnej
povinnosti štátnych orgánov uskutočniť preventívne operatívne opatrenia na ochranu osoby, ktorej
život je v ohrození z dôvodu trestnej činnosti inej osoby (pozri rozsudok
Osman proti Spojenému kráľovstvu, rozsudok z 28. októbra
1998, ods. 115). V prípadoch Kontrová proti Slovenskej
republike (pozri rozsudok z 31. mája 2007) a Opuz proti
Tureckej republike (rozsudok z 9. júna 2009) berúc do úvahy tento pozitívny záväzok Súd
rozhodol, že ak štátne orgány vedeli alebo mali vedieť o možnom riziku porušenia práv obetí a
nevykonali potrebné opatrenia, došlo zo strany štátu k porušeniu
článku 2 Dohovoru.
Povinnosť viesť účinné oficiálne vyšetrovanie násilnej smrti (procesnoprávny
aspekt)
Povinnosť chrániť právo na život v zmysle článku 2
Dohovoru ďalej vyžaduje, aby sa uskutočnilo účinné oficiálne vyšetrovanie, ak boli
jednotlivci násilne usmrtení. Hlavným cieľom takéhoto vyšetrovania je zabezpečiť účinnú
implementáciu vnútroštátneho práva, ktoré chráni právo na život a v prípadoch, ktoré sa týkajú
zamestnancov alebo orgánov štátu, zistiť ich zavinenie na úmrtiach, ku ktorým došlo v rámci ich
zodpovednosti. Aká forma vyšetrovania naplní tieto ciele sa môže meniť v závislosti od odlišných
okolností. Avšak akýkoľvek spôsob je použitý, orgány musia konať z vlastnej iniciatívy bezprostredne
po tom, ako sa o prípade dozvedeli. Nemôžu ponechať na iniciatíve blízkeho príbuzného, aby podal
formálnu sťažnosť alebo bral zodpovednosť za priebeh akéhokoľvek vyšetrovania. Aby bolo vyšetrovanie
namietaného nezákonného usmrtenia zamestnancami štátu účinné, môže byť všeobecne považované za
nevyhnutné pre osoby zodpovedné a vykonávajúce vyšetrovanie, aby boli nezávislé od tých, ktoré boli
zúčastnené na udalosti. Uvedené znamená nielen absenciu hierarchického a inštitucionálneho vzťahu
ale aj reálnu nezávislosť. Vyšetrovanie musí byť aj účinné v tom zmysle, že je spôsobilé viesť k
identifikácii a potrestaniu zodpovedných osôb. Uvedené nie je povinnosťou vo vzťahu k výsledku, ale
pokiaľ ide o spôsoby. Orgány musia uskutočniť primerané kroky umožňujúce im zaistiť dôkazy týkajúce
sa prípadu, vrátane
inter alia
, výpovedí očitých svedkov, znaleckých dôkazov a ak je to vhodné,
pitvy poskytujúcej úplnú a presnú správu o zranení a objektívnu analýzu klinických záverov, vrátane
príčiny smrti. Pri akýchkoľvek nedostatkoch vyšetrovania, ktoré znemožnia zistenie príčiny smrti
alebo zodpovednej osoby alebo osôb hrozí, že budú v rozpore s týmto štandardom. Požiadavka
promptnosti a primeranej rýchlosti je obsiahnutá v tomto kontexte. Zatiaľ čo môžu vzniknúť prekážky
alebo ťažkosti, ktoré zabraňujú pokroku vo vyšetrovaní v osobitnej situácii, rýchla odpoveď orgánov
vyšetrujúcich použitie smrteľného násilia môže byť všeobecne považovaná za nevyhnutnú pre udržanie
dôvery verejnosti v ich oddanosť právnemu štátu a prevenciu akéhokoľvek zdania kolúzie alebo
tolerancie nezákonných konaní. Z rovnakých dôvodov musia existovať dostatočné prvky verejnej
kontroly vyšetrovania alebo jeho výsledkov, aby bola zabezpečená zodpovednosť v praxi, ako aj v
teórii. Stupeň verejnej kontroly sa môže samozrejme meniť od prípadu k prípadu. Akokoľvek, vo
všetkých prípadoch blízki príbuzní poškodeného musia byť zapojení do konania v rozsahu nevyhnutnom
na zabezpečenie ich legitímnych záujmov.Príklady porušení pozitívnych záväzkov štátu vyplývajúcich z práva na život
V rozsudku Kontrová proti Slovenskej republike
(rozsudok z 31. mája 2007) si Súd všimol, že v prípade sťažovateľky polícia nezabezpečila splnenie
povinností vyplývajúcich z príslušných ustanovení Trestného
poriadku a služobných predpisov, ako napr. prijatie a riadne zaznamenanie sťažovateľkinho
trestného oznámenia, začatie vyšetrovania trestnej veci a neodkladné začatie trestného konania proti
sťažovateľkinmu manželovi, vykonanie riadneho záznamu tiesňového volania, upovedomenie nasledujúcej
služby o situácii, a tiež prijatie opatrení v súvislosti s oznámením, že sťažovateľkin manžel má
strelnú zbraň a vyhráža sa s ňou. Súd mal za preukázané, že priamym následkom týchto pochybení bolo
usmrtenie sťažovateľkiných detí jej manželom. Uvedené však
de facto
skonštatoval už najvyšší súd pri
zrušení rozhodnutia krajského súdu z 21. januára 2004 a rozsudku okresného súdu z 20. októbra 2003.
Okresný súd obvinených policajtov spod obžaloby oslobodil. Mal za to, že trestný čin marenia úlohy
verejného činiteľa predpokladá zmarenie úlohy úplne alebo aspoň na určitý čas. Nepostačuje iba
zdržiavanie splnenia úlohy. Dospel k záveru, že v posudzovanom prípade konanie policajtov
neprerástlo do takéhoto zmarenia ich úlohy a ich konanie nemalo priamy vzťah k tragédii. Krajský súd
zamietol odvolanie proti tomuto rozsudku. Najvyšší súd vo veci rozhodoval na základe sťažnosti pre
porušenie zákona podanej generálnym prokurátorom. Mal za to, že oba súdy vyhodnotili dôkazy
nelogicky, nevzali do úvahy všetky relevantné skutočnosti a dospeli k nesprávnym záverom. Najvyšší
súd bol toho názoru, že je zrejmé, že obvinení policajti zanedbali plnenie svojich úloh. Uviedol, že
medzi ich protiprávnym konaním a fatálnym následkom bola priama príčinná súvislosť. Najvyšší súd
vrátil vec okresnému súdu na opätovné prerokovanie a poukázal na to, že podľa
§ 270 ods. 4 TP je tento súd viazaný jeho
vyššie uvedeným právnym názorom. Následne okresný súd uznal policajtov B., P. Š. a M. Š. za vinných
v zmysle obžaloby a odsúdil ich na tresty odňatia slobody v trvaní šiestich, štyroch a štyroch
mesiacov. Súd tiež skonštatoval, že sťažovateľka nemala k dispozícii účinný prostriedok nápravy,
prostredníctvom ktorého by sa mohla domôcť na vnútroštátnej úrovni náhrady za utrpenú nemajetkovú
ujmu, ktorá jej vznikla v súvislosti s usmrtením jej detí, k čomu došlo v dôsledku opomenutia štátu
splniť si povinnosti obsiahnuté v pozitívnom záväzku vyplývajúcom z článku 2
Dohovoru.2)V prípade Branko Tomašić a ďalší proti Chorvátsku (rozsudok z 15. januára 2009) boli sťažovateľmi
príbuzní bábätka a jeho matky, ktorých zabil ich manžel/otec a potom zabil sám seba. Tento skutok sa
stal mesiac po tom, ako bol prepustený z väzenia, kde vykonal trest za vyhrážanie sa smrťou svojej
manželke. Pôvodne mu bolo nariadené povinné psychiatrické liečenie, ktoré mal absolvovať počas
pobytu vo väzení, ako aj po skončení trestu odňatia slobody ak to bude potrebné, avšak odvolací súd
nariadil, aby liečenie bolo po jeho prepustení ukončené. Sťažovatelia namietali, že chorvátsky štát
nevykonal primerané opatrenia na ochranu dieťaťa a jeho matky a nevykonal účinné vyšetrovanie
prípadnej zodpovednosti štátu za smrť matky aj dieťaťa. Súd skonštatoval porušenie článku 2 Dohovoru
z toho dôvodu, že chorvátske orgány nevykonali potrebné kroky k tomu, aby zabránili smrti dieťaťa a
jeho matky. Konkrétne uviedol, že zistenia vnútroštátnych súdov a závery psychiatrického vyšetrenia
nepochybne preukazovali, že orgány si boli vedomé skutočnosti, že hrozby voči matke a dieťaťu boli
závažné, a že mali byť vykonané všetky opatrenia na ich ochranu. Súd si ďalej všimol niekoľko
pochybení pri konaní vnútroštátnych orgánov: aj keď psychiatrický posudok, vyp
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).