Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Právna zodpovednosť ústavných činiteľov v prípade konfliktu osobného záujmu s verejným záujmom (1. časť)
PRÁVNA ZODPOVEDNOST ÚSTAVNÝCH ČINITELOV V PRÍPADE KONFLIKTU OSOBNÉHO ZÁUJMU S VEREJNÝM
ZÁUJMOM (1. časť)
Zodpovednosť za protiprávny výkon funkcie a zodpovednosť za zneužitie funkcie vo svoj prospech na
účely získania majetkových alebo iných výhod sú typické formy protiprávneho správania, za ktoré by
ústavný činiteľ mohol, aj mal znášať právnu zodpovednosť. V deformovanom prostredí vzťahov
súvisiacich s verejnou mocou, ktoré sa vytvorilo a pretrváva na Slovensku, sa zodpovednosť politikov
obmedzuje na politickú zodpovednosť. Výnimku obmedzeného rozsahu do ústavného práva vniesol ústavný
zákon o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov. Za porušenie tejto
úpravy môže ústavný činiteľ dostať pokutu, alebo môže prísť o mandát v Národnej rade SR či o verejnú
funkciu.
Podľa čl. 3 ods. 1 ústavného zákona č. 357/2004
Z.z. verejným funkcionárom je na účely tohto ústavného zákona každý, kto vykonáva funkciu
uvedenú v čl. 2 ods. 1 v znení ústavného zákona č. 545/2005
Z.z.1) Na účely čl. 7 a čl. 8 a na účely konania, ak sa porušili
povinnosti podľa čl. 7 a 8, sa osoba, ktorá vykonávala verejnú funkciu, považuje za verejného
funkcionára aj v období jedného roka odo dňa skončenia výkonu verejnej funkcie.
Účel ochrany verejného záujmu
"Zmyslom a účelom ústavného zákona je zabezpečiť právny mechanizmus ochrany verejného záujmu pri
výkone verejných funkcií spočívajúci v zamedzení vzniku rozporu osobných záujmov verejných
funkcionárov s uvedeným verejným záujmom v súvislosti s výkonom svojej funkcie a predchádzať
zneužívaniu verejnej funkcie, prípadne zneužívaniu postavenia s ňou spojeného na osobný
prospech."2)
Podľa čl. 1 písm. a) ústav. zákona č. 357/2004
Z.z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov "tento ústavný
zákon ustanovuje nezlučiteľnosť funkcie verejného funkcionára s výkonom iných funkcií, zamestnaní
alebo činností."
"Verejný funkcionár nesmie byť štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu, členom
riadiaceho, kontrolného alebo dozorného orgánu právnickej osoby, ktorá bola zriadená na výkon
podnikateľskej činnosti, okrem valného zhromaždenia a členskej schôdze. Verejný funkcionár nesmie
podnikať; to sa nevzťahuje na výkon povolania, ktoré môže vykonávať len fyzická osoba za zákonom
ustanovených podmienok" (čl. 5 ods. 2).
"Ak verejný funkcionár vykonáva funkciu, zamestnanie alebo činnosť podľa odsekov 1 a 2 v čase
ustanovenia do verejnej funkcie, je povinný do 30 dní odo dňa ustanovenia do verejnej funkcie takú
funkciu, zamestnanie alebo činnosť skončiť alebo vykonať zákonom ustanovený právny úkon smerujúci k
jej skončeniu" (čl. 5 ods. 7).
Ochrana verejného záujmu v ustanovení čl. 1 písm. a) je širšia, ako ochrana verejného záujmu
podľa čl. 5 ods. 2. Ochrana verejného záujmu podľa čl. 1 písm. a) zahŕňa ochranu verejného záujmu vo
verejnoprávnych vzťahoch aj ochranu v súkromnoprávnych vzťahoch. Tento rozdiel v predmete ochrany sa
nesmie prehliadnuť, lebo ak sa udeje, vedie k omylu pri interpretácii a aplikácii ústavného zákona o
ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov. Ústavný zákon neukladá verejnému
činiteľovi iba zákaz výkonu podnikateľskej činnosti, ale zaväzuje ho nevykonávať nič z toho, čo mu
ústavný zákon zakazuje bez ohľadu na to, či má povahu podnikania alebo akéhokoľvek iného, pri
uplatnení ústavného zákona relevantného správania.
Spor o účel a obsah zákazu podnikania
"Navrhovateľ Matovič vo svojom návrhu vyslovuje nesúhlas s argumentáciou výboru pre
nezlučiteľnosť funkcií. Podľa jeho presvedčenia sa výbor mal zaoberať "systematickým výkladom pojmu
"podnikanie", a to aj napriek existujúcemu uzneseniu ÚS SR sp. zn. III. ÚS 137/2012", argumentujúc
okrem iného aj tým, že "v Ústavnom zákone absentuje legálna definícia pojmu "podnikanie"...".
Poukazujúc na dikciu § 2 ods. 1 OBZ, ako aj
§ 2 živnostenského zákona, ktoré obsahujú legálnu
definíciu pojmu "podnikanie", resp. pojmu "živnosť", navrhovateľ Matovič zvýrazňuje potrebu zaoberať
sa pri výklade slovného spojenia "nesmie podnikať" použitého v ústavnom zákone o ochrane verejného
záujmu aj "aktívnym aspektom podnikania" a v tejto súvislosti tvrdí, že "korektný právny výklad
predmetných ustanovení Ústavného zákona - teda gramatický a systematický výklad, ktorý zohľadňuje aj
aktívny aspekt podnikania v zmysle relevantných ustanovení
Obchodného zákonníka - nielen umožňuje Výboru skúmať,
či verejný funkcionár aktívne využíval oprávnenie podnikať, prípadne či z tejto činnosti dosahoval
príjme alebo zisk, ale mu takýto postup prikazuje".
Táto argumentácia uplatnená v okolnostiach prípadu uviedla do omylu aj senát Ústavného súdu SR a
priviedla až k zosúlaďovaniu právnych názorov v pléne Ústavného súdu SR.
Vzhľadom na skutočnosť, že II. senát ústavného súdu v súvislosti so svojou rozhodovacou činnosťou
(rozhodovaním o sťažnosti vedenej pod sp. zn. II. ÚS 789/2016, pozn.) dospel k právnemu názoru,
ktorý je odchylný od právneho názoru I. a III. senátu vysloveného v obdobných veciach vedených pod
sp. zn. I. ÚS 382/2010 a sp. zn. III. ÚS 137/2012, predložil pred rozhodnutím označenej veci plénu
ústavného súdu návrh podľa § 6 zákona o ústavnom
súde smerujúci k zjednoteniu odchylných právnych názorov senátov ústavného súdu a navrhol,
aby si plénum ústavného súdu osvojilo v súvislosti s ústavne konformnou interpretáciou slovného
spojenia "Verejný funkcionár nesmie podnikať..." obsiahnutého v čl. 5 ods. 2 ústavného zákona tento
právny názor:
"Výbor Národnej rady SR môže vysloviť, že verejný funkcionár porušil čl. 5 ods. 2 ústavného
zákona č. 357/2004 Z.z. o ochrane verejného záujmu
pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení ústavného zákona č. 545/20005 Z.z. v časti
"Verejný funkcionár nesmie podnikať...", vtedy, ak zistí, že v rozhodnom období v rámci svojho
živnostenského oprávnenia aktívne vykonával činnosť na účely dosiahnutia zisku."
Plénum ústavného súdu po preskúmaní právnych názorov vyslovených I. a III. senátom ústavného súdu
vo veciach vedených pod sp. zn. I. ÚS 382/2010 a sp. zn. III. ÚS 137/2012 a právneho názoru II.
senátu ústavného súdu, ku ktorému dospel vo veci vedenej pod sp. zn. II. ÚS 789/2016, o návrhu II.
senátu ústavného súdu hlasovalo, pričom tento návrh v hlasovaní nezískal požadovanú väčšinu, t.j.
plénum ústavného súdu návrh II. senátu ústavného súdu zamietlo
(čl. 131 ods. 1 ústavy).
Vzhľadom na skutočnosť, že návrh II. senátu ústavného súdu bol zamietnutý, budú senáty ústavného
súdu v zmysle § 6 poslednej vety zákona o ústavnom
súde pri rozhodovaní v ďalších obdobných veciach viazané právnym názorom I. a III. senátu
vysloveným v konaniach vedených pod sp. zn. I. ÚS 382/20010 a sp. zn. III. ÚS 137/2012, podľa
ktorého ústavný zákon o ochrane verejného záujmu výboru pre nezlučiteľnosť funkcií pri preskúmavaní,
či verejný funkcionár porušil zákaz ustanovený v čl. 5 ods. 2 druhej vete tohto ústavného zákona,
"... neumožňuje výboru skúmať a pri rozhodovaní zohľadniť, či verejný funkcionár aktívne využíval
oprávnenie podnikať, prípadne či z tejto činnosti dosahoval príjem alebo
zisk."3)
Doslovný alebo extenzívny výklad?
Východiskovým problémom ochrany verejného záujmu sa stal rozsah výkladu, aký sa bude používať pri
aplikácii ústavného zákona. Tento problém je univerzálny v tom zmysle, že sa netýka iba zákazu
podnikania, ale mnohých ďalších podmienok a právnych inštitútov, ktoré sú relevantné pre aplikáciu
ústavného zákona č. 357/2004 Z.z. v znení ústavného
zákona č. 545/2005 Z.z.
V inom spore, ktorého skutkový základ spočíval v tom, že starostka skončila verejnú fun
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).