Vývoj legislatívnej úpravy inštitútu zrušenia právoplatných rozhodnutí, jej súvislosti a dosahy
Ako už bolo uvedené, inštitút zrušenia právoplatných rozhodnutí bol do slovenského
Trestného poriadku zavedený pri jeho rekodifikácii s účinnosťou od 1. 1. 2006 zákonom č.
301/2005 Z. z. Systematicky bol tento inštitút zákonodarcom začlenený do tretej časti
Trestného poriadku, teda do súdnej časti trestného konania, a to do VIII. hlavy medzi mimoriadne opravné prostriedky.Konkrétne v rámci tejto hlavy je tento inštitút upravený v 1. diele. Z hľadiska systematiky
TP ide o kontroverzné umiestnenie tohto inštitútu, keďže ho zákonodarca umiestnil do úpravy súdnej časti trestného konania, pričom inštitút zrušenia právoplatných rozhodnutí sa ako taký uplatňuje výhradne v predsúdnej časti trestného konania. Takisto je potrebné poznamenať, že okrem toho má tento inštitút pomerne iný charakter úpravy ako ostatné mi moriadne opravné prostriedky upravené v VIII. hlave
TP, čo bude bližšie rozobrané v ďalšej časti príspevku.
4)
Podľa dôvodovej správy k
TP, zámerom zavedenia inštitútu bolo "...
umožniť vo veciach v ktorých súd ešte nekonal a vec bola v prípravnom konaní prokurátorom postúpená inému orgánu alebo ktorým bolo zastavené alebo podmienečne zastavené trestné stíhanie, alebo ktoré v tomto rozsahu spočíva na chybnom procesnom konaní, aby nezákonnosť napravil generálny prokurátor
."
5)
Podľa dôvodovej správy malo ísť tak o operatívnejšie konanie, a súčasne malo dôjsť k odbremeneniu súdov, na ktoré prešli ďalšie nové formy konania a rozhodovania, a to odklony, pričom podľa zámeru zákonodarcu aj samotné kontradiktórne hlavné pojednávanie malo byť procesne náročnejšie.
Od zavedenia inštitútu zrušenia právoplatných rozhodnutídošlo v podstate len k jednej zásadnej novelizácii úpravy tohto inštitútu, a to s účinnosťou od 1. 1. 2016. Uvedená novelizácia bola vykonaná zákonom č.
401/2015 Z. z., ktorým sa menil a dopĺňal zákon č.
153/2001 Z. z. o prokuratúre. Novelizácia sa dotkla ustanovenia
§ 363 ods. 1 TP a
§ 364 ods. 3 TP. Z nášho pohľadu najvýraznejšou zmenou v rámci predmetnej novelizácie bolo vypustenie druhej vety v prípade ustanovenia
§ 363 ods. 1 TP. Zmena týkajúca sa ustanovenia
§ 364 ods. 3 TPv podstate viedla k zjednoteniu prekluzívnej lehoty stanovenej generálnemu prokurátorovi na zrušenie právoplatného rozhodnutia prokurátora alebo policajta inštitútom zrušenia právoplatných rozhodnutí, a to bez ohľadu na to, či generálny prokurátor konal na základe návrhu alebo bez neho (
ex offo
). Táto lehota bola zjednotená na 6 mesiacov.
Čo sa týka
§ 363 ods. 1 TP, tento mal pri prijatí rekodifikovaného
TPtoto znenie: "
Generálny prokurátor zruší právoplatné rozhodnutie prokurátora alebo policajta, ak takým rozhodnutím alebo v konaní, ktoré mu predchádzalo, bol porušený zákon.Porušením zákona sa rozumie podstatné pochybenie, ktoré mohlo ovplyvniť rozhodnutie vo veci.
" Zákonom č.
401/2015 Z. z. bola druhá veta predmetného ustanovenia vypustená a znenie
§ 363 ods. 1 TP nadobudlo v súčasnosti platnú a účinnú podobu.
Podľa dôvodovej správy k zákonu č.
401/2015 Z. z.bola táto zmena odôvodnená tým, že návrh reaguje na poznatky z aplikačnej praxe. Z dôvodovej správy vyplýva, že vypustenie definície toho, čo sa rozumie porušením zákona, malo umožniť generálnemu prokurátorovi, aby mohol zrušiť akékoľvek rozhodnutie (procesné, medzitýmne, meritórne) prokurátora alebo policajta v prípravnom konaní, samozrejme, za podmienky, že ide o rozhodnutie, ktorým bol porušený zákon, resp. jeho vydaniu predchádzal nezákonný postup.
6)
Podľa nášho názoru, zákonom č.
401/2015 Z. z. vykonaná novelizácia ustanovenia
§ 363 ods. 1 TP nebola dôsledná, a to najmä s ohľadom na znenia ostatných ustanovení súvisiacich s predmetným ustanovením, čo do dnešnej doby vedie k nejednoznačnosti výkladu použiteľnosti predmetného ustanovenia
§ 363 ods. 1 TP, najmä z pohľadu rozhodnutí, voči kto rým tento mimoriadny opravný prostriedok možno použiť.
V súvislosti s úpravou inštitútu zrušenia právoplatných rozhodnutíje potrebné poukázať aj na podzákonné predpisy vydávané generálnym prokurátorom SR, ktorými je upravený postup prokuratúry v prípade aplikácie inštitútu zrušenia právoplatných rozhodnutí. Týmto podzákonným predpisom je príkaz generálneho prokurátora č. 4/2006 o postupe prokurátorov v trestnom konaní o mimoriadnych opravných prostriedkoch. Tento príkaz obsahuje okrem opisu postupu podriadených prokuratúr pri predkladaní podaného návrhu na postup podľa
§ 363, či už oprávnenou alebo neoprávnenou osobou, aj demonštratívny výpočet právoplatných rozhodnutí, voči ktorým možno podať návrh na zrušenie právoplatných rozhodnutí. Uvedený výpočet sa nachádza v čl. 7 ods. 2 príkazu generálneho prokurátora č. 4/2006. Do vykonania zmeny uvedeného príkazu generálneho prokurátora SR (vykonanej príkazom generálneho prokurátora SR č. 3/2012 s účinnosťou od 1. 3. 2012) obsahoval demonštratívny výpočet právoplatných rozhodnutí, uvedený v čl. 7 ods. 2 príkazu,
de facto
len meritórne rozhodnutia alebo rozhodnutia, ktorými bolo rozhodnuté o práve alebo povinnosti osôb zúčastnených na trestnom konaní (napr. vrátení veci, uložení poriadkovej pokuty, navrátení lehoty a pod.). Novelou príkazu generálneho prokurátora SR č. 4/2006, vykonanou príkazom generálneho prokurátora SR č.3/2012, sa čl. 7 ods. 2 príkazu generálneho prokurátora č. 4/2006 doplnil aj o uznesenie o vzneseníobvinenia, ako o uznesenie, ktoré možno napadnúť postupom podľa
§ 363 ods. 1 TP.Pritom uznesenie o vzneseníobvinenia podľa
§ 206 TP je svojou povahou procesným rozhodnutím, nie rozhodnutím meritórnym.
V rámci demonštratívneho výpočtu právoplatných rozhodnutí, ktoré možno napadnúť postupom podľa
§ 363 ods. 1 TP, uvedeného v čl. 7 ods. 2 príkazu generálneho prokurátora č. 4/2006, sa nenachádza uznesenie o začatí trestného stíhania podľa
§ 199 TP.
Novelou príkazu generálneho prokurátora č. 4/2006, vykonanou príkazom generálneho prokurátora č. 3/2012, bol súčasne do tohto príkazu vložený do čl. 7 nový odsek 4, ktorým bolo prokurátorom výslovne zakázané počas konania generálneho prokurátora o postupe podľa
§ 363 a násl. TP skončiť prípravné konanie niektorým z rozhodnutíuvedených v 5. diele II. hlavy 2. časti
TP alebo podať obžalobu.
V kontexte zmien už uvedených právnych predpisov treba, podľa nás, poukázať aj to, že dňa 1. 10. 2011 nadobudla účinnosť novela zákona č.
153/2001 Z. z. o prokuratúre, vykonaná zákonom č.
220/2011 Z. z., ktorá doplnila
§ 6 zákona č. 153/2001 Z. z. o odseky 8 až 10, ktorými bol vymedzený zákaz tzv. negatívnych pokynov zo strany nadriadeného prokurátora. Podľa
§ 6 ods. 8 zákona č. 153/2001 Z. z."...
nadriadený prokurátor nemôže vydať podriadenému prokurátorovi pokyn, aby sa nezačalo trestné stíhanie, nevznieslo obvinenie, nepodal návrh na vzatie obvineného do väzby, vec postúpila na prejednanie inému orgánu, zastavilo trestné stíhanie, nepodala obžaloba alebo riadny alebo mimoriadny opravný prostriedok v neprospech obvineného.
" Podľa ods.10 uvedeného ustanovenia "
nadriadený prokurátor nemôže úkony, ktorých vykonanie podľa odsekov 8 a 9 nemôže uložiť podriadenému prokurátorovi, vykonať sám ani rozhodnúť, že ich vykoná iný podriadený prokurátor; môže ich vykonať len bezprostredne nadriadený prokurátor.
"
Uvedená úprava zákazu negatívnych pokynov je podobná, a zrejme aj vychádza z úpravy zákazu negatívnych pokynov zo strany generálneho prokurátora SR vo vzťahu k špeciálnemu prokurátorovi, resp.prokurátorom Úradu špeciálnej prokuratúry, ktorá sa nachádza v ustanovení
§ 55d ods. 3 zákona č. 153/2001 Z. z. Podľa
§ 55d ods. 3 písm. a) zákona č. 153/2001 Z. z.: "...
vo veciach patriacich do právomoci Úradu špeciálnej prokuratúry (
§ 55b) generálny prokurátor nie je oprávnený uložiť špeciálnemu prokurátorovi ani prokurátorovi Úradu špeciálnej prokuratúry pokyn, aby sa nezačalo trestné stíhanie, nevznieslo obvinenie, nepodal návrh na vzatie obvineného do väzby, vec postúpila na prejednanie inému orgánu, zastavilo trestné stíhanie, nepodala obžaloba alebo riadny alebo mimoriadny opravný prostriedok v neprospech obvineného
".
Novelou
§ 363 ods. 1 TP, vykonanou zákonom č.
401/2015 Z. z., ktorej cieľom bolo, podľa dôvodovej správy, dať možnosť generálnemu prokurátorovi zrušiť akékoľvek rozhodnutie v prípravnom konaní, avšak, podľa nášho názoru, tento zákaz negatívnych pokynov
de facto
bol obídený, keď generálny prokurátor nemusídávať negatívny pokyn, má totiž (vychádzajúc z dôvodovej správy k zákonu č.
401/2015 Z. z.) právomoc danú
§ 363 a násl. TP
ex offo
zrušiť akékoľvek rozhodnutie v prípravnom konaní.
Osobitne táto problematika vystupuje do popredia
v prípade čl. 7 ods. 4 príkazu generálneho prokurátora SR č. 4/2006
v znení neskorších zmien, podľa ktorého je prokurátorom výslovne zakázané počas konania generálneho prokurátora o postupe podľa
§ 363 a násl. TP skončiť prípravné konanie niektorým z rozhodnutí uvedených v 5. diele II. hlavy 2. časti
TP alebo podať obžalobu.Toto
Na uvedenú skutočnosť [vo vzťahu
§ 55d ods. 3 písm. a) zákona č. 153/2001 Z. z.] upozornil aj Najvyšší súd SR vo svojom rozhodnutí sp. zn. 3Tost/67/2021, zo 7. 12. 2021, ktorý, okrem iného, konštatoval:"
Príkaz generálneho prokurátora - jeho interný právny akt ako predpis nižšej právnej sily nevyhnutne musí byť v súlade so zákonom (nemôže odporovať zákonu).
Zákon o prokuratúre v citovanom ustanovení